[AR] Mijn pony gaat draaien! Wat moet ik doen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Mijn pony gaat draaien! Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 16:59

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het leren mennen aan Bertus. (zie mijn profiel voor info over Bertus)
Het tuigje reageerde hij prima op. Na een paar rondjes in de bak snapte hij het helemaal. Alles ging prima.
Helaas toen we er een band achter legde draaide hij helemaal door. Hij ging zo snel als hij kon rondjes draaien en liet mij alle hoeken van de bak zien..
Nadat de band er weer af was en Bertus rustig was, vroeg ik me af waarom hij zo door draaide. Ik dacht dat hij het gewoon eng vond maar veel mensen zeiden dat het kwam door het hoofdstel. Omdat het een menhoofdstel is, kan hij niet goed zien wat er achter hem gebeurd en gaar hij rondjes draaien.
Ik ging dus verder met een gewoon hoofdstel. Al gauw kwam ik er achter dat het aleen maar erger was geworden!
Ik had geprobeerd (zonder band natuurlijk) of een gewoon hoofdstel beter was. Jammer genoeg niet....
Het eerste wat hij deed was rondjes draaien. rondjes rondjes rondjes.
Hij sleurde me door de bak heen en ik zag er niet uit. (buitenbak) Ik zat onder de modder en besloot met zweep te gaan proberen.
De eerste 10 minuten ging prima. Toen besloot hij weer te gaan draaien en voordat hij ging draaien zette de zweep voor zijn neus. Ik kwam er al snel achter dat dat ook niet hielp. Dan maar een tikje op de grond. Werkt niet. Mep op de grond. Ook niet.
Toen ik de zweep tegen zijn schouder drukte, trapte hij mij heel hard. Gelukkig had ik er alleen maar een blauwe plek aan overgehouden.

Nu gaat het nog steeds niet beter dus vandaar dit topic.
Wie weet nog wat?
PS ik wil hem geen pijn doen hij is wat gevoellig.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:06

Ben je in je eentje bezig je pony te beleren? Zijn er geen mensen naast je die ervaring hebben met het beleren van een pony dus doe je alles zo'n beetje op eigen houtje? Lijkt me minder verstandig. Ik denk dat je beter les kunt nemen met je pony van iemand die vaker met dit bijltje heeft gehakt; zo word je de bak doorgesleurd en pony wordt alsmaar banger.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:09

Sandrina schreef:
Ben je in je eentje bezig je pony te beleren? Zijn er geen mensen naast je die ervaring hebben met het beleren van een pony dus doe je alles zo'n beetje op eigen houtje? Lijkt me minder verstandig. Ik denk dat je beter les kunt nemen met je pony van iemand die vaker met dit bijltje heeft gehakt; zo word je de bak doorgesleurd en pony wordt alsmaar banger.

Ik heb heel wat ervaring met mennen en de staleigenaar en mijn 2 vriendinnen helpen me daarbij. :)
Op stal is ook een vrouw die ons helpt en die heeft al bijna haar hele leven menervaring.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:10

Liep er dan wel op het moment van dat hij gaat draaien iemand naast?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:12

suikermeisje schreef:
Liep er dan wel op het moment van dat hij gaat draaien iemand naast?

Ja tuurlijk. Maar als die hem probeert tegen te houden, gaat hij snel de lucht in. Niet uit bangheid. Ik denk dat hij de baas wilt spelen.
(doet hij vaker. weet niet dat zn kokosnoten weg zijn :+ )

suikermeisje

Re: Mijn pony gaat draaien! Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:17

Hoe oud is degene die hem vasthoudt? Begin anders eens gewoon weer met de lange lijnen.
Ik denk dat de pony het trekken niet begrijpt, anders zou die het ook doen als er geen band achter ligt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:20

suikermeisje schreef:
Hoe oud is degene die hem vasthoudt? Begin anders eens gewoon weer met de lange lijnen.
Ik denk dat de pony het trekken niet begrijpt, anders zou die het ook doen als er geen band achter ligt.

Het is ook zonder band. Het ging alemaal prima totdat we er 1x een band achter hadden gelegd. Sinds toen draait hij zo.
Degene die mij helpt is een vrouw van een jaar of 50. Die is ook al een paar keer gebeten. Hij springt ineens in de aanval. Bijten, trappen, draaien.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:21

