Puur interesse hoor, vrees niet, die van mij blijft lekker staan tot hij oud genoeg is.
Maar laatst vroeg ik me ineens af waarom je nog niet met een 2 jarige kunt beginnen? Ik bedoel, bij rijden is het logisch, dat is meteen een hele belasting, en de paarden moeten ook constant op je letten -> mentale belasting.
Maar bij het mennen. Kan het nou echt kwaad om een 2 jarige al met een tuigje op te laten lopen als je gaat wandelen? Gewoon schoftje, broek eraan, borststuk erbij, maar zonder hoofdstelletje? Of al eens af en toe een zeiltje of balkje te laten slepen, gewoon zonder hoofdstel, maar aan het halster en dan eens laten slepen een stukje? De belasting is toch minimaal zou ik denken, want wat weegt zoiets nou helemaal? Of tijdens het wandelen eens tuigje erop, en dan aan het halstertje rondsturen? Of, for that matter, tijdens het wandelen longeersingeltje er op, en eens een stukje lange lijnen?
Dan heb ik het nu wel specifiek over het 'werk' al je gaat wandelen of fietsen, in de bak ben je natuurlijk al nel geneigd dingen te gaan vragen, en dat is dan natuurlijk weer die mentale drempel die je dan misschien overschrijdt.
Maar zowel fysiek als mentaal kan ik nou niet echt zeggen dat ik zoiets belastend vind, zo zonder verdere verplichtingen, zonder belasting, zonder dwang.
Ik kan niet precies antwoord geven op je vraag, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die hun paard op 2-jarige leeftijd al een paar keer voor de kar hebben staan.
Tuig opleggen en een stukje wandelen heb ik ook gedaan. Maar ik ben altijd naar buiten gegaan het bos in. Nooit in de bak. Ik gebruikte mn shet ook vaak als zadelbok voor als ik mn fjord ging zadelen. Alle spullen op mn shet gezet en daar vandaan op mn fjord.
ik denk dat het wennen aan tuig geen kwaad kan. Verder is het natuurlijk net als bij onder het zadel beleren ook een enorme mentale belasting.
Mijn jongste pony is nu een maandje 3 en loopt ook ongeveer een maand voor de wagen. 3x per week max 20 min. Het gaat mij er dan ook niet om dat ik uren buiten met m kan rijden maar dat ie lekker went aan het inspannen stukje stappen draven en weer uitspannen.
Maar dat verschilt ook weer net per paard of pony.
Dennis
Geplaatst: 15-07-12 11:12
Het gaat niet alleen om de lichamelijke belasting. Ook zeker om de geestelijke belasting.
Mijn 4 jarige begint nu pas rustig aan volwassen genoeg te worden dus die heeft er nu een paar keer voor gestaan. Zijn zusje van 3 ben ik nu al wel rustig mee aan het beginnen, had ik met hem vorig jaar echt niet hoeven doen, dat had heel veel spanning en frustratie aan beide kanten gegeven.
capopjekop
Geplaatst: 15-07-12 11:14
Wennen aan tuig dat kan prima, maar het echte werken (lange lijnen, slepen) vind ik toch vrij belastend. Ze moeten goed opletten en zich concentreren en dat is voor jonge dieren lastiger dan dat ze ouder zijn. Mijn shet ben ik zelf pas met de 4 mee begonnen omdat hij heel jong in de kop was. Ik merkte dat hij toen veel beter op nieuwe dingen reageerde.
Jetta
Geplaatst: 15-07-12 11:28
Wennen aan tuig en al een balkje of liever een band laten slepen als ie er ook mentaal aan toe is en goed in de gaten houden. Jonge paarden kunnen heel enthousiast en nieuwsgierig zijn. Daardoor is er kans op overvraging. Licht trek- en sleepwerk is goed voor de rug spieren en de achterhand .
Je geeft al aan dat rijden naast lichamelijk ook mentale belasting is. Waarom geldt dit in jou ogen niet voor mennen? Zelf vind ik dat je wel rustig aan moet doen. Een twee jarige is nog niet klaar om echt aan de slag te gaan. Lichamelijk kunnen ze prima in stap over de weg een wagentje trekken. De vraag is wanneer ze het mentaal kunnen. Overigens slepen zonder hoofdstel lijkt me erg onverstandig. Altijd hoofdstel en leidsels als je er iets achter gaat hangen.
jesito
Geplaatst: 15-07-12 11:47
Ik denk dat er niks mis mee is als je met je 2 jarige al allerlei dingen doet. Het ook de manier hoe zoiets gaat. Als dit op een leuke paardvriendelijke manier gaat kun je best al veel dingen oefenen met je paardje. Ik had met 2 jaar ook wekelijks het tuigje op mijn shet liggen, veel gewandeld aan de hand maar ook achter hem lopen zodat hij al spelender wijs op een rustig tempo leert dat commando's van achter kunnen komen. En geen uur, gewoon de weg op en neer en klaar, zo hou je het leuk en blijven ze leergierig. Toen hij drie was had ik eindelijk een wagentje en hadden we al wat gesleept een paar weekjes. Toen eerst aan de hand en daarna kon ik zo instappen en wegrijden.
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is om met 2 al te beginnen. Ik denk dat je dan al snel te veel wilt doen, want een jaar lang enkel wandelden met tuig gaat vervelen net als licht sleepwerk. En daarbij als ze 3 zijn en je begint er dan mee dan hebben ze het ook snel genoeg door, je hoeft echt niet weken te slepen.
Ibbel
Geplaatst: 15-07-12 12:07
Vroeger, toen er nog echt gewerkt werd met paarden, werd wel vaker met 2 jaar ingespannen. Naast moeders voor de eg (licht), bijvoorbeeld, of in het span 's zondags naar de kerk. Dat werd uit economische overwegingen gedaan, een paard 3 jaar laten vreten en niets mee doen konden een hoop boeren zich niet veroorloven. En ondanks dat je toen paardenmensen had ipv mensen met paarden, had dat natuurlijk effect op de levensduur. Je moet voor de lol Black Beauty nog eens herlezen. Een paard van 14 was in die tijd óud.
Overigens had je ook toen al boeren met verstand. Een gezegde uit mijn familie (geen idee of het een echt streekspreekwoord is): "beter een oud paard versleten dan een jong paard de bek afgereden."
Wat veel reacties al! In mijn ogen is het lichamelijk minder belastend omdat je er niet op zit, wat veel gewicht scheelt. Bovendien gebruiken ze hun spieren heel anders voor de koets.
Waarom ik wel al zou beginnen? Omdat ik aan die van mij heel erg merk dat hij aan meer toe is dan alleen maar kilometers wandelen, fietsen en wat kleine kunstjes vd. Maar hij heeft pech, moet er toch nog een maand of 10 mee door, haha!
JoyCiej007
Geplaatst: 15-07-12 23:36
Je zit er niet op, en ze gebruiken hun spieren anders dan bij het rijden ohz. Maar er hangt wél wat achter (wat ze moeten trekken) en dan gebruiken ze vooral de borst- en achterhandspieren meer.
Tuigmak maken als in, gewoon wennen aan het tuig er op leggen, vastmaken en er mee gaan lopen aan de hand zie ik ook geen problemen in. Maar qua mentale belasting is het voor veel pony's ook teveel van het goede gevraagd om dan een uur of langer te gaan wandelen door dorp etc. bij wijze van.of er nou wel of geen tuig op ligt. Je wil ze dan toch al een soort van 'verkeersmak' proberen te maken, spelenderwijs, dmv. wandelen. Maar je overdondert zo'n dier wel, uiteindelijk zullen ze vaak sneller hun concentratie verliezen en dan gaan klieren. Wat wij dan weer graag willen corrigeren, want dát gedrag wil je natuurlijk ook niet aanmoedigen. Sommige paarden zijn dan nog zo jong in de kop dat ze maar een bepaalde, korte tijd zich echt kunnen concentreren. En daar moet dan wel rekening mee gehouden worden, in mijn ogen.
Persoonlijk snap ik er ook gewoon het nut er niet van. Die paar jaartjes wachten is toch níets op een gemiddeld, gezond paardenleven lang plezier van en met het paard hebben, ook in het werk? Hebben mensen dan écht zo'n haast dat ze niet nog even een jaartje kunnen wachten?? Als je dan graag een paard wil waar je meer mee kan, kies dan voor een ouder dier. Ik men en werk graag met mijn dieren, maar als ik álleen maar een jong veulen of jaarling had staan, tsja dan is de uitdaging voor mij ook wel weg hoor, op dit moment dan. Daarnaast ga ik met Ibbel en Dyonne mee. Tuurlijk zijn er paarden die 'sneller' volwassen zijn, soms juist mentaal, soms juist fysiek. Een flinke Belg zal fysiek waarschijnlijk weinig belastends doen als die 1 bandje gaat slepen, kan dan een bonk spieren zijn, maar in de kop nog vreselijk jong. Of andersom.... mentaal al wel toe aan uitdaging, maar fysiek nog niet sterk genoeg.
Van longeren op jonge leeftijd is overigens al bekend dat het fysiek een zeer zware belasting is voor pezen, spieren en groeiplaten. Dit omdat het paard dan constant in rondjes loopt, dat is een extra belasting en vergt veel meer dan rechtuit lopen.
Ik wil heel even benadrukken dat die van mij lekker blijft staan tot hij 3 is ik ben absoluut niet van plan om met hem te gaan mennen eerlijk die leeftijd behaald heeft hoor Maarikvroeg het me gewoon af.
Arabesk
Geplaatst: 16-07-12 10:28
Of je hem nou aan de fiets of als handpaard meeneemt of een licht karretje (sulky) laat trekken maakt niet zoveel uit. Zolang de groeischijven van de benen maar gesloten zijn >3 jaar. Rijden doe ik zelf pas >6 jaar.
De meningen zijn erover verdeeld, maar het lijkt mij niet verkeerd om een jong paard aan van alles te laten wennen.. of dat nou een deken, halster, verzorgen of een tuig is. Zolang daar geen 500 kg achter hangt, zal het toch wel meevallen? En als je rustig aan begint kan het voor het verwerken in het hoofd alleen maar meevallen..
Over de resultaten van jonge paarden trainen in relatie tot spier/botontwikkeling is, meen ik, nog geen eenduidig onderzoekdsresultaat, maar dat heeft op hobbyniveau denk ik niet zoveel invloed?
BarbaLala
Geplaatst: 16-07-12 11:24
Het word vaker gedaan, mennen met 2 jaar. Maar waarom zou je een paard (wat pas rond 5- 6 is uitgegroeid), al aan het werk willen zetten? In mijn ogen maar om 2 dingen; Geld verdienen of geen geduld hebben.
Nee het is geen belasting om met een tuig om te lopen voor een 2 jarige, behalve mentaal de eerste keren uiteraard. Mar laat je paard lekker paard zijn en minstens tot zijn 3e jaar staan.
Men is aan het onderzoeken of licht opbouwend werk niet beter is voor het ontwikkelen van pezen/spieren en het uitharden van botten.
En tussen werk / werk zit een groot verschil. De meeste paarden werken niet echt die recreeren een beetje in de rondte. Dus wat is dan te belastend?
Opvoeden is alleen maar goed om daar op tijd mee te beginnen, en een tuig opleggen kan daar imo bijhoren. Waarom zou je een paard daarmee overvallen alstie 3 is.. omdat het dan ineens maar moet kunnen omdat ze dan gegroeid zijn Met beleid en verstand kan er heel veel
BarbaLala
Geplaatst: 16-07-12 12:05
Ik blijf trouwens sowieso het concept in de IJslander wereld het beste vinden; Paard met 4 jaar pas beleren en daarvoor lekker in een opfok laten, en met 5 doorrijden.
Heleennn
Geplaatst: 16-07-12 12:10
Mensen laten hun paard niet enkel om de reden dat ze dan goed kunnen uitgroeien in de opfok maar ook gewoon zodat ze mentaal "uitgegroeid" zijn zeg maar... In de opfok leren ze van elkaar hoe ze met anderen paarden moeten omgaan en kunnen ze gewoon lekker paard zijn. Ik ben persoonlijk geen voorstander van met eender wat beginnen waarbij het paard op de leeftijd van twee jaar al licht-gemiddeld of zwaar moet werken. Het zij rijden, mennen,... En dit omdat ik ook wil dat mijn paarden er mentaal klaar voor zijn. En veel mensen vinden dit ongelooflijke onzin, maar ik blijf erbij
Ik vind het persoonlijk heel makkelijk om een paard bijv. zadelmak te maken die als 4 jarige niet nog steeds geheel wereldvreemd is...
Het 1 sluit het ander trouwens niet uit.. een paard kan best in groepsverband opgroeien EN tegelijkertijd opgevoed worden door mensen zodat de toekomst wat eerder eenvoudiger wordt
Heleennn
Geplaatst: 16-07-12 12:20
esmee_2001 schreef:
mijn draver stond anaf zijn tweede al op e baan dus het kan best