[AR] Kur op muziek voor menners, is daar belangstelling voor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Kur op muziek voor menners, is daar belangstelling voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:15

Nou, de titel zegt het al he? Zouden menners het leuk vinden om naast de reguliere proeven ook een kur op muziek te rijden?

Onze vereniging overweegt om straks bij de outdoorwedstrijd de gelegenheid te bieden om ook een kur op muziek te rijden. Dit vergt natuurlijk wat voorbereiding en organisatie. Maar voordat ik daarmee aan de slag ga, is het wel interessant om te weten of er uberhaupt belangstelling voor is.

Nou, brandt maar los....

dancer_

Re: Kur op muziek voor menners, is daar belangstelling voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:17

Wat een origineel idee zeg :D
Lijkt me leuk om te doen, maar lijkt me wel echt onwijs lastig, zou geen idee hebben hoe ik op zoiets zou kunnen oefenen/trainen..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:19

Om mensen voldoende tijd te geven om muziek/kur te vinden en te oefenen, wil ik daarom ook zeer vroegtijdig kennis geven aan deze wedstrijd. Denk dat het niet veel anders is als onder het zadel. Alleen hangt er een karretje achter :D

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:13

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:38

Leuk, maar denk niet dat ik het geduld en de creativiteit heb om een kur in elkaar te knutselen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:50

Het lijkt mij erg leuk om te doen en zou er zeker wel de moeite voor willen doen. :j

Idd gaat Mendistrict Oost er al een wedstrijd mee doen, om te zien volgens mij of het aanslaat.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:59

Lijkt me enig. Ik wil er best meer van horen. Ik weet dat paarden op de cadans van muziek zelf hun ritme zoeken; een dansen Fralla voor de kar wil ik wel eens meemaken. Moet je daarvoor echt een bepaald niveau rijden, zoals in het topic van 'oost' werd voorgesteld?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:07

Sandrina: niveau bepaalt de organisatie. Hangt een beetje van het animo af of je vanaf de B wilt doen of bijvoorbeeld vanaf de M
Mrieke: had het al gezien, maar ik ben er eigenlijk al langer mee bezig, maar sommige dingen gaan traag in de menwereld. Helaas. En Ermelo is voor ons niet naast de deur. Nu zou ik nog wel mee willen doen, maar dan hebben we hier vakantie. Anders was het de reis nog wel waard geweest denk ik.

En je moet natuurlijk niet verwachten dat muziek en beweging van het paard zo mooi passen als bij de kuren op de Olympische Spelen he? Dat is toch net even van een ander caliber. Maar het leek me leuk om een nieuwe uitdaging te hebben. Na ZZ is er gewoon niets meer.

De dressuur is belangrijker dan het passen van de muziek (aldus mijn instructrice)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:11

Wat geen niveau als dat op de Olympische Spelen! Haha kom maar op met je uitdaging.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:20

Sandrina schreef:
Wat geen niveau als dat op de Olympische Spelen! Haha kom maar op met je uitdaging.

Oeps, sorry... wilde niemand beledigen natuurlijk :D .

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:30

tine10 schreef:
Sandrina schreef:

Oeps, sorry... wilde niemand beledigen natuurlijk :D .

Grapje. Natuurlijk kan dat niet. Nee, alle gekheid op een stokje; lijkt me een leuk uitdaging om op muziek aangespannen een kür te rijden.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:19

Tine ik doe mee hoor van de zomer! heb mijn man zover gekregen dat hij in febr. naar ermelo wil rijden. nu een proef en daarbij muziek gaan zoeken,
helemaal leuk! Vind het alleen jammer dat er nog zo weinig info te verkrijgen is voor de menners zoals welke onderdelen er verplicht in een proef moeten zitten.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:52

@ francis ik heb even op de site van mendistrict oost gekeken...

Onderstaand de richtlijnen en eisen voor de Kür op Muziek

Beschikbare rijtijd is 4 ½ min. tot 5 min.(van groet tot groet).
Gereden wordt 15 verplichte onderdelen uit de dressuurproeven waarin de combinatie rijdt.

Hiervoor geldt een beoordelingscoëfficiënt van 1
Impuls, regelmaat en soepelheid van de gangen coëfficiënt 4
Rijvaardigheid en harmonie tussen menner en paard/pony “ 4
Choreografie en verdeling over de rijbaan “ 4
Inhoud programma en moeilijkheidsgraad ” 4
Muzikale interpretatie en muziekkeuze “ 4
Halve punten zijn toegestaan

Als losrijhal is de Beatrixhal beschikbaar

Als wedstrijdhal is de Willem-Alexanderhal beschikbaar

De muziekinstallatie is geschikt voor alle technieken.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:19

Lanouska thanks daar kunnen we wat mee. Zou je er dan ook wat moeilijkere dingen in mogen rijden zoals contragalop of zou je hier dan voor afgestraft worden.
En hoe zit dit met de afmetingen van de rijbaan. Ik de winter is dit 20/60 maar in de zomer weer groter. Dan zou je een "winter" en "zomer" kür moeten hebben.
Ik ga in ieder geval aan de slag en me opgeven voor ermelo.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:28

Zie bij mendistrict oost wel rare proefnummers. De nummers die ze noemen zijn voor bak van 20x40 indoor. Maar nu dwalen we af...