Misschien proberen met 2 mensen naast hem 1 aan elke kant, dan kan hij namelijk niet draaien. En dan eerst maar eens leren op stem voorwaarts te gaan, zolang ze weten dat ze rond kunnen draaien en daarmee letterlijk en figuurlijk alle touwtjes in handen hebben ben je helemaal nergens.
En dan eerst kort bij het bit vastlaten houden (misschien zelfs eerst aan halster wat onder het hoofdstel zit zodat er geen getrek aan zijn bit plaatsvindt) en pas als dat helemaal goed gaat kunnen de helpers meer afstand nemen (longeerlijn eraan).
Als dat goed gaat en je goed kunt sturen laat je een ander lawaai maken ( van slepen met plastic zak over de grond tot een touwtje met lege blikjes en alles wat verder een hoop herrie maakt). Pas als je dan in ontspanning kunt stilstaan, wegstappen, en draven etc kun je er wat achter binden. Zo is tenminste hoe wij het altijd doen en tot nu toe altijd goed gegaan. In de voorbereidingsfase gaat altijd heel veel werk zitten. Naar mijn mening zijn mensen te snel van mening dat de pony zo braaf is dat ze er wel een band achter kunnen hangen, een verkeerd geluidje en de pony slaat op hol. Je kunt beter aan de voorbereiding (veel herrie maken achteer de pony) veel tijd besteden, het echte trekken geeft dan meestal geen problemen meer. Succes ermee.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:22

Zie nu dat je ook hebt over dat je pony de baas wil spelen.
Misschien handiger om eerst de verhoudingen tussen jou en je pony te verbeteren voordat je aangespannen gaat rijden?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:31

Heel erg bedankt! Hier was ik zelf nog niet op gekomen. Ik was ook wel een beetje teleurgesteld dat hij zo deed wand we zijn al heel wat jaartjes vriendjes. Ik denk dat de band er wel is wand het ging van wegrennen tot naar mij toe komen. Hij komt nu keurig naar mij toe.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:39

heb je ooit grondwerk met hem gedaan? werkte bij mijn pony heel erg goed:)
als je dit nooit gedaan hebt moet je er zeker hulp bij zoeken. je moet het niet zelf gaan doen, vooral bij een dominant paardje niet.
ik had het probleem dat mijn pony tijdens het rijden stil ging staan en niet meer verder wou.
hij nam me gewoon niet serieus haha, nu gelukkig niet meer, dat heb ik helemaal te danken aan het grondwerk!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:40

lienus_dandy schreef:
Heel erg bedankt! Hier was ik zelf nog niet op gekomen. Ik was ook wel een beetje teleurgesteld dat hij zo deed wand we zijn al heel wat jaartjes vriendjes. Ik denk dat de band er wel is wand het ging van wegrennen tot naar mij toe komen. Hij komt nu keurig naar mij toe.

Dit is inderdaad wel dat je een band hebt met je pony, maar er is iets toch niet goed De pony speelt de baas en zal moeten leren dat dit niet getolereerd wordt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:52

suikermeisje schreef:
lienus_dandy schreef:

Dit is inderdaad wel dat je een band hebt met je pony, maar er is iets toch niet goed De pony speelt de baas en zal moeten leren dat dit niet getolereerd wordt.

goed. Ik zou er aan werken!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:53

mirestaatje schreef:
als je dit nooit gedaan hebt moet je er zeker hulp bij zoeken. je moet het niet zelf gaan doen, vooral bij een dominant paardje niet.
ik had het probleem dat mijn pony tijdens het rijden stil ging staan en niet meer verder wou.
hij nam me gewoon niet serieus haha, nu gelukkig niet meer, dat heb ik helemaal te danken aan het grondwerk!

Ja ik rij vanaf mijn 8e op hem. Longeren doen we ook vaak. Dat gaat prima! (als je de bokjes wegdenkt dan)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:58

En waarom bokt hij dan? Uit vrolijkheid of om aan te geven dat er iets niet in orde is (bv. rug probleem)? Dat zou dan ook de oorzaak kunnen zijn van het draaien zodra hij iets moet trekken: pijn???

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 18:04

Alfi2010 schreef:
En waarom bokt hij dan? Uit vrolijkheid of om aan te geven dat er iets niet in orde is (bv. rug probleem)? Dat zou dan ook de oorzaak kunnen zijn van het draaien zodra hij iets moet trekken: pijn???

Dat denk ik niet. Hij is pas op zijn 7e gecastreerd en hij denkt dat hij nog hengst is. Hij doet het niet altijd alleen als hij druk is of een paar dagen stil heeft gestaan.

tinekeubels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:24

Loopt er ook iemand naast als je met de band erachter loopt / je aan het mennen bent zonder band ?
ik heb met mijn haflinger rustig opgebouwd met iemand ernaast , zodat ze het vertrouwde , maar zij was heel rustig. :j

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 18:28

tinekeubels schreef:
Loopt er ook iemand naast als je met de band erachter loopt / je aan het mennen bent zonder band ?
ik heb met mijn haflinger rustig opgebouwd met iemand ernaast , zodat ze het vertrouwde , maar zij was heel rustig. :j

Nou zodra ik de band erachter had gedaan en de vrouw hem vast had, liep ik naar achteren om de teugels te pakken. De vrouw (noem geen naam weet niet of ze dat wilt) liep één stap en hij draaide door. Hij heeft nu elke dag contact met de band wand zijn buurman heeft hem als speelgoed. Dat is blijkbaar niet eng. Het trekken is alleen eng.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:37

