[AR] Hoefschoenen voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Hoefschoenen voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:08

Weer een vraag van een leek: ik wil mijn Fries van de ijzers af hebben en hoefschoenen gaan gebruiken. Kunnen deze ook gebruikt worden voor de kar? Aangezien ze dan meer "afzetten" dan onder het zadel?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:40

Hier alvast enige ervaringen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:55

Ok, hoefschoenen voor de kar zijn dus ok. Nu heeft ze ijzers waar aan de achterkant van de achterijzers een verdikking zit, omdat ze daarmee "afzet" en de hoeven dus scheef afslijten op die plek. Zou dat minder zijn met hoefschoenen? Ik heb die dingen nog nooit in handen gehad en weet dus niet hoe het materiaal "beschermd".

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:13

Ik kan je er zelf verder niet mee helpen, hopelijk krijg je meer reacties :) . Hoefschoenen zijn niet héél gangbaar in de mensport.

Foundtheone

Re: Hoefschoenen voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:14

Hier in de stad loopt een haflinger voor de kar met hoefschoenen. Ze loopt er al dik twee jaar op!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:36

We hebben een fjord gehad die hoefschoenen had. Van smidt uit rijssen. Op maat gemaakt. Maar aangezien we veel lange menritten maakten, 30-40km in het weekend, waren hoefschoenen niet ideaal. Ze zijn te zwaar en op het laatst ging hij met huppeltjes lopen omdat hij hier moe van werd. Met ijzers nooit problemen. En als je door water rijdt zitten ze vol en voordat dat eruit is zit het ook niet fijn. Sluiting regelmatig kapot en ga zo maar door.
Wel super voor op de weg omdat het niet glad is. Op gras juist wel erg glad.
hij had ze al toen we hem kochten, maar na een tijd zijn we weer overgegaan op ijzers.

en.... ze moeten perfect zitten om niet te schuren of draaien. We zouden ze nooit meer kopen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:39

Het moet wel kunnen als ze echt goed passen.
Ik laat mijn pony liever op haar blote voetjes lopen, dan dat ze met haar hoefschoenen voor de kar gaat. De schoenen passen ook niet helemaal goed, gaan wel eens uit tijdens een rustige wandeling.
Daarom toch liever op ijzers :j

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:06

Ik denk dat het ook uitmaakt welke hoefschoenen je neemt.
Ik wil ze over een tijdje ook aanschaffen voor mijn shet, maar voor hem kan ik alleen epic boots aanschaffen en dan bij deze:
http://www.hoofwear.com/
Erg goede service, qua uitleg/mailcontact

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:12

Hier ervaring met hoefschoenen voor de kar. Ik heb bijna alleen verharde wegen in de buurt en pony loopt snel gevoelig als er kiezeltjes liggen. Ik heb easyboot epics en gloves. De gloves vind ik het fijnste, maar moeten wel goed passen.

Vorig jaar zijn we op vakantie geweest en heeft ze bijna 110 km verspreid over meerdere dagen op haar schoenen gelopen. Enkel de laatste dag heb ik de gaiters eraf gehaald omdat ze daar kleine wondjes van kreeg op de kogel. Zonder gaiters rijden kan met de epics ook perfect. De gloves kan bij mij niet zonder gaiters.

Heb nog maar 2 keer een schoen verloren. Pony deed een rare actie, verschoot van het een of het ander en toen heeft ze een eigen schoen uitgetrapt. De 2 de keer zaten er geen gaiters aan en liepen we door zuigende modder van +-20 cm diep. En daar is 1 schoen blijven steken.

Volgens mij ment Dennis ook met hoefschoenen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:30

Ik men idd ook met hoefschoenen, maar zomers als ik meer rij gaat er toch een ijzertje onder. Ik heb weinig rijd om te rijden, en dan ook nog mn span rondom op schoenen zetten voor vertrek schiet dan niet op.

