[AR] A'damse bos niet in met aanspanning: laat je mening achter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

A'damse bos niet in met aanspanning: laat je mening achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 11:02

Je mag dus het Amsterdamse bos niet in. Ik heb dit nog maals gevraagd via facebook.
https://www.facebook.com/#!/Amsterdamse ... ed_comment

Ze schrijven het volgende:
Citaat:
Dag Marga, het klopt inderdaad, je mag in het Amsterdamse Bos niet op de ruiter- of fietspaden met paard en wagen. Die zijn specifiek met borden aangegeven en met paard en wagen ben je een bestuurder, dus wettelijk gezien moet je dan op de autoweg rijden. Bovendien zijn op sommige plekken de ruiterpaden erg smal: veiligheid speelt ook een rol. We staan wel open voor suggesties, misschien een route speciaal voor paard en wagen, dus we nemen je opmerking ter harte.

Misschien zijn er meer mensen die dit jammer vinden?
En helpt het om massaal te reageren dat er inderdaad wel een behoefte is om daar te mogen rijden!
Laten jullie een berichtje achter?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:10

Bericht achtergelaten.

Ik stel de vraag ieder half jaar. Maar het mag echt niet. Het is zo jammer, want er zijn haast geen plekken waar je lekker met de koets in het bos mag rijden in de buurt.
Ik probeer steeds nieuwe insteken en stuur dan weer een mail aan de medewerkers van het Amsterdamse Bos: bijv. tot 11.00 u s ochtends of misschien alleen stap/draf.
Want in het weekend is het na 12.00 u soms hartstikke druk. Ik snap dat ze het dan misschien niet willen. Maar ik zou al blij zijn als we s morgens vroeg zouden mogen rijden. Maak mij niet uit hoe vroeg.
Maar meestal krijg ik geen eens antwoord. }:)

Ooit is het verbod ingesteld, nadat een groep manege ruiters aan de kletter waren gegaan door een tegemoet komende aanspanning. Toen is er geklaagd door ruiters dat ze zo'n last hadden van koetsen.
De ruiterpaden in het bos lenen zich prima voor koetsen. Ze zijn breed en ruim.

Zo jammer, want het gaat door heel Nederland goed. Op de Veluwe geeft het ook geen problemen als je met de koets een groep ruiters tegen komt of waar dan ook. Alleen in het Amsterdamse Bos.

1 keer per jaar mogen we met de koets in het bos als de Hoofdstad Aanspanning de jaarlijkse marathon organiseert. En 1 x met de arrenslee als er genoeg sneeuw ligt. En dan blijkt ook dat de paden prima geschikt zijn.

Hilli

Re: A'damse bos niet in met aanspanning: laat je mening achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:19

Wat zonde dat je als menner niet in het Amsterdamse Bos terechtkunt. Ik kan me voorstellen dat niet alle paden even geschikt zijn, maar dit kun je natuurlijk met bordjes aangeven - in andere recreatiegebieden gebeurt dit ook.

Ik heb zelf totaal geen problemen met aanspanningen. Niet-inhaalbare manegegroepen daarentegen... ;-)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 11:23

Precies, passeren in stap is regel nummer 1. En bordjes waar je niet in mag, ook prima!
Maar het is een mooi gebied om te rijden, juist ook voor aanspanningen!

Hopelijk laten veel mensen een bericht achter en gaan ze achter hun oren krabben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:30

Het zou zo super zijn, al mag het maar 1 dag in de week ~~}>

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:38

Echt heel jammer dat het niet mag. Al die vreselijke trim en bootcamp clubjes mogen alles (ook op het ruiterpad) en als ruiter mag je niks.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:42

Misschien kan je ze er in elk geval op wijzen dat een ruiter evenzeer een bestuurder is als een koetsier. Als de koetsier er niet in mag omdat hij een bestuurder is en dus op de weg thuis hoort, mag de ruiter er ook niet in. Erg kromme redenering dit.

