[AR] inspannen: eerst sulky en dan pas vierwieler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

inspannen: eerst sulky en dan pas vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:28

Ik ben momenteel mijn shet aan het voorbereiden om straks voor de wagen te lopen. Momenteel betekent het dat ik veel werk met de lange teugel, en ondertussen rondkijk naar een geschikte wagen.
De keuze (na veel overleg hier) is eigenlijk een vierwieler. Op die manier kan ik ooit een hond meenemen, zakken voer halen bij de molen of hout achteraan in de wei ophalen en dus ook nuttig werk doen. (wordt dus geen maratonwagentje, maar echt een wagentje met laadbakje.
Nu kwam ik voorbij mijn paardenbuurman, lopend achter mijn paardje aan de lange teugel -zoals ik momenteel veel doe, ook om goed bomproof te maken- en raakte met hem in gesprek over het feit dat ik nog even wat geld moet sparen voor een vierwieler etc.
Hij adviseerde om de pony eerst voor een sulky te zetten, Hij had er nog een staan, opknapper, maar die kan ik zo hebben. Argument was dat deze sulky bij de achterhand meer ruimte gaf, licht was en dat je gemakkelijker in het begin gewoon ernaast kon lopen en ook makkelijk erop/eraf kon als het nodig was, mocht het in het begin toch nog wat lastig gaan.
Nu weet ik dat meer menners groot voorstander zijn van het eerst voor de sulky zetten en dan pas voor de vierwieler, omdat het voor het inspannen beter en veiliger zou zijn (ook omdat een sulky niet schaart).
Mijn echtgenoot ziet het echter niet zo zitten dat hier dadelijk twee wagens staan,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening daarover hier. (graag met onderbouwing, zodat ik zelf ook de overweging goed kan maken)

De pony is overigens wel ingespannen geweest als jong paardje, maar ik heb geen idee of het beestje daarbij slechts even of toch wat vaker voor de wagen heeft gestaan. Ze is nu 9 en heeft jarenlang alleen als fokmerrie dienst gedaan, dus het is iig al heel erg lang geleden. Weet ook niet hoe ze het destijds deed, gezien het door de eerste eigenaar is gedaan en ik haar van de tweede eigenaar heb gekocht.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:32

Ik zou inderdaad eerst beginnen met een sulky, je weet maar nooit hoe je paardje er op reageert, omdat ze het waarschijnlijk niet meer gewend is :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:47

Jenkins

Re: inspannen: eerst sulky en dan pas vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:49

Als ze goed en wel voor de sulky staat, koop je toch je 4wieler en verkoop je de sulky?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:09

Pardon?! Er lángs lopen?! Levensgevaarlijk. Ik ben zelf begonnen met een marathonwagen en daar is hij ook voor beleerd geweest. Als hij beleerd is maakt het echt niet uit

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:25

Ik zou eerst eens gaan kijken bij de sulky die je buurman in de aanbieding heeft.
als hij al zegt dat het een opknapper is, misschien is het ding zo rot als een nispel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:33

In de bovenstaande links vond ik eigenlijk niet echt argumenten voor het al dan niet met tweewieler beginnen (maar ik heb wellicht niet alles gelezen) en ja, natuurlijk bekijk ik de sulky eerst.

Jenkins... dat is idd een optie, maar dan moet je hem ook kwijt kunnen raken. Er staan er best veel te koop (hoewel de prijs ook vaak best nog hoog is)

Maartje, ze is idd beleerd als jonkie, maar ik heb geen flauw idee hoe vaak ze daadwerkelijk voor de wagen heeft gestaan, voor welke wagen en hoe het ging. En dat is inmiddels dan weer zeker 5 jaar geleden.

