[AR] Wat is nu een reden om geen broek aan te doen? [Mennen]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Wat is nu een reden om geen broek aan te doen? [Mennen]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:01

Ik vroeg me af waarom sommige mensen er voor kiezen om geen broek aan te doen. Ik heb wel een rem op m'n marathonwagen, maar ik denk daar niet altijd aan en gebruik die eigenlijk alleen als we echt omlaag gaan en om een klein beetje bij te remmen als dat nodig is en ponylief niet alle druk op z'n billen krijgt.

Maar er zal vast een reden zijn waarom mensen het zonder doen? Ben hier wel benieuwd naar!

edit: titel even verduidelijkt :+
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-10-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:04

Goed, ik verwachtte een andere vraag toen ik dit topic opende :') Ik dacht al 'huh?!'. :+
Helaas kan ik je niet helpen bij de menbroek vraag :')

Maartje1990

Re: Wat is nu een reden om geen broek aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:06

Wat was je antwoord dan geweest? :')

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:06

Ik rij ook niet zonder broek, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jou vraag

Air

Re: Wat is nu een reden om geen broek aan te doen? [Mennen]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:08

Ik was ten eerste benieuwd of je helemaal zonder iets bedoelde of met een rokje oid. :')

michelle___

Air schreef:
Goed, ik verwachtte een andere vraag toen ik dit topic opende :') Ik dacht al 'huh?!'. :+
Helaas kan ik je niet helpen bij de menbroek vraag :')

Ik had precies dezelfde gedachte. :')
Ik dacht "nee een rokje is lekker luchtig zeker op zo'n wagen"...

En toen bedacht ik me dat het over heel wat anders gaat _O- _O-

StableDoor

Ik weet niks van mennen, dus daar heb je niks aan, maar zou je de topictitel niet kunnen veranderen in 'wat is nu een reden om geen broek om te doen? Ik kreeg namelijk een heel ander idee van dit topic toen ik de titel las :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:12

nou, ik heb al in de titel gezet 'mennen' en het staat bij AR dus dan zou het toch duidelijk moeten zijn lijkt me? Al ga ik hier stiekem ook wel helemaal stuk om de reacties :') Ik ga zo stuk van het lachen dat ik hier (mediatheek op school) zelfs word aangesproken waarom ik zo moet lachen :')
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-10-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:14

Doordat we nu met snelsluitingen aan het schoftstuk werken en dus het lamoen minder naar voren en achteren kan en dus de wagen al niet meer op de hakken kan komen, gebruiken wij geen broeken meer. Onze merrie ervaart extra druk van de broek als vervelend en doet sinds we de broek niet meer gebruiken niet meer zo geïrriteerd. Het gemak is dan een prettige bijkomstigheid (minder riempjes vastzetten en sneller uitgespannen).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:16

Ik rijd zonder broek omdat hij beleerd is zonder broek en als je dressuur rijd heb je hem echt niet nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:18

Omdat ik geen geld heb een tweede broek erbij te kopen en het zonder ook gewoon gaat (tweespan, wagen heeft natuurlijk rem).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:22

Hoezo heb je 'm dan niet nodig? Dan kan die toch nog op z'n hielen botsen als hij stopt??

En met tweespan wordt het meestal niet gebruikt meen ik? Zou ook neit weten hoe je die vast moet maken??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:25

Je hebt toch je rem? :P Goed opletten en bijremmen waar nodig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:27

Die was voor baudyh, geen idee of ze een rem heeft? (neem aan van wel?) En je kan het toch eens een keer vergeten? Of plotsing stil staan? (nu moet ik zeggen dat ik het met autorijden natuurlijk niet vergeet :') )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:32

Leren ze snel genoeg af, plots stil staan. Enige wat ik niet fijn vind is dat wanneer een van mijn pony's moet plassen hij stopt. Natuurlijk erg goed, ik heb graag dat ze plassen/poepen onder het werk inplaats van het op te houden. Maar de andere pony loopt natuurlijk door, en soms ben ik dan te laat met opvangen/bijremmen.. Gebeurt gelukkig niet vaak, probeer dan ook aan het beging even op het gras te stoppen (hij plast graag op gras haha).

