[AR] Tweewielers bij vaardigheid, eigen rubriek of afschaffen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Tweewielers bij vaardigheid, eigen rubriek of afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 23:11

Zelf men ik officieel dressuur en vaardigheids wedstrijden met mijn twee kleine pony's, met een tweewieler (sulky van cavalier).
Mijn man, groom, gaat altijd mee. Soms zit hij tijdens de vaardigheid in de kantine als toeschouwer want ik red me prima zelf.
Hij vangt van alles op wat er gezegd wordt natuurlijk, en het viel hem op dat er vaak veel ongenoegen is over de sulky's die meedoen. Mensen vinden dat het geen eerlijke concurrentie is tegenover de vierwielers die in dezelfde rubriek zitten. Voorbeeld zijn de HCA's, die hele lichte tweewielers, waar je heel dicht achter je pony zit met benen wijd en heel snel en wendbaar bent (kan geen vierwieler aan tippen natuurlijk..) maar ook over mijn soort sulky's die ook snel en wendbaar zijn.
Nu ben ik eens rond gaan informeren en het blijkt dat er gezegd wordt dat de tweewielers in de toekomst eruit gaan om deze reden (of minstens een eigen rubriek gaan krijgen), ik heb het nu van diverse mensen gehoord en ben benieuwd wat jullie hierover weten? (en jullie mening hierover). Ik ga ook de knhs eens informeren, maar ik verwacht nog geen concreet antwoord te krijgen omdat dit nog in een ontwikkelingsfase blijkt te zijn... (om het zo maar te zeggen)

Ik begrijp de negativiteit opzich wel. Een sulky lijkt me inderdaad sneller en wendbaarder als een vierwieler en als elke keer de sulky's aan de top staan dan is het op gegeven moment ook iets om je aan te irriteren. Ik sta ook vaak op kop maar voel me daar nu wel enigzins ongemakkelijk door doordat er om mij heen zo gedacht wordt. Ik zie het ook niet als iets van jaloezie, maar echt als een punt dat men het geen eerlijke concurrentie vind en daar ben ik het dus eigenlijk ook mee eens.
Een van mijn pony's zou ik opzich wel voor mijn vierwieler kunnen zetten, maar ik kies inderdaad voor de sulky omdat ik daar beter resultaat mee haal, de vraag zou zijn, als alle mensen in dezelfde rubriek met een vierwieler zouden rijden of dan de uitkomst van de top hetzelfde zou blijven als dat enkele met sulky's zouden rijden. Ik denk persoonlijk dus van niet...
Maar aan de andere kant heeft natuurlijk iedereen ook een vrije keus om ook met een sulky te gaan rijden als ze denken daar betere resultaten mee neer te kunnen zetten.

Ik hoop niet dat ze het helemaal gaan afschaffen bij de vaardigheid, want dan kan je dus met de hele kleintjes niet meer meedoen omdat ze te klein zijn voor een vierwieler. Een eigen rubriek voor tweewielers lijkt me een beter plan.

Wat is jullie mening en wat weten jullie hierover wat betreft de toekomst van de tweewielers bij officiele vaardigheids wedstrijden?

Ymor

Re: Tweewielers bij vaardigheid, eigen rubriek of afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:19

Zou inderdaad jammer zijn. Dan zou ik met mijn pony niet meer mee kunnen doen.. Ik snap niet dat mensen dan zelf niet met tweewieler gaan rijden.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:29

Ik heb er weinig mee te maken omdat ik tweespan rijd maar ik heb natuurlijk wel een mening.

Ik zou het wel beter vinden als het een aparte rubriek zou worden, ik zie ook overal de sulkys aan top gaan, wat inderdaad ook niet meer dan logisch is, zeker inderdaad met de hca's.
Ik zou het niet leuk vinden als de sulky's af worden geschaft maar ergens zou ik wel begrijpen, om meerdere redenen, allereerst ben ik bang dat de rubrieken dan te klein worden op sommige wedstrijden en daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor de veiligheid zou zijn, soms gaan ze zo hard dat ik ook wel eens mijn hart vasthoud.

