[AR] hoe de 'vaart' er in houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

hoe de 'vaart' er in houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:10

Ondertussen loopt ponylief alweer anderhalfjaar voor de wagen. En tijdens het beleren was mijn meninstructeur ook wel van 'hij heeft wel aansporing nodig'.

En hij doet alles onwijs braaf. Ook als ik 'm aanspoor, meestal gewoon mondeling door te klikken of 'draf dooorrr' dan gaat hij al sneller, maar in een paar passen valt hij dan gewoon weer terug naar het wat rustigere tempo terwijl hij prima harder kan. Dit hardere tempo kan meneer namelijk wel volhouden zodra hij weet dat we richting huis gaan :Y)

Dus anyone, goed advies?

RenWaBl

Re: hoe de 'vaart' er in houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:13

Consequent blijven, zodra hij tempo verliest gelijk aansporen en dan goed blijven opletten. Als hij ook maar iets langzamer of minder actief loopt gelijk weer aansporen, zodat hij eigenlijk geen kans krijgt om tempo te verliezen. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:15

Wat ik deed was aan zetten en wachten totdat hij weer terug is in arbeidstempo en dan weer naar voren, wel snel reageren. Dat heeft bij mij erg goed geholpen en dan liep ze door totdat ik zei stop.

Wat renwabi dus zegt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:13

Waar is je zweep?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:14

In mijn hand? :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:15

Dan zou ik hem toch maar eens gaan gebruiken, 1x waarschuwen, en dan toch even ferm eroverheen.. zodat hij weet dat je het meent

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:16

Ik gebruik 'm ook hoor :') Maar hij valt uiteindelijk toch weer terug in een rustig drafje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:18

Dan zul je hem toch een keer op een lang pad goed naar voren moeten slaan, zodat hij respect voor je krijgt, dit is gewoon geen respect hebben..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:22

Ik denk dat ik toch een voorkeur heb voor de eerdere 2 reacties om eerlijk te zijn. Maar desondanks bedankt voor je advies :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:25

Echwel schreef:
Dan zul je hem toch een keer op een lang pad goed naar voren moeten slaan, zodat hij respect voor je krijgt, dit is gewoon geen respect hebben..

Denk niet dat dat gaat werken.
Je hebt gewoon paarden die niet op zweep reageren.
Ik kan mijn Tinker letterlijk doormidden slaan, maar die verblikt of verbloosd niet.
Is niet omdat ze geen respect voor mij hebt, want als ik mijn stem gebruik, loopt ze het vuur uit haar voetjes voor mij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:32

Gewoon net als onder het zadel meteen weer drijven als hij vertraagd. Wij hadden een (fiets)kilometer teller op de wagen, dan kon je gewoon besluiten welk tempo je wilt rijden, dat helpt heel goed om consequent te zijn als ze een beetje "stiekem" van tempo wisselen heb je het soms ook wat eerder door (alleen wilden ze bij ons altijd te hard dus weet niet of dat met drijven ook wil)

Ik vind een tempo naar huis lopen trouwens niet perce een teken dat hij dat tempo ook aan kan, ons paard loopt zich haast over de kop als je hem naar huis het tempo zelf laat kiezen, als we hem de hele rit op dat tempo laten lopen kunnen we hem opdweilen denk ik :')
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-10-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:34

Sabbientje schreef:
Echwel schreef:

Denk niet dat dat gaat werken.
Je hebt gewoon paarden die niet op zweep reageren.
Ik kan mijn Tinker letterlijk doormidden slaan, maar die verblikt of verbloosd niet.
Is niet omdat ze geen respect voor mij hebt, want als ik mijn stem gebruik, loopt ze het vuur uit haar voetjes voor mij.

Dan heeft jouw tinker nog wel respect voor je, want ze luistert naar je als jij haar het commando geeft.

Ts' paard heeft geen respect voor Ts. Zowel geen stem (ja heel eventjes) als zweep.

Consequent zijn is het belangrijkste. Zit 'm maar eens achter z'n reet aan.
Als hij naar huis ook sneller tempo kan volhouden kan ie het gewoon ook.(te maken met uithoudingsvermogen en conditie ook uiteraard)
Pony is liever lui dan moe zo te horen en mist consequentie van zowel degene die je pony beleerd heeft als jezelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:41

Nou, absoluut niet van diegene die 'm beleerd heeft hoor :+ Die hebben hem maar een week gehad en was een professioneel en goed aangeschreven bedrijf :j Heeft mij ook dus gezegd dat ik 'm goed moest aansporen zelfs.

