[AR] Vierwiel of sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jessetjuhhh

Vierwiel of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:00

Hoi allemaal!

Ik heb eerst veelgestelde vragen doorgelezen maar wilde toch nog even wat extra info hebben.

Wat vinden jullie vriendelijker voor shetlanders. Een soort marathonwagentje (dus vierwiel) of een sulky?
Wat zijn jullie beste ervaringen ermee?

Alvast heel erg bedankt voor de informatie ! +:)+

jessetjuhhh

Re: Vierwiel of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:34

Ik hoop trouwens dat hij hier goed staat haha.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:50

Ik zou eerder voor een sulky kiezen omdat deze lichter zijn..vierwielers zijn vaak wat zwaarder.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:53

Ik zou ook eerder voor een sulky gaan vanwege het gewicht. Hangt er ook vanf wat je wilt gaan doen met je shet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:15

'shetlander' is overigens een erg breed begrip. Er zit in die zin véeel verschil tussen een shet van 80/90 cm. of kleiner, of een shet van 1 meter of groter, en stoerder en breder.

Achter het eerste type shet zou ik, zeker in enkelspan, niet zomaar een 4wieler hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:27

Ik zoek voor mijn mini van 83cm ook een kleine geremde vierwieler. Veel veilig dan een sulky!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:31

Fading schreef:
Ik zoek voor mijn mini van 83cm ook een kleine geremde vierwieler. Veel veilig dan een sulky!

Is dat zo? Waarom is een 4wieler in z'n algemeen veiliger dan 'een sulky' (ik denk overigens dat je een tweewieler bedoeld)? Er zit enorm veel kwaliteitsverschil in diverse wagens.

En als jij graag achter je mini van 83 cm. een vierwieler wil hangen, wens ik je veel succes. Gaat nog lastig worden als je zelf ook comfortabel wil zitten (dus niet met je knieen in je nek, zoals bij veel hele kleine wagentjes) en je een stevige en degelijke wagen wil. Zo'n kleintje kun je dus in mijn ogen veel beter een goede tweewieler achter hangen, en ja hoor, die zijn zeker óók veilig.

Kijk maar eens naar de Kraay/Lemerij 2wielers, of de HCA's.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:57

Bedankt allemaal!

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:57

Oja ik denk dat mijn shet bijna rond de meter zit.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:04

Ik zou als je geen hoge amibities hebt voor een 2 wieler gaan aangezien je daarmee makkelijker ook door het bos kan rijden omdat ie toch een stuk lichter is

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:39

Je hebt PB :)

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:46

Ik zou voor een kleinere minder brede shet ook voor een sulky gaan is vaak lichter als een wagentje met vier wielen. Mijn verzorgshetlander is een breed type van ongeveer 105-110 en die heeft een recreatiewagentje met vier wielen maar daar mennen we eigenlijk alleen mee langs de weg niet door de berm maar anders is het voor haar ook best zwaar. Maar voor in het bos en door zand en dergelijke lijkt een sulky me wel een stuk fijner vooral in enkelspan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:47

Een HCA zeeeeker aan te raden! Licht, heerlijke vering, echte boscross dingen, en heel stabiel voor een sulky.
Ik heb inmiddels een sulky cavalettie en een concourswagentje gehad (vierwieler) en allebei een beetje mwah, maar met mijn HCA ben ik erg gelukkig.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:52

voor mijn ponys van 95 cm heb ik beide, ik heb een degelijke marathonwagen omdat ik ook wedstrijden rijd, hier lopen ze dus in het 2 span voor, heb er ook veel enkelspan mee gereden maar omdat ik dit toch wat zwaar vond heb ik er een sulky bijgekocht.
Als je dus alleen enkelspan blijft rijden zou ik voor een sulky gaan, ook hier mag je dress. vaardigheid meer starten (vaardigheid mits hij 1.10 spoorbreedte is)
afhankelijk van wat je wil zou ik wel voor een degelijke sulky gaan, ik heb een wat goedkope variant omdat hij voor mij echt voor erbij is en ik er puur dressuur mee train maar ermee naar het bos gaan zie ik nog niet zo zitten.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:15