Voorheen heb ik met de simpele easyboots gereden, maar die was ik toch regelmatig kwijt. Een opvliegende eend en kon 7 schoenen rapen. Of bij ons het erf afstappen, halt moeten houden op het schuine en dan weer weg stappen, 9 van de 10 keer kost dat een achter schoen (als ik door kan stappen niet).
Nu rij ik met de equine fusions en ben daar heel blij mee. Nog nooit verloren of gedraaid. Ponys vinden ze ook fijner met aan en uit trekken. Tot ong 10 km geen problemen met schuren. S winters door gebrek aan conditie rij ik geen grotere rondjes, en zomers staan ze op een ijzertje als ik meer km maak.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:54

ik heb ook hoefschoenen voor mijn shet merrie voor het mennen. voornameljik omdat ze in de winter op een stenen paddock staat e zelf kan in/uitlopen, met oog op sneeuwval en in combi met ijzers glad had ik ze eraf laten halen. Omdat haar hoeven wel teveel sleten op de weg ben ik naar hoefschoenen gegaan in de hoop haar hoeven de tijd te geven om uit te harden en hopelijk op termijn weer zonder schoenen of ijzers te kunnen lopen.

ik heb mijn hoefschoenen via http://www.hoofwear.com, maar kan hun service echt niet aanraden (zie mijn aparte topic hierover).
de schoenen zelf , ik heb easyboot achter en easyboot epic voor dr voorhoeven (ivm mogelijk aantikken en dus losraken),bevalen goed zolang ik op de verharde weg rijdt.
als ik onverhard rijdt (grasveld of ruiterpad) schieten mijn voorschoenen altijd wel een keer los (maar raak ze niet kwijt door de gaithers ;) ).
Maar ik denk dat dat komt omdat de voorschoenen ook eigenlijk net te ruim zijn. Haar hoeven zijn te groot voor de maat pony (die heeft ze achter) dus moest ze een maat groter (000). Daardoor zitten ze eigenlijk net een beetje te los.

Achter schoenen kan ik op alle ondergronden mee rijden die bljven netjes zitten ongeacht afstand (makkelijk 25 + KM zonder schuurplekken oid).
De voorschoenen gebruik ik dus eigenlijk alleen als ik de hele weg verhard rijdt.

Aangezien mijn shet nu binnekort weer op de wei gaat hoop ik snel weer zonder schoenen te kunnen gaan rijden. mocht dat niet lukken (toch teveel afslijten) dan overweeg ik om in de zomer wanneer ik meer onverhard rijdt in combi met verharde wegen haar op ijzers te zetten en in de winter weer zonder maar dan met hoefschoenen omdat ik dan vanwege het weer toch weer eigenlijk alleen verhard rijdt.

hier kan je dr schoenen trouwens goed zien:
Afbeelding
hopelijk heb je er iets aan :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:56

Kan de pony niet geheel zonder ijzers?
Of lukt dat dan ook weer niet?

Hier lopen ze allemaal zonder ijzers, en ga ook veel over de weg en verharde paden ed.
Eerste tijdje zal het niet super zijn maar daarna sterken de hoeven zo aan. Hoefsmid hoeft er ook amper wat aan te doen vaak, zijn zo sterk.

Je hebt wel veel verschillende soorten hoefschoenen, dus denk dat het ook uitmaakt welk soort je wilt.
Maar denk dat het best mogelijk is. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 03:43

Kennis van mij ment met smidt hoefschoenen. Iemand zei overigens dAt ze zwaarder zijn dan ijzers. Maar vergelijkbmaar eens, leg ze op een weegschaal en je zult zien dat ijzers zwaarder zijn.

Ik men zelf blootvoets en als de hoefwand niet de kans krijgt te lang te worden dan kun je ook heel goed blootvoets rijden!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:28

de hoefschoenen die ik voor mijn fjord had van smidt uit rijssen waren behoorlijk zwaarder als ijzers hoor.
op het einde van de rit ging hij daarom ook rare huppeltjes maken omdat hij moe was van het gewicht van de schoenen. daarna met ijzers nooit meer last van gehad.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:34

Maartje, dat hangt o.a. erg af van de hoefvorm. Volgens onze HS heeft mijn paard de meest ideale hoefvorm en gezonde hoeven, maar ze gaan zonder beslag of hoefschoenen op het harde toch echt al een week na de kapbeurt vertikaal scheurtjes vertonen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:07

Gem schreef:
Maartje, dat hangt o.a. erg af van de hoefvorm. Volgens onze HS heeft mijn paard de meest ideale hoefvorm en gezonde hoeven, maar ze gaan zonder beslag of hoefschoenen op het harde toch echt al een week na de kapbeurt vertikaal scheurtjes vertonen.

