[AR] Beginnen met mennen, wie zal ik om hulp vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Beginnen met mennen, wie zal ik om hulp vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:43

Mijn pony heeft in het verleden voor de kar gelopen, 2 jaar geleden voor het laatst. Zelf heb ik niet zoveel menervaring, een paar jaar geleden heb ik wat menlessen gehad. Mijn pony en ik hebben na die tijd wel veel gelangelijnd (ook langs de weg), hij heeft ook wat rare dingen gesleept. Zo zijn we wel eens met een ratelend sleeptuig de weg uit gegaan,waar alle koeien van schrokken, maar mijn pony niet van op keek. Echt mennen hebben we niet gedaan. We hebben inmiddels een goed tuig, en sinds kort een stevige kar. Ik wil graag met hem mennen, maar ik wil dat vooral de eerste keren niet in mijn eentje doen.

Een ding moet ik wel vermelden: mijn pony is nogal eenkennig, hij wordt nog wel eens zenuwachtig van vreemden. Ik vind het dus belangrijk dat mijn hulp het goed met mijn pony kan vinden. Hij heeft ook een bepaalde manier van opvoeding/training gehad, dus mijn hulp zal daar ook mee om moeten kunnen gaan.

Nu heb ik verschillende mensen in mijn omgeving die ik om hulp kan vragen. Ik heb mijn lijst ingekort tot een aantal keuzes:

Keuze 1: Iemand met weinig menervaring, maar die verder supergoed met paarden is, en het heel goed met mijn pony kan vinden. Hij is rustig, geduldig, en snapt precies wat ik wil. Hij kijkt heel goed naar wat mijn pony kan/aandurft, en weet hem gerust te stellen als dat nodig is. Als mijn pony helemaal geen menervaring had, dan had ik hem niet overwogen, maar aangezien mijn pony het 'kan', staat deze persoon hoog op mijn lijstje. Hij heeft namelijk bijna precies die manier van training die ik ook heb. Hij is ook een van de weinige mensen die ik mijn pony zou toevertrouwen.

Keuze 2: Iemand met wat meer menervaring, en die qua manier van omgaan met paarden wel redelijk bij mij en mijn pony lijkt te passen. Deze persoon heeft wel iets minder klik met mijn pony, en heeft helaas weinig tijd. De hoeveelheid menervaring weet ik niet precies, als ik hem moet geloven heeft hij het veel gedaan, maar of dat ook werkelijk zo is? Een ander nadeel is, dat als blijkt dat hij en mijn pony het toch niet met elkaar kunnen vinden, dat we dan een 'persoonlijke' ruzie gaan krijgen. Ik denk niet dat deze persoon het accepteert als ik vertel dat ik toch liever iemand anders ga zoeken om me te helpen. Het is wel iemand die ik graag te vriend hou. ;-)

Keuze 3: Een 'echte' menner, waarvan ik weet dat hij veel ervaring heeft. Deze persoon heeft wat andere ideeën dan ik, en zal ook echt met mijn pony bezig gaan. Hij doet het dan zelf, en ik 'mag me er niet mee bemoeien'. Het lijkt mij juist zo leuk om het samen met mijn pony te leren. Het andere nadeel is dat zijn tarief mij financieel niet zo heel goed past. Toch staat hij op mijn lijst omdat hij heel veel kennis heeft, en ondanks dat zijn ideeën heel anders zijn dan de mijne, zal hij mijn pony niet overvragen of zo.

Wie zouden jullie kiezen, en waarom?

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:49

Pff moeilijk!
Ik denk dat ik voor keuse 1 zou gaan.
Maar alleen als ze wel wat kent en dat ze het eerder heeft gedaan!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 23:17

Ja, het is echt moeilijk. Ik zou het liefst ook voor persoon 1 gaan, maar aangezien we dan allebei weinig menervaring hebben....

