[AR] shetlander actiever op de hulpen krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

shetlander actiever op de hulpen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:22

Hoi.

Ik heb sinds kort een shetlander waarmee ik men.
Hij is super braaf voor de kar zet geen snap verkeerd, helemaal super.
Maar er is een probleem. Hij staat niet echt aan de hulpen. Ik krijg hem niet echt in draf
en laat staan galop. Als hij dan draaft is het 2 meter en dan stopt hij niet. Ik ben streng genoeg daar
ligt het niet aan maar hij doet het gewoon simpelweg niet.
Ik weet niet of het iets met conditie is maar dat denk ik niet want als er een anders
paard voor hem loopt kan hij het opeens wel.

Wie kan mij hiermee helpen?

eline10

Re: shetlander actiever op de hulpen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:23

Ga je wel eens lange lijnen met hem?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:23

Misschien eerst aan de longeerlijn de commando's erop zetten? En dan gewoon consequent zijn.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:25

xTesske schreef:
Hoi.

Ik heb sinds kort een shetlander waarmee ik men.
Hij is super braaf voor de kar zet geen snap verkeerd, helemaal super.
Maar er is een probleem. Hij staat niet echt aan de hulpen. Ik krijg hem niet echt in draf
en laat staan galop. Als hij dan draaft is het 2 meter en dan stopt hij niet. Ik ben streng genoeg daar
ligt het niet aan maar hij doet het gewoon simpelweg niet.
Ik weet niet of het iets met conditie is maar dat denk ik niet want als er een anders
paard voor hem loopt kan hij het opeens wel.

Wie kan mij hiermee helpen?

Is hij normaal ook zo?
Zo nee, misschien zit hem het tuig of de kar niet helemaal lekker.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:25

Als je nou eerst met hem aan de hand de stemhulpen traint? Heeeel actief belonen als hij het goed doet.
Daarna aan de longeerlijn, dan aan de lange lijnen en dan voor de kar? Dan weet je zeker dat hij top reageert op stemcommando's.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
En denk er aan, bewaar altijd geduld;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:33

eline10@ heb het op het moment één keer gedaan.

Pacific@ dat zal ik eens gaan proberen. Maar heb het idee dat hij wel weet wat ik bedoel want hij doet het wel met een paard voor hem

donna123@Hmm hij is wel een slomme, draaft namelijk met moeite als ik met hem wandel. Het zou wel aan het tuig kunnen leggen want dat zit niet helemaal super, heb ook al beter passend tuig besteld. Kar kan het niet liggen die is op maat gemaakt voor hem.

Shanna7836@ dat zal ik proberen bedankt voor de tip!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:05

Wat zegt je instructeur er van?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:26

heb op het moment nog geen instructeur
heb wel een kennis die me begeleiding geeft maar die zegt dat dat tijd nodig heeft en dat dat
aan de pony zijn conditie ligt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:55

Was de pony al beleerd voor de wagen toen hij bij jou kwam, of dat niet?
En hoelang is hij beleerd voor de wagen? Heb je dat zelf gedaan? Zo ja, wát heb je precies gedaan?

Heb je evt. foto's van je aanspanning?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 08:22

Ja hij was al beleerd maar niet echt goed naar mijn wete. Die man gebruikte geen menzweep maar een kort bamboestokje :S

Ik zal vandaag eens een foto maken. Heb er op het moment alleen een van de voorkant.
Het zou best aan het tuig kunnen liggen want dat zit eigenlijk.nergens naar maar krijg deze week ander tuig en dan
eens zien of het ander gaat

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:05

Waarom dan toch mennen als je weet dat je tuig niet goed zit/past? Had je beter nog even kunnen wachten op je nieuwe tuig.

Misschien snapt je pony je commando's wel helemaal niet (zijn de stemhulpen anders dan bij de vorige eigenaar) of heeft hij nooit geleerd om goed op eigen benen te staan en door te lopen. Met andere woorden er kan zoveel niet kloppen. Laat er eens naar kijken door iemand met verstand van mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:09

Jelleee schreef:
Waarom dan toch mennen als je weet dat je tuig niet goed zit/past? Had je beter nog even kunnen wachten op je nieuwe tuig.