En wat dacht je van alle verschillende ondergronden op verschillende wedstrijden... plus dat je in hefschoenen geen proppen kunt draaien..
In hindernissen vliegen ze je om de oren en in het bos met een lekkere galop ook..

En hoezo ijzers zwaarder, daar kan nooit water in blijven staan in hoefschoenen wel, met alle gevolgen van dien...lekkere weke hoeven.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:19

Echwel schreef:
plus dat je in hefschoenen geen proppen kunt draaien..
In hindernissen vliegen ze je om de oren en in het bos met een lekkere galop ook..

En hoezo ijzers zwaarder, daar kan nooit water in blijven staan in hoefschoenen wel, met alle gevolgen van dien...lekkere weke hoeven.

Je kunt studs in de hoefschoenen draaien die hetzelfde effect hebben als kalkoenen.
En daarnaast hebben hoefschoenen aan de onder-zijkant sleuven waardoor het water er niet in blijft staan.
Als je de goede maat hoefschoenen gekocht hebt, kunnen ze niet uit vallen. Vallen ze uit, zijn ze te groot.

Ik snap niet dat mensen hoefschoenen zo afbranden terwijl ze er niks vanaf weten.

Citaat:
Ingebouwde drainage sleuven voorkomen het vastzuigen op modderige plaatsen, de hoefschoen is licht van gewicht en schokabsorberend.
De hoefschoen voorkomt slijtage van de hoeven, waardoor een gezonde groei wordt gestimuleerd en tevens heeft het ongestoord functioneren van het hoefmechanisme een optimale bloedcirculatie tot gevolg
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-04-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:22

Dat ligt dan misschien aan de soort hoefschoen, de smitjes die mijn kennis heeft blijft in galop in het bos prima zitten. Weet niet in hoeverre het ook per merk met dat water verschil maakt. Maar een losse hoefschoen (en dan kan vast het merk ook nog verschil maken) is lichter dan een ijzer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:45

Ooit een marathon ermee gereden?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:47

Echwel schreef:
Ooit een marathon ermee gereden?

Geen marathon, wel meer dan 1000 natuurlijke hindernissen op gras en indoor springparcoursen. En ook voor de kar.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:54

Dus idd geen marathon, ga die er eens mee rijden en geef dan antwoord, de krachten die erop komen kunnen ze echt niet aan, zo snap ik dus niet dat mensen hoef schoenen verheerlijken en anti ijzer zijn

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:57

Dat ik er geen ervaring mee heb betekend niet dat het niet kan.

Je komt zelf hiermee aan:

Echwel schreef:
plus dat je in hefschoenen geen proppen kunt draaien..

Bij mij vliegen ze me niet om de oren als ik hindernissen neem hoor. In het bos en op het strand met een lekkere rengalop ook niet.

Hoe kan jij dan weten dat je er geen marathon mee kan rijden? Je weet niet eens dat je er kalkoenen in kan draaien en dat er geen water in de hoefschoenen blijft staan. Je weet ook niet dat als hoefschoenen uit vallen dat ze te groot zijn.

Vertel mij hoe jij kan oordelen over hoefschoenen als je er de kennis niet van en ervaring niet mee hebt.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:04

En jij rijdt hindernissen op volle snelheid? Nou ik eb de hoefschoenen bij diverse menners zien vliegen dure en goedkope zodanig dat we ons er niet eens aan durven te wagen, en nee je kunt er geen lange proppen in draaien,

denk je niet dat er een reden voor is dat wedstrijdrijders ze niet gebruiken en dan heb ik het niet over de hobbyrijders

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:07

Echwel schreef:
En jij rijdt hindernissen op volle snelheid?

:j

Echwel schreef:
en nee je kunt er geen lange proppen in draaien,

:j
Je kunt er studs in draaien. Daarmee kan je zelfs in de sneeuw en op het ijs rijden.

Echwel schreef:
Nou ik eb de hoefschoenen bij diverse menners zien vliegen dure en goedkope

Zoals ik al zei.... Als ze uit vliegen, zijn ze te groot.

Echwel schreef:
denk je niet dat er een reden voor is dat wedstrijdrijders ze niet gebruiken en dan heb ik het niet over de hobbyrijders

:j Ook wedstrijdruiters gebruiken ze.
:j Inmiddels is paardlief 23. Voorheen op hoog niveau gereden. :j
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-04-14 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:09

Klasse 4?