Persoon 2 heeft iets van 'gewoon ervoor zetten, het komt vast wel goed', dus wat dat betreft is persoon 1 een goede keuze. :-)

NailB

Re: Beginnen met mennen, wie zal ik om hulp vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:29

Ik zou ook voor de eerste gaan. Jammer dat hij weinig menervaring heeft, maar dan kunnen jullie het deste meer samen leren. Keuze 2 zou ik in ieder geval niet doen, als je pony niet zo'n klik met hem heeft, en jij ruzie met hem krijgt...
Keuze 3 lijkt mij nog wel redelijk, maar omdat je het zo graag zelf wil gaan doen, kies ik toch voor de eerste.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:12

Ik zou toch voor keuze 3 gaan, degene met veel menervaring. Mennen is zo anders dan onder het zadel. Als het iemand is met veel ervaring, zal hij echt wel kijken welke aanpak voor de pony het beste is, ook al komt dat nu wellicht niet zo op je over. Dat hij andere ideeen heeft komt wellicht ook door de vele ervaring. En anders heb je daar maar een korte tijd "last" van. Dat hij duurder is, tja, dat zou ik op de koop toenemen als je daarmee een goed opgeleide pony krijgt. Bovendien, als je pony al eerder voor de kar heeft gelopen ( en dat is goed gegaan), dan zal die opleiding niet heel lang duren.

Succes met het beslissen ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:07

Ik zou ook voor keuze 3 gaan.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:10

Ik zou ook voor 3 gaan. En als dit toch niet gaat qua kosten dan zou ik voor 1 gaan. Succes met het maken van een keuze! :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:12

Ik heb 2 jaar geleden een shetlander gekregen met kar.
Ik zelf had nog nooit gemend.
Beestje had er 14 jaar voor gelopen.
Ik heb les gehad van Jan Jordans.
Die geeft veel shows ( zoek die naam maar op google) en wint ik weet niet hoeveel prijzen.
Die man woont toevallig een paar dorpen verder op.
Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Over een paar weken komt er een shet bij, dus 2 span.
Ook hiervoor neem ik een paar lessen.

Dus ik zou ook voor optie 3 gaan.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:14

Ik zou voor keuze 3 gaan, en als dat niet mogelijk is, keuze 1! :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:53

Iedereen bedankt voor het meedenken, het blijft een beetje moeilijk.

Voor jullie valt keuze 2 dus af, terwijl mij dat juist de 'gulden middenweg' leek. In ieder geval gaan persoon 1 en ik van de week even samen bekijken wat handig is.

Mijn andere paard zou ik zeker door persoon 3 laten doen,omdat die een heel ander karakter heeft. Om de een of andere reden vind ik het heel moeilijk om de pony waar het nu om gaat (tijdelijk) uit handen te geven.

Ondertussen ben ik nog iemand anders tegen gekomen, die me ook wel wil helpen. Het wordt echt een luxe-probleem zo. :-)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:14

Ik zou les nemen van een goede meninstructeur. Daar laat je persoon 1 ook bij zijn. Eerste keer inspannen is heel belangrijk dat dat goed gaat. Instructeur kan dan inschatten of en vanaf wanneer persoon 1 en jij veilig samen op weg kunnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 06:47

Persoon 3, ikzelf heb mijn pony ook laten beleren bij iemand die eigenlijk niet helemaal in mijn paatje paste maar die wel veel menervaring heeft, vond ik toch even wat belangrijker dat mijn pony goed en veilig beleerd werd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:01

Ik zou gaan voor de combinatie
eerst keuze 4 een ervaren menpony als leermeester:
namelijk eerst zelf een aantal menlessen nemen met een ervaren menpony of -paard, zodat je weet hoe je goed in- en uitspant en km's maakt met een ervaren menpony, die jou de kneepjes leert van het vak.

Dan laat je je paard de eerste paar keer door keuze 3 voor de koets zetten. ALs je pony al ervaring heeft voor de koets en verder geen trauma's heeft overgehouden aan eerdere ritjes: is dat in een paar dagen goed op te pakken. En daarna jullie samen laten begeleiden, tot er rust en vertrouwen is in de combinatie.

