Dit heeft eigenlijk geduurd tot april dit jaar

In mei was ik uit mijn dipje geraakt en wou ik weer met volle moed herbeginnen met in de piste te rijden. Maar natuurlijk ging dit van geen kanten. Marengo had ondervonden dat het veel fijner was alleen te wandelen en te weien

Onze problemen waren vooral de volgende: hij liep niet meer aan de teugel (vroeger was dit geen probleem) en hij was nog slomer dan hij vroeger was. We hebben wat vitamine en krachtvoer bijgegeven op aanraden van de DA (want hij had eind vorig jaar zware koliekaanval gehad en was erg vermagerd).
Op wandeling zagen we wel het effect van die vitaminen, hij leefde helemaal op en speelde weer de jonge arabier (1) hij is niet meer zo jong en (2) hij is zeker geen arabier

Maar in de piste was er geen enkel verschil. Ik besloot dat ik het eens op een andere manier wou proberen.
Na wat surfen op het net kwam ik op de site www.horsemanship.org terecht. Daar heb ik iemand gevonden die me les is komen geven. Drie weken geleden is hij voor de eerste keer gekomen. Hij denkt dat Marengo even goed gedemotiveerd is en dat ik teveel vraag in eens. Omdat ik gewoon was dat hij dat allemaal kon.
Nu moet ik dus een ding per keer vragen. Ik rij voorlopig kwartier in de piste met over het algemeen lange teugel en moet hem leren weer naar de benen te luisteren. Eens hij draaft mag ik niet meer met mijn benen eraan komen. Af en toe mag ik hem eens aan de teugel nemen, maar als hij geeft, moet ik direct weer lossen en belonen.
Het probleem is dat ik nog steeds de eerste vijf minuten moet stampen (en dat meen ik) eer ik hem in draf krijg. (Ik mag geen zweep gebruiken en eigenlijk geen sporen, die gebruik ik wel af en toe, maar zit ik zeker niet konstant mee te prikken) Als hij dan eindelijk draaft mag ik in principe geen benen meer geven. Maar hij draaft verschrikkelijk traag. Echt loom

Mijn schoonbroer (die wel altijd puur engels heeft leren rijden) staat niet helemaal achter deze manier. Hij denkt dat mijn paard geen verschil meer maakt tussen werken en plezier en dat hij op deze manier maar met mijn voeten speelt. Nu ga ik zondag weer op wedstrijd dus heb ik vorig weekend beetje getrained aan korte teugel en ik moet zeggen dat hij wel weer perfect (nog beter als vroeger) aan de teugel komt. Dus hierop heeft NH vind ik wel een positief effect.
Beetje lang verhaal, maar ik vind het moeilijk om dit goed uit te leggen