Kan je niet een plattegrondje printen en dan suggesties doen waar het pad breed genoeg is om veilig met paard en wagen te kunnen mennen? Dus dat je met een heel praktisch voorstel komt waar het zou kunnen? En dan dus echt even goed ter plaatse kijken wat wel en niet handig is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:52

Een ruiter is idd ook een bestuurder en moet in principe ook over de autowegen. Dat een paard bang is voor een aanspanning dat is jammer, dat is die van mij ook. Maar iedereen moet toch zijn hobby kunnen uitvoeren?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:01

Marg schreef:
Je mag dus het Amsterdamse bos niet in. Ik heb dit nog maals gevraagd via facebook.
https://www.facebook.com/#!/Amsterdamse ... ed_comment

Ze schrijven het volgende:
Citaat:
Dag Marga, het klopt inderdaad, je mag in het Amsterdamse Bos niet op de ruiter- of fietspaden met paard en wagen. Die zijn specifiek met borden aangegeven en met paard en wagen ben je een bestuurder, dus wettelijk gezien moet je dan op de autoweg rijden. Bovendien zijn op sommige plekken de ruiterpaden erg smal: veiligheid speelt ook een rol. We staan wel open voor suggesties, misschien een route speciaal voor paard en wagen, dus we nemen je opmerking ter harte.

Misschien zijn er meer mensen die dit jammer vinden?
En helpt het om massaal te reageren dat er inderdaad wel een behoefte is om daar te mogen rijden!
Laten jullie een berichtje achter?

Het zal allemaal perfect kloppen en menners zullen inderdaad niet meer zomaar het Amsterdamse Bos in mogen, maar wat hier door "Amsterdamse Bos" op Facebook als argumenten wordt aangedragen raakt kant noch wal.

Met paard en wagen ben je inderdaad wettelijk gezien een bestuurder, maar dat ben je als ruiter ook (en zelfs als je ernaast loopt en je paard aan de hand meevoert).
Met paard en wagen mág je niet eens op de autoweg komen aangezien je geen motorvoertuig bestuurt dat harder kan en mag dan 50km/h.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:32

oomens schreef:
Het zal allemaal perfect kloppen en menners zullen inderdaad niet meer zomaar het Amsterdamse Bos in mogen, maar wat hier door "Amsterdamse Bos" op Facebook als argumenten wordt aangedragen raakt kant noch wal.

Met paard en wagen ben je inderdaad wettelijk gezien een bestuurder, maar dat ben je als ruiter ook (en zelfs als je ernaast loopt en je paard aan de hand meevoert).
Met paard en wagen mág je niet eens op de autoweg komen aangezien je geen motorvoertuig bestuurt dat harder kan en mag dan 50km/h.

Inderdaad............ cursusje verkeerstheorie voor degene die dit zo beredeneerd is niet overbodig zeg :Z
Dit zou ik ze zeker even terug mailen!

En de autoweg....... :') (voor mensen die niet zo in verkeerstermen zitten: als men het heeft over 'de autoweg', bedoelen ze een weg met dit bordje: Afbeelding
waar vaak 100 km. per uur gereden mag worden, en waar je pas op mag rijden als je motorvoertuig(!) harder kán en mág dan 50 km/uur.
Ze zullen vast bedoelen dat ruiters én menners verplicht zijn op de rijbaan (tussen de auto's op 'normale wegen') te rijden. Want dát is idd wel waar. Maar dat betekent niet dat je niet in een bos mag rijden, en nergens staat (wettelijk) aangegeven dat als een bepaald pad een ruiterpad is, dat je daar met je aanspanning níet zou mogen komen.

