[AR] Mennen maar geen ervaring iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauliej007

Mennen maar geen ervaring iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:12

Hallo bokkers,

Ik heb een 9 jarige shetalndponyruin die beleerd is voor de kar. Ik heb ergens in het verleden wel eens met pony en wagen de hoort op geweest maar echter zonder enige ervaring. Ik zou graag tips willen voor wat betreft de hulpen en dingen waar ik op moet letten als ik mijn shet voor de kar zet.

Alvast bedankt!

Sabinee__

Re: Mennen maar geen ervaring iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:12

Les?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:13

ik zou les nemen als je geen ervaring heb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:15

http://menclubjoure.nl/

Les nemen? Zag op google dat Joure (bij jou staat dat je in Joure woont?) ene menclub zit,
daar eens heen bellen en een keer gaan kijken/informeren?
Geen idee wat die club inhoud, maar misschien kan je daar terecht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:16

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:17

Les nemen is een mogelijkheid.. maar mennen is niet erg moeilijk.. zeker niets als je een paard hebt dat al beleerd is.
Wel is belangrijk dat je dan zeker weet dat hij/zij heel braaf is voor de wagen!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:20

daar vergis je je in, als je paard echt heel braaf is misschien.. ik dacht dat je een menbewijs nodig had om de weg op te mogen? maar ik weet het niet zeker?

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:20

Ik hoef geen les maar wil graag weten wat de hulpen zijn de stemhulpen de teugelhulpen etc. Ik ken de menclub joure er is nog een menclub in de buurt mijn pony staat daar vlakbij. De bedoeling is wel om daar uiteindelijk te gaan lessen maar ik kan moeilijk zelf voor de kar gaan staan en me pony op de bok zetten haha :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:21

sprins schreef:
Les nemen is een mogelijkheid.. maar mennen is niet erg moeilijk.. zeker niets als je een paard hebt dat al beleerd is.
Wel is belangrijk dat je dan zeker weet dat hij/zij heel braaf is voor de wagen!

Oh? Hoezo dan? :o? Is paardrijden ook niet moeilijk dan?

Ohja wacht even........ bij het rijden onder het zadel gaat het zo:
links = aan linkerteugel trekken
rechts = aan rechterteugel trekken
stoppen = aan beide teugels trekken
vooruit = hortstjik gevolgd door een flinke por met je benen in de buik van het paard, en anders een klap met de zweep.

Dan zal dat bij het mennen wel net zo simpel werken.
Appeltje eitje joh :)*

:roll: >;) :=

8)7 Hou zo'n 'advies' lekker voor je! Autorijden is anders ook héel simpel hoor, heb je geen les voor nodig als je maar de nieuwste en 'braafste' auto hebt, die hebben parkeersensoren en alles. Heel gemakkelijk! |o En dan hebben we het nog over een auto; geen levend dier met eigen karakter, instinct en wil.

minajtje schreef:
daar vergis je je in, als je paard echt heel braaf is misschien.. ik dacht dat je een menbewijs nodig had om de weg op te mogen? maar ik weet het niet zeker?

Nee, daar vergis je je in. Is wel in sommige natuurgebieden soms verplicht om daar toegang te kunnen krijgen, maar verder is er niets verplicht.

@ TS:
stemcommando's verschillen (uiteraard!) per paard en per menner. Daarnaast, mennen is écht meer dan ff paard voor de wagen knuppen en beetje stemcommando's roepen en aan een stel 'verlengde teugels' trekken.......
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-11-12 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:21

sprins schreef:

?
Mag ik dit dan nou een slecht advies vinden?

Dus zonder enige kennis blij, verkeerd ingespannen, zonder groom het Nederlandse verkeer in.
Want het is toch niet zo moeilijk..

(NIET DOEN dus he! bovenstaande!)

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:26

sprins schreef:

Hij is heel braaf voor de kar en ik blijf voorlopig eerst in de bak dus ga nog niet over de weg

zullen we ook een beetje aardig blijven tegen elkaar? Mennen is ook niet moeilijk dat weet ik wat ik me alleen af vraag is welke hulpen ik moet gebruiken. Alleen als je me daarmee kan helpen graag reageren anders niet dank u :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:27

lauliej007 schreef:
Ik hoef geen les maar wil graag weten wat de hulpen zijn de stemhulpen de teugelhulpen etc. Ik ken de menclub joure er is nog een menclub in de buurt mijn pony staat daar vlakbij. De bedoeling is wel om daar uiteindelijk te gaan lessen maar ik kan moeilijk zelf voor de kar gaan staan en me pony op de bok zetten haha :)

Je kan ook erg moeilijk zomaar je poown voor de wagen knuppen en dan maar zien wat er van komt. Beetje 'vort', 'hups', 'drrraf' of 'voorrrwaarts' roepen en dan maar kijken wat werkt. En hoe je correct en veilig!!!! optuigt en correct en veilig!!! inspant.
En dan moet je ook nog maar afwachten hoe je pony er op gaat reageren dat hij, na (ergens in het verleden?) er een hele lange tijd niet meer voorgestaan te hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:29

lauliej007 schreef:
Hij is heel braaf voor de kar en ik blijf voorlopig eerst in de bak dus ga nog niet over de weg

zullen we ook een beetje aardig blijven tegen elkaar? Mennen is ook niet moeilijk dat weet ik wat ik me alleen af vraag is welke hulpen ik moet gebruiken. Alleen als je me daarmee kan helpen graag reageren anders niet dank u :)

