[AR] Weinig animo voor D+V in district zuid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Weinig animo voor D+V in district zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:00

Na Chaam is ook de Dressuur en Vaardigheid wedstrijd van Mariahout afgelast wegens te weinig deelname.

Afgelopen zaterdag op de swm in Schijndel sprak ik een organisator van D + V wedstrijden. Het gaat in district zuid dit jaar helemaal niet goed met de inschrijvingen. Ik ben benieuwd wat de redenen hiervan zijn. Vorig jaar voornamelijk volle, goed georganiseerde, en vooral gezellige wedstrijden (met een enkele keer een wachtlijst).

Te duur?
Overstap naar SWM / Mendurance / MenTREC?
Te lange dag voor 2 proeven en 1 vaardigheid?
Te lange reisafstanden?
Juryleden := ?
Andere redenen?

En wat betreft de andere districten, lopen de aantallen inschrijvingen daar ook zo hard terug dat er wedstrijden afgelast worden?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:08

Naar mijn weten zijn er hier al 3 DV wedstrijden afgelast afgelopen half jaar. Uit mijn hoofd Heiloo, Wijdewormer en in maart in Wormerveer. Wij hadden afgelopen zondag wel een leuke wedstrijd. Maar nu hadden we 2 dressuurringen en dat zijn er ook wel eens 3 geweest.
Laatst bijgewerkt door Ipsilonka op 12-06-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Re: Weinig animo voor D+V in district zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:10

is dat niet als ''wraak'' omdat die ''wilde wedstrijden'' niet meer mogen?
Ik weet het niet hoor. Heb nog nooit DV gestart. Maar kan me daar wel wat bij voorstellen. Soort boycot?.. Hier in de omgeving bestond het grootste gedeelte van de activiteiten uit van die 'wilde wedstrijden'.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:16

Bij ons in het district kun je het helaas ook wel merken, minder inschrijvingen.
Maar moet ook zeggen we hebben dit jaar er ook wel weer nieuwe starters erbij gekregen.

Hoor ook veel dat mensen vinden dat er momenteel veel evenementen zijn en zullen dus op den duur ook een keus moeten maken aan wat of ze wel of niet mee gaan doen.

Even nog een toevoeging.

In de D en V zijn geen wilde wedstrijden, dit gaat om de marathons.
Deze kun je ook als een impuls aanvragen, het enige wat je dan wel nodig hebt zijn officials, maar dit is goed te doen. Aanvraag is kosteloos dus probleem van "wilde wedstrijd" is dan opgelost.
Laatst bijgewerkt door _Dingetje_ op 12-06-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:18

Wilde wedstrijden hebben er hier in de omgeving niks mee te maken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:24

Ik merk hier in de buurt dat er veel mensen gestopt zijn onder andere vanwege de kosten.
Mennen is een nog duurdere hobby dan onder het zadel rijden, en ik merk dat er weinig nieuwe mensen beginnen.
Dus je hebt mensen die stoppen, en weinig nieuwe.
Daarbij zijn de marathons zeer populair geworden, en ook de minimarathons.
Veel mensen die de minimarathons rijden rijden geen dressuur, want dat is zo moeilijk :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:47

Even over onze eigen wedstrijden (die kan ik duidelijk waarnemen): indoor liep heel erg goed, zat goed vol. Outdoor had ik minder deelnemers dan normaal.

Redenen: volgens mij zijn er ook wedstrijden bij gekomen, dus we moeten de deelnemers meer delen. Verder zijn er mensen die als ze outdoor sgmw rijden geen d/v starten. (sommigen geven aan dat de dressuur neit meer lukt als ze marathons doen, dan krijgen ze paard niet meer rustig ofzo. Stukje gehoorzaamheid denk ik dan, maar ja, misschien denk ik daar te simpel over)

Tijdgebrek is bij mijzelf een reden om minder te starten. We hebben hier de afspraak dat ik 1 wedstrijd per maand rij (ik smokkel nog wel af en toe hoor), omdat we anders nooit meer thuis zijn in het weekend. Manlief werkt door de week over ver, dus wil ook wel eens gewoon thuis zijn.

Maar hier in het noorden zijn er dus ook wel wedstrijden afgelast. Probleem om officials en/of vrijwilligers te vinden en/of deelnemers aantallen waren de redenen die werden opgegeven.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:47

Wat ik voornamelijk heel irritant vind van de dressuur vaardigheid wedstrijden is dat je gewoon een hele dag kwijt bent voordat je de uitslag krijgt. Ik ben serieus elke keer een hele dag kwijt aan z'n wedstrijd. Terwijl als ik onder het zadel start ik na de categorie b of b/l al uitslag krijg en ik mijn paard huis kan zetten

Vaak zijn de wedstrijden ook nog ie niet om de hoek, ik probeer maandelijks 1x te starten. Ik start trouwens wel in west maar ook daar zie je hetzelfde probleem

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:04

Bij ons is de dressuuruitslag steeds een half uur na de laatste in de rubriek. Alleen bij de vaardigheid lukt dat niet, omdat alles door elkaar heen start.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:44

Speelt het niet ook mee dat veel menners in het zomerseizoen meer samengesteld starten en dan de weekenden dat ze geen samengestelde hebben gebruiken als rustweekend, en dan dus niet ook nog eens D/V willen starten...

en als dat niet de oorzaak is, dan denk ik inderdaad ook aan kosten misschien...

wel zonde hoor, er zijn er al niet zo heel veel...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 08:25

Nouvel, vorig jaar waren de D+V wedstrijden wel vol, en toen waren er net zo goed swm's.