Ik was eigenlijk vooral benieuwd naar argumenten waarom juist wel/juist niet eerst een sulky gebruiken bij het inspannen van groen paard of een paardje als dit.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:52

ikzelf ben ook met sulky begonnen en vond het wel heel fijn en lekker makkelijk, maar denk dat ik ook prima met 4 wieler had kunnen beginnen, maar dat vond ik dan meteen zo zwaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:53

Niet:
Je wilt eigenlijk een vierwieler
Je wilt er dingen mee doen die met een 2 wieler niet kunnen

Wel:
Lichter
Schaart niet

Het scharen is bij mijn pony nooit een probleem geweest eerste keer voor de wagen, meteen voor een vierwieler. (niet eens slepen) en ook het lichter... Tja.... Paard kan op t harde 3x zn gewicht trekken, dus maakt t echt heel veel uit?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 08:02

Qua gewicht maakt het, denk ik, niet veel uit. Of het moet zo zijn dat ik af en toe een bospad wil nemen. Maar dat zijn meestal gruswegen (soort kiezel)
Het zou dus hooguit het risico van het scharen zijn.

Komend weekend krijgen we bezoek, maar het weekend daarna gaan we eens een vierwieler bekijken. Zal dan ook de sulky met mijn man bekijken en dan de beste optie bespreken.

Maar meer argumenten voor/tegen (ga dan even uit van een groen paard, zekerheidshalve) zijn welkom

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:28

Liljebo, je paard lijkt me niet groen meer. Waarom vraag je niet om die sulky om te zien hoe je pony regaeert en als je geld voor de 4-wieler geef je de sulky terug aan buurman? Dat scharen valt reuze mee als pony al aardig beleerd is.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:30

Ik denk dat je buurman een paar hele goeie punten heeft, zeker met een "groen" paard wat mennen betreft is het op een sulky heel gemakkelijk erop en eraf stappen, is lekker licht, wat vooral in het begin erg prettig werken kan en hij is gratis.

Ernaast lopen deed ik ook met mijn shet en sulky, haha had ik nog beter overzicht op het geheel ook, die was ik aan het beleren, later trouwens ook als het zo uitkwam op het moment.
Deed dit dan weer niet met mijn tuiger en marathonwagen, die notabene beleerd was voor de wagen, omdat je dan juist het overzicht helemaal kwijt bent.

En Maartje1990; je durft wel hoor, hier doodleuk stellen dat ernaast lopen levensgevaarlijk is, als je het zelf verdomd om je eigen paard veilig uit te spannen.

Het gaat hier om een paard waarvan ze dus niet weet hoe groen of niet die is qua mennen, dus ik zou gaan voor safety first.

Edit; Het lichter zijn van een sulky is nog niet eens voor het trekgewicht zo belangrijk, maar dat het voor jouzelf gemakkelijker kan zijn bij bv panieksituaties.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:38

Ik moet hier ook wel een beetje lachen om de reactie van Maartje1990. Kan me nog een bekend rel(lerig verlopen)-topic van jou herinneren van een maandje terug waarin je doodleuk meldt dat jij bewust alles doet dat "bokt" niet doet. In een volgend topic meld je dat je vooral níet van plan bent om nog naar Bokkers te luisteren, dus om hier nou met "Pardon?" te reageren vind ik iets hypocriet overkomen, en nogal ongeloofwaardig naar TS.

Liljebo: mijn paard is begonnen met de tweewieler, maar uitsluitend om redenen dat de vierwielige trainingswagen een lekke band had. De tweewieler wordt wel bewust gebruikt als de beleerder denkt dat hij met een schopper te maken heeft, maar o.a. om redenen dat hij het minder erg vindt dat die een deuk krijgt als dat de trainingswagen er eentje oploopt. Wel is het zo dat bij onze tweewieler de groom er in geval van nood sneller af kan dan vanaf de vierwieler.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:21

Heel even voor de duidelijkheid. Hoewel ik de sulky voor niets of voor een heel klein bedrag kan overnemen (hij is van buurmans dochter), moet hij worden opgeknapt. Dat betekent hoe dan ook twee nieuwe wielen. Anders was het natuurlijk net wat gemakkelijker, want dan kon ik dus idd proberen. Maar er gaat altijd een investering mee gepaard en ik ben momenteel aan het sparen voor een vierwieler, die ik eind van het jaar hoop aan te schaffen.

