[AR] Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:45

Sinds ruim 4 jaar ben ik lid van een menvereniging hier in de buurt. Sinds die tijd men ik ook zelf.

De vereniging is voor zover ik weet altijd vooral gericht geweest op recreatief mennen: er worden gedurende het jaar een stuk of 6 gezelligheidsritten georganiseerd, er zijn (waren) 2 onderlinge wedstrijden per jaar en we organiseren sinds een paar jaar een paarden4daagse die op zich goed loopt.
Verder zijn we dit jaar voor de derde keer met een paar leden een paar dagen met de aanspanningen op stap gegaan: 1e dag heen ergens heen mennen, daar overnachten en de volgende dag daar in de buurt een mooie route rijden, en dan de 3e dag weer terug mennen naar huis.
Er is een handjevol wedstrijdmenners die KNHS dressuur- en vaardigheidswedstrijden rijden, waaronder ikzelf. Er zijn geen belangstellenden voor samengestelde wedstrijden e.d.
Tot slot worden er dressuurmenlessen aangeboden waar in de praktijk maar een paar leden gebruik van maken.

Toen ik bij de vereniging kwam was het al geen grote vereniging, maar de laatste jaren neemt het ledenaantal eigenlijk alleen maar af. Er zijn nogal wat oudere leden die i.v.m. leeftijd stoppen met actief mennen en er is nauwelijks nieuwe aanwas.
Als het nog even op deze manier doorgaat kunnen we over niet al te lange tijd de vereniging opdoeken. En dat zou ik heel jammer vinden!

Zijn er hier meer mensen lid van menverenigingen die met dit probleem kampen? En zo ja, wat doet jullie vereniging eraan om de boel aan de gang te houden?

Anke

Re: Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:14

Hier in de buurt zijn er ook enkele menverenigingen.
Ze zouden zich meer samen moeten voegen.
Jammer hè. Ben benieuwd naar meer reacties!

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:51

hier in de buurt is het ook het zelfde geval er zijn een paar menverenigingen de eene club die is recreatief bezig en de andere marathon.
zelf zou ik zeggen van wat clubs samen voegen maar ja niet iedereen kan even goed met elkaar waardoor er nieuwe clubs ontwikkeld zijn.
bij onze club zijn zeer weinig actieve leden zo hebben we 6 ritten over het hele jaar en bij de laatste rit hadden we nog maar 3 aanspanningen dan gaat de lol er af om een rit te organiseren. ik zelf ben het jongste lid (25) de rest is ouder en minder actief. ik zo ook graag meer ritten hebben en wat meer jeugd maar ja de men sport is vrije duur: kwa aan schaf,onderhoud,vervoer. en dan niet vergeten dat de meeste jeugd geen verplichting wil van voeren, uitmesten vroeg op staan voor een rit en niet te vergeten al het poets werk (als je netjes voor de dag wilt komen).

een optie zou zijn:
meerdere ritten regelen waar ook andere verenigingen aan deel zouden kunnen nemen
meer promoten(weet nog niet hoe)

ben benieuwd naar de andere reacties

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:00

Ook hier een menvereniging waar het terug liep. Er wordt nu hard gewerkt aan een keerpunt en de eerste resultaten zijn zichtbaar.

Belangrijke veranderingen zijn:
- werken aan het WIJ-gevoel
- voor alle type leden iets aan bieden (wedstrijdrijders, recreatierijders, maar ook iets voor leden die niet actief zijn)
- een gemotiveerd en fris bestuur
- zorgen dat je zichtbaar bent, dus niet alleen voor je leden maar ook in de media (ivm potentiele nieuwe leden)

Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Umomu_aDQ4w wat al heel verhelderend kan werken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:52

Niet alleen menverenigingen krimpen... ik denk dat, gezien de vergrijzing in NL en het steeds belangrijker worden van bijbaantjes onder de jongeren, verenigingen op alle gebieden (sport, spel, cultuur) wel te maken hebben met krimp.
Daarnaast denk ik dat "minder menvolk" ook te maken heeft met het feit dat er onder de "gewone" bevolking (dus niet van huis uit met paarden opgegroeid) meer paardgeréden wordt dan gemend.

Jullie zouden er over kunnen denken om de menvereniging om te vormen naar een paardensport-vereniging, dus met ruiters erbij.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:16

mriekie schreef:
Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Umomu_aDQ4w wat al heel verhelderend kan werken.

