[AR] pony steigert uit ongeduld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeandyBoy

pony steigert uit ongeduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:38

het mennen en lessen gaat geweldig , alleen nu heb ik het volgende dilemma.

mijn pony steigert voor de wagen als hij even moet wachten.
puur uit ongeduld want eenmaal aan het lopen gaan de oren naar voren en is alles voorbij.

ik vind dit gevaarlijk en neem nu steeds iemand mee die op de weg kan staan bij oversteken , en iemand die voor de pony kan staan , want dan doet hij het namelijk niet.

maar met 1 shetlander en 2 grooms op pad. lijkt me nou niet de normale gang van zaken.

hoe leer ik hem dit af?

de oude eigenaar vertelde dat hij het ook deed in 4 span , om de rest mee te krijgen...
maar ik vind het geen veilig idee,
we moeten 1 vrij drukke doorgaande weg oversteken voor we in het bos zijn namelijk.

jorretje

Re: pony steigert uit ongeduld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:41

Ik lees even mee, ken ook een paard wat dit soms doet, puur uit enthousiasme, maar ja hoe ler je het af?!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:42

Wat heb je al geprobeerd?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:45

als ik t weet vertel ik t je gelijk ;)

hij loopt zo graag , en zijn oren staan geen seconde stil..
maar het steigeren vind ik iets teveel enthousiasme haha.

ik probeer hem op stem te corrigeren,
op rustige toon : wachten en ho herhalen....en vooral geen braaf te zeggen , want dan loopt hij aan...

en ik neem 2 mensen mee naar buiten nu.
als je voor hem gaat staan doet ie het namelijk niet.
maar we moeten een weg oversteken die enorm druk is. dus iemand die halverwege de weg gaat staan is een must.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:47

Misschien moet je wat strenger zijn?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:49

nou ik ben vrij dominant aanwezig , en hij is daar erg gevoelig voor.
bij stem verheffen loopt ie gelijk aan.
of gaat in zn achteruit....

ook bij het woord : ja , wandelt ie aan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:52

Wat bedoel je met aan lopen? Volgens mij is hij gewoon druk en voorwaarts, maar hij moet ook leren rustig te zijn. Ga eens in een bak oefenen en steeds stil laten staan en net zo lang wachten tot dat ie rustig stil staat en dan mag ie weer gaan. En let erop dat je geen strak contact houdt met de mond want als hij dan steigert en jij laat los geef je hem ruimte dus beloon je het steigeren. Je geeft een ophouding en laat los als ie stil staat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:06

Ik zou dit probleem eerst in de bak proberen op te lossen.
Op straat krijg je dat toch niet voor elkaar bij een drukke weg.

Als je in de bak rijd, dan kun je gewoon zelf op de kar gaan zitten, iemand erbij zetten, en de overgang naar het halthouden maken, en dan kan de persoon erbij gaan staan.
Laat de pony net zo lang stil staan als jij dat wilt, maar begin met een seconde of iets, maar niet te lang.
Staat die dan gelijk weer voorwaarts rijden, en dan langzaam maar zeker steeds langer blijven staan.
maar rij in het begin snel voorwaarts zodat hij niet meer stijgerd.

Bedenk wel dat je dit niet in 1 week geleerd hebt aan je pony.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:19

Doet je pony het meteen als die stil moet staan?
Je kunt dit wel oefenen.
Als je aan het stappen bent, terug naar het halthouden en ook meteen weer voorwaarts, zodat je pony niet de mogelijkheid krijgt om omhoog te komen. Wanneer dit goed gaat, maak je de tijd dat ie stil moet staan steeds ietsje langer. Voordeel is dat je je pony zo ook erg allert krijgt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:25

Bij die ik ken is het vooral bij het vertrekken van huis, maar ook heel soms bij het vertekken na stilstaan. Hij doet t alleen voor de koets en niet onder t zadel (dan wordt er ook geoefend met rustig stilstaan). Als ie een zwaardere koets heeft getrokken of door mul zand is geweest doet hij het erger. Dan is ie zo enthousiast (oren staan strak naar voren) dat ie met zn volle gewicht in het tuig gaat hangen en soms omhoog komt, om meer kracht te kunnen zetten.