Hij reageert altijd goed op m'n stem en commando's, luister daar perfect naar, enige dus is dat hij een bepaald tempo niet blijft volhouden en niet omdat hij het niet kan of omdat ik te veel van hem vraag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:38

Als hij het niet aankan, zul je zijn conditie moeten gaan verbeteren.
Veel tempowisselingen en overgangen maken. En de trainingstijd langzaam uitbouwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:14

Ik denk dus niet dat dat een probleem is. Zoals Melanie zegt, Pony is liever lui dan moe...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:24

Ja, maar door die overgangen en tempo wisselingen te maken, maak je een luie pony actiever. Dat is toch wat je wilt???

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:30

Oh ja zeker, maar omdat je in je eerste zin het als 'als hij het niet aankan etc. ''

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:47

Echwel schreef:

Maar met een paard vooruitslaan verdien je ook geen respect, eerder afkeer.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:30

Mijn pony was in het begin ook sloom. Ik zou toch als ik jou was 'n keer wat harder met de zweep zijn. Heeft bij mijn pony ook geholpen en nu loopt ie door en is niet bang voor de zweep. Ze moeten gewoon leren dat ze door moeten gaan. :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:35

PippaLuca schreef:
Mijn pony was in het begin ook sloom. Ik zou toch als ik jou was 'n keer wat harder met de zweep zijn. Heeft bij mijn pony ook geholpen en nu loopt ie door en is niet bang voor de zweep. Ze moeten gewoon leren dat ze door moeten gaan. :)

|o je moet een zweep niet gebruiken om ze ermee af te slaan. Eerder helpt het om iets langs zijn lichaam te zwiepen (hem niet raken), dan gaan ze vaak veel sneller dan wanneer je een zweep gebruikt. Is tevens ook veel diervriendelijker.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:09

Stemhulp en als hij niet direct reageert (en dan ook echt direct he, niet zo van he baas, oja, laat ik eens ietsje vlotter gaan) met slag van zweep tik bij schoftje.
En als ze dan niet direct reageren ben ik toch ook wel zo van he hallo, beter een keer flinke zwiep dan steeds maar aansporen of maar half. Ik bedoel, stel dat jij in een vervelende situatie komt dan moet hij toch ook direct vertrekken?

Gewoon consequent volhouden en dan moet het goedkomen.

Maar hoe is je eigen houding? Ik merk als ik zelf zoiets heb van pom-ti-dom dat mijn pony er precies zo over denkt terwijl als ik fanatiek aan het dressuren ben of buiten men op een lang pad het gaspedaal er wel degelijk op zit (OK, op dat lange pad meer dan met dressuren maar daar wordt aan gewerkt :P )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:12

Vergeet vooral niet te belonen als hij door draaft en inderdaad consequent blijven en steeds bijtikken als dat nodig is. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 05:37

Hij reageert wel direct op mijn stemhulp. Zodra ik roep 'draf dooorrr''' dan gaat hij meteen sneller. Alleen in een aantal passen is het dan weer terug naar het rustigere tempo.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:56

@Maartje dan moet je toch fanatieker gaan ondersteunen met de zweep. Dit betekent niet gelijk een ferme tik geven o.i.d., maar een tikje op zijn kont of zijn zij moet toch wel kunnen. (als hij het echt bont maakt, heb je altijd nog een ferme tik achter de hand). Mijn pony is lui met zijn linkerachterbeen in de stap (elk paard heeft wel een lui been). Ik hoefde maar een week lang consequent een tikje bij te geven dat ie een goede stap zette, waarbij ik ook een stemhulp gebruikte. Nu reageert hij gelijk op de stemhulp en hoef ik alleen af en toe nog te corrigeren met een tikje zweep als hij zich er makkelijk vanaf maakt.

@Kim_14 Ik vraag mij af wat langs het lichaam zwiepen zonder de pony te raken voor nut heeft. Het paard kan de zweep namelijk niet zien door zijn oogkleppen. En wil je je zweep geluid laten maken, moet je er toch een flinke zwiep aan geven (wat ook weer kan storen in de mond). Daarnaast is het ook dat sommige paarden aan zwepen moeten wennen (dat bedoelt PippaLuca volgens mij). Als je 'm nooit gebruikt, kunnen ze worden verrast als je wel een keer moet ingrijpen (zoals VHU zegt) dan wil je natuurlijk niet dat het paard zomaar opzij springt.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:09

Kim_14 schreef:
Echwel schreef:

Maar met een paard vooruitslaan verdien je ook geen respect, eerder afkeer.

Waarom altijd maar die zweep? een zweep moet je zien als aanwijs/ hulp middel. Niet om te straffen! respect kan je ook anders krijgen door hem met de zweep te slaan! GRRRRRRRRRR