Misschien snapt je pony je commando's wel helemaal niet (zijn de stemhulpen anders dan bij de vorige eigenaar) of heeft hij nooit geleerd om goed op eigen benen te staan en door te lopen. Met andere woorden er kan zoveel niet kloppen. Laat er eens naar kijken door iemand met verstand van mennen.

Ga ik helemaal in mee.
geen goed en/of geen passend materiaal = niet mennen, lijkt me. Dan doe je toch ff wat anders in die tijd dat je wacht op je nieuwe tuig??

Verder kan er weinig over het probleem gezegd worden, kan aan zóveel liggen. manier waarop hij beleerd is, of dat het aan je (bevestiging van het) materiaal ligt, aan jezelf, etc.
Ik ben benieuwd naar een foto.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:12

xTesske schreef:
donna123@Hmm hij is wel een slomme, draaft namelijk met moeite als ik met hem wandel. Het zou wel aan het tuig kunnen leggen want dat zit niet helemaal super, heb ook al beter passend tuig besteld. Kar kan het niet liggen die is op maat gemaakt voor hem.

In mijn beleving ligt het voornamelijk aan de pony. Zo te lezen is er niet helemaal goed met hem als hij al moeite heeft met draven als je wandelt. Hoe is zijn conditie? Heeft hij toevallig overgewicht? Ik zou eerst nagaan waarom hij uberhaupt moeite heeft met draven voordat je hem voor de wagen zet. Slecht tuig zal hem nog minder aanmoedigen om actiever te worden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:13

xTesske schreef:
heb op het moment nog geen instructeur
heb wel een kennis die me begeleiding geeft maar die zegt dat dat tijd nodig heeft en dat dat
aan de pony zijn conditie ligt.

Hier geef je toch al zelf het antwoord, eigenlijk. Het zou zomaar kunnen dat de pony inderdaad nog geen conditie heeft, en dat het dus zwaar is om een wat langer stuk te draven. Als hij het goed doet op een kort stuk zou ik zeggen: neem daar genoegen mee. Hij heeft ook al moeite voor de kar, dat zegt ook wel wat.

Waarschijnlijk wil je teveel in een keer, dat werkt niet in de praktijk.

Dus elk stuk kort houden en dan goed belonen, bijvoorbeeld met je stem. Dat maakt het werk makkelijker voor de pony, en dan steeds een stukje meer. Rustig opbouwen, je loopt in het algemeen ook niet in een keer een marathon uit. Daar gaat ook training aan vooraf.

Edit: en wat hierboven ook gezegd wordt door verschillende mensen. Met een slecht passend tuig is het ook helemaal niet fijn voor de pony om toch aan het werk te moeten.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:16

Nee hij heeft geen overgewicht. Hij heeft ook geen moeite met draven want als hij het zelf wil kan die super draven.

Ik men met dit tuig omdat dit bij de vorige eigenaar ook gedaan is en de gene waarvan ik begeleiding heeft (iemand met jaren lange ervaring met mennen) zegt ook dat ik gewoon kan mennen met dit tuig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:21

Ik denk dat je eerst even de basis goed moet hebben. Dus goed passend tuig en aan de longe de commando's er goed in 'stampen'. Mocht het dan nog niet echt goed gaan kijk dan eens in mijn topic [AR] hoe de 'vaart' er in houden?

Als het tuig echt 'nergens naar zit', snap ik niet dat een ervaren iemand zegt dat je er mee mennen kan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:36

xTesske schreef:
Nee hij heeft geen overgewicht. Hij heeft ook geen moeite met draven want als hij het zelf wil kan die super draven.

Ik men met dit tuig omdat dit bij de vorige eigenaar ook gedaan is en de gene waarvan ik begeleiding heeft (iemand met jaren lange ervaring met mennen) zegt ook dat ik gewoon kan mennen met dit tuig.

