[AR] Mennen met zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loverxbritt

Mennen met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 16:13

Heeeii :D

Ik had een vraagje :P
Ik men zelf altijd zonder zweep, omdat ik mijn shet anders helemaaaal niet hou,
Maar volgens mijn vriendin MOET je mennen met zweep.
Is dat alleen maar op wedstrijden of ook gewoon in een bak?
Ik men alleen bij ons op het veld, en soms in het bos.

Dankjulliewel alvast :+

xx Britt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:15

Mennen met zweep is veel veiliger. Je kunt hem gebruiken om richting aan te geven, maar ook om je pony te begrenzen of bij de sturen als hij over zijn schouder weg wil lopen. Zonder zweep stap ik niet op de bok. Laatst zelfs bijna in de sloot beland omdat mijn zweep te kort was en mijn pony uit wilde wijken voor een plas water. Ik kon net niet bij de schouder komen met de slag. Gelukkig kreeg ik haar toen voorwaarts bij de sloot weg, maar zonder zweep hadden we erin gelegen. Meteen een grotere maat gekocht overigens.

maaikj

Re: Mennen met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:17

Het is volgens mij niet verplicht hoor.
Ik reed zelf ook altijd zonder zweep, overigens was dit niet op de openbare weg maar prive terrein.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:18

Met een zweep mennen is wel een stuk veiliger, maar als het goed is merkt je pony toch niet zo veel van de zweep als je ment. Raak je haar constant aan met de zweep of laat je hem boven haar hangen?
Wat voor bit heeft je pony nu dat je haar niet goed kan houden?

Edit
Citaat:
Ook voor het mennen bestaat een speciale zweep. De menzweep is tijdens het mennen onmisbaar, omdat de menner geen been- en gewichtshulpen kan geven. Hij wordt gebruikt voor het voorwaarts gaan, het belonen, corrigeren, en als aanwijsstok en begrenzer. Ook is het handig om als richtingaanwijzer te gebruiken voor eventueel ander verkeer.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 30-11-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:19

Je zweep is een heel groot deel van je stuur.
Je ga toch ook niet zonder leidsel mennen? Dus ook niet zonder zweep.

Als je je pony niet kan houden met zweep zijn er met het beleren toch een paar HEEL belangrijke stappen over geslagen. Het accepteren en fijn reageren op zweep zijn een heel belangrijk deel van het beleren.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:22

Ik riep voorheen ook altijd dat ik een zweep niet nodig zou hebben en ik moet eerlijk toegeven dat ik ook weleens op pad ben gegaan zonder zweep, vooral in het begin. Maar nu ik een fijne menzweep heb aangeschaft zou ik absoluut niet meer zonder gaan mennen :n met een zweep heb je veel meer te zeggen dan zonder. En dat is niet dat ik mijn pony er onnodig mee loop te meppen maar het is inderdaad een essentieel onderdeel van je 'stuur'.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:45

Niks MOET, alleen tijdens een wedstrijd ben je verplicht hem in je hand te hebben.
Lekker doen waar je jezelf het beste bij voelt, mijn ponies men ik vaak met zweep maar het gebeurd ook wel eens dat ze zo heet zijn dat ik hem lekker in de houder laat staan. Kwestie van aanvoelen en leren waar je pony op reageerd. Veel plezier met mennen in iedergeval !

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:53

Met het bommetje waar ik voorheen mende, had ik ook evengoed een zweep bij me. Je hoefde haar er niet mee aan te raken, want dan sloeg ze op tilt, maar het was wel zo'n veilig idee om hem bij me te hebben. Op de eerste plaats met richting aangeven, op de tweede plaats om lastige honden op een afstand te houden, maar ook - en dat is zeker niet onbelangrijk - op het moment dat ze ineens halt hield (om wat voor reden ook) en geen stap meer vooruit wilde doen. Het kan honderd keer goed gaan zonder zweep, totdat...
Op mijn werk is het wel verplicht om met zweep te rijden c.q. bij me te hebben, om meerdere redenen. Mijn advies is dan ook: meenemen! ;)

loverxbritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 14:16

Nou het is gewoon zo dat er niet zo'n buisding op mjin sulky zit, dus ik moet die zweep dan de hele tijd vast houden :+ En mijn pony is gewend op de een of andere manier dat de zweep gewoon aansporen is, sturen doet hij heel goed, omdat hij normaal bitloos rijd, maar voor de kar niet. Het was gewoon een vraagje of het echt verplicht was en of je anders echt de straat niet op mocht, wat ik eig ook niet mag want ik ben nog geen 16 :o

loverxbritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 14:16

Toch bedankt iedereen :))
Ik ga denk ik dan ook zo'n menzweep zoeken, en rustig proberen te lange lijnen met mijn pony, maar dat kan alleen als hij niet hyper is xd

