[AR] kind bij op de koets, vanaf welke leeftijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

kind bij op de koets, vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 13:52

Hoi allemaal
Mijn zoontje van 4 jaar, rijdt sinds zijn 2.5 jaar al wel eens mee op de koets tijdens een wandeling, altijd rustig aan, en met een extra persoon als "kinderbegeleider" op de kar.
Hoe doen jullie dat? Vanaf welke leeftijd vinden jullie het ok? En nemen jullie nog bepaalde veiligheidsmaatregelen?

Keet

Re: kind bij op de koets, vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:53

Zodra ze zelf goed aanwijzingen kunnen opvolgen en zich vastkunnen houden zonder hulp/hulpmiddelen.
Ik zeg een jaar of 6 :) met cap uiteraard en een begeleider. Anders 8 (ook met cap)

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:09

Mijn zoon van 5 gaat ook wel eens mee op de koets, met cap. Luistert goed, kan zich zelf vasthouden.
jongste van 2 durf ik echt nog niet mee te nemen...zit ook wel netjes..maar is gewoon te klein ervoor.

Hij heeft zich 1 keer niet gedragen,toen heb ik gezegd: dan loop je maar zelf..en het was zo afgelopen;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:22

Mijn zoontje (net 7) rijdt al mee vanaf 4 jaar. Altijd cap op (moet iedereen van mij) en een groom mee, die instructie heeft in geval van nood zoon van kar te plukken. Ik moet me dan maar redden. Gelukkig nooit aan de orde gehad, maar daar wel duidelijke afspraak over gemaakt.

Met zijn eigen pony ment hij ook af en toe zelf (vanaf 5), uiteraard zit ik er dan naast. Sinds kort met slechts 1 set leidsels, daarvoor had ik extra set, zodat ik ook kon sturen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:26

Ik vind het ook afhankelijk van het paard.
Bij een net beleerd paard zou ik mijn kids niet mee willen hebben,maar heb je een oude shet van 20 die al 15 jaar braaf is is een ander verhaal.
Natuurlijk kunnen ongelukken altijd voorkomen,ook bij shetters i know :+ ,maar ik vind het ook een kwestie van het paard inschatten,En je kinderen.
Ik heb ze geleerd dat ze eraf moeten springen als ik het zeg.in geval van nood.
Nooit nodig geweest,maar je weet maar nooit.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:29

Bij ons in de buurt zie je het meestal vanaf 7 jaar op wedstrijden. Maar ik ken ook twee jongetjes van 3 die regelmatig een vierspan in de handen hebben, uiteraard op schoot van de ouders.
Ik denk dat het een beetje ligt aan de 'feeling'. Ik neem liever mijn buurmeisje van 4 (opgegroeid op een pensionstal) mee dan mijn opa... :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:29

Inderdaad, zoonlief rijdt alleen mee bij onze KWPN-er en de Welsh, nog niet bij de Groninger. Die is nog te groen, ook al is hij super braaf. Ik ga geen onnodige risico's lopen met zoonlief

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:31

Als er nog een volwassene meerijdt die het kind in de gaten kan houden zie ik geen probleem vanaf een jaar of 5 als ze zelf stevig zich kunnen vasthouden, maak dan wel goede afspraken wat te doen in een noodsituatie. Ik heb ooit eens geroepen tegen mijn zoon van toen een jaar of 10 "d'r af!!" toen onze toenmalige pony haar been over de burry had en een flinke boksessie weggaf en er vandoor wilde, en toen zei hij "ja ik wil wel, maar d'r vliegen steeds hoeven voorbij". In zo'n geval is het wel handig als ze de leeftijd hebben dat ze weten wat te doen. Mijn groom, die ik ook bij me had toen, was al onderweg naar de pony namelijk.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:07

Mijn nichtjes gingen mee vanaf een jaar of 3/4.
Wel met helm en BP, en "makke" paarden.
En als er 1 mee ging, dan zonder begeleiding voorop, wouden ze met z'n 3en dan de jongste voorop en de andere 2 achterop en vasthouden.

Ze zijn er bij mij nooit van af gevallen :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:29

Ik had er ooit een op mijn wagen van net 6 maanden.
Netjes in de maxi cosi die we goed vast gemaakt hadden.
Met moeders erbij en nog pap's was de groom.
Met twee turbo brave paarden voor de wagen heerlijk een aantal uurtjes gewandeld.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:40

jorika1986 schreef:
Met twee turbo brave paarden voor de wagen heerlijk een aantal uurtjes gewandeld.

Dat vind ik dus ontzettend gevaarlijk!!
Wat nou als die wagen omslaan ofzo en de maxi cosi zit vast?
NOOIT mensen/kinderen/baby's op wat voor manier vastmaken in de koets...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:45

hafjelinger schreef:
jorika1986 schreef:

Dat vind ik dus ontzettend gevaarlijk!!
Wat nou als die wagen omslaan ofzo en de maxi cosi zit vast?
NOOIT mensen/kinderen/baby's op wat voor manier vastmaken in de koets...

Helemaal met je eens. Zo kun je je kind nooit snel van de wagen halen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:52

Ik ging als kleine baby al weleens mee met de wagen, geloof dat er ergens nog hele gave arreslee foto's zijn waarbij ik dik ingepakt zat.
Maar ja kwam ook uit een menners huishouden.