Het trekken vinden veel paarden eng in het begin. Hij associeert waarschijnlijk nu ook aan de lange lijnen ermee. Ik zou daar dus opnieuw mee beginnen, met iemand ernaast. Pas als dat weer goed gaat kun je weer langzaamaan beginnen met band slepen.
Misschien is de band in eerste instantie te zwaar, probeer er wat lichters achter te doen. Want zo uit dit verhaal denk ik dat je pony niet goed begrijpt wat hij moet doen met druk op zijn borst, terwijl hij moet trekken en daarom doordraait en als een gek gaat draaien.

tinekeubels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:38

lienus_dandy schreef:
tinekeubels schreef:

Nou zodra ik de band erachter had gedaan en de vrouw hem vast had, liep ik naar achteren om de teugels te pakken. De vrouw (noem geen naam weet niet of ze dat wilt) liep één stap en hij draaide door. Hij heeft nu elke dag contact met de band wand zijn buurman heeft hem als speelgoed. Dat is blijkbaar niet eng. Het trekken is alleen eng.

wat je ook kan proberen , kom niet op die naam van die dingenn ( die je van het borststuk aan de kar vastmaakt volgensmij heten ze strengen) Je doet de borst om met die dingen , ( desnoods maak je ze langer met touw ) en je gaat er achterlopen en er hard aan trekken , dan kun je zelf het gewicht bepalen , en sleept er niet meteen wat achteraan. weet niet of het een idee is maar valt te proberen.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:54

lienus_dandy schreef:
mirestaatje schreef:

Ja ik rij vanaf mijn 8e op hem. Longeren doen we ook vaak. Dat gaat prima! (als je de bokjes wegdenkt dan)

ik zei het verkeerd, sorry. ik bedoelde eigenlijk meer of je ooit een soort join up met hem hebt gedaan.
ik weet niet of je hier ooit van gehoort hebt maar dat is een manier van trainen waarbij je kijkt naar de manier waarop paarden in de natuur met elkaar omgaan (met rangorde bepalen ect)
dat is mentaal zwaar voor het paard daarom heb je lichtere versies van die manier van trainen waarbij je het paard los in een longeerbak/afgezet stuk bak of wei zet en met gebaren rondjes om je heen laat draven of galopperen. op het begin is hij opstandig maar afhankelijk van hoe dominant je paard is zal hij rustiger worden en op een gegeven moment aangeven dat hij wil stopen en naar jou toe wil komen.
hij draait zijn oor naar je toe zal zijn hoofd omlaag doen en begint te kauwen.
je stopt dan met gebaren maken en draait je schouder naar hem toe, zakt een beetje in. als het goed is komt het paard dan naar je toe, komt bij je staan. als je dan wegloopt zal hij volgen zonder dat je hem vasthebt en stoppen als jij stopt.
ik vindt dit een mooie manier van trainen omdat je paard dan aangeeft je volledig te vertrouwen.
ik heb dit met mijn pony gedaan toen hij tijdens het rijden stopte met lopen en nu heb ik nergens meer last van :j
je kan dit niet zomaar doen, je moet erg voorzichtig zijn. maar sowieso als je pony vaak een ondeugend is en met je aan de haal gaat is dit een goede oefening.
misschien kun je een keer rondvragen of iemand deze manier van trainen goed kent en je kan helpen.
het is een deel van natural horsemanship.ik hoop dat je hier wat me kunt :)

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:55

ik vraag mij af of je zelf met deze pony verder moet gaan.
wat ik begrepen heb is hij al wat ouder, dan gaan nieuwe dingen aanleren vaak wat lastiger.
nu ben je op een punt beland van kordaat doorgaan of stoppen voordat je pony jou de baas is.
doe je trouwens wel de leidsels door de lichtogen(waar normaal het eenspan/lamoen in ligt) i.p.v. door
de leidselsleutels. zo kunnen ze zich minder makkelijk omdraaien

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:04

welsh4span schreef:
ik vraag mij af of je zelf met deze pony verder moet gaan.
wat ik begrepen heb is hij al wat ouder, dan gaan nieuwe dingen aanleren vaak wat lastiger.
nu ben je op een punt beland van kordaat doorgaan of stoppen voordat je pony jou de baas is.
doe je trouwens wel de leidsels door de lichtogen(waar normaal het eenspan/lamoen in ligt) i.p.v. door
de leidselsleutels. zo kunnen ze zich minder makkelijk omdraaien

Ik wil er liever niet mee stoppen wand ik heb er veel plezier in en hij ook. Ik denk dat ik er maar echt professionele hulp bij ga halen .

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:24

ik denk ook dat dat een beter idee is dan er helemaal mee stoppen.
het voelt ook beter om een probleem te overwinnen dan het uit de weg te gaan :)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:40

Ik lees dat je er professionele hulp bij gaat halen. Dat lijk me een heel goed en vooral veilig idee! Opgeven is wel heel makkelijk en daar wordt niemand blij van, jij niet en de shet niet.