[AR] Shetlander beleren voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danielle8027

Shetlander beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 14:28

Hallo bokkers!

Even een vraagje:

Ik zoek wat tips!

Mijn shetlander hengst, uit 2004, schofthoogte 85 cm, wil ik graag beleren voor de kar.

er reed altijd een meisje op, dus hoofstel, sturen, en rem kent hij al.
Ik ben begonnen met gewoon longeren.
Met longeersingel, en daarna dubbele longe, en daarna ben ik gaan 'lange lijnen'. Hier gebruik ik menteugels voor.

Dit gaat prima zolang ik er schuin achter loop. Wanneer ik de lijnen langer maak, en een stuk achter hem ga lopen.
dus het idee van mennen, ik ben achter hem, en hij moet nu op mijn stem, en teugelhulpen reageren.
Helaas is meneer dan zo eigenwijs dat hij omdraait, zodat ie me weer kan zien zegmaar.
(hij is altijd verschrikkelijk aanhankelijk, en bang dat ik wegloop etc. Zolang die me kan zien is het goed.
Tenzij die eten heeft :o dan is alles goed haha :) )

Hoe kan ik het er bij hem inkrijgen dat hij niet bang hoeft te wezen dat ik "weg ben", maar gewoon achter hem loop?
En hoe kan ik het beste, als hij dat kan, hem leren "iets te trekken"

Even nog wat korte info over de shet:
- Kijkt niet op of om, naar merries, of andere hengsten oid, als ik maar in de buurt ben

- Is heeeeeel gevoelig. Alle nieuwe dingen vind hij super eng (bijv. dubbele lijnen longeren) maar trekkers, vrachtwagens etc. vind hij helemaal niet eng, loopt gewoon langs

crazycactus

Re: Shetlander beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:12

Kan je in het begin er niet iemand even naast laten lopen? Dan hoort hij je wel achter zich maar kan hij zich niet omdraaien.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:17

crazycactus schreef:
Kan je in het begin er niet iemand even naast laten lopen? Dan hoort hij je wel achter zich maar kan hij zich niet omdraaien.

Het lastige dat ik vaak alleen ben!
Maar het is inderdaad een goede optie!
Bedankt! *D

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:29

Veel blijven praten zodat je met stem aanwezig bent en niet weg lijkt te zijn. Een hoofdstel met oogkleppen (dus echt voor het mennen) brengt bij mijn pony's ook rust, waardoor ik ze beter voor me uit kan laten lopen. Wel ben je dan de ogen van je pony, goed opletten waar je loopt je moet het vertrouwen uiteraard niet schaden.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:33

Dieuwertje92 schreef:
Veel blijven praten zodat je met stem aanwezig bent en niet weg lijkt te zijn. Een hoofdstel met oogkleppen (dus echt voor het mennen) brengt bij mijn pony's ook rust, waardoor ik ze beter voor me uit kan laten lopen. Wel ben je dan de ogen van je pony, goed opletten waar je loopt je moet het vertrouwen uiteraard niet schaden.

Oke bedankt!
Ik ga er mee aan het werk.

Als het nog niet lukt ga ik op jacht naar een hoofdstel met oogkleppen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:00

Misschien kun je oefenen om hem steeds een stukje verder alleen te laten lopen.
Dus eerst loop je maar 10 seconden achter hem en dat bouw je steeds verder uit.
Dan leert hij op eigen benen staan en heeft hij vertrouwen dat je echt wel terugkomt (:

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:16

Wat liespower94 zei! Mijn pony draaide ook steeds om en heb het ver achter haar lopen rustig aan moeten opbouwen. :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:18

Gebruik je een menzweep? Daarmee kan je voorkomen dat hij zich omdraaid. Ik die maat is het lastig om de leidsels de pony helpen begrenzen. In geval van een grotere pony kan je de leidsels door de lichtogen laten lopen en daarmee bij de kont begrenzen.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:37

Ik zou voor een menhoofdstel met kleppen gaan kijken. Dat helpt echt al heel veel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:41

Dat gaat veel verder dan enkel mennen. Ik kan je er niet mee helpen, maar het is iets wat niet alleen met 'mennen' opgelost kan worden. Grondwerken, veel erachter lopen, eventueel de bips aanraken, écht aanwezig zijn. Een tik bij het omdraaien is overigens ook niet verkeerd, heb hier ook een staan die me soms met longeren/langelijnen staat aan te staren, niks ervan. Komt grotendeels doordat ze niet begrijpt dat ze door moet lopen, dus tikje en door, lopen laten.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:44

Napie schreef:
Gebruik je een menzweep? Daarmee kan je voorkomen dat hij zich omdraaid. Ik die maat is het lastig om de leidsels de pony helpen begrenzen. In geval van een grotere pony kan je de leidsels door de lichtogen laten lopen en daarmee bij de kont begrenzen.

Ik heb geen menzweep, ik gebruik een zweep die we gebruiken met de keuring.
(pony's voorbrengen)
Is dat net zoiets?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:46

Het touw van een voorbrengzweep is even lang als het harde deel, of niet?

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:49

xSlvna schreef:
Het touw van een voorbrengzweep is even lang als het harde deel, of niet?

Iets korter.
Hoe zit dat bij een menzweep?

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:51

RDuijn schreef:
Ik zou voor een menhoofdstel met kleppen gaan kijken. Dat helpt echt al heel veel.

Ik ga een menhoofdstel lenen van iemand, en dan proberen!

