[AR] Ideal tuig schuurt, iemand een oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Ideal tuig schuurt, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 09:32

Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een nieuwe recreatiewagen met een ideal leathertech tuig. Helaas krijgt mijn pony schuurplekken van de gesp waar de strengen overgaan in het borsttuig.

Hebben meer ponies/paarden daar last van en hoe hebben jullie dat opgelost. Heb er nu tijdelijk een stukje badstof omheen gedaan. Maarja,d at is natuurlijk geen gezicht en dat lijkt mij ook niet de bedoeling. De lamoenen breder is geen optie (denk ik), zodat de zweng ook breder kan zijn, want dan is eht niet meer in verhouding met de wagen...

Afbeelding
De haren zijn nu ondertussen helemaal kort afgeschuurd.

Afbeelding (sta er erg charmant op :-(

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:43

Ik men dan wel tweespan maar een van mijn pony's heeft het ook gehad. Eigenlijk gekomen na een lange rit, voorheen had hij nergens last van. Ik heb er een schapenvachtje omheen gedaan zodat het kon helen. Daarna weer af gedaan (na lange tijd) en het is eigenlijk nooit meer terug gekomen. Misschien is het bij jouw pony ook wel iets eenmaligs? Ik zou er een schapenvachtje omheen doen (badstof schuurt nm ook) en na een tijdje kijken of het weer terug komt als je hem er weer afhaalt.

Ik zie trouwens dat hij geschoren is en het ook precies op die plek valt? Misschien dan extra gevoelig daar.

Marg

Re: Ideal tuig schuurt, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 10:18

Ja, ze is daar net geschoren, maar ik heb het idee dat de kortere haren er minder last van hebben den de lange. Die blijven een soort van hangen in de gesp. Ik rij nooit langer dan een half uur/uurtje omdat ze nog erg moet wennen aan de zwaarte van deze wagen.

Klopt dat badstof schuurt. Ik heb al van die neusbontje besteld om erom te doen, die zijn ook zacht. (Had alleen de verkeer maat gekozen, dus moet weer opnieuw bestellen). Die zijn ook in het bruin en minder opvallend dan het witte van nu.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:22

Ik ken het tuig verder niet. Maar komt de gesp dan rechtstreeks op de huid? Ik heb daar ook een gesp maar dan zit er nog leer onder.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:41

Even van internet gepikt:
Afbeelding

Zie je links in beeld de streng met ijzeren gesp? Dat is de boosdoener

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:50

Ok,, ik zie nu dat dit het (nieuwe) combituig is (dus zowel voor 1,2 en vierspan).
Het "normale" tuig heeft de gespen verder naar voren zitten en die raken de huid/haren niet.

Ik zou hier zeker melding van maken bij Ideal.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:58

Ja, heb de leverancier ook gemaild met de vraag wat te doen. Is inderdaad combi tuig!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:05

Mijn pony heeft hetzelfde alleen dan door de strengen icm een te dikke buik :') blijft zo'n bontje wel zitten? Schuift dat niet naar achteren?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:14

ik zou toch proberen om het lamoen wat wijder open te draaien..ik denk dat het komt in de bochten in combinatie van je streng en het lamoen dat je zulke schuurplekken krijgt..ik hoop dat je het op kunt lossen.
Tevens misschien een optie om (tegen de regels in misschien)de streng buiten de buitensingel laten lopen, zodat die iets meer ruimte heeft, nu drukt de buitensingel de streng nog dichter tegen de buik aan.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 13:25

Ik heb de strengen al buiten de buitensingel gedaan, maar dat lijkt neit veel uit te maken. Ik denk dat de lamoen breder maken geen zin heeft, ik denk wel de zweng breder maken, zodat de strengen naar achteren breder uitlopen. Maarja, dat is een aanpassing die ik niet zelf kan doen.

Mevrouw heeft ook een dikke buik. Ze is iets te zwaar, maar is erg breed, dus al zou ze afvallen, dan zou het gaan om een centimer, en dan schuurt het nog tegen haar buik.