Belachelijk, dat je als ruiter wel het Amsterdamse Bos in mag, maar als aanspanning niet. Dat gaat idd op andere plekken ook gewoon heel goed.
Sterker nog, hier in de buurt (omg. Deventer) zíjn er vaak helemaal geen ruiter/menpaden, en gebruiken 'wij paardensporters', zowel ruiters als menners, de bossen tesamen met een boel mountainbikers (daar is nl. wel honderden kilometers aan routes voor aangelegd.....), wandelaars, hondenuitlaters, gewone fietsers, etc. etc. en dat gaat gewoon prima, mits je wat rekening met elkaar houdt.
De mountainbikers groetten mij zelfs als ik daar aan het rijden ben, en ik groet ze terug. Harstikke prima toch?

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:47

Ik was tijdens mijn studie voor het bos aangewezen op het Amsterdams bos... toen waren aanspanningen heel normaal. Er trainde zelfs verschillende drafers stallen hun paarden. Dus met enige verbazing lees ik dit. Ook de opmerking dat we dan maar met onze aanspanning op de auto weg moeten rijden....

En als je nou toch wil dat iedereen met respect voor elkaar wil laten genieten... dan is de paden delen met bereden en aangespannen paarden toch niet zo een vreemde gedachten.... Of ben is er een pikorde in dingen....
In dat geval als ik met mijn jonge paard door het bos rijd vind ik het zeer onplezierig als er een grote groep met ruiters langs me heen galoppeert.... maar ja dat gebeurt nou eenmaal wel eens..... of moeten groepen groter dan 2 dan ook verboden worden ?

Ik hoop toch dat deze trend zich niet doorzet naar andere gebieden van Nederland. Ik rijd hier zelfs met mijn sulky op single tracks... en daar vinden we altijd een oplossing voor als we ruiters tegen komen.....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:37

Wat belachelijk dat je niet in het Amsterdamse bos mag komen met je aanspanning!
Ook jammer als dit verbod er ooit gekomen is door ruiters die zich ergeren aan aanspanningen. Je kunt het dan ook anders stellen en zeggen "Als je je paard niet ten alle tijden onder controle kunt houden, moet je niet buiten komen", in ieder geval vind ik het belachelijk dat men aanspanningen verbiedt in het bos.

Als ik een ruiter tegenkom in het bos, zet ik mijn pony gelijk in stap, en als ik merk dat het paard bang is voor de wagen, zet ik mijn pony helemaal stil. Ik heb ook al eens mijn groom van de wagen gestuurd om de ruiter te gaan helpen om haar paard langs mijn wagen te krijgen, het paard was erg bang voor de wagen en het meisje vertrouwde het zelf ook niet.

Ik denk dat als iedereen gewoon zijn paard/pony in stap zet als ze anderen passeren, dat zo een verbod helemaal niet nodig is. Mensen moeten gewoon rekening houden met elkaar, dan is het perfect mogelijk dat iedereen gewoon het bos gebruikt.

Als je toch op de openbare weg moet rijden met je aanspanning, kun je ook voorstellen om tractors, vrachtwagens en aanhangwagens te verbieden, want er zijn paarden die hier van schrikken. Veiligheid speelt immers toch ook een rol? En een paard dat op hol slaat wil je liever niet op de openbare weg! Zo kan je blijven doorgaan hé?!

Nee, voor mij hoeft dat verbod écht niet! Als menners in het achterhoofd houden dat vele paarden bang zijn voor aanspanningen, lijkt het me prima mogelijk om gewoon iedereen (zowel ruiters als aanspanningen) toe te laten in het bos. Zoals reeds eerder gezegd, in de rest van Nederland (en België trouwens ook) zijn er geen problemen, dan moet het in het Amsterdamse Bos toch ook gaan?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 07:49

Ik heb net als Janouk ook al vaak genoeg contact gehad met het bos.
Er zijn allerlei voorstellen gedaan zoals alleen rijden op bepaalde tijdstippen, alleen rijden op vastgestelde datums, alleen toegang als je in het bezit bent van het koetsiersbewijs etc.
Altijd krijg ik als antwoord dat het in het bos te druk is met toeristen en andere sporters waardoor het gevaarlijk kan worden en dat de paden te smal zijn.
Ik rijd onder het zadel regelmatig in het A'damse bos en in dit bos zijn alle paden stukken breder dan in alle andere bossen waar ik tot nu toe ben geweest.