Toen ik een jaar of 4 was werd ik altijd misbruikt voor de presentatie (ja dat was er toen nog op wedstrijden) en ging ik van de ene bok naar de andere als dametje.

Overig waren dit allemaal wel ervaren koetsiers met ervaren paarden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:53

jorika1986 schreef:

En dan gaan die super brave paarden toch ineens op hol en zit dat arme babytje vastgesnoerd aan een wagen waar misschien alle anderen vanaf gevallen zijn en er "genadig" vanaf komen....... NOOIT kinderen aan de wagen vastbinden :n

Dacht ook altijd: die van mij gaat echt nooit aan de kletter :n zo braaf, nergens bang voor en nooit een pas verkeerd gedaan....... en toen raakte ze spierbevangen tijdens een koetsentocht en is ze toch gaan flippen en aan de hol gegaan :\ had niemand nooit verwacht dat zij dat zou doen... maar is toch gebeurt.... ben blij dat ik alleen op de wagen zat (groom op een andere wagen voor en achter me)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:45

Misschien heel gevaarlijk maar mijn dochter ging vanaf een maand of 5 mee op de wagen. in de draagdoek zat ze warm en veilig tegen me aan. 2 span betrouwbare ponys ervoor en papa achterop. Mocht er wat gebeuren hadden we de afspraak dat ik met baby van de wagen zou afspringen en papa neemt de leidsels over en zoekt t maar uit. We hebben zo heerlijk getraind en zelfs dagtochten in het bos gemaakt. Nu met de 2jonge ponys mag ze voorlopig niet meer mee helaas.
Ik heb er wel fotos van,maar kan deze niet plaatsen via de tablet geloof ik.

Edit gelukt.
Afbeelding

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:47

Soms mis ik de "vind ik leuk" knop op bokt.
Wat een heerlijke foto sumic!

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:18

Sumic, wat een super leuke foto!!!!! Zalig gewoon! :-)
Waar heb je zo'n kleine cap gevonden?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:20

De cap is van casco en dan de kleinste maat. Deze is ook heel licht dus ze vindt het niet erg om op te hebben. Hij is met een draaiknop te verstellen zodat ze er nog even mee kan doen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:14

Mijn dochter gaat ook vanaf 2 jaar mee op de koets met cap.
Ook zit ze vast met een autogordel die we erop hebben gemonteerd. Die is ook zo los als het moet maar geeft toch een extra steuntje.
Ze is nu trouwens 5 jaar en ment zelf ook al een beetje met onze tweespan shetlandpony's.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:27

Hier zoonlief mee vanaf een jaar of 5, en natuurlijk met cap op.

Maar moet zeggen dat ik hem alleen mee neem als ik het zelf goed vertrouw. Met mijn vorige paard is hij maar een paar keer meegeweest op de wagen.... en dat vond ik zelf eigenlijk maar een gedoe omdat dat paard zo ril was.

Met onze Alwyn en Simba'tje mende hij zelf ook gewoon vond hij erg leuk om te doen.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:11

Mijn zoontje van bijna 6 gaat ook mee achterop. Natuurlijk met cap en begeleider achterop. ik vind het wel heel erg afhankelijk van het paard. Met zijn shet voor de wagen vertrouwde ik er blind op en kon hij ook stukjes mennen <3 . Nu met het paard welke pas beleerd is, is hij nog maar 1x mee geweest. Dit paard is overigens ook echt superbraaf en heeft nog geen pas verkeerd gezet maar wil haar eerst zelf iets verder doorrijden zodat ik haar nog beter ken voor de wagen :j . (is trouwens bij ons geboren dus kennen haar door en door, maar nog niet voor de wagen)

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 03:41

mijn oudste ging ook al mee vanaf 2 jr. wel in een autostoeltje vast met 1 touw met de veiligheidsknoop die we allemaal kennen. superbetrouwbare paarden.....en lekker slapen ging hij dan. We zaten met zijn drieën op de bok waarvan hij dan in het midden.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:07

Het ligt ook aan de kinderen :P Ik heb mijn kinderen toen ze klein waren ook wel eens meegenomen op de kar, maar was niet echt een succes. Ze vonden het snel saai, dan moest er eentje plassen en het "hoe lang moeten we nog" vond ik zelf jammer. Ook was ik veel afgeleid, je bent toch met die kids achter je bezig. Nu zijn ze ouder en als ik over een jaar weer kan gaan aanspannen hoop ik dat ze echt als groom meewillen, en misschien zelf mennen, lijkt me leuk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 02:20

Tja, ook ik zeg, dat ligt aan het paard. Ik zie zelf niet zoveel gevaar als bijv. een vriendin van mij met haar kindje van een jaar bij haar op schoot gaat zitten waar ze zo van af kan stappen mocht er iets gebeuren. Daarnaast is ponylief ook doodbraaf, natuurlijk kan er 'altijd' iets gebeuren, maar omdat die kans zo minimaal is zou ik het niet gevaarlijk vinden als zij met haar kindje op schoot achterop op de wagen zou stappen.

liekske84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:44

Wij gaan iedere zondag met de menvereniging op stap en elk jaar met de menvereniging op kamp. En rijden we met 8 aanspanningen achter elkaar. De jongste die meerijd op de wagen was afgelopen jaar net drie weken. De oudste 78 jaar. Het belangrijkste is daar je paard goed getraind is je een groom hebt voor eventuele problemen en een oppas om het jong grut in de gaten te houden.