Ik heb in de wandelgangen ook al eens voorbij horen komen dat ze er wel mee bezig zijn maar ik weet er verder ook niks van.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:38

Wij hadden het er vandaag ook over. Maar aparte rubriek word ingewikkeld je krijgt dan wel erg veel rubrieken op de gewone wedstrijdjes.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:44

Er komen steeds meer mini's bij, het is helaas erg lastig om een lichte 4 wieler voor deze ponietjes te vinden. Ik start een van mijn ponies ook met een sulky en moet idd toegeven dat je veel sneller de pionnen door bent en als je een keertje een pion raakt blijft de bal vaak ook nog wel liggen omdat je zo licht bent. Daarbij hoef je maar met 1 wiel langs de pion ipv 2 wielen.
Aparte rubriek zou ook kunnen maar dan komen er wel erg veel rubriekjes en 1e prijzen, ik heb het nu al hier in de omgeving met 2span ponies ben ik soms de enige.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:58

Je bent met een kleine pony sowieso veel wendbaarder dus daar heb je al je voordeel aan. Iedereen heeft de keuze om met een tweewieler te starten natuurlijk dus de mensen die met een vierwieler rijden en commentaar hebben ook. Zo duur zijn ze ook weer niet. Persoonlijk heb ik met mijn sulky nog nooit een wedstrijd gedaan maar ik kan me ook wel voorstellen dat ik ook het voordeel van het gewicht en de rem zou kunnen missen van de vierwieler.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:02

Je mag pas sinds april 2007 met een 2wieler dressuur/vaardigheid rijden. Daar voor mocht het alleen in de dressuur/vaardigheid van het samengesteld.

Het is een voordeel. Maar als ze de 2wielers er uithalen of een aparte rubriek geven worden de rubrieken helemaal weer erg klein. Vaak gooien ze nu al alle klasses bij elkaar en alleen pony's en paarden apart om maar aan een beetje leuke rubriek te komen.

Mochten ze er wel weer naar toe gaan dat het alleen met 4wielers mag moet ik toch weer ernstig opzoek naar de juiste 4wieler voor mijn pony's. Een marathon wagen is snel te zwaar voor een enkelspan, zeker als je een jonkie heb en de bak ligt er een keer niet fijn bij.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:17

Napie schreef:
Iedereen heeft de keuze om met een tweewieler te starten natuurlijk dus de mensen die met een vierwieler rijden en commentaar hebben ook. Zo duur zijn ze ook weer niet. Persoonlijk heb ik met mijn sulky nog nooit een wedstrijd gedaan maar ik kan me ook wel voorstellen dat ik ook het voordeel van het gewicht en de rem zou kunnen missen van de vierwieler.

Precies. Er zijn ook tweewielers voor de grote maat. Ik reed mijn mini met een 4 wieler. Echter Door de nieuwe regels met de spoorbreedte was ik genoodzaakt opzoek te gaan naar een bredere wagen. En dat is toen een 2 wieler geworden , omdat een 4 wieler gewoon te zwaar is. Ze trekt het wel, maar dan ook nog verzameling en oefeningen tonen is dan onmogelijk. En een aparte wagen voor dressuur en vaardigheid is veel te duur

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:38

Napie mijn tweewieler heeft ook een rem ;) en heeft een best aardig gewicht (ik kan hem in mijn eentje niet optillen)

Vierwielige wagentjes voor de kleintjes zijn er zeker, alleen zijn die zo licht dat je in de problemen kan raken bij te snelle wendingen en dat kan je dus ook niet meer doen. En een groom achterop nemen is dan weer te zwaar voor ze.
Ik heb in mei onderlinge menwedstrijden staan en ga dan de ene pony voor de marathonwagen rijden en de andere voor de lichte vierwielige wagen, ik ben erg benieuwd hoe ik dat verschil ga vinden.

Je kan wel aparte rubrieken maken. Maar bij te weinig deelnemers geen prijzen geven. Ik heb dat wel vaker gezien dat er bij maar 1 deelnemer in een rubriek geen prijs gegeven wordt. En bij meer dan 1 alleen een 1ste prijs.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:58

nou ik rijd regelmatig een pion omver of tig ballen er af, dus nee ik kan niet altijd zeggen dat ik een voordeel heb met mijn tweewieler. Stuurkunsten en het voordeel hebben van een wendbare pony is veel belangrijker. Spoorbreedte is 129 en ik kan mijn wielen lastig zien, dus breedte inschatten is voor mij soms wat lastig moet ik zeggen (zeker omdat mijn vorige wagen bijna 50 cm smaller was :P )

met tweespan en de marathonwagen was voor mij veel fijner, maar Rakker heeft gewoon niet zoveel krijgt in zijn achterhand door zijn krakkemikkege knietjes

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:29

tja iedereen heeft uiteraard een keuze om met een tweewieler te gaan mennen, zelf wil ik dit jaar een aanschaffen en zou het vervelend vinden als het uiteindelijk niet meer mag of wat dan ook.