Daarna kan je verder met keuze 1, omdat je daar zelf het beste gevoel bij hebt.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:11

Ik zou beginnen met keuze 3 en als dat gooed gaat verder met keuze 1.
Ervaring is toch echt belangrijk er kan zo iets mis gaan..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:12

Zou eerst zelf een mencursus gaan doen!
Zodat je zelf ook leert hoe en wat.
Dan voor optie 3 en wellicht " is je mening tov behandeling gezien he pony" door je eigen cursus ook iets anders geworden. Maar eerst zelf behendig daarin worden!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:55

Ja, ik snap het, ervaring is belangrijk. Ik vind het ook erg jammer dat persoon 1 dat niet heeft. Omdat hij namelijk mijn pony beter kan lezen dan persoon 2 of 3. Stel dat mijn pony zenuwachtig wordt, dan kan ik me voorstellen dat een van de andere personen het te laat ziet, of er onjuist op reageert, waardoor mijn pony juist nog zenuwachtiger wordt. (Heb ik met meerdere gediplomeerde lespersonen ervaren, daarom ben ik zo blij met persoon 1.)

Een aantal menlessen voor mezelf staat zeker in de planning!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 05:34

als........als.............als......
als jij geen vertrouwen hebt in persoon 3, dan moet je dat niet doen. Zoek je verder naar een andere persoon. Er zijn echt meer keuzes dan deze 3.
Maar goede menervaring met verschillende paarden is super belangrijk..

Als jouw paard snel zenuwachtig wordt en dan niet aanspreekbaar is, is het maar de vraag of jouw paard een geschikt menpaard is. En zal je jezelf eerst moeten afvragen of je paard geschikt is als menpaard.
Of dat jij je misschien voor niets zorgen maakt, omdat je onervaren bent als menner.
En dan is het misschien beter dat je er niet bij bent de eerste keer dat je paard voor de wagen staat; jouw gedrag maakt hem dan alleen maar zenuwachtig. Kan hij beter omringt zijn door rustige mensen, die zich niet druk maken. :D

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:44

Ik zou voor keuze 1 gaan

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:48

Volg je gevoel en intuïtie :-). Dat heb ik ook gedaan toen ik de afgelopen 2 maanden met mijn paard bezig was om hem te leren en dat is prima bevallen :-)! Als jij vertrouwen hebt in je keuze, dan straal je dat uit naar je pony.

Succes met je keuze en het beleren :-).

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:50

Citaat:
als jij geen vertrouwen hebt in persoon 3, dan moet je dat niet doen

Ik denk dat dat vooral aan mij ligt, ik heb er geen vertrouwen in om mijn pony echt uit handen te geven. Maar als ik mijn pony uit handen ga geven, dan zal dat aan die persoon zijn.

Eerlijk gezegd, ik denk dat mijn pony het heel netjes gaat doen voor de kar. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij het veel gedaan. Hij is wat eenkennig, en erg gevoelig, maar verder is hij een heel braaf paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:16

Valt me op dat je het zo moeilijk vindt je pony uit handen te geven, maar wel een relatief onervaren beleerder overweegt omdat die precies snapt wat jij wilt. Hoe zit dat? Zou het kunnen dat jij wat eenkennig bent in plaats van je pony? :D ;)

Iemand die weinig ervaring heeft met beleren voor het mennen (nummer 1) of iemand waarvan ik dat niet zeker weet of die ervaring er is (nummer 2), zou voor mij een 'no go' zijn. Sowieso, en al helemaal met een 'sensitief' dier. Daar word ik nou zenuwachtig van, zo'n iemand achter m'n pony. Een beginnersfoutje is snel gemaakt. En probeer je pony na een ongeluk maar weer relaxed voor de wagen te krijgen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:19

Keuze 3. Eerst de knopjes weer op de pony zetten, en dan je eigen leertraject beginnen. Het lijkt heel leuk om "het samen te leren", maar groen plus groen is een garantie voor bont en blauw. En helemaal met mennen kun je het voor de pony zo verkloten dat hij na een schrikactie nooit meer knap in te spannen is.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:56

En? Heb je al een beslissing genomen?
Ik ben benieuwd hoe het gaat met beleren :-).

JGrijpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:01

Een meninstructeur. Die heeft ervaring (als het goed is) van onervaren tot ervaren.
Kijk maar eens bij het KNHS daar worden de mensapen bijv. geleid door de top meninstructeurs van Nederland en lang niet altijd even duur als je zou denken.!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:41

Mensapen bij de knhs :D
Vertel,,,, :D