[AR] pony officieel gemeten voor mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Florinde

pony officieel gemeten voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:16

Hallo,

Ik ben aan het zoeken geweest op KNHS maar niet gevonden. Misschien dat iemand van Bokt mij verder kan helpen.
Ik heb een a welsh van ongeveer 1.13m. Is het voor menpony's verplicht een officiele meting te hebben gehad?

Van een aantal hoor ik dat dit tot een bepaalde stokmaat niet nodig is en van een aantal weer wel.
Het punt is die van mij is niet officieel gemeten, maar ik wil er wel wedstrijden mee gaan doen. Hoe zit het.
Wie kan mij antwoord geven. Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Groetjes,

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:20

Hoe oud is de pony. Tot aan 8 jaar moet het sowieso.
Is de pony ouder dan 8 jaar kun je het gewoon 1 keer laten doen. Kost niet zo veel.
Je kunt via mijnknhs een meter vinden

Maar staat als het goed is ook in de regelementen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:21

Hmmm, geen idee, die van mij hing in de randzone (de fjord) D-pony, E(paard) dus die is gemeten,
dat vind ik logisch.
Maar een 1.13, daar gaat niemand over twijfelen of het een D of een E (dus paard voor het mennen) is.

Ben benieuwd, staat overigens vast wel in het regelement.

tallechie

Re: pony officieel gemeten voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:24

Ik heb een a welsh van 4 jaar, en deze moet ik dus tot zijn 8e jaar elk jaar laten meten. Dit staat in de regelementen.

Vandaar ook mijn vraag hoe oud de pony is

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:25

Die van mij zijn allebei 1x gemeten. Verder nooit en ook nooit problemen mee gehad. Volgens mij moeten alleen de twijfel gevallen gemeten worden dus de D en E pony's.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:27

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:29

De grens gevallen D-pony en paard moeten gemeten worden.
Kan even niet vinden waar het in het reglement staat.

Ik heb lang met ongemeten pony's gereden en heb van een paar pony's de meting niet up-to-date. Maar bij het mennen is er nog nooit naar gekeken. (werden gemeten voor de pony-sport, een paar na hun 8e, maar ook pony's op jongere leeftijd die het jaar daarop niet meer gemeten zijn)

Ik denk dat volgend jaar de A-pony's die vaardigheid meteen wagen van 110 cm spoorbreedte ook wel gemeten moeten zullen gaan worden.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:31

http://www.knhs.nl/objects/00027010.pdf

nog een linkje. Dit is van de wedstrijdregelement mennen toevoeging 2012

Hierin staat dat elke pony minimaal 1 x gemeten moet worden die in de sport gaan lopen
Na zijn 8e verjaardag hoeft de pony niet meer gemeten te worden

edit een tijd terug op wedstrijd werd de meting wel gecontroleerd. Een mevrouw had haar pony niet gemeten, een 6 jarige a welsh, en die mocht niet mee doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:40

Reglement 2011, Blz 30, Art. 30, punt 14. (en ook in het PDF bestand wat Tallechie plaatst staat exact dat zelfde op: blz 19, art. 30, punt 14)
Wanneer wordt deelgenomen aan menwedstrijden met een pony met een schofthoogte van 145 cm t/m 156,9 cm geldt, dat de meet historie moet zijn opgenomen in het paardenpaspoort, zoasl omschreven in lid 1 van dit artikel. Voor pony's, die kleiner zijn dan 145 cm, is dit voor de disipline Mennen niet van toepassing.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:41

Alleen pny's en paarden tussen de 1m45 en 1m55 hoeven gemeten te worden..
kan er 1cm naast zitten :D
Dat staat in het reglement onder mennen, overuled het algemeen wedstrijdreglement

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:41

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:42

Dankje Dennis, had alleen het bovenste stukje gelezen. Maar het is dus niet nodig.
Handig om te weten.
Ik blijf hem wel meten, ook in het oog met de aanpassingen van 2013, maar hoop ook dat hij ohz wordt uitgebracht en dan moet het er ook bij zitten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:45

Ik zie de meerwaarde niet van ieder jaar meten van een pony waar het niet van nodig is.
Mijn 'oudjes' zijn wel allemaal na hun 8e gemeten. De rest moet nog 8 worden (7 jarige is 2 jaar terug gemeten, de rest van de 3 jaar en oudere alleen voor stamboekopname).

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:48

Ik blijf het ook onduidelijk vinden. Moeten de pony's nou wel eenmalig officieel worden gemeten?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:50

Snert, dan moet ik zwartje ook laten meten?
Die is toch echt dikke E dan wel paard, dus gaat van zijn leven geen men PONY worden.
Aangezien E al paard is.