Ik neem aan dat Baudyh een rem heeft :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:50

ik rijd ook zonder. Zit een beetje in de weg met marathons. Remmen doe ik idd zelf.

Mijn wagen is ook geremd. Bij de dressuur gebruik ik vanaf L wel een broek voor het achterwaarts
gaan en bij de vaardigheid gaat hij er weer af. Beleren doe ik wel met broek.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:11

ja hoor ik heb wel een rem

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:25

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:30

Ik rijd momenteel afwisselend met en zonder broek. Enkelspan reed ik zonder, maar nu met achterwaarts vind ik het fijner met broek. Dubbelspan eerst zonder gedaan, omdat ene pony er ontzettend gevoelig op reageerde. Ik heb nu wel een tweede broek erbij besteld omdat het met achterwaarts gaan en halthouden toch wat fijner is
Laatst bijgewerkt door tallechie op 01-10-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:32

Ik hoorde pas van een paard dat altijd zonder broek gereden wordt omdat hij veel last heeft van een culeron. Keer op keer irritaties, met verschillende culerons. Wagen was uiteraard wel geremd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:47

Ik reed met mijn marathonwagen (tweespan) en nu ook met de sulky zonder broek omdat ik het gewoon niet nodig vind. De stophaken doen hun werk goed (geen rem op de sulky) kar komt niet tegen de hakken. Broek gaf vaak een kale plek op de zijkant van de bil. Verder spant het lekker snel in en uit zonder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 03:04

Broek is voornamelijk om bij enkelspan te remmen op heuvelig terrein (marathon). Echter als je kar een rem heeft voldoet dat ook, je remt dan deels op de het schoftje en remt bij met je voetrem.
Bij dressuur (of showtuig) zit hij er in principe niet aan/niet nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 06:35

Als je een geremde wagen hebt, heb je geen broek nodig, zoals hierboven al gezegd word.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 06:40

Ik rij met de geremde wagen zonder broek, en met de wagen zonder rem met.. En nee, ik vergeet nooit te remmen.. Eerder andersom, proberen te remmen op de ongeremde kar :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:25

Ik gebruik 'm wel nog steeds, ondanks dat mijn wagen van een goede rem is voorzien. Toch heb ik geen zin om constant op te letten dat ik wel bijtijds zelf bijrem, en mijn pony staat wel eens plotseling stil ja, die reageert soms wat heftig op commando's als ze wat heet is :+
Verder gaat het achterwaarts zonder broek een stuk lastiger; ze gebruiken juist de broek om via die broek de wagen naar achteren te drukken. Als ik eens verkeerd rijdt oid vind ik het fijn dat ik de pony zonder moeite achterwaarts kan laten gaan.

Maar er zijn er genoeg die de broek idd niet of weinig gebruiken, ook tijdens wedstrijden. Meestal maak je 'm toch aan de zijkant van je lamoen vast, ter hoogte van de flanken of íetsjes naar voren. En dan zit de pony daarmee ook aan het lamoen vast; dat kan hinderen in de bewegingsvrijheid, met name in de marathon.

Dat is wel de reden dat ik tegenwoordig paniekhaakjes aan mijn broek heb zitten (en het is veel sneller in/uitspannen), en waarom ik de broek nu aan de ogen van het lamoen vastmaak. Dan zit ze van voren 'vast', en niet meer vanaf de zijkant bij haar flanken, = dus meer bewegingsruimte bij scherpe wendingen. Wel heb ik nu losse korte strengophouders erbij gekocht, want eerder gebruikte ik de broeksriempjes altijd als strengophouders.

Zo zit het dus nu bij mij:
https://lh6.googleusercontent.com/-NIg7 ... f9d6d0.jpg

Bevalt me wel goed zo :j
Als ik nu ga rijden, dan leg ik tuig op de wagen, de broeksriempjes laat ik al van het tuig af, en die gesp ik alvast vast aan het lamoen. Bij het inspannen hoef ik dus alleen de veiligheidslichtogen dicht te maken, de strengen dicht te klikken met panieksluitingen, en klik ik aan beide kanten de panieksluitingen v/d broek aan het ringetje v/d broek, en klaar is kees. Vaak laat ik de broeksriempjes dan ook aan het lamoen v/d wagen hangen.