Verder erg bedankt voor de argumenten en denkertjes. Daar zit allemaal wel wat in.
Qua vierwieler ben ik nog aan het denken aan een zg wagonette of een 'flak' vagentje (soort van miniboerenkarretje, maar dus met gewone wielen , ong 1 meter breed en 2 meter lang met bankje.
De wagonette is wrs comfortabeler en is ook klein, licht en geschikt voor zowel mini als shet. Heb hem nog niet life gezien, maar het gaat vlgs mij echt om een klein wagetje, waar je vlgs mij dus ook wel makkelijk vanaf stapt. Deze heeft een klein bakje achter (met bankjes, maar die heb ik niet nodig. Wil max 1 pers meenemen en die kan voorop)

Dit even om een beter beeld van de overweging te maken.
Jullie noemen iig goede punten, die ik zeker meeneem.

Is overigens de vraag of de pony 'aardig beleerd' is. Daar heb ik geen idee van. Ik men wel zelf veel leeg met haar en dat gaat prima, al voeren we regelmatig even een discussie over de richting (het is natuurlijk wel een shet en ze wil nog wel eens de andere kant uit dan ik. Maar ik ben eigenwijzer dan een shet en krijg altijd mijn zin :+ )

Wat maartje betreft... ik ging niet op het ernaast lopen in, in begin fase, omdat daarover dan blijkbaar ook de meningen verschillen. Maar ik vind het wel prettig als ik snel kan afstappen. Ook in de toekomst.
Hoewel ik in het begin zeker niet alleen ga, zal dat uiteindelijk wel gebeuren, omdat ik niemand in de omgeving heb die mee kan gaan. Nu wonen we zeer landelijk, zonder drukke wegen, veel verkeer etc, maar ik vind het wel zo handig om snel af te kunnen stappen, als bv een zeer zwaar voertuig nadert of iets dergelijks en gewoon ernaast te gaan lopen.
Ik heb de pony prima onder controle als ik ernaast loop. We hebben al heel wat kilometers gemaakt en ik heb ook ernaast gelopen met een lawaaierige sleep in de wei erachter (was de bedoeling om de poep te verspreiden, maar de sleep deed zijn werk niet goed. Pony vond het in het begin wel wat spannend, maar gedroeg zich toch netjes)
Moet wel eerlijk zeggen dat bovenstaande verhalen de geloofwaardigheid wat aantasten, ja.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:28

Het ligt helemaal aan de sulky. Als die helemaal goed in gewicht te krijgen is, is het fijn handig om ermee te beginnen. Maar als dat niet zo is dan zou ik gewoon de vierwieler gebruiken. Die van mij zijn gewoon voor de vierwieler beleerd en dat is me ook goed bevallen.

Afstappen moet je niet zomaar doen. Als de pony zich losrukt gaat hij aan de kletter met kar en al en heb je niets meer te zeggen. Dan kun je er beter op blijven zitten en proberen hem zo snel mogelijk rustig te krijgen of ergens heen te sturen waar hij geen brokken kan maken. Je kunt hem prima houden als je ernaast loopt, maar er kan altijd wat gebeuren zodat je de teugels verliest (struikelen, pony rukt zich onverwachts flink hard los etc).

Verder zou ik eerst nog lekker gaan slepen tot hij dat de normaalste zaak van de wereld vindt. Een kar maakt namelijk ook weleens geluid en hij moet er aan wennen dat het geluid achter hem is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:09

Slepen doe ik sowieso en ik sleep vaak iets rammelends mee, zodat geluid achter haar de normaalste zaak van de wereld is.

Je argument neem ik natuurlijk mee.

Wat betreft het afstappen: hier begrijp ik je redenering niet volkomen. Teugels verliezen, los rukken ed lijkt mij sneller te gebeuren als je op de bok zit (teugel kan zelfs knappen, heb ik ooit als ruiter meegemaakt), dan wanneer je ernaast loopt.
Nu is het heus niet de bedoeling om voor ieder akefietje ernaast te gaan lopen (moet ook niet nodig zijn) maar ik kan mij voorstellen dat ik wel afstap als ik bv een houttransport zie aankomen (momenteel zie ik hen nooit, maar in het verleden kwamen ze nogal eens langs) Deze rijden vaak hard, hebben een hele serie aanhangers met materiaal erachter hangen en nemen nogal wat plaats in beslag op de landweggetjes. Helaas houdt een deel van het weinig rekening met andere weggebruikers. In zo'n geval zal ik dus wel dergelijk ervoor kiezen om ernaast te lopen. Alleen al omdat ze onmiddellijk kalmeert als er iets engs gebeurd en ik naast haar ga lopen. Maar ook omdat ik dan meer te vertellen heb.