Super filmpje! Ik stuur hem ook even naar onze vereniging...

Een gezellige, verbonden club met een gevarieerd aanbod van activiteiten is inderdaad de sleutel tot succes.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:42

Wij hebben al jaaaaaren een PSV (paardensportvereniging, dus Rijvereniging, ponyclub en menclub bij elkaar), maar het aantal menners wil maar niet groeien. We hebben denk ik 6 of 7 mennende leden, waarvan er momenteel 3 lessen. En iedere keer als we denken dat we er een nieuw lid bij krijgen, verdwijnt er ook weer een.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:15

Bedankt voor de reacties. Dat filmpje kende ik al... mooi gedaan en inhoudelijk ook sterk!

Combineren met ruiters gaat niet werken. We hebben vorig jaar een keer om de tafel gezeten met het bestuur van de plaatselijke ruiterclub. Maar doordat er uit het verre verleden nog veel oud zeer zit van voorvallen tussen beide verenigingen blijkt nu samenwerken nog steeds onmogelijk.
Jammer, want we zien de combinatie ruiters/menners binnen 1 vereniging inderdaad wel vaker in onze omgeving. Maar het is voor nu niet anders.

We hebben als menclub helaas geen eigen terrein/onderkomen. Dat maakt het ook lastiger om een WIJ-gevoel te creëren ... er is geen centrale, eigen plek waar men elkaar kan ontmoeten.
's Zomers kunnen we voor de menlessen e.d. terecht op een graslandje waar we (gratis) gebruik van mogen maken. 's Winters ligt het lastiger, want er zijn eigenlijk geen rijhallen in de directe omgeving (meer).

Zoals ik al schreef organiseren we van alles en nog wat, maar de aanwas van nieuwe leden laat vooralsnog helaas toch op zich wachten. Ik hoop dat we het tij nog kunnen keren...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:21

Oh, en inderdaad hebben we begin dit jaar ook overleg gehad met een aantal omliggende menverenigingen om (een deel van) de verenigingsactiviteiten over en weer open te stellen voor elkaars leden. Dat openstellen is wel gebeurd, maar er is niet veel gebruik van gemaakt.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:28

Wij zitten hier met hetzelfde. Een ouwemannenclub nieuw leven inblazen :7
We zijn in ieder geval begonnen met een aanpassing van de website want die was erg verouderd. We zijn bezig met een smoelenboek om alle leden zichtbaar te krijgen voor elkaar en proberen een actieve kalender te krijgen.
Komend weekend hebben we een GPS informatiemiddag en als dat succesvol is volgt er volgend jaar een GPS rit met puzzel element want puzzelritten vallen altijd in de smaak.
We gaan volgend jaar ook een TREC organiseren. Uiteraard eerst weer voorafgegaan door een informatief TREC praatje door iemand van de TREC vereniging.
Familiedag met BBQ doet het meestal goed. We maken dan een puzzelrit met wat kleine prijzen en bij aankomst hebben we BBQ.
Volgend jaar hopen we ook weer een marathon te kunnen organiseren.
Dat van "oud zeer" hoor ik bij ons ook maar ik vind dat je niet altijd vast moet blijven hangen aan dingen uit het verleden. Je moet ergens een nieuw begin kunnen maken.
Ook ik hoor graag leuke ideeen om de boel wat op te frissen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:32

Ik zit zelf te overwegen om lid te worden van een menclub, maar hier in de buurt zijn er niet echt veel en de club die er zit geeft enkel les op zondag en dan kan ik niet. Dus is bij jullie de les zo gepland dat veel mensen wel kunnen? Voor mij is de belangrijkste reden om lid te worden dat ik les kan krijgen en en af en toe een onderlinge wedstrijd kan meedoen. Verder kun je inspelen met social media, zorg dat je naamsbekendheid krijgt. Ik kwam zelf pas achter die club toen ik er goed voor ging zitten. Tegenwoordig zie ik ze trouwens vaker in de regionale blaadjes staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:40

Onze website is erg mooi, we organiseren bijna ieder weekend wel wedstrijden of clinics, we hebben een maandelijkse nieuwsbrief, maar het mennen staat gewoon op een heel laag pitje. Mennen is natuurlijk ook een heel dure sport (wagentje, tuig, vervoer om ermee naar les te komen). Misschien dat dat ook meespeelt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:42

En ik denk dat ook niet iedereen vervoer heeft voor de wagen. Daar loop ik nu ook steeds tegenaan. Binnenkort komt er een trekhaak aan onze vrachtwagen en dan is het wel voor elkaar, maar tot die tijd is het 2x rijden als ik eens wegwil of mijn vader moet mijn wagen brengen. Dan is thuis lessen makkelijk.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:50

De tijdstippen van de menlessen worden in principe in overleg met de deelnemers bepaald. Deze zomer was er op 2 doordeweekse ochtenden les. Eerder was er ook een les op zaterdagmorgen.

Inderdaad is vervoer van de complete aanspanning vaak een probleem.
We hebben maar een paar leden die een goede oplossing hebben om paard en wagen met de auto te vervoeren (bijv. middels trailer met koetsenframe). Dan zijn er nog een paar die soms een trailer achter een tractor hangen, maar je bereik is dan niet zo groot. En er zijn ook een paar leden die helemaal geen vervoer hebben.
Om een trailer met inhoud en koetsenframe te trekken heb je dan ook nog eens een stevige auto nodig.

Kortom, niet makkelijk allemaal.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:14

oud zeer klinkt bekend, jammer is zoiets.

Wij hebben ook de wedsite ge-update. Ik heb lessen gegeven en oefenwedstrijden georganiseerd.

Dit is onze website: www.menvrienden.nl

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:05

Ook ik zoek een menvereniging en vind het moeilijk een te vinden waar ik net ben komen wonen, is het misschien een idee om een topic te maken met alle menverenigingen bij elkaar per provincie?

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:38

L_Rivaldo schreef:
Ook ik zoek een menvereniging en vind het moeilijk een te vinden waar ik net ben komen wonen, is het misschien een idee om een topic te maken met alle menverenigingen bij elkaar per provincie?

lijkt me een goed idee :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:52

Menverenigingen zijn gewoon op te vragen bij de KNHS en indrukken zul je toch zelf op moeten doen, denk ik.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:04

avaluna schreef:
Menverenigingen zijn gewoon op te vragen bij de KNHS en indrukken zul je toch zelf op moeten doen, denk ik.

+
zo kom je alleen de clubs te weten en niet de leden. ik zou het leuk vinden om met meerdere te rijden buiten de club om zeg maar

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:35

Denk dat het toch voor een groot deel ligt aan het vervoer naar de club. Het is toch vrij hopeloos om met een normale auto (die van mij kan wel een trailer trekken maar geen mentrailer) naar wedstrijd / evenement / rit te gaan. Je moet dus altijd met twee auto's met trekhaak (een voor trailer, een voor de wagen). En je moet altijd minimaal met z'n tweeen zijn, want zonder groom kan ook niet (dat is natuurlijk zowiezo zo met mennen, maar als je gewoon in de bak /weiland ment hoef je niet perse een groom erbij te hebben, vind ik dan). Tja, ik denk echt niet dat het bij ons ooit zover komt dat ik en een paard kan betalen en een mega-auto en een mentrailer enz enz.. het kost gewoon veel centjes (en laten we wel zijn op zo'n mega auto = mega benzine/dieselkosten zit je voor je andere kilometers toch echt niet te wachten...). Als je zoveel moet werken om die centjes op te brengen heb je simpelweg geen tijd meer voor je hobby }:0

Onder het zadel en mennen verdraagt elkaar simpelweg niet, ook omdat de onder het zadel mensen vaak doodsbang zijn voor een aanspanning :=

Er wordt gesproken over lijst van KNHS, dan heb je de KNHS verenigingen. Maar er zijn ook menverenigingen / clubjes die ritten en wedstrijden organiseren buiten de KNHS om, en die zijn vaak net zo leuk / leuker :7 en tja, kom daar maar eens achter... denk vooral vragen aan andere menners en naar gaan kijken / vragen etc.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:56

Menverenigingen zoeken is ook een kwestie van goed googlen. Toen ik er een zocht (ik wist niet eens van het bestaan van mijn huidige vereniging waarvan notabene onze SH's in het bestuur zitten :') ) kwam ik er middels google in Midden-Zuid-Limburg wel 6 tegen :+ . En helaas, wat Anke al zegt, mede door afsplitsing ontstaan wegens onvrede in het verleden. Ik deal echter met het heden, niet met het verleden.