Lang stil laten staan tot ie ontspannen is want saskiakefie zegt en dan pas weer vertrekken werkt bij deze niet (wordt wel vaak geoefend), hij kan prima rustig stil staan, maar heel soms wil ie gewoon vertrekken (je ziet dit wel aan hem dan). Iemand ervoor / naast maakt m ook weinig uit (is ook wel eens omhooggegaan terwijl iemand hem vasthied). Natuurlijk krijgt hij flink op zn laserus, en dat helpt dan even, maar de keer erna doet ie t net zo lief nog een keer.
Hij loopt iedere week voor de koets en doet dit misschien 1 op de 30x en stapt gewoon rustig weg alsof er niets aan de hand is als ie t gedaan heeft en vaak ben je het voor dan zie je dat ie wil vertrekken, maar het is toch lastig en hij mag het gewoon niet.

Wat wel helpt:
Schuin weg stappen (zodat ie eigenlijk pootje over moet) kan helaas niet bij het wegrijden van huis, maar helpt wel als je de ruimte ervoor hebt, dat kan jij ook eens proberen tinkermarie!
Je kan ook iemand bij het wegrijden de wielen een setje laten geven, zodat de aanzet wat minder zwaar is, maar alleen doen als het veilig is hoor!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:48

Citaat:
mijn pony steigert voor de wagen als hij even moet wachten.
puur uit ongeduld want eenmaal aan het lopen gaan de oren naar voren en is alles voorbij.

Je kunt je afvragen waar het van komt:
- ongeduld, moet hij leren stil te staan, echt stil. Dus ook niet achteruit. Dat leer je vooral door veel te oefenen, op plekken waar het 'er niet toe doet' een apart commando voor stilstaan (bij ons is dat HALT, duidelijk uitgesproken en als ze erdoor willen lopen een hele duidelijke ophouding, daarna lucht geven zodat ze rustig stil kunnen staan, doen ze het niet, nogmaals etc, is kwestie van goede timing) en dan moet het ook stilstaan. Sommige pony's zijn erg allergisch voor remmen (dan worden ze helemaal gek voor de wagen) anderen hebben juist de rem nodig om te beseffen dat ze echt stil moeten staan. Zolang je dat niet onder controle hebt, niet naar die weg gaan. Hij moet ten aller tijde goed stil kunnen staan, niet alleen bij die weg, ook in geval van nood, je weet nooit wat je medeweggebruikers je aan kunnen doen.

- hij heeft te zwaar moeten trekken / moet nu te zwaar trekken dan doen ze het om de wagen in beweging te krijgen. OPlossing is dan simpelweg veel oefenen met wegrijden en stilstaan met lichte wagen zodat hij leert dat het ook zonder omhoog gaan lukt. Niet remmen met stilstaan, dan raken ze helemaal in paniek. Vertrouwen geven en niet boos worden.

- je geeft hem steeds te weinig leidsel met wegstappen en halthouden waardoor hij zich dit (bij jou meer dan bij de andere menner, die zo te horen veel ervaring heeft) heeft aangeleerd. Als ze halthouden of wegstappen hebben ze meer leidsel nodig dan bij bijv draf. Dan hou je ze te sterk vast, komt er verzet en de enige weg die ze dan hebben is omhoog.

Vaak is het een combi van alles bij elkaar, je neemt grooms mee omdat ze het doen, wagen is zwaar, stress omdat hij bij dat punt MOET stilstaan, dus te kort / te hard vasthouden etc.