Knhs mailen denk ik ook dat je eerder slapende honden wakker maakt, maar toch ook wel benieuwd.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:58

Ik heb gehoord dat er al een aantal verenigingen zijn die zelf de KNHS hebben benaderd ivm klachten van deelnemers hierover..... dus ze zijn in ieder geval wel op de hoogte hiervan.

Natuurlijk is iedereen vrij in het kiezen voor een sulky, maar wat nou als iemand met een pony (of paard) hiermee zou komen aanzetten bij een vaardigheidswedstrijd :D

Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:00

_O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:10

Denk dat je daar niet mee weg kom ;). in artikel 410 op blz 7 staat het een en ander over hoe en wat wat betreft afstanden tot de zweng. Tuig staan ten opzichte van deze foto weinig beperkingen (wat betreft klik tuig, borst tuig of strengen).

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:17

dennis, ik weet niet wat de afstand is die daar genoemd staat maar bij de hca's lopen ze er vaak niet veel verder vanaf dan hier, mag dat dan wel?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:40

De zweng word beschreven en die zit bij een HCA onder je kont, verder dan bij veel marathon wagens. Dus ver genoeg van t achterbeen ;).

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:43

oooh oke! ik snap hem

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 07:56

Ik vind inderdaad dat je met een tweewieler echt wel voordeel hebt ten opzichte van een vierwieler. Een aparte klasse maken wordt te veel werk voor de basiswedstrijden, denk niet dat ze dat zullen doen.
Ik vind eigenlijk ook dat de shetlanders niet tussen de grotere pony's passen in de dressuur. Je krijgt met een shetlander nooit zo'n uitgestrekte draf als met een welsh of D-pony, maja om nou voor alles andere klasses te maken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:36

Maar daarentegen zijn figuren voor jullie makkelijker omdat je er gewoon meer tijd voor hebt en een bocht van 10 mtr is qua buiging veel makkelijker voor jullie als een groot paard.. Blijft een moeilijk iets.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:52

Dit punt blijft lastig.. Ik rijd met zowel vierwieler, als HCA sulky als Tweewieler, heb dus met allemaal ervaring.
HCA is verreweg het makkelijkst, en is het bijna onmogelijk om balletjes te rijden, en je kunt zoveel afsnijden, waardoor de strijd natuurlijk heel anders is dan een vierwieler, je zit zo dicht achter je pony, waardoor je makkelijk mikt, en er zo doorheen bent.
Tweewieler is ietsje moeilijker omdat je wat verder zit, maar blijft nog steeds een stuk makkelijker dan 4wieler.
Puur omdat je met je vierwieler sneller met achterwielen een balletje aftikt, wat bij HCA/tweewieler niet kan.

Maar ben bang dat rubrieken te klein worden als je het zou opsplitsen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:58

Zou het echt een misser vinden hoor van KNHS als ze tweewielers zouden 'afschaffen'. Elk voordeel 'hep' z'n nadeel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:43

Vanavond overleg gehad met de KNHS over sulky's in de mendurance. Zoals het nu lijkt gaan deze vanaf dit jaar toegelaten worden (dus zonder groom) Wel is de minimale leeftijd van de menner 18 jaar

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:51

echt dat zou super zijn dan kan ik wel een hca aanachaffen hiervoor.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:22

Ik kan me er niet zo druk over maken.. Ben zelf in het bezit van een 4 wieler en erg blij mee, daarnaast heb ik een sulky (zoals hierboven maar dan simpeler ;-) )
Als mensen echt zo denken over een sulky, kopen ze er toch lekker zelf ook zo 1 ;-) Mag aannemen dat het alleen voor de prijzen en niet voor de winstpunten uit maakt als je met een sulky of 4 wieler start?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:23

Alleen voor de prijzen ja :)

Al zijn winstpunten ook makkelijker te halen met een sulky.

Sasika, jij hebt dan wel een mega sulky ook haha, lijkt me inderdaad moeilijker, dan kan je beter hoger zitten op een vierwielige om het overzicht over de breedte wat beter in te kunnen schatten.

Ik heb 2x met tweespan vaardigheid gereden met een marathonwagen, ik had dus echt enorm veel balletjes verwacht omdat ik nog nooit met een vierwieler vaadigheid had gereden en had verwacht dat het heel moeilijk zou worden (ook groen span) maar het viel me niks tegen met maar een balletje :D.

Mendurance, dat is er natuurlijk ook, wat gaaf en leuk dat sulky's daar ook welkom zijn, eens uitzoeken hoe dat dan precies gaat, al denk ik niet dat dat wat voor ons is, te lange zit en ben eigenlijk het liefst gauw klaar met iets :D