Het "bontje" zit nu vast met allemaal vlechtelastiekjes. Dat blijft goed zitten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:34

Als paarden geschoren zijn krijgen ze vaak in deze tijd dat de haren weer beginnen te groeien plots schuurplekken van de deken, van je been, of van het dekje.
Dat komt omdat de haren nu broos zijn en snel afbreken.
Mijn heeft nu ook schuurplekken aan het einde van het sjabrak je, waar mijn been altijd ligt, bij de singel, en aan de achterkant van het zadel.
Bij de singel heb ik ook opgelost door er een singelbontje om te doen. Verder weet ik ook niet zo goed wat je eraan kunt doen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:04

Ik denk dat een schapenvachtje eromheen de beste oplossing is voor nu.
Je hebt kans dat het niet gebeurd als hij zijn zomervacht heeft. Of er toch een leer stukje onder laten maken.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:12

Is het aan één of twee kanten?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:16

Wij hebben er ook last van in het span, alleen rond deze tijd van het jaar.
Wij hebben het opgelost door een singelbontje er om heen te doen. Met behulp van een paar stikjes een schoenveter hier aan gemaakt zodat we een vast kunnen knopen. Gewoon is de kleur zwart, valt amper op. :)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:23

Het is aan 2 kanten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:47

Vreemd, heb leathertech tuig, eurotech en webtech tuig van ideal dus met zelfde gespen, maar nooit last van gehad. Optie is misschien idd zweng breder, of ander borsttuig.. Maar dan nog, zou niet mogen/horen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:01

Ik heb zulk gelijk probleem gehad; niet met gespen, maar de streng schuurde de haren langszij weg. Ik heb dat opgelost door de streng met een sporenriempje naar de bomen te trekken dus van t paard af.. Is dat een idee? Ook de zweng verbreden was geen oplossing. Nu de strengen niet meer langs de (dikke) buiik schuren, blijven de haren staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:57

Ik heb leren strengenbeschermers (bij de Menner gekocht) tegen het schuren van de strengen tegen de achterbenen tijdens het wenden. Werkt heel goed, geen kale plekken meer. Misschien zou jij, in jouw geval, die zover omhoog kunnen schuiven richting borsttuig dat ze over de gespen heen komen te zitten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:45

Sandrina schreef:
Ik heb zulk gelijk probleem gehad; niet met gespen, maar de streng schuurde de haren langszij weg. Ik heb dat opgelost door de streng met een sporenriempje naar de bomen te trekken dus van t paard af.. Is dat een idee? Ook de zweng verbreden was geen oplossing. Nu de strengen niet meer langs de (dikke) buiik schuren, blijven de haren staan.

Dit heb ik ook gedaan. Werkt prima

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:41

Hier rubber ringen om de bomen gedaan, vastgezet met plastic bandje, strengen door de rubber ring (kan ook met spoorriempje oid) en dan vastzetten aan zweng. Voor nu even bontje oid eromheen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:38

Trekt de streng dan nog wel in een lijn? Of maakt dat verder niet uit?
Hier geen last van schurende strengen (ook ideal maar niet van die gespen) maar pony staat er ook behoorlijk ruim tussen en ander soort lamoen (onafhankelijk).

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:01

Hoi allemaal, super fijn voor jullie meedenken.

Ik heb ook aan zulke constructie bedacht om de gesp van het lichaam af te halen door ze aan de boom vast te binden (net als bij de broek bijvoorbeeld). Maarja, net als VanHuisUit schrijft, loopt de streng dan niet in een rare lijn? Hebben jullie foto's van die oplossingen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:12

In mijn geval nmaakt het niet zo heel veel uit of de streng in een rechte lijn loopt of niet. Zodra ze weer voor de kar staat, en ik denk eraan, maak ik een foto. Door het sporenriempje niet te kort te gespen, beweegt het mee in de beweging van de streng.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:00

Bredere zweng zou al veel moeten oplossen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:36

bredere zweng en echt schapenvacht om de streng zou beide al wel wat moeten helpen denk