En wat is veiliger in het verkeer, dus gewoon op buitenritje?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:17

Ik voel me veiliger op mn marathonwagen omdat ik hoger zit en het toch wat stabieler is maar het is maar net wat je gewend bent

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:26

De goedkopere sulky's zoals cavalettie zijn niet veilig vind ik omdat er heel dunne buizen worden gebruikt om deze te maken. De meeste sulky's is niet echt fijn om op te zitten omdat je, zeker in draf, alle bewegingen van je pony voelt. En hij moet natuurlijk perfect in balans hangen om je pony geen ongemak of schokken in zijn rug te bezorgen,
hca heeft goede sulky's. Duurdere prijsklasse maar dat is het wel waard. De beste heeft hans van der mee. Deze zijn met verende bomen en onafhankelijk geveerd. Zit echt perfect. Maar de meesten zullen deze te duur vinden.

wil je echt veel rijden en echt comfortabel zitten,is het toch een overweging waard.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:28

Cavalettie is prima hoor! Hca is lekkerder maar een cavalettie met bokkussen bijvoorbeeld zit heerlijk.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:36

Natuurlijk prima als je tevreden bent over de cavalettie, maar daarmee is hij niet veiliger.
en ik zou toch kiezen voor een degelijker exemplaar. Maar dat is wat iedereen zelf moet overwegen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:40

Als die dingen niet veilig waren geweest waren er niet zoveel van verkocht. Ik ken mensen die er jaren mee rijden zonder problemen. Ze zijn wat minder van kwaliteit dan een hca maar nier slecht.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:47

Ze worden vooral veel verkocht omdat ze gunstig geprijsd zijn. Niet iedereen kan en wil een flink bedrag uitgeven voor een wagen.
Ik zeg alleen dat ik kies voor kwaliteit , comfort en veiligheid.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:49

Prijs/kwaliteit verhouding is gewoon heel goed bij die sulky's

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:28

Ymor schreef:
Prijs/kwaliteit verhouding is gewoon heel goed bij die sulky's

Inmiddels zijn ze wat verbeterd en flink vernieuwd/verstevigd ja. Maar ik ken ze ook nog uit de tijd dat ze net gemaakt werden en niet zo bekend waren, de allereerste versie.
Die sloeg heel gemakkelijk om als je in een rustig drafje door een kuiltje heen ging, en was dan ook meteen zo krom als een banaan. Verder was het lamoen toen véeels te lang voor shetten, maar ook veels te smal, de zweng zat op een rare plek en werkte niet goed, hij was toen nog veel lastiger in balans te brengen, er zaten geen stophaken op het lamoen en de ogen voor de broek zaten op een hele verkeerde plek.

Het gebruikte materiaal zelf was ook van zeker mindere kwaliteit.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:45

Ik ben 3 maanden geleden overstapt van een sulky Cavalettie naar een 4 wieler. Was zeer tevreden over de sulky, maar wat hierboven al genoemd is, ze moeten perfect in balans hangen elke beweging voel je. Ik heb ongeveer een jaar met de sulky gereden zonder problemen, ideale wagentjes. Mijn huidige 4 wieler is net wat stevigere kwaliteit, er kan makkelijk iemand mee. Maar het hangt af van je shet, ik heb een flinke shet en mijn 4 wieler weegt 100 kg, zwaarder zou ik absoluut niet gaan met een enkel span.
En heb lang gezocht naar een wagentje van dat gewicht en het oog wil ook wat. Hij voldoet niet aan de wedstrijd eisen, maar dat hoeft ook niet voor mij. Heb je wedstrijd amibities wordt het alweer lastiger en duurder. Succes met je beslissing!

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 18:25

Dankjullie wel!
Ik heb zeker genoeg antwoorden en er mag dus eventueel een slotje.
Super bedankt!