Maar dat is een punt waarover ook ruiters van mening verschillen. Ik deed namelijk met rijden de laatste jaren hetzelfde. Vroeger niet. Ik kreeg met de paplepel in dat je Nooooooit mocht afstijgen, omdat je dan niets te vertellen had.
Maar met een in het verleden gebroken rug en wat andere mankementen, ben ik daarin veranderd. Ik nam geen risico meer op de rug van het paard.
Voordat ik met een nieuw paard de weg opging, ging ik er eerst veel mee lopen en deed ik grondwerk, opdat ze gewoon goed luisteren. Halt is halt. Altijd. Etc. Pas als dat goed ging, ging ik rijden en als we in een moeilijke situatie kwamen/iets 'gevaarlijks' op onze weg tegen kwamen, stapte ik af.
Ik loop toch aardig wat jaartjes mee, maar kan met overtuiging zeggen dat de manier van doen van de laatste jaren veel veiliger bleek. Bovendien kregen de paarden veel meer vertrouwen in mij en verloren enge dingen vaak hun kracht.
Vandaar dus ook mijn mening dat dezelfde tactiek met mennen niet gevaarlijker is, mits je je verstand gebruikt. Dus geen moment de leidsels loslaten en zeer goed opletten.

Daar staat wel tegenover dat je dat m.i. alleen moet doen als je daar ruim de tijd voor hebt (je ziet iets aankomen) In geval er plots iets gebeurd, lijkt het mij weer geen goede aanpak, want dan levert het moment van afstappen een extra risico op.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:17

Wat voor de één een argument is, hoeft voor jou idd geen argument te zijn. Je moet doen wat voor jou, je paard en in jouw situatie de meest veilige oplossing is.
Daarbij is de ene tweewieler de andere niet, bij de "onze" stapt de groom makkelijk aan de achterkant af (soort Romeinse strijdwagen-idee), maar de tweewieler van een stalgenoot, met heel grote wielen, spring je niet zo 123 af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:20

Ja dat is ook zo. Ik heb dan ook soms moeite met het veel geroepen 'nooit' in bepaalde situaties. Het ligt aan jezelf, je paard en de situatie.
Voorwaarde bij een toekomstige wagen is voor mij wel echt het gemakkelijk op en af kunnen stappen, juist omdat ik in de toekomst vaak alleen zal zijn. Dan moet ik zonder enig probleem erop en eraf kunnen. Klim en klauterwerk is geen optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:27

Gem schreef:
Ik moet hier ook wel een beetje lachen om de reactie van Maartje1990. Kan me nog een bekend rel(lerig verlopen)-topic van jou herinneren van een maandje terug waarin je doodleuk meldt dat jij bewust alles doet dat "bokt" niet doet. In een volgend topic meld je dat je vooral níet van plan bent om nog naar Bokkers te luisteren, dus om hier nou met "Pardon?" te reageren vind ik iets hypocriet overkomen, en nogal ongeloofwaardig naar TS.

Liljebo: mijn paard is begonnen met de tweewieler, maar uitsluitend om redenen dat de vierwielige trainingswagen een lekke band had. De tweewieler wordt wel bewust gebruikt als de beleerder denkt dat hij met een schopper te maken heeft, maar o.a. om redenen dat hij het minder erg vindt dat die een deuk krijgt als dat de trainingswagen er eentje oploopt. Wel is het zo dat bij onze tweewieler de groom er in geval van nood sneller af kan dan vanaf de vierwieler.

Dan herinner je je dat fout. Ik doe het hoofstel als allerlaatste in, dat is het enigste. Dat is terwijl hij stilstaat. Langs de pony/wagen lopen terwijl er niemand op de wagen zit lijkt mij levensgevaarlijk zeker met een groene pony. Ben je dit dan met me oneens?