Ik hoop dat we ooit nog in het bos mogen gaan rijden.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 08:45

Het is echt heel erg jammer dat ze zo stug zijn. Ik snap het ook niet. Een aanspanning kan inderdaad een angstige gewaarwording zijn voor sommige paarden. Maar is het dan niet zo dat de ruiters er ook om mee moeten leren gaan? Wie wordt er nou gestraft? En inderdaad, de paden zijn mooi breed.

Ik hoop echt dat mensen massaal een bericht achterlaten op hun facebook pagina zodat ze niet meer onder de menners uit kunnen :(

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:46

Het Amsterdamse bos is vergeven van de mensen en honden die geen enkele notie hebben van hoe een paard denkt en reageert. Denk dus dat het niet aan de menners en ruiters ligt maar aan de rest die minder dan 0% verstand van paarden hebben. En daar zijn er heeeel veel van daar :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:02

JJane schreef:
Het Amsterdamse bos is vergeven van de mensen en honden die geen enkele notie hebben van hoe een paard denkt en reageert. Denk dus dat het niet aan de menners en ruiters ligt maar aan de rest die minder dan 0% verstand van paarden hebben. En daar zijn er heeeel veel van daar :+

Sterker nog, die héél veel andere gebruikers vinden het misschien al belachelijk dat er in dat grote park al zoveel paden speciaal zijn ingericht voor dat handjevol ruiters.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:10

Als het ooit wel mocht, wat ik uit een post hierboven begrijp, waarom is het dan afgeschtaft? Vanwege 1 incident? Of was er meer? Weet iemand dat?
Ik kan me namelijk wel voorstellen, dat ze bijvoorbeeld geen trainende dravers willen. Die zijn niet aan het recreeeren, maar op snelheid aan het trainen. Dat gaat niet samen met (losse) honden, kinderen, fietsers, wandelaars en ruiteres op en langs de ruiterpaden. Zij krijgen de klachten en negatieve pr over zich heen als er wat mis gaat, dus daar zullen ze geen zin in hebben.

Ik weet niet om hoeveel menners het gaat,en of die allemaal bij een bepaalde club zitten? Ik zou zeggen: vraag een gesprek aan, ga er met 2 mensen heen en bedenk van te voren suggesties. Bijvoorbeeld tot 10u, niet op zon- en feestdagen, een proefperiode van 6 maanden, een vergunning (met looptijd van bv 6 maanden of 1 jaar om te proberen), een vaste route (zodat zij geen meerwerk hebben aan paden breder maken/ houden)... zo is er vast nog meer te verzinnen. En neem een paar voorbeelden mee van gebieden waar het wel goed gaat, menners en ruiters op dezelfde paden. Ga zelf eerst bij de manege's/ pensionstallen langs, om te vragen of zij denken dat er vanuit ruiters bezwaren zijn. Als je zo goed je huiswerk doet, kun je goed voorbereid het gesprek in. Ga positief, leg uit hoe het zou kunnen.. misschien is er dan een afspraak over te maken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:12

Nou, het Amsterdamse Bos heeft niet een handjevol ruiters hoor. :+ Maar inderdaad, beetje krom. Tijdens de drukke periodes en dagen kan ik mij er wat bij voorstellen, maar op rustige momenten en buiten het hoogseizoen zie ik geen probleem voor menruiters om daar te rijden.