Waarom zeg je dan dat hij met moeite draaft als je met hem wandelt? Houdt hij het dan wel lang vol? Is zijn conditie wel goed?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:41

xTesske schreef:

Maar jij zei zelf even hierboven dat het tuig 'niet super ligt', en dat je een beter passend tuig krijg. Dan vraag ik mij af hóe het kan dat 'iemand met jarenlange ervaring met mennen', zegt dat je 'gewoon met dit tuig kan mennen'.? Dan schort er of iets aan die persoon waarvan jij begeleiding krijgt, of je tuig ligt ook gewoon prima.
Dat de wagen speciaal voor je pony op maat is gemaakt wil helaas niet alles zeggen, je zal de eerste niet zijn waarbij e.a. toch helaas niet goed in elkaar steekt. Zo heb ik ook helaas een aantal jaren gereden met een houten shetlandwagentje (ja echt waar, speciaal voor shetten), waarvan het lamoen echt veels te lang én te smal was. Het gevolg was dat ponylief op een gegeven moment zó vast zat in haar nek, schouders en spieren, dat ze met extreme buitenstelling op de volte en door de bochten/wendingen liep. Met heel veel bloed, zweet, tranen en tijd heb ik dat uiteindelijk redelijk goed gekregen.
En zo zijn er ook een hoop mensen die met zo'n zwarte shetland2wieler/sulky rijden, maar hem (vaak uit onwetendheid) totaal niet in balans en evenwicht hebben hangen, waardoor je na verloop van tijd ook klachten kan krijgen.

Maar goed, ben benieuwd naar de foto (liefst gehele aanspanning vanaf de zijkant), want als er iets niet goed zit aan tuig/wagen of bevestiging daarvan, dan zal dat op de foto waarschijnlijk ook wel te zien zijn.

In hoeverre zijn medische/lichamelijke problemen uitgesloten? Omdat het zo typerend is dat hij zowel aan de hand als voor de wagen blijkbaar moeite heeft met draven en om vaart te houden, maar dat hij 'uit zichzelf' (dus onbelast, als in 'vrij op de wei'?) volgens jou daar geen moeite mee heeft? Gebit ook in orde?
Snap dat je je pony niet helemaal rontgenlogisch laat doorlichten, maar als blijkt dat tuig, wagen en lichamelijke/medische allemaal in orde zijn, dan zal je idd hem beter en consequenter moeten trainen, en dan met name op je stem. Daar zijn ook prima oefeningen voor, maar ik zou toch liever eerst al het andere uitsluiten, voordat je echt het probleem bij de pony zelf (en zijn houding/gedrag) gaat zoeken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:56

Ja het ligt wel goed alleen de maten kloppen niet helemaal. Er is niks waar ik merk dat hem in de weg zit maar het is ook gewoon super oud tuig. Met uit zichzelf draven bedoel ik wel voor de kar maar dan met een ander paard ervoor dan doet hij wel gewoon draven en galopperen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:04

Het ligt wel goed, maar de maten kloppen niet?? Dan lijkt me dat het niet goed ligt. En als het echt oud tuig is, zou ik me ook zorgen maken of de kans op knappen niet veel groter is omdat het wellicht heel droog etc. is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:07

als de maat niet klopt, kan het tuig niet goed liggen. ik kan geen maat cob tuig passend hebben liggen op mijn Welsh A'tje. Zo simpel is dat..... dus die redenering snap ik echt niet eerlijk gezegd.

'super oud tuig', daar zou ik wel mee oppassen. Leer kan na verloop van tijd gaan uitdrogen en dan wordt het broos en breekbaar, en zal het snel (uit)scheuren. Leren tuig kán lang meegaan, mits het ondertussen goed wordt verzorgd en onderhouden. Tuig dat tig jaar op zolder heeft liggen verstoffen kun je je van afvragen of je dat nog moet willen oplappen bijvoorbeeld.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:11

Ik zou eerst zijn conditie op gang krijgen voordat je gaat mennen.
Zorg eerst dat hij actief is als je hem longeerd of met hem wandelt, wanneer zijn conditie oke is, en als hij naar je luisterd met lange lijnen beginnen, in die tussentijd heb je vast al een beter tuig en kun je een band, of inidergeval iets zwaars erachter zetten en kijken of hij dan nog steeds actief is, later met het karretje beginnen.
Eerst de basis, dan pas verder gaan.
Neem hier goed de tijd en moeite voor!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:13

misschien commando's aanleren? dus bv "DRAF" zeggen betekend draven, enz..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:41

Ik men op het moment ook even niet tot ik het andere tuig heb. Heb 2 keer met dit oude tuig gemend. Ik ben nu ook van plan eerst veel te gaan longeren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:42

Nou, hartstikke goed :)