*gaat op d'r handen zitten*

Als je het zó doet, moet 't zeker goed komen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-11-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:29

waarom gebeuren en laatste tijd toch zo enorm veel ongelukken met menners???? nou??? hierboven is je antwoord jeetje zeg je gaat toch ook niet autorijden als je geen les hebt gehad..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:31

Ik ben wel van mening dat je niet perse les hoeft te volgen bij een vereniging oid.
Ik heb namelijk niet betaald les gevolgd bij een manege oid, maar van gewoon de eigenaresse.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:33

Sabinee__ schreef:
Ik ben wel van mening dat je niet perse les hoeft te volgen bij een vereniging oid.
Ik heb namelijk niet betaald les gevolgd bij een manege oid, maar van gewoon de eigenaresse.

Nee, maar TS hoeft helemaal geen les, die wil alleen wat stemcommando's weten, dan komt 't vanzelf allemaal wel goed.
Want hej, mennen is immers hélemaal niet 'moeilijk', en pony is toch wel heel braaf :j

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:34

Mensen ik vraag alleen maar om de HULPEN niet om ander ongevraagd goedbedoeld advies ik ben geen 16 meer ik weet wat ik doe maak je daar maar geen zorgen over dank u

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:34

JoyCiej007 schreef:
Sabinee__ schreef:

Nee, maar TS hoeft helemaal geen les, die wil alleen wat stemcommando's weten, dan komt 't vanzelf allemaal wel goed.
Want hej, mennen is immers hélemaal niet 'moeilijk', en pony is toch wel heel braaf :j

Vind dat ook belachelijk hoor, alsof er universele commando's zijn voor het mennen..
Links = 3 keer aan de teugels trekken, en heel hard 'HIEPHOI' roepen :') ..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:35

lauliej007 schreef:
Mensen ik vraag alleen maar om de HULPEN niet om ander ongevraagd goedbedoeld advies ik ben geen 16 meer ik weet wat ik doe maak je daar maar geen zorgen over dank u

TS, lezen is ook een vak.
ER ZIJN GEEN UNIVERSELE HULPEN DIE VOOR ALLE PONNIES HETZELFDE BETEKENEN VOOR DE KAR :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:36

maak ik me dus wel zorgen om.. dus vanaf hier verder geen advies als ervaren iemand erbij halen.. alles moet geleerd dat zeker maar ga niet zelf lopen prutsen niet voor jezelf maar voor je paard en voor andere weggebruikers

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:38

StalNollie schreef:
maak ik me dus wel zorgen om.. dus vanaf hier verder geen advies als ervaren iemand erbij halen.. alles moet geleerd dat zeker maar ga niet zelf lopen prutsen niet voor jezelf maar voor je paard en voor andere weggebruikers

Weggebruikers in een rijbak?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:38

lauliej007 schreef:

Het pedalensysteem van de auto:
Koppeling = linker pedaal
Rem = middelste pedaal
Gas = rechter pedaal

Een leuk ezelsbruggetje die jouw hierbij kan helpen is Kees Rijdt Graag!
Als je van links naar rechts kijkt dan is het dus:

Koppeling = Kees
Rem = Rijdt
Gas = Graag

Het stuur spreekt voor zich, en als schakelen te moeilijk voor je is neem je een automaatje.

En nu even serieus:
Denk je nou écht dat je bruikbaar advies gaat krijgen als je een dergelijke vraag gaat stellen?!
Je bent geen 16 meer zeg je............. gedraag je daar dan ook naar zeg!
En met ronduit achterlijke uitspraken (ja sorry, kan het werkelijk met de beste bedoelingen niet anders noemen) dat mennen 'niet moeilijk' of 'makkelijk' is.... 8)7 dan wek je toch niet echt de indruk dat je werkelijk zo volwassen en verantwoordelijk bent als dat je jezelf blijkbaar wel vind.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-11-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:38

JoyCiej007 schreef:
lauliej007 schreef:

*gaat op d'r handen zitten*

Als je het zó doet, moet 't zeker goed komen.
[ Video ]

:oo :oo Dat filmpje.... Vreselijk :oo

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:39

lauliej007 schreef:
StalNollie schreef:

Weggebruikers in een rijbak?

Oh god ja, sorry. Jeetje, was helemaal vergeten dat er natuurlijk nooit verdere ongelukken gebeuren in de rijbak!

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 23:40

Sabinee__ schreef:
lauliej007 schreef:

TS, lezen is ook een vak.
ER ZIJN GEEN UNIVERSELE HULPEN DIE VOOR ALLE PONNIES HETZELFDE BETEKENEN VOOR DE KAR :)

in dat geval is deze topic bij deze gesloten