Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Evelli schreef:Is het paardje ook al beleerd voor de wagen? Dat ze ervoorn gefokt is maakt nog niet dat ze het ook kan
Dan zou de volgorde zijn:
1. Goed tuig aanschaffen
2. Paardje wegbrengen om te laten beleren
3. Zelf je koetsiersbewijs gaan halen om te leren hoe het met al die riempjes zit, hoe je moet sturen en hoe de verkeersregels zijn
4. Als je paardje weer thuis is, beleerd en wel. samen met je paardje menles gaan nemen.
5. Lekker genieten van het mennen
Je vraag over het bit: het zou kunnen
xxMaxx schreef:Oh ja, weet ik niet! Ik zit maar te kijken, dus je bewijs halen is best prijzig neem ik aan? MOET dat?
JoyCiej007 schreef:een paard welke 'ooit wel voor de wagen heeft gelopen' heeft dit dus 1. inderdaad heel lang niet gedaan, dus kan het wat weggezakt zijn om het maar zo te zeggen. En 2. daarnaast kan het ook nog maar eens zó zijn dat dit paard bijv. daarna niet meer voor de wagen is geweest omdat hij bijv. een trauma of iets heeft opgelopen of een ongeluk of iets.
Je weet nooit wat er eerder is gebeurd. En aangezien mennen vrij specifiek is, en áls het mis gaat, gaat het meestal goed mis, is het toch echt wel aan te bevelen om hem dan rustig het hele beleerproces nog eens helemaal door te laten lopen. Hoe je het normaal met een helemaal groen paard zou doen, alleen dan evt. versneld/aangepast.
Dit wél onder deskundige en ervaren begeleiding; jij hebt geen ervaring/kennis van/met het mennen en daarnaast heb je ook geen ervaring in het beleren van paarden voor de wagen (is overigens nog weer wat anders dan enkel men-ervaring) en weet dus ook niet waar en op welke manier het mis kan gaan.
Dat hij er voor gefokt is is leuk, maar dat zegt natuurlijk niets.
uryanne schreef:JoyCiej007 schreef:een paard welke 'ooit wel voor de wagen heeft gelopen' heeft dit dus 1. inderdaad heel lang niet gedaan, dus kan het wat weggezakt zijn om het maar zo te zeggen. En 2. daarnaast kan het ook nog maar eens zó zijn dat dit paard bijv. daarna niet meer voor de wagen is geweest omdat hij bijv. een trauma of iets heeft opgelopen of een ongeluk of iets.
Je weet nooit wat er eerder is gebeurd. En aangezien mennen vrij specifiek is, en áls het mis gaat, gaat het meestal goed mis, is het toch echt wel aan te bevelen om hem dan rustig het hele beleerproces nog eens helemaal door te laten lopen. Hoe je het normaal met een helemaal groen paard zou doen, alleen dan evt. versneld/aangepast.
Dit wél onder deskundige en ervaren begeleiding; jij hebt geen ervaring/kennis van/met het mennen en daarnaast heb je ook geen ervaring in het beleren van paarden voor de wagen (is overigens nog weer wat anders dan enkel men-ervaring) en weet dus ook niet waar en op welke manier het mis kan gaan.
Dat hij er voor gefokt is is leuk, maar dat zegt natuurlijk niets.
mrie schreef:Mag ik een bescheiden tip toevoegen. Nooit alleen gaan mennen, da's niet handig.
Je komt er wel, succes
uryanne schreef:@ts,
eigenlijk moet je wat meer info geven. Wat ben je van plan, wat heb je voor pony, wat voor wagentje?
Wanneer je een Shetlander hebt waar je een licht concourswagentje achter wilt hangen en alleen over de straat wilt mennen kun je prima toe met een tuig die te koop zijn voor ong. €200,- nieuw (op deze manier ben ik ook begonnen en vele jaren met veel plezier gereden).
Wanneer je een flinke Tinker hebt en een ouderwetse marathonwagen van een paar honderd kilo en waarmee je af- en toe een flink bospad wilt meepakken zou ik een marathontuig gebruiken.
Gebruikt of nieuw en merk of geen merk zegt mij niet zoveel. Er zijn merktuigen welke onderdoen voor merkloze tuigen kwa kwaliteit en sterkte.
Het mooiste is trouwens gewoon een paar keer meegaan met iemand op de kar. Helpen inspannen, zelfs eens een keertje sturen. Daar leer je heel veel van.
Barendshoeve schreef:Hier nog even een tip.
Als je gaat mennen op de openbare weg en je hebt geen koetsiersbewijs en je mocht betrokken
raken bij een ongeval dan dekken de meeste (lees alle) verzekeraars de kosten niet. En ben je
zelf aansprakelijk. En dit kan om zeer hoge bedragen gaan.