[AR] Galop voor de wagen eng

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Galop voor de wagen eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:05

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben in het bezit van een haflingerruin van 11 jaar. Hij is 5 jaar geleden beleerd voor de wagen, heeft toen gedurende 1 jaar regelmatig voor de wagen gelopen en loopt sinds 1 jaar weer regelmatig voor de wagen (2x per week). Dit gaat allemaal heel goed en pakt(e) hij super op. In het voorjaar van 2013 is hij beleerd in het dubbelspan. Ook dit was geen probleem. In juni 2013 zijn we in Epe geweest en daar is het misgegaan. De heren schrokken van een geluid in de bosjes en springen opzij, een paar passen in galop. Op het moment dat ze in galop zaten schrikt mijn haf (die ander niet), slaat achteruit, komt met zijn li-achterbeen over de boom en gaat met zijn oren plat in zn nek er vandoor. We konden ze met geen mogelijkheid meer terug krijgen. Uiteindelijk hebben we ze de bosjes ingestuurd, de berm liep helaas hier schuin af. Op het laatste moment draaide de heren terug naar het pad, dit was echter zo stijl dat we op z'n kant zijn gegaan. De paarden ook. Paarden uitgespannen en alles gecontroleerd. Op hier en daar een schaafwond na leek er niks aan de hand. Het tuig was ook nog helemaal heel. Daarna zat de angst er bij ons natuurlijk goed in. We zaten op dat moment midden in het bos, dus waren genoodzaakt om weer in te spannen en naar huis te rijden. Dit ging eigenlijk allemaal goed (met wat hulp van een voorbijganger), de paarden waren braaf en hebben geen stap verkeerd gezet.

De volgende dag de heren weer ingespannen en in het dubbelspan wezen rijden. Ook hier niks aan de hand. De dinsdag begon de 4daagse en waren ze allebei erg heet. Dit is niks nieuws, want dat zijn ze elk jaar in Epe (ben voorgaande jaren onder het zadel met hem geweest en de andere haf in enkelspan voor de wagen), maar wij hadden de val nog op ons netvlies staan en hebben na de dinsdagrit besloten om van verdere deelname in dubbelspan af te zien.
Thuis gekomen heeft hij regelmatig voor de wagen gelopen en dit gaat hartstikke goed. Hij is superbraaf en schrikt nergens van. Het enige probleem is dat ik niet meer durf te galopperen voor de wagen na het ongeluk in Epe. Voordat dit ongeluk gebeurde heeft hij nog nooit voor de wagen gegaloppeerd, erna ook niet en durf het ook niet zo goed meer aan, omdat hij echt in paniek raakte toen we in galop aansprongen/zaten.

Nou is natuurlijk mijn vraag: hoe kan ik dit oplossen? Zou deze angst eenmalig kunnen zijn geweest? Hoe oefen ik galop voor de wagen zodat hij het niet meer eng vindt? Wie kent er iemand in de buurt die mij zou kunnen helpen/begeleiden (Rotterdam)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:22

Het klinkt alsof jij zelf de galop nu eng vindt en het is nog maar de vraag of dat voor je paardje ook geldt. Maar... als jij galop voor de wagen eng vindt zul je automatisch jouw eigen spanning op je paard overbrengen. En dan wordt het voor hem vanzelf ook eng.

Misschien kun je een paar keer een ervaren menner met jouw paard voor de wagen laten galopperen terwijl jij er wel naast zit? En dan daarna jij aan de leidsels met die ervaren persoon ernaast?
Dan gaat het waarschijnlijk gewoon goed en kun jij zien en voelen dat galop voor je paard geen probleem is, waarna je er zelf misschien ook meer ontspannen tegenaan kunt kijken.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:48