Wat zijn de verplichte onderdelen dan, want dat wordt (nog) niet genoemd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:32

wittequint schreef:
Lanouska thanks daar kunnen we wat mee. Zou je er dan ook wat moeilijkere dingen in mogen rijden zoals contragalop of zou je hier dan voor afgestraft worden.
En hoe zit dit met de afmetingen van de rijbaan. Ik de winter is dit 20/60 maar in de zomer weer groter. Dan zou je een "winter" en "zomer" kür moeten hebben.
Ik ga in ieder geval aan de slag en me opgeven voor ermelo.

Van mijn instructrice begrepen (die rijdt heel veel kur) dat je dan gewoon de binnenhoefslag aanhoudt. Je moet de bak goed verdelen, maar je bent niet verplicht steeds over de hoefslag te gaan. Hoeken kun je dan ook bijvoorbeeld afsnijden.

Ben hier al druk op zoek naar muziek. Maar ja, moet nog wel de verplichte onderdelen weten.

En dan hebben we voor 12 mei dus in ieder geval 2 deelnemers! Nu nog een jury zien te vinden die eraan mee wil werken.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:53

Volgens mij (dat denk ik) kun je gewoon 15 onderdelen uit de proef kiezen die bij je klasse hoort.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:35

Bij ons op de vereniging werd jaren geleden nog Kür op muziek gedaan met aanspanningen, meestal 4-tal. Was erg leuk, maar helaas is het helemaal gestopt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:29

Wij hebben wel eens een pas de deux gereden op muziek, voor bij een onderlinge wedstrijd, wel even goed oefenen en ze lopen natuurlijk, als het voor het echie gaat, net even een ander tempo als bij het oefenen, maar dan ga je maar een beetje improviseren. Nu nog de vraag, worden het alle klassen, B t/m ZZ en alleen voor startkaarthouders of ook voor leden van de KNHS zonder startkaart, dus een soort hobbyrubriek. Punten worden natuurlijk niet geregistreerd door de KNHS.
Ik heb trouwens afgelopen week van een men jurylid gehoord dat er protocollen voor zouden komen, net zoals bij de kur op muziek onder het zadel. Dan weet iedereen (ook de jury's) waar hij of zij aan toe is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:37

Voor zover ik het nu kan beoordelen (hangt allemaal af van hoeveel aanmeldingen we zouden krijgen), mag wat mij betreft iedereen starten (punten tellen toch niet mee, dus is toch soort van hobbyklasse). Ook meerspannen (bij mendistrict Oost is het alleen enkelspannen en vanaf de M). Maar als er heel veel inschrijvingen zouden komen....

Zou mooi zijn als er ook protocollen komen. Ik wacht even af hoe zich dat ontwikkelt. Eerst zien dat er genoeg mensen willen meedoen.

wittequint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:05

wat ik begreep uit het stukje van kür rijden op de site van mendistrict oost,dat je uit de proef die je rijdt in bv de ZZ 15 onderdelen uit moet kiezen en die
verwerkt in je proef,zelfde wat lanouska zegt. Wat betreft de afmetingen van 20/40 en proef 73 in ermelo, dit geld dan weer alleen voor de A en B pony's. Zie dit ook voor het eerst dat ze daar met mennen onderscheid in maken. Ben daar zelf wel blij mee hoor want dat scheelt een stukje in de uitgestrekte gangen!!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:30

Als het uitgeschreven wordt in Onstwedde gaan wij het hier thuis zeker in de vergadering gooien.
Lijkt mij moeilijk jureren als je als jury maar moet afwachten welke oefeningen de deelnemer gaat doen, als je de protocollen voor onder het zadel bekijkt staat iedere oefening daar op. Dat is al zoeken voor de schrijver/schrijfster, dan kun je een oefening ook nog meerdere keren doen, twee keer mag, telt het gemiddelde. Bij een proefje weet je als jury wat er gaat komen, ook als het heel slecht uitgevoerd wordt weet je wat de bedoeling was,als je niet weet wat de volgende oefening is mis je zo een uitgestrekte of verzamelde stap (of wat voor oefening dan ook) als het heel slecht uitgevoerd wordt.
Lijkt me helemaal moeilijk al er maar random 15 oefeningen uit een proef gereden worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:36

Er moeten per niveau vaste onderdelen in voorkomen. Ieder mag zijn eigen proef rijden - althans, zo was het toen bij ons - mits er bepaalde figuren in verwerkt waren. Het is voor een jury dus niet moeilijk te oordelen. Zij hoeven alleen te kijken of die figuren uitgevoerd worden en vooral of het goed gedaan wordt. Al het andere kan alleen maar een punt extra opleveren voor orginaliteit of "het geheel". ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:43

Ach, als ze het onder het zadel kunnen, moet het aangespannen ook kunnen. Dressuur is dressuur, of er nu een kar achter hangt of niet.
Onder het zadel gebeurt het nu al jaren. Dus ik vind persoonlijk dat we bij het mennen ook zoiets mogen krijgen. Het stopt al veel eerder (bij ZZ), dus denk dat het een leuke aanvulling is.

Ik ga vanavond eens wat juryleden polsen. Ik dacht eventueel aan een combinatie, dus 1 menjury en 1 kur op muziekjury. Eens kijken of ik mensen hiervoor bereid kan vinden. Het kan natuurlijk alleen doorgaan als ik juryleden kan vinden.

En Grainey, ga maar vast vergaderen hoor ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 22:15

Nou, noteer allemaal 11 mei maar in de agenda, dan wordt er in Onstwedde kur op muziek gereden. Ik heb een jurylid gevonden die het wil proberen.
Er zal ongetwijfeld een hoop mis gaan, dat is destijds onder het zadel ook gebeurd. Het is iets nieuws tenslotte. Maar dat mag de pret niet drukken.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 18-12-12 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt