[AR] verboden met leidsels in de bril te rijden??????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willemieke

verboden met leidsels in de bril te rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:19

Ben ik van het weekend op concours, ik start L enkelspan pony.

Wordt ik door één van de jury's onvoldoende beoordeeld voor het gereden zijn in zijn algemeen omdat ik met de leidsels in de bril men. Volgens hem was dit verboden omdat de lippen zo in de verdrukking komen en moest ik mijn instructeur daar ook maar eens op wijzen...

Bizar, dit is helemaal niet waar, maar wat kan je ermee? Helemaal niets. Reactie van de federatie vertegenwoordiger; tja dat is zijn mening....

Tijd voor bijscholing van de betreffende jury??

Keet

Re: verboden met leidsels in de bril te rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:38

Reglement in de auto leggen en vragen bij jury + vertegenwoordiger waar het staat in het reglement.

Kan er trouwens helemaal niets over vinden in het reglement. Maar is ook niet de eerste keer dat ik hoor dat er een jurylid over valt.

Je zou eens met de KNHS kunnen mailen over deze kwestie. Even de datum +locatie + jurynaam vermelden. Kan je hun antwoord uitprinten en in je reglementenboekje doen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:23

Ik heb die waarschuwing ook een keer gehad van een jury op een districtskampioenschap.
Daarna nooit meer iemand over gehoord, terwijl ik altijd zo ben blijven rijden...
Mijn paard loopt gewoon het fijnst met de leidsels in de bril...

ik heb mijn leidsels zo:
Afbeelding

dan kan er toch niks in de verdrukking komen qua mond/lippen lijkt me?

je hoort ook wel eens dat men het onveilig vindt, maar ik kan mijn paard fijner in de hand houden op deze manier dan wanneer ik scherper in moet werken door de leidsels lager te doen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:59

Wat een onzin zeg.........
Ik had het jurylid in kwestie idd even in het reglement laten aanwijzen waar dat dan zou staan.

En lippen in de verdrukking? :? Dan moet je al haast met een te smal bit rijden...... Op de manier van Nouvel kan dat idd echt niet.

Ik heb hem altijd zo zitten:
Afbeelding

Dus wel om de hefboom heen, voor nét wat meer hefboomwerking dan hoe Nouvel rijdt. Maar nog nooit wat bij mijn pony gemerkt, :n terwijl die toch heel gevoelig is bij de mondhoeken.....

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:38

onlangs op concours in de bilt was er bij de shetlanders
ook 1 die in de bril wou rijden.
daar is het absoluut niet toegestaan wegens het ontbreken van de hefboomfunctie.
Ze mocht niet starten als ze de leidsels niet in het eerste gat zou doen.
Zoals Joyce hierboven heeft mag daar ook niet.

Bij de tuigpaarden en hackneys mag het ook niet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:52

maar waarom moet je perse een hefboomfunctie hebben in je bit?
er zijn paarden die daar minder fijn op reageren omdat het te scherp is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:41

Ik weet dat bij de shetlanders bij het concours rijden er iig 1 wel rijd zo als Joyce. Maar er is wel 1 jury erg streng op. Bij een ABOP dag heb ik er ook ooit eens commentaar op gehad (net als het bovenste gat van een bokkenbitje, jury wou het niet nog eens zien, moest in het onderste gat, maar ben vrolijk in het bovenste gat blijven rijden).

Idd, een bit hoeft van mij geen hefboom te hebben. Je moet je bit aanpassen op wat je paard fijn vind en waarmee hij fijn stuurbaar is.
Mijn ene merrie is op een stangetje niet te sturen, Zelfs niet in de bril, niets in m'n handen en zodra ik contact neem staat ze stil. Op een dubbel gebroken trens (loopt ze ohz ook op) kan ik wel contact nemen en fijn sturen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:02

Er staat helemaal niks over bitten (en de wijze van leidstels bevestigen eraan) in het reglement?
Als het zo zou zijn als de jury beweert (wat ik me niet kan voorstellen want in reglement staat alleen dat bitloos en hackamore-achtig niet mag?) dan zou je dus ook niet met een 'gewoon' bit bustrens oid, mogen rijden? Beetje vreemd, dat vriendelijk(ere) bitten niet zijn toegestaan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:21

Het enige wat in het reglement staat is:
Optoming
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met bit zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te zijn.
Blz 6, artikel 409, punt 5. Voor de dressuur en vaardigheid.

Exact dit zelfde regeltje staat ook op blz 56, artikel 522, punt 5 bij samengesteld.

Met een trens starten mag dus ook gewoon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:28

Ik ben een men-leek. Maar er zijn toch ook mensen met een trens? Of met een 4-ringen trens? Hoe doe je dat dan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:34

Dennis: Dat had ik inderdaad ook gezien en er staat verder helemaal niks over de bitten (ook erg vreemd, want bij wijze van mag je er zo een pessoa in hangen en vanalles anders wat bij 'gewone' dressuur niet zou mogen?) Lijkt mij beter als de KNHS regels opstelt hierover welke bitten en hoe deze gedragen moeten worden. Bv dat bit van Nouvel, dat kun je niet eens aan de schaar vastmaken (lijkt zo?) maar heeft verder wel dezelfde werking als een stang bit waarbij je leidsels aan bitring doet.
Kortom zou je dan kunnen zeggen, met zo'n bit van Nouvel, mag/moet je hem aan de bitring dragen.
En met een Liverpoolstang moet je hem perse aan de scharen dragen? Dan kan ik het nog wel begrijpen....?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:48

ik start ook met een trens. Dressuur vaardigheid en zelfs samengesteld. Nog nooit commentaar op gehad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:53

_maaike_D schreef:
daar is het absoluut niet toegestaan wegens het ontbreken van de hefboomfunctie.

En dat staat dan ook in de reglementen? Kan me dat niet voorstellen eigenlijk. Kan ook te maken hebben met de interpretatie (in strengere zin) van de jury. En dat klopt niet, je mag en kan niet zomaar iets strenger interpreteren dan zoals het in de reglementen is opgenomen.

colette_007 schreef:
Bv dat bit van Nouvel, dat kun je niet eens aan de schaar vastmaken (lijkt zo?) maar heeft verder wel dezelfde werking als een stang bit waarbij je leidsels aan bitring doet.
Kortom zou je dan kunnen zeggen, met zo'n bit van Nouvel, mag/moet je hem aan de bitring dragen.
En met een Liverpoolstang moet je hem perse aan de scharen dragen? Dan kan ik het nog wel begrijpen....?

Bit van Nouvel is gewoon een liverpool waarvan de scharen (en bijbehorende sleuven) er af zijn geslepen/gezaagd.
Toch Nouvel???

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:01

_maaike_D schreef:

Bij het gewone mennen zijn geen regels voor het bit (alleen niet bitloos), bij de tuigpaarden is een liverpool wel verplicht (met 2 of 3 sleuven), maar niet waar je de leidsels aan bevestigd.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:19

Er zijn idd geen regels voor je mag rijden met wat je wilt, deze jury zei of leidsels in de stangen of een trens, maar van hem mochten de leidsels niet in de bril en tegen de mening van een jury kan je niet in beroep. Je kan enkel ter plekke de federatievertegenwoordiger aanspreken, want hij mag het niet afstraffen in punten. Maar als die geen gehoor geeft sta je nergens.

Mijn pony klapt achter het bit op een stang en zeker als ik de hefboom werking gebruik. Thuis men ik op een dubbelgebroken liverpool, maar daar maakt hij op concours nog iets misbruik van door te gaan versnellen. Ik moet voor concours nog even oefenen op gebroken bit.
dus nu kies op concours voor de standaard liverpool met leidsels in de bril

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:25

Willemieke melding maken bij knhs! Jury is idd heilig en je wil hem niet persoonlijk aanvallen maar dat dit zo onduidelijk is (van boven af) zou toch niet mogen!
Als jury zoiets zegt altijd vragen waar in regelementen dat staat als hij dit niet kan aantonen kan hij het ook niet afstraffen!
Ik (jury) had ook akkefietje met een ruiter vh weekend had bezwaar ingediend komt idd federatie ertegenwoordiger erbij en die zei ook wat jury zegt dat "klopt" (ging hier niet om regelement maar over misverstand mbt vrijwillig beeindigen proef) dan is iedereen afhankelijk v jury hoe die erin staat en of die wil meewerken in andere oplossing zo niet staat jury in zijn recht.
Betekend niet dat je de knhs er niet op kan aanspreken!

Vind het uberhaubt erg vreemd dat er eigenlijk geen regels vooe zijn en bij wijze van enorm veel bitten nu ineens wel mogen die bij dresss/spr niet mogen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:37

mijn bit is gewoon een kunststof liverpool stang waar het onderste deel van de scharen is afgeslepen, zodat alleen de bovenste sleuf nog over is...

je kunt 'm dus in de bovenste sleuf doen voor iets hoefboomwerking, lager niet meer...
maar zoals mijn instructeur toen zei 'als je lager moet dan de bovenste sleuf moet je dit (kunststof) bit niet gebruiken'...
dus de rest kon er prima af! :D

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:26

Nouvel schreef:
maar waarom moet je perse een hefboomfunctie hebben in je bit?
er zijn paarden die daar minder fijn op reageren omdat het te scherp is...

goede vraag.
Bovendien, als je altijd getraind hebt in de bril is het niet
aan te raden om op concours opeens in het eerste gat te moeten rijden.
Beestje was er ook niet blij mee.
Het was haar eerste wedstrijd en anders hadden we voor het afrijden de ring moeten verlaten
en later officieel bezwaar moeten maken.

@joyce, ik ga de reglementen er op naslaan.
Immers is het bij de tuigpaarden en hackneys ook niet toegestaan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:04

Voor zover ik weet (en ervaring heb) heeft een hefboomwerking pas effect door de wijze waarop de menner zijn/haar leidsels hanteert. Als jij te hard in je handen bent, dan zal er inderdaad een stevige hefboomwerking zijn (waar sommige paarden dan extreem op kunnen reageren). Als jij gewoon zacht in je handen bent, dan zal er ook geen sprake zijn van een scherpe hefboomwerking. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:08

en toch gaat dat niet voor alle paarden op...

mijn merrie reageert gewoon echt fijner in de bril, hoe zacht ik ook ben met mijn handen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:12

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. :D ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:50

Mijn vorige paard reden we ook gewoon door de bril, ook nooit commentaar op gehad.
Afbeelding
En je kunt wel zeggen dat je dan zacht met je handen moet zijn maar zachter dan zacht kan gewoon niet hoor, je hebt (gelukkig) ook gewoon paarden die super gevoelig zijn. Een Liverpool en dan in de bril is altijd handig, want stel dat ze wel een keer sterk worden (gebeurde met mijn vorige paard ook wel eens) dan kun je altijd nog in de 1e sleuf gaan rijden.

En het staat bij de D/V en SGW reglementen niet dat het verboden is. Dus onzin van betreffende jury m.i.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:01

Het fijne van een liverpool vind ik idd de vele verstelmogelijkheden. Mijn Welsh merrie met boterzacht mondje rijdt ik dus ook altijd in de bril, maar mocht ze nou écht sterk worden of iets kan ik altijd nog verstellen naar 1e sleuf, desnoods 2e al gebruik ik die nooit.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:31

In het reglement van de aangespannen sport staat alleen dat het verplicht is om met een liverpool stang te rijden,
2 of 3 gaten naar keuze.
Friezen mogen ook met een fries roosjesbit gereden worden.
verder staat er niets.
ga hier toch even contact over opnemen voor het volgende concours!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:12

Op mijn mencursus heb ik destijds geleerd dat de leidsels niet in de bril mogen. Waarom weet ik niet meer.

Mijn merrie rij ik altijd met de leidsels in de bril, anders pikt ze het niet. Ze is heel gevoelig in de mond.
Wat een vervelende reactie van die jury, ik had me na protest omgedraaid en was naar huid gegaan.