Kan het me helemaal voorstellen maar is het een idee om in de bak te gaan galopperen achter een andere koets aan of hetzelfde buiten? Als je paard achter de andere koets zit kan hij er niet langs en moet hij zich wel inhouden. Neem daarvoor een rustig paard dat zelf niet in paniek raakt als hij moet galopperen. Ik heb de eerste keren ook achter een ander paard gegaloppeerd om dezelfde reden, er niet vandoor kunnen gaan. Eigenlijk moet je al zodra een paard kan stappen en draven voor de kar gelijk galop gaan oefenen zodat ze niet schrikken als ze eens een keer per ongeluk in galop aanspringen. Je kunt natuurlijk ook een meninstructeur vragen met je paard te gaan rijden en te galopperen. Ook niet verkeerd. Wens je succes ermee.

djuulsie

Re: Galop voor de wagen eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:15

@Marja@: doordat hij zo in paniek raakte vind ik het inderdaad nu zelf ook eng. Dus het is idd misschien een goed idee om met een ervaren menner te doen. Ik ben dus ook op zoek naar zo iemand hier in de buurt, dus als je ideeen hebt?

@Salome: Dat is opzich een goed idee, zij het niet dat ik geen 2e aanspanning ter beschikking heb om achteraan te rijden. Heb wel zitten denken om ohz achter een wagen aan te galopperen, maar dan moeten we ook een 3e persoon zien te regelen die verstand van zaken heeft en mee wil.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:20

Het is waarschijnlijk jouw angst, niet de pony zijn angst.
Hij zal de galop niet zo eng vinden, alleen dat hij met zijn been over de boom sloeg.

Een ongeluk kan gebeuren, mooi dat jullie weer verder hebben gereden na het kantelen. :j

Eventueel inderdaad een meninstructeur die meewilt? Iemand in de omgeving die ment..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:25

Maar die paniekreactie kwam niet doordat hij zijn been over de boom sloeg, hij sloeg omdat hij in paniek raakte en toen ging zijn been over de boom. Ik denk dus dat hij schrok van het geluid en gerammel van de wagen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:27

Wij laten ze met beleren ook altijd wennen aan boom/strengen tussen de benen. En dan ook lekker hoog optrekken en echt tot vervelend aan toe. Als ze dat gevoel al kennen dan raken ze er niet van in paniek als het in een noodsituatie echt een keer gebeurd. Misschien handig om je paard ook te laten wennen hier aan?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:27

Het gebeurt vaker dat hij schrikt, een bok geeft, dan over de boom slaat en dan in paniek ervandoor gaat.

Ik zou zeggen; zoek iemand met voldoende ervaring en verstand, die kan je vast verder helpen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:42

Jasmijn159 schreef:
Wij laten ze met beleren ook altijd wennen aan boom/strengen tussen de benen. En dan ook lekker hoog optrekken en echt tot vervelend aan toe. Als ze dat gevoel al kennen dan raken ze er niet van in paniek als het in een noodsituatie echt een keer gebeurd. Misschien handig om je paard ook te laten wennen hier aan?

Bedankt voor je advies. Dat hebben we ook gedaan met beleren en dat was ook niet hetgeen waar hij van schrok in dit geval.

@MelanieB: Hij heeft voor de wagen nog nooit eerder getrapt of gebokt, dus wat dat betreft was dit even nieuw... Ik ben ook opzoek naar iemand in de buurt, daarom hier ook de vraag of iemand tips heeft wie ik hiervoor kan benaderen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Stal Petrideko (Peter de Koning) zit daar toch in de buurt? Die zou je voor menles kunnen vragen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:39

Ik heb er een mailtje aan gewaagd. Dank je wel Gem.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:50

stal petrideko is inderdaad niet zo ver weg, en daar hebben ze ervaring met dit soort dingen. Ik denk dat ze je daar zeker kunnen helpen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:53

Ik ben eigenlijk meer opzoek naar iemand die naar mij kan komen, aangezien ik niet in de gelegenheid ben daarheen te gaan met paard en wagen.