Mijn pony was groen qua mennen, voor de 4wieler geen enkel probleem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:31

Heb even rondgebladerd, maar volgens mij was het zware discussiepunt dat je eerst het hoofdstel afnam en daarna pas de wagen. Zou mijn keuze ook niet zijn.

Juist vanwege dat topic, waar je alles tegen de regels doet volgens eigen zeggen, komt dat 'pardon' van je nogal hypocriet over, ja. Zou anders zijn als je gewoon je eigen mening had gezegd, zonder oordeel/belering.

Mbt het ernaast lopen... datzelfde argument hoor je ook bij ruiters, maar ik zie dat dus niet. Ik begrijp niet waarop je op een wagen of op een paard een paard beter onder controle zou kunnen houden dan ernaast. Mijn ervaring is heel anders.

(dan heb ik het uiteraard dus wel over afstappen als je gevaar ziet aankomen, niet op het moment zelf-. Maar dat lijkt nogal logisch)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:36

Wij beleerde de paarden ook gelijk voor een 4wieler, maar een 2 wieler heeft toch ook zeker zijn voordelen.
Het niet kunnen scharen is wel een heel groot plus punt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:38

liljebo schreef:
Wat betreft het afstappen: hier begrijp ik je redenering niet volkomen. Teugels verliezen, los rukken ed lijkt mij sneller te gebeuren als je op de bok zit (teugel kan zelfs knappen, heb ik ooit als ruiter meegemaakt), dan wanneer je ernaast loopt.
Nu is het heus niet de bedoeling om voor ieder akefietje ernaast te gaan lopen (moet ook niet nodig zijn) maar ik kan mij voorstellen dat ik wel afstap als ik bv een houttransport zie aankomen (momenteel zie ik hen nooit, maar in het verleden kwamen ze nogal eens langs) Deze rijden vaak hard, hebben een hele serie aanhangers met materiaal erachter hangen en nemen nogal wat plaats in beslag op de landweggetjes. Helaas houdt een deel van het weinig rekening met andere weggebruikers. In zo'n geval zal ik dus wel dergelijk ervoor kiezen om ernaast te lopen. Alleen al omdat ze onmiddellijk kalmeert als er iets engs gebeurd en ik naast haar ga lopen. Maar ook omdat ik dan meer te vertellen heb.

Maar dat is een punt waarover ook ruiters van mening verschillen. Ik deed namelijk met rijden de laatste jaren hetzelfde. Vroeger niet. Ik kreeg met de paplepel in dat je Nooooooit mocht afstijgen, omdat je dan niets te vertellen had.
Maar met een in het verleden gebroken rug en wat andere mankementen, ben ik daarin veranderd. Ik nam geen risico meer op de rug van het paard.
Voordat ik met een nieuw paard de weg opging, ging ik er eerst veel mee lopen en deed ik grondwerk, opdat ze gewoon goed luisteren. Halt is halt. Altijd. Etc. Pas als dat goed ging, ging ik rijden en als we in een moeilijke situatie kwamen/iets 'gevaarlijks' op onze weg tegen kwamen, stapte ik af.
Ik loop toch aardig wat jaartjes mee, maar kan met overtuiging zeggen dat de manier van doen van de laatste jaren veel veiliger bleek. Bovendien kregen de paarden veel meer vertrouwen in mij en verloren enge dingen vaak hun kracht.
Vandaar dus ook mijn mening dat dezelfde tactiek met mennen niet gevaarlijker is, mits je je verstand gebruikt. Dus geen moment de leidsels loslaten en zeer goed opletten.

Daar staat wel tegenover dat je dat m.i. alleen moet doen als je daar ruim de tijd voor hebt (je ziet iets aankomen) In geval er plots iets gebeurd, lijkt het mij weer geen goede aanpak, want dan levert het moment van afstappen een extra risico op.

Je hebt toch een pinkriem, dus ik zie je niet zo snel op de bok de teugels verliezen. Teugels die knappen dan heb je waarschijnlijk je spul niet in orde. Als je ernaast loopt en ze zijn rennerig is het lastiger ze in te houden. Vaak draaien ze dan snel om je heen, terwijl er dan een kar achter hangt. Als ze zich los rukken heb je al helemaal niets meer te zeggen, terwijl je op de bok nog bij kunt sturen en proberen af te remmen.