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:54

xSlvna schreef:
Dat gaat veel verder dan enkel mennen. Ik kan je er niet mee helpen, maar het is iets wat niet alleen met 'mennen' opgelost kan worden. Grondwerken, veel erachter lopen, eventueel de bips aanraken, écht aanwezig zijn. Een tik bij het omdraaien is overigens ook niet verkeerd, heb hier ook een staan die me soms met longeren/langelijnen staat aan te staren, niks ervan. Komt grotendeels doordat ze niet begrijpt dat ze door moet lopen, dus tikje en door, lopen laten.

Ik ga proberen nog duidelijker te zijn.
Ik denk inderdaad ook dat hij het niet snapt.
Combinatie niet snappen, en nieuwe dingen eng vinden denk ik.
Want t is echt een schijtluis haha :p

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:30

Ik zou de zweep weg laten :)
Je pony is gewoon bang om op eigen voetjes te staan, en dat is ook helemaal niet raar want ze moeten als je begint met mennen echt helemaal alleen staan.
Pak het rustig aan en win vertrouwen.
Eventueel doe je eens wat oefeningetjes op de grond waarna je het steeds wat uitbreidt.
Have fun! :)

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:08

liespower94 schreef:
Ik zou de zweep weg laten :)
Je pony is gewoon bang om op eigen voetjes te staan, en dat is ook helemaal niet raar want ze moeten als je begint met mennen echt helemaal alleen staan.
Pak het rustig aan en win vertrouwen.
Eventueel doe je eens wat oefeningetjes op de grond waarna je het steeds wat uitbreidt.
Have fun! :)

Ik heb de zweep er 'voor de fun' bij. Gebruik deze niet.
Maar ik ga er hard mee aan het werk!!
Bedankt:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:50

Een zweep is je drijvende en begrenzende hulp net als je benen onder het zadel zijn of als een verlengde arm. Voor de wagen is het straks ook je enigste begrenzing. Je moet er niet mee slaan maar aanwijzingen geven

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:56

Napie schreef:
Een zweep is je drijvende en begrenzende hulp net als je benen onder het zadel zijn of als een verlengde arm. Voor de wagen is het straks ook je enigste begrenzing. Je moet er niet mee slaan maar aanwijzingen geven

Weet ik! Tot nu toe doe ik alles met mn stem, dus gebruik de zweep helemaal niet.
Deze heb ik er voor t idee bij, en als het nodig is, om bijv wat voorwaartser te krijgen, gebruik ik hem

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:20

Alsnog kan een tikje geen kwaad om het paard te leren dat die gewoon door loopt, al hang je er op de kop achter. Zolang geen 'stopsein' komt, blijft die lopen, rechtdoor.

Hoe ga jij je paard aanleren dat die door moet blijven lopen 'met vertrouwen' ? :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:46

Misschien heb je er meer aan om je licht op te steken op het TVG-gedeelte.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:48

:+ heel domme vraag...wat is het TVG gedeelte..???.. :o? :o?

ah...gevonden..trainen vanaf de grond......haha...
[TVG] Trainen vanaf de grond

Denk toch dat je zweep een belangrijk hulpmiddel moet gaan worden...de zweep is niet om pijn mee te doen, maar om aanwijzingen te geven.
zweephulp word vaak onderschat, en zeker in het geval van omdraaien kun je er veel baat bij hebben, als je dat niet zelf onder de knie hebt...kan je misschien iemand vragen die er wel mee om kan gaan het het jou goed voor kan doen, op de juiste manier dan...zodat je er ook echt iets aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 16-04-14 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 11:50

Biancacoo schreef:
:+ heel domme vraag...wat is het TVG gedeelte..???.. :o? :o?

Trainen vanaf de grond ;)
En domme vragen bestaan niet!!

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:01

xSlvna schreef:
Alsnog kan een tikje geen kwaad om het paard te leren dat die gewoon door loopt, al hang je er op de kop achter. Zolang geen 'stopsein' komt, blijft die lopen, rechtdoor.

Hoe ga jij je paard aanleren dat die door moet blijven lopen 'met vertrouwen' ? :+

Ik ga denk ik aan de slag met het opbouwen van "de tijd dat ik achter hem loop" en daarbij ook het actief aanwezig zijn. (blijven praten etc)
En heb goed voorwaarts houden is ook een goed punt bij hem. Hij is liever lui dan moe, en maakt liever zelf uit wat hij doet! Maar daar hou ik niet van ;)

-----
ik vraag me af of menhoofdstel gaat werken, want toen ik ooit eens geprobeerd heb met menhoofdstel, ging ie over de zeik. Toen werd ie helemaal gek. Maar kan ook dat hij daar gewoon een tijdje aan moet wennen, die tijd heb ik hem toen niet gegeven.. Toen ben ik daar mee gestopt.. Dom.. :o :o

Nu een nieuwe poging en nieuwe kansen!

En wil het niet lukken, dan ga ik naar een ervaren iemand! Bij ons in de buurt mennen er veel mensen, dus kan ik makkelijk hulp vragen aan iemand!!

Ook ga ik maar bij de buren in de bak trainen als dat mag denk ik.. Hij is snel afgeleid door het heerlijke gras onder z'n pootjes! Ik denk dat hij dan een stuk geconcentreerder is dan op het gras!
Tenzij hij het vandaag heel braaf doet op het gras. (De koeienwei is net gemaaid, dus zoveel gras staat er nu niet)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:25