Ondertussen heeft hij terug gemaild of ik hem wil bellen, dus dat ga ik vanmiddag doen als ik thuis ben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:55

Heel fijn adres Petrideko, anders kun je ook overwegen hem daar een week of twee te stallen en dan samen aan dat probleem werken in een omgeving die helemaal ingesteld is op mennen...? Je kunt daar ook lekker buiten mennen over fijne paden, zodat je niet direct in de stop moet als je even door wilt zetten.

En ze hebben een hele fijne menbaan van 60x60 (plus nog dressuurbaan en stuk met hindernissen) waar je gewoon echt wat kunt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:09

Ok, nu is alles ook wat beter te begrijpen.
Veel paarden vinden het eng om voor de wagen te galopperen omdat alles anders trekt/rammelt.
Het is ook iets wat wij (mijn opa en ik) altijd mee namen ik het beleren voor de kar.
Ook al zijn het maar enkele keren een paar passen.

Lana vond het eerst ook raar en had de neiging om steeds harder te gaan.
Hier kan ik niet echt oefenen (alleen verharde weg) maar als ik merk dat ze lekker rustig is wil ik af en toe wel een paar passen galop meepakken.

Je kan altijd kijken of je (enkelspan) ergens in een grote binnenbak kan oefenen.
Ook kun je voor veiligheid (tijdelijk) een slagriem gebruiken.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 08:40

Ik zie het... Maar het punt is niet persee dat hij bokt, maar dat hij aan de kletter gaat en niet meer te stoppen is... (dat was wat er in Epe gebeurde)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:14

Jawel maar met een slagriem is de kans aanzienlijk kleiner dat ie met zijn been ergens achter komt en dan is paniek misschien minder?

Ik zou inderdaad ervaren menner erop zetten, gezien jij degene bent met angst dan langzaam jij er pas bij. klinkt banketstaaf maar paarden zijn zoooo gevoelig voor degene die ze rondstuurt........

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:22

Ja, dat ben ik helemaal met je eens Toydoll. Daarom ben ik ook opzoek naar iemand die me kan helpen, het liefst in mijn (en mijn haffies) eigen omgeving.

Ik had nog nooit van een slagriem gehoord, ik ga eens informeren.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:06

He wat naar te horen dat je tweespan avontuur zo afliep. Ik denk ook dat de paniek bij jou ligt en niet bij Soccie. Je kunt ook met een ander paard gaan mennen en galopperen, dan heb je die ervaring binnen en dat kopiëren op Soc. Als je met Fralla wilt mennen, zit ik naast je. Je bent welkom. Al wat gehoord van die Peter? Komt hij naar je toe? Of iemand anders geraadpleegd?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 07:57

Ik ben het met jullie eens dat de angst nu bij mij zit en niet bij hem, maar toen het ongeluk gebeurde was hij wel degelijk in paniek en wie zegt me dat hij dat niet weer doet... (en daar is mijn angst ;) )

Ik heb een mail gestuurd naar 'onder de kastanje' en naar 'stal de ronde'. Ik ben nog in overleg wat wijsheid is. Mocht er nieuws zijn, dan laat ik het weten.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:05

Je zou kunnen beginnen in het enkelspan en dan even een slagriem om doen. Die bevestig je aan het lamoen en aan de broek(gaat over zn kont) zodat hij niet omhoog kan met zn kont. Misschien doet hij het niet eens en probeert hij het niet eens maar dit geeft jou de zekerheid dat hij ook niet kan Bokken / slaan.

Stal de ronde is zeker een aanrader mocht je er een ervaren iemand bij willen hebben.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:19

Het gaat ook om enkelspan Andewi. De 2e haf waar we dubbelspan mee gereden hebben staat helaas aan de andere kant van het land.

Ik wacht hun reactie even af. Fijn te weten dat daar goede ervaringen mee zijn.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:09

Ik kom er even tussen vallen maar is Edwin de graaf in Monster niet iemand voor je die is ook errruuug handig met paarden *\o/*

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 08:15

@Tellom, ik zal eens kijken. dank je