Ik wil wel zeggen dat er hier naar mijn idee een beetje afgegeven wordt op de groepen manegeruiters die het liever niet hebben, ben ik dan de enige die dat snapt? De hele groep kan braaf zijn maar er hoeft maar 1 aap van een ruiter tussen te zitten/een paard dat het wat spannend vindt en je hebt de poppen aan het dansen. Natuurlijk kan je zeggen: laat hen dan niet meer het bos in. Maar dan vermoed ik dat de helft van NL niet meer het bos in kan, want elk paard kan iets eng vinden of ergens van schrikken. Dit moet niet een rede zijn waarom menners niet meer het bos in mogen, maar met beperkingen (ook wat betreft de moeilijkheden van het inhalen en dergelijken) snap ik wel. :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:33

@Urbiezira: het gaat er altijd om dat je rekening met elkaar houdt. Dat betekent dus dat je als menner inschat hoe een paard (of een groep paarden) reageert op jouw aanspanning, maar ook dat je als ruiter of groep ruiters kijkt hoe dit andersom is.

Mijn ervaring is dat manegegroepen niet de meest flexibele groepen zijn en daar zijn denk ik ook in een hoop gevallen goede redenen voor. Het betekent alleen niet dat daar dan maar 'de hele wereld' aan aangepast moet worden.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:06

Hilli schreef:
@Urbiezira: het gaat er altijd om dat je rekening met elkaar houdt. Dat betekent dus dat je als menner inschat hoe een paard (of een groep paarden) reageert op jouw aanspanning, maar ook dat je als ruiter of groep ruiters kijkt hoe dit andersom is.

Mijn ervaring is dat manegegroepen niet de meest flexibele groepen zijn en daar zijn denk ik ook in een hoop gevallen goede redenen voor. Het betekent alleen niet dat daar dan maar 'de hele wereld' aan aangepast moet worden.

Ik ben zowel een menner als een ruiter... en ondervind in beide gevallen wel eens overlast van, of de men of de rij groep ... maar dit gaat alleen op als men zich niet aan de ruiter etiquette houd. En ik stoor me er de laatste tijd steeds vaker aan dat er een steeds grotere kloof tussen beide komt.... rijden is alles en mennen is ???? gedoogd ? zeg het maar..... (niet overal hoor)

Als ik in Duitsland ga rijden zie ik dit niet.... hier gaan de disciplines gelijkwaardig met elkaar om. En leren ook manege ruiters al hoe je met de verschillende groepen om kan gaan.... nu word het voor de rij groep maar weer bevestigd... menners zijn een gevaar...... dus die moet je maar mijden... (even zwart wit)... Dat ruiters een rondje bizon weide (als dat rondje nog bestaat overigens) in rengalop rond gaan... en vervolgens in een manege groep belande... worden ze toch ook niet verbannen ?

Als je als boswachterij dan toch een onderscheid wil maken maak dan een deel van de route men toelaatbaar, een deel niet.. zorg dat die mensen ook kunnen genieten van een deel van het bos. En ruiters die daar niks mee te maken willen / durven / wensen te hebben kunnen zich dan geheel distantiëren hiervan.
Ik heb altijd met groot plezier in het Amsterdamse bos gereden als student.... en ik kan me deze tweedeling onder het mom dat de paden niet geschikt zijn totaal niets voorstellen...... Integratie ? wat is dat ook al weer....

Mijn jonge paard word op moment ingereden.... en hij is overal bang voor.....
ga ik daar wat aan doen straks ? Of blijf ik met hem in de binnen bak kleven ?
Sorry. ik zal maar alvast mijn excuus aan bieden voor dit stukje want wellicht kwets ik hier wel een hoop mensen mee.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:22

Ik heb ook even een reactie geplaatst, het is levensgevaarlijk om daar over de bosrandweg te moeten rijden. Ik heb er nu een keer met paard en wagen gereden en je bent echt ten dode opgeschreven als je daar gaat rijden (inhalende, toeterende vrachtwagens en auto's). Ik was heel blij met een braaf paard.

Daarnaast mogen moutainbikers, bootcampers, caniocrossers (zonder controle achter je hond aan rennen) gebruik maken van de ruiterpaden, ik ben met enige regelmaat grote groepen tegen gekomen en moet zeggen mijn paard was not amused.
En wat dacht je van alle losgeslagen honden die niet onder leiding van de baas (uitlaatservice) staan, schijnt dat die aangelijnd moeten, maar ik heb ze toch regelmatig in de staart van mijn paard hangen.