TS: de media, met name de huis-aan-huis blaadjes, is inderdaad een prima middel voor ledenwas, maar dan dien je geregeld een leuk verslag maken met foto's etc. en een uitnodiging voor publiek / meerijders / potentiële grooms / proeflesjes voor mensen zonder paard op aanspanningen van leden etc. etc.
In mijn geboortedorp heerste helemaal geen paardencultuur, maar wel jaarlijks ringsteekwedstrijden voor aanspanningen, waar heel veel niet-mennend publiek op af kwam en zo toch met de menverenigingen in aanraking kwam.

Zomaar wat ideetjes....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:01

Idd heel veel clubs/verenigingen, maar het merendeel (in het zuiden) tenminste, meldt haar leden niet aan bij de KNHS.
Is natuurlijk stukken voordeliger, maar ik denk dat het lid zijn ook voordelen met zich mee brengt als er eens wat gedaan moet worden voor deze tak van sport bv, maar dat wordt vaak vergeten...

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:31

Hoi

Ik heb met intresse de reacties gelezen in dit topic.
en ik zit zelf al enige tijd te twijfelen of ik weer zal starten
met lessen bij een menvereniging.

Maar het is denk ik niet alleen de vergrijzing die menverenigingen
parten speelt. Het is ook de hele organisatie.
De meeste lessen zijn meestal in de avond. Logisch als je overdag moet werken.

Maar dan zit je nog met het vervoer.
Ga je rijdend langs drukke wegen met je aanspanning ?
Hoe krijg je, je wagen daar ? rijd je eerst met je trailer op en neer om
je wagen te brengen ? en haal je daarna je paard op ?
Zeker naast je baan is het dan niet simpel te organiseren.

Ik woon in de buurt van Almelo en zou graag lid zijn van een menvereniging.
Maar ja.... je moet er je wagen kunnen laten staan... anders is het niet te doen
qua organisatie....
En ik hoor van anderen dat ze vaak tegen dezelfde en soms nog meer hindernissen oplopen...

Het feit dat je met zijn allen op een buiten locatie zit
zou me niet afschrikken. Het is de organisatie en de tijd die daar in gaat zitten om
alles er te krijgen voor een uurtje les in de week...

Wat dat betreft is het rijden onder de man een stuk simpeler.... zadel en hoofdstel erin
Borsteltjes erbj ... paardje met hooinet op de trailer.. en gaan maar...

Maar het is een goed topic...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:40

capopjekop schreef:
En ik denk dat ook niet iedereen vervoer heeft voor de wagen. Daar loop ik nu ook steeds tegenaan. Binnenkort komt er een trekhaak aan onze vrachtwagen en dan is het wel voor elkaar, maar tot die tijd is het 2x rijden als ik eens wegwil of mijn vader moet mijn wagen brengen. Dan is thuis lessen makkelijk.

Denk dat dat voor velen groot probleem is (mijne dus ook, maar gelukje, op mijn vereniging kan ik wagen stallen en dus mennen!).

Hier hetzelfde probleem, niet alleen bij onze club, ook bij omringende menverenigingen.
Nu zit onze menvereniging onder de vleugels van een rijvereniging en een andere hier in de buurt ook, dat is ons geluk denk ik.
Er wordt niet elke week gelesd, dat is te duur.
Hoe 2013 moet gaan weet ik nog niet.
Denk dat de menners die er nu zijn wel blijven.
Ga ze niet tellen, want het zijn er niet veel en ook nog aantal die meerdere aanspanningen hebben, dan wel sommige aanspanningen
meer menners (dus 2 lesdagen, zaterdag ochtend en maandag ochtend.).

Hoop dat er nog een nieuw menjaar in zit.

Wat hier in de buurt speelt is vaak toch geen vervoer voor wagen (of paarden en wagen), lesdag niet mogelijk ivm werk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:35

Het kost wat organisatie om ergens te komen, maar soms lost een probleem zich vanzelf op. Iemand die uit dezelfde buurt komt kan bijvoorbeeld je paard meenemen op de trailer en de ander 1 koets. Wanneer er voldoende lessen per avond gegeven worden, zou de één in het eerste uur en de ander in het derde uur kunnen meerijden.
Zo doen wij dat hier geregeld.