Maar het is vaak dus niet alleen ongeduld, vaak ligt het ook aan de hulpen die je zelf geeft en op een gegeven moment zit je dan in zo'n vicieuze cirkel en moet je eerst terug naar de basis (oefenen op plekken waar het er niet toe doet, waarbij je goed oplet wat jij fout doet) en dan weer verder.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:49

ik mag gebruik maken van een grote wei.
de bak is te klein helaas.

dus ik ga aan de slag.

hij trekt nu een sulky met alleen mij erop. of mij en 1 van mn kinderen.
dat is dus niet te zwaar.
mijn grooms gaan ( heel zielig voor hen ) op de friets mee nu.... ( schandalig haha)

ik ga aan de slag met hem...
onder de man doet ie t niet.. dan kan zelfs mijn jongste van 2 erop rijden alleen.

maar voor de kar raakt ie opgehitst..
heel leuk om te zien , maar wel gevaarlijk dus moet t afgeleert

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:53

Oefenen oefenen oefenen. Mijn fries (sinds mei voor de kar) kon niet stilstaan (niet steigeren) maar nu elke keer eventjes halthouden, niet te lang, stil is stil dus dan mag ze weer. Meer valt er niet mee te doen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:25

Soms zijn ze zo heftig dat zelfs even stilstaan niet lukt, dan kun je beginnen met wat overgangen rijden, dat ze dat eerst accepteren. Overgangen stap - draf, maar ook in draf van meer naar minder en weer wat voorwaarts. Steeds ondersteunen door stem. En zelf heel rustig blijven want als je boos wordt heb je het pleit verloren. Fijn dat je in de wei kunt oefenen! Probeer het anders buiten ook aan de hand te doen, dat hij leert als hij wat voor je uit loopt op commando stil te gaan staan en weer voorwaarts. Het belonen is dan het voorwaarts mogen gaan, dus niet aanklooien met eten of andere vormen van aandacht of beloning, want dat krijgt hij ook niet als hij voor de wagen staat :Y)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:35

Er zijn al veel goede tips gegeven, de laatste tip van VanHuisUit vind ik ook goed: veel overgangen rijden en op straat aan de hand oefenen. Je kunt dit ook met lange lijnen proberen.

Mijn pony heeft het ook lange tijd gedaan, zo erg dat hij soms zelfs achterover viel.
Ik weet 1 ding zeker: jouw pony is nog niet klaar om grote wegen over te steken.

Bij mijn pony is het ook lang nodig geweest dat er iemand voor bij hem ging staan, nu is dat niet meer nodig. Als we grote wegen oversteken, is het zelfs niet meer nodig dat iemand van de wagen stapt. Ik zet mijn pony tot op de plaats waar jij als voetganger zou gaan staan om over te steken, pony blijft netjes staan tot ik aangeef dat hij mag vertrekken, al moet hij 2 minuten wachten om over te steken (als het erg druk is)

Wat moet je doen? Hééél veel oefenen. Je moet het stilstaan niet vermijden, want zo leert je pony ook niets. Zorg er in het begin voor dat er steeds iemand bij hem gaat staan, na verloop van tijd gaat die persoon wel van de wagen af, maar blijft hij uit het zicht van de pony (ik veronderstel dat ie oogkleppen heeft?), zo kan die persoon toch nog ingrijpen als het nodig is. Tijdens het rijden doe je dat ook eens zonder dat iemand afstapt, gewoon het commando halt geven, een paar seconden stilstaan en dan weer verder. Als hij STIL staat(dus niet trappelen), ook onmiddellijk heel blij belonen met de stem en voorwaarts laten gaan, zodat ie weet dat het goed is. Hij haat stilstaan dus voorwaarts gaan is een ontzettende beloning.
Dus kortom: heel veel oefenen. Oefen op ongevaarlijke plaatsen: een bak (maar die is niet groot genoeg zeg je), een weide, een grote parking waar geen auto's komen,... zodat er niemand in gevaar komt als je pony een sprong opzij doet uit protest. Als die gevaren er wel zijn, zoals auto's, dan breng jij die stress over op je pony en dan gaat hij niet ontspannen stil staan.
Veel succes!