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:19

Ik zou niet eens zonder op pad durven denk ik, heb hem zo vaak toch wel even nodig gehad, bijsturen, voorwaarts laten gaan, richting aangeven, nee bij mij is ie er ALTIJD bij, anders ga ik niet eens op pad.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:48

Ik voel mezelf heel kaal zonder zweep en ga dan ook echt niet rijden zonder. Je kan zo veel
met een zweep. Aanwijzingen geven. Harder laten gaan of zelfs een irritante vlieg weghalen.
Ik heb er ook 1 die gevoelig is voor de zweep daar moet je dan gewoon rekening mee houden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:34

loverxbritt: als je geen koker voor je zweep op de sulky hebt: neem een stuk plastic pijpje(waar leidingen voorheen gaan in huis enz ,lijkt op regenpijp) snij een stuk af en bind die voorop je wagen.....klaar is je kokertje en wel een kwastje verf geven voor het mooie ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:44

loverxbritt schreef:
Nou het is gewoon zo dat er niet zo'n buisding op mjin sulky zit, dus ik moet die zweep dan de hele tijd vast houden :+ En mijn pony is gewend op de een of andere manier dat de zweep gewoon aansporen is, sturen doet hij heel goed, omdat hij normaal bitloos rijd, maar voor de kar niet. Het was gewoon een vraagje of het echt verplicht was en of je anders echt de straat niet op mocht, wat ik eig ook niet mag want ik ben nog geen 16 :o

Zo'n buis is heel makkelijk zelf te monteren: neem een stukje pvc-pijp en zet hem met pvc-beugeltjes aan je kar. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:44

Zie nu dat eenzelfde soort antwoord al gegeven is. :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:18

ha ha kon alleen niet op PVCpijp komen ;) :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:17

:D

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:21

"Een menner zonder zweep is als een ruiter zonder benen"
Dit is een uitspraak van Lammert Haanstra en sluit me hier volledig bij aan :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:26

Ik voel me erg naakt zonder zweep. Je hoeft hem toch niet te gebruiken, ook al heb je hem vast? Ik snap eigenlijk niet zo goed, hoe je pony er zo sterk op kan reageren als je hem gewoon in je handen vast hebt. En zo'n koker is heel snel gemaakt.

En zoals velen ook al hebben gezegd, het is je motor, je been of hoe je t ook noemen wilt.

Mennen zonder zweep kan heel ellendig aflopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:32

Als je 1 x een paard hebt gehad dat richting sloot week... dan ben je heel blij dat je een zweep bij de hand hebt.
Normaal begrens je met je been, maar die heb je niet op de kar.
Daarvoor is de zweep, die kan je dan aan de betreffende kant aanleggen.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:04

ik heb altijd leren mennen met een zweep.
en inderdaad zoals hierboven al werd genoemd: mennen zonder zweep is net als rijden zonder benen.

ik mocht van mijn instructeur pas me pony voor de kar laten lopen als hij aan de lange lijnen over de zweep kon.
natuurlijk is de ene er gevoeliger om dan de ander, maar zonder zweep kun je niks op aan de leidels trekken na. dat is nou net niet de bedoeling.

ik ben nu trouwens 18 en was net 14 toen ik begon met mennen
ik men nu nogsteeds met zweep, ondanks dat ik met mijn pony nu alles op stem kan doen

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:27

Nergens op het internet vind ik wat ze juist bedoelen met verschil tussen begrenzen en aanwijzen.
Hoe je je zweep wanneer houdt.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:43

_Dingetje_ schreef:
"Een menner zonder zweep is als een ruiter zonder benen"
Dit is een uitspraak van Lammert Haanstra en sluit me hier volledig bij aan :D

Ik ook. Het is een belangrijk hulpmiddel om aanwijzingen te geven.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:01

Een pony bij ons kan ook niet tegen de zweep en kon hier erg heet van worden. We hebben haar geprobeerd te beleren maar uiteindelijk besloten dat zij niet voor de wagen thuishoort. Sommige dieren zijn niet voor het mennen in de wieg gelegd.

Andere pony doet het een heel stuk beter op dat gebied en loopt thuis voor de tweewieler en met zweep.

Zweep erbij houden, heeft mij ook wel eens uit een weiland/sloot gehouden, bij het mennen op de weg.
De PVC buis tip is een goede! Dan heb je hem in iedergeval bij je.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:15

Ts als je een fijne menzweep zoekt, bij de welkoop/boerenbond hebben ze een superfijne lichte die je uren in je hand kan houden zonder ergens last van te hebben, die houder heb je dan ook niet nodig