Het gaat er ook niet om dat je ernaast minder goed controle hebt, maar het gaat erom dat je niets meer te zeggen hebt als je afstapt mocht het paard zich los kunnen trekken. Een paard aan de ren kan al veel problemen veroorzaken, laat staan een paard met wagen erachter aan.

Overigens stap ik onder het zadel wel af als ze iets engs vinden (wat zelden voorkomt), maar op de wagen zou ik het nooit doen. Dan zorg ik dat ze flink actief doorlopen langs het enge op. Ieder zijn manier, maar ik vind afstappen en ernaast lopen iig erg gevaarlijk met een wagen erachter.

Overigens vind ik een sulky wel makkelijker als je veel alleen rijdt. Het is toch lichter, je neemt hem makkelijker mee is mijn ervaring.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:41

Maartje1990 schreef:
Dan herinner je je dat fout. Ik doe het hoofstel als allerlaatste in, dat is het enigste. Dat is terwijl hij stilstaat. Langs de pony/wagen lopen terwijl er niemand op de wagen zit lijkt mij levensgevaarlijk zeker met een groene pony. Ben je dit dan met me oneens?

Mijn pony was groen qua mennen, voor de 4wieler geen enkel probleem.

Hoewel, precies zoals TS zegt, het zwaartepunt van de discussie op het hoofdstel lag, moet je nog maar eens nalezen dat je "met het inspannen alles wat bokt verboden heeft." doet. Jouw eigen woorden ;) .

Maar goed, ik ben blij te lezen dat Liljebo zelf ook al tot die conclusie gekomen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:42

Een paard aan de hand kun je evt omtrekken, maar als er een kar achter hangt niet meer.

Het is van alle tijden om je paard aan de hand te vervoeren, dus dat je niet af mocht stappen had niet met veiligheid te maken, maar zoals je zelf zegt met het idee dat je het paard zou laten winnen.

Als er echt een moeilijke situatie is dan laat ik mijn groom (meestal mijn man..) afstappen en schuin voor het paard lopen.
Daarnaast is een los paard met kar veel gevaarlijker dan zonder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:48

Ja ok, ik snap wel je punt mbt het ertussenuit gaan. Maar mijn punt is wel dat dat gewoon veel minder snel gebeurd als je ernaast loopt.

Als een van mijn paarden ergens bang voor is, kalmeren ze onmiddellijk als ik ernaast ga lopen.
Ik denk dus zelf dat je veel meer voorkomt, door ernaast te gaan lopen.

Als je op de bok zit en blijft zitten ondanks naderend 'gevaar' denk ik gewoon dat je meer risico loopt omdat het paard eerder in paniek raakt zonder steun van de baas en eenmaal in berm en/of greppel (zoals hier op de landwegen) een ongeluk snel is gebeurd. Hoeft het niet ver voor weg te rennen.

(wat mij trouwens wel doet realiseren dat ik ervoor moet zorgen dat ik tzt altijd iets in mijn zak heb/aan de gordel) waarmee ik strengen e.d. kan doorsnijden.

Maar goed... dat blijft denk ik toch een discussiepunt.

persoonlijk denk ik ook dat het meespeelt hoeveel je er al naast hebt gelopen onder moeilijke omstandigheden en hoe goed het paard dan onder commando staat. Om mij heen rennen gebeurt ook niet aan de hand (ben zelf heel erg gefocussed op een zeer goede rem en train dit ook veel, zowel ernaast als erachter)'
Maar zoals gezegd... met jouw uitleg snap ik jouw redenering wel.
Toch zal ik nog steeds afstappen als ik bv een houttransport zie naderen. Maar alleen omdat dit voor mij gewoon het veiligste is.

Sulky is idd wat makkelijker hanteerbaar en lichter, maar uiteindelijk komt er in elk geval een vierwieler, omdat ik deze ook praktisch kan gebruiken, zoals het halen van voer, hout achteraan in de wei, hond meenemen etc.