Als ik het goed inschat zijn er 2 of 3 paden waar je niet heel fijn kan komen met wagen, maar voor de rest is er voldoende ruimte voor zowel de aanspanning als ruiter naast elkaar.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:23

Hebben jullie al eens contact opgenomen met de plaatselijke wethouder, de provincie en de KNHS?
Even kort door de bocht, maar in Spaarnwoude zijn de ruiterpaden zooooo vreselijk slecht in de winter en de beheerder wilde er niets aan doen. Zelfs niet, toen wij aangaven dat een handje vrijwilligers wel wilde helpen bij het onderhoud. Na contact met bovengenoemde partijen werd wel het e.e.a. gedaan en stond men open voor ideëen van belanghebbenden. Ik woon er nu niet meer en weet niet wat de stand van zaken nu is, maar door met bovengenoemden contact op te nemen (die zich ook daadwerkelijk hiervoor wilden inzetten), werd er gepraat.

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:25

Het is alvweer lang geleden dat ik in het Amsterdamse bos gereden heb, meer dan 20 jaar, maar wat ik me er nog van kan herinneren is dat er inderdaad een aantal mensen met sulky reden. Op zich geen probleem want de ruiterpaden zijn breed zat, alleen vlogen deze mensen gewoon in volle vaart langs de tegemoed komende paarden of passeerden van achter zonder terug te gaan in stap.Dit heeft heel wat spannende momenten opgeleverd. Als je er wat van zei werd je ook nog uitgescholden. Let wel: dat waren volwassen mannen. Ik kan me zo voorstellen dat dit soort mensen het verpest hebben voor de rest. Erg jammer want er is ruimte zat en het is een prachtig bos om te rijden.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:53

@ Hilli & Nobje

Het was absoluut niet mijn bedoeling de indruk te geven dat menners ondergeschikt zijn, want dit is helemaal niet zo naar mijn mening. :) Waar voor mij echter een verschil ligt, is dat de meeste menwagens (maar correct me if I'm wrong) zeker op de smalle paden eigenlijk het hele pad innemen. Dan zijn inhaalsituaties onverantwoord. Waar een enkel paard in rengalop kan uitwijken/sneller kan remmen/opzij kan gaan als het een groep tegenkomt, heeft een menwagen (vaak) deze luxe niet.

Daarom zou ik persoonlijk inderdaad zeggen dat je brede paden (die er ook zijn) gewoon toegankelijk laat voor menners, en dat smalle paden ook toegankelijk zijn "buiten het hoogtij" om het zo maar even te zeggen. Ik vind daarbij dat als je het bos in gaat met een groep dat je de paarden tot op goede hoogte onder controle hebt (natuurlijk kan je niet alle angsten van elk paard wegnemen).

Nogmaals, ik vind menners absoluut niet ondergeschikt; het gaat mij erom dat het gevaarlijke situaties op kan leveren waarbij moeilijker uitgeweken kan worden dan bij bijvoorbeeld een tegemoetkoming van andere paarden. :) Natuurlijk zijn er een heleboel mensen die zich netjes aan de regels houden, maar bij situaties zoals mokummertje beschrijft of een situatie waar een hele groep plotseling op een menwagen stuiten waar ze niet langs kunnen, dat lijkt mij voor niemand wenselijk. Ik vind dus wel dat er behoefte is aan een zekere afbakening.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:55

Urbiezira schreef:
Ik vind dus wel dat er behoefte is aan een zekere afbakening.

Zeker waar en ook wel nodig in een beperkt gebied met vele recreatiebelangen zoals het Amsterdamse Bos, maar op punten waar je het overzicht niet hebt, moet je je wel heel erg bewust zijn van de risico's van bijvoorbeeld een (ren)galopje.