Beken meteen niet te weten hoe groot hij is, maar zeker veel groter dan D, dus dik paard voor het mennen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:21

romy tessa als ik de regelementen lees hoef je alleen maar de twijfel gevallen te meten.

Lees anders het stukje even door.

Hoe ik het lees moeten alle ponys gemeten worden tot hun 8e jaar, behalve ponys die mee doen aan menwedstrijden, daar hoeven alleen de grensgevallen paard / pony gemeten te worden
Laatst bijgewerkt door tallechie op 09-03-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:23

Ja zo denk ik het ook, ma vind het wel apart. Ging namelijk van de week een startpas aanvragen voor een pony zonder stamboek en dan staat er dus helemaal geen stokmaar in het paspoort. Maar blijkbaar is dit niet nodig. En aangezien het om een shetlander staat denk ik ook niet dat er verwarring ontstaat over pony/paard

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:29

tallechie schreef:
Hoe ik het lees moeten alle ponys gemeten worden tot hun 8e jaar, behalve ponys die mee doen aan menwedstrijden, daar hoeven alleen de grensgevallen paard / pony gemeten te worden

En de pony's hoeven ook alleen maar voor de ponysport gemeten te worden, niet als je tussen de paarden start.
Dus 'alle pony's' heeft wel een hele hoop uitzonderingen (voor het mennen grensgevallen, voor ohz alleen die tussen de pony's utigebracht worden).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:31

Mijn pony zal bij mij wel tussen de pony's uitkomen... Is maar 1.15, dus zal vast geen grote dus oudere ruiter op komen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:33

Dennis schreef:
tallechie schreef:

En de pony's hoeven ook alleen maar voor de ponysport gemeten te worden, niet als je tussen de paarden start.
Dus 'alle pony's' heeft wel een hele hoop uitzonderingen (voor het mennen grensgevallen, voor ohz alleen die tussen de pony's utigebracht worden).

Inderdaad, mijn pony was voor ik menstartkaart aan vroeg ook nooit gemeten, reed toch tussen de paarden,
dus maakte niet uit, hoe groot (ehhhh, klein?) ze was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:48

Hoe zit het eigenlijk met klein gebleven KWPN'ers of bv een klein paardenras als de Andalusiër, die zo rond de 1.55 m zijn en dus qua maat in de E - maat vallen? Moeten deze ook gemeten worden, of vallen ze standaard onder "paard enkelspan / dubbelspan"?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:22

Zoals Echwel zegt, alles tussen de 1,45 en 1,55 zal gemeten moeten worden tot en met het zevende levensjaar. Dit is ongeacht de afstamming of bloedvoering. Is je KWPN'er kleiner als 1,47,5 (of zoiets) zul je hem/haar tussen de pony''s moeten starten. Is je Haflinger groter dan 1,475 moet je hem/haar tussen de paarden starten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 04:24

Voor mennen geldt:
Tussen 1,45,1 en 1,56,9 moet een menpony/paard gemeten worden, ongeacht het ras, tot zijn achtste levensjaar.

Tot 1.48 start je vervolgens bij de ponys bij mennen ongeacht ras en leeftijd koetsier.

Met een Haflinger van 1,46,5, die zich groot toont voor de wagen, worden wij geregeld gecontroleerd door juryleden op het meetbewijs :D Het gebeurt zeker 4 x per jaar dat er getwijfeld wordt of wij in de juiste rubriek starten. Maar ondanks dat een Haflinger een paard is (geen pony) start ze toch bij de pony's bij het mennen.
Onder het zadel start ze bij de paarden vanwege mijn leeftijd :D

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:11

Ik heb een ponymeter gemaild of een pony die buiten het grensgebied valt wel één keer officieel moet zijn gemeten zodat er in ieder geval een juiste stokmaat op de startpas staat. Hij wist het ook niet zeker, dus ga het nu bij de KNHS navragen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:33

Hoe moeilijk is begrijpend lezen, alleen pony's die in het grensgebied vallen tussen de 1.45 en 1,55 moeten worden gemeten
Met de nieuwe regels voor de wagens zal het voor d/v ook de a-pony's worden ..
Logisch dat alles bij de knhs duurder wordt als mensen steeds blijven bellen, sorry dat ik het zeg, maar je kunt het zo nalezen in de reglementen, koop een boekje bij de knhs en je weet alles hebt een paar dagen lekker leesvoer