Wat me wel opvalt, is dat er in vergelijking met vorig jaar meer impulswedstrijden bij gekomen zijn, waarbij dressuur voor wp's gereden kan worden en de vaardigheid uitgebreid is met vaste hindernissen.
Als deze wél goed bezocht worden, lijkt me dat de toekomst voor de D+V wedstrijden, en een mooie brug naar de swm's.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:31

Oke, ik hoor nl al wel langer dan in de zomermaanden de D/V wedstrijden minder hard lopen en toen werd dat mede als mogelijke reden gegeven...

BasGitaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:54

Heb je genoeg reclame gemaakt?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 08:17

Basgitaar: ik ben geen organisator, maar er wordt aan deze wedstrijden op de gebruikelijke manieren bekendheid gegeven. Dus op de (voor menners) bekende sites, worden de flyers doorgestuurd aan de menverenigingen en wellicht ook opgehangen in de eigen regio.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:29

Zouden D + V wedstrijden als deze de toekomst hebben? Zowel KNHS als impuls en een wat uitgebreider en gevarieerder dagprogramma? Deze wedstrijd zit bijvoorbeeld gewoon vól :) .

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 03:48

Wij hadden dit jaar ook minder inschrijvingen. En waarom, ik weet het echt niet! Het is wel zonde, zo was ik bv de enige in de vaardigheid bij de hogere klasses.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 08:34

Gisteren bij de hierboven genoemde Impulswedstrijd van PSV Fjovrili in Heeze geweest.
Deze constructie (deels KNHS, deels Impuls) werkte goed.
De D+V - rijders konden rijden voor winstpunten, en de SWM'ers hun klasse-dressuurproeven en vaardigheid oefenen. Verder nog Speel uw Spel (hoewel de wedstrijd hierdoor wel erg uitliep).

De organisatie had erg z'n best gedaan om de menners persoonlijk uit te nodigen op andere wedstrijden, en dat bleek succesvol: een volle startlijst +:)+ .

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:50

Was idd een leuke wedstrijd in Heeze. Was leuk om een keer speel uw spel te rijden, maar bij mij liep de dressuur al 20 min uit en een aantal deelnemers kwamen niet op dagen voor speel uw spel

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:50

Ik heb dit jaar mijn startkaart laten vallen en heb mijn auto verkocht.
Dit doordat de kosten voor zo af en toe is te kunnen zo hoog opliepen en ik werkloos raakte dat ik helaas heb moeten stoppen. Ik kon het nog wel betalen, maar het uiterste vragen van je inkomen en veel weekenden werken heb ik de keus toch moeten maken om te stoppen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:31

tine10 schreef:
Bij ons is de dressuuruitslag steeds een half uur na de laatste in de rubriek. Alleen bij de vaardigheid lukt dat niet, omdat alles door elkaar heen start.

Heb nog maar 2 x gestart dit jaar, maar hier start alle dressuur door elkaar, dus ben je wel even zoet voor er een uitslag is.

Zondag moet ik dressuur starten om 10 uur en vaardigheid pas na half 4, dat vind ik toch eigenlijk niet heel erg grappig.
Zag overigens wel dat de overige rijders die ook vaardigheid starten allemaal later (na de pauze) dressuur rijden,
denk dat ze mij over het hoofd gezien hebben (en nog 1 starter).

Ga denk ik ook niet door met de vaardigheid na zondag, want dit trek ik echt niet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:46

Ik wil me juist meer gaan richten op de D/V, maar ik vind dat die te weinig georganiseerd worden!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:47

Wat heeft het voor een zin om meer te gaan organiseren als er minder aanmeldingen per wedstrijd zijn? Verschillende wedstrijden zijn al afgelast wegens te weinig deelnemers.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:00

Dat is de afgelopen jaren sowieso geweest.
Momenteel werken de financien natuurlijk ook niet mee, maar de wilde wedstrijden lijken toch gemakkelijker toegankelijker. Plus dat veel mensen toch de dressuur niet serieus genoeg vinden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 23:02

Vorig jaar heb ik verschillende keren meegemaakt dat er reservelijsten waren. Ik wel vroeg ingeschreven, later inschrijvend stalgenootje moest op de reservebank.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:08

Sjolvir ik had om half 10 en 10 uur dressuur en om half 5 vaardigheid,die heb ik dus gelijk afgemeld.
5 min nadat de lijst uitkwam was ik er al weer af en zo waren er meerdere.
Zo leek het ws dat je 1 van de weinige was.
6,5 tussen de dressuur en de vaardigheid vond ik toch te gek.