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:40

dicipline

bij het inspannen gewoon 2 tot 3 minuten stilstaan, 50 meter stappen weer stilstaan dit doe je 15 minuten even draven en dan weer enz enz enz. discipline dus! is saai, maar in principe doe je hetzelfde als bij een pony die niet stapt, dan ga je ook(tenminste ik) 2 uur alleen stappen, en consequent elk foutje corrigeren.

elke keer als de pony steigert een ophouding maken en meteen je hand naar voren. hij zal dan misschien wel naar links of rechts stappen maar daar moet dan maar even iemand gaan staan. zolang hij niet gaat slaan is dit een goede oplossing. je kan best ho of halt oid zeggen maar niet de hele tijd want dan neemt het effect af.

als hij het doet omdat hij veel gewicht mee moet trekken kan je de eerste weken elke keer bij het aanzetten de groom de koets een duwtje laten geven zodat de "angst" daarvoor kan afnemen.

en zelf rustig blijven!

succes

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:45

tinkermarie schreef:
ik mag gebruik maken van een grote wei.
de bak is te klein helaas.

dus ik ga aan de slag.

hij trekt nu een sulky met alleen mij erop. of mij en 1 van mn kinderen.
dat is dus niet te zwaar.
mijn grooms gaan ( heel zielig voor hen ) op de friets mee nu.... ( schandalig haha)

ik ga aan de slag met hem...
onder de man doet ie t niet.. dan kan zelfs mijn jongste van 2 erop rijden alleen.

maar voor de kar raakt ie opgehitst..
heel leuk om te zien , maar wel gevaarlijk dus moet t afgeleert

in de bak of wei oefenen maakt in dit opzicht niet veel uit.
Zolang je maar niet op straat rijdt waar je gehinderd kan worden of zelf iemand anders kan hinderen cq in gevaar brengen.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:56

bedankt voor alle reacties

we gaan vandaag aan de slag samen...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:00

'vroeger' heb ik dit met een haflinger eens afgeleerd door een tik tussen de oren met de zweep, dit heeft goed geholpen.
Later had ik een paardvriendelijkere manier ;) wat hier boven ook al genoemd is, met inspannen al laten wachten, eerst met de eigenaar er bij en vasthouden, later eigenaar er naast en los, op een gegeven moment kon hij op de kar blijven zitten. Met halt houden in de manege hebben we het toen ook zo gedaan en nu is het goed. Tenminste, bij mij was het goed, ik men nu een jaar niet meer met de pony en aangezien de eigenaar niet consequent is, begint ze volgens mij weer met deze geintjes maar dat is zijn zorg ..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:38

Ik sluit me aan bij de tip van 2span.
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn ponybeest, kon ook onmogelijk stilstaan voor de wagen. Eerst alles uitgesloten (zware wagen, moeite met trekken, te weinig leidsel, te veel leidsel, tuig wat schuurt/irriteert, vuil onder de onderlegger, etc etc etc) en daarna de pony ingespannen, kop koffie gepakt, op de bok gaan zitten en wachten. Gewoon, relaxt, ontspannen leidsel, bij wegstappen corrigeren en dan meteen weer los en rustig van mn koffie genieten. Staat hij ONTSPANNEN (!!!!) stil, dan mag hij wegstappen.
Even om je een idee te geven... de eerste keer ben ik 2,5 uur bezig geweest voordat ponybeest eindelijk ontspannen zonder gekl**t stilstond (en moest ik uiteindelijk vreselijk nodig plassen van al die koffie....) maar het werkte wel. De keer erna ging het al veel beter, en nu kunnen we redelijk netjes overal stilstaan. Soms heeft hij nog even zn bui, en dan zet ik hem gewoon weer stil, denk ik aan mn heerlijke kopje koffie en dan geeft hij het vrij snel weer op.

wat wel heel belangrijk is, is dat je zelf met een houding op de wagen zit van "yeah, right, de wereld kan me gestolen worden, je gaat vooral je gang maar; we blijven hier toch gewoon staan" en niet geirriteerd of gefrustreerd raakt, want daar wordt paardlief alleen maar feller van en de problemen worden er alleen maar groter van.

groetjes, lacuna

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 08:13

t is maar goed dat ik geen koffie drink dan ;) haha ( ben al zo'n piesert haha)

ik ben gisteren begonnen aan de hand.
tuig erop en erachter gelopen.
paar meter lopen , stilstaan tot hij rustig staat en zich ontspant en weer aanlopen.

aan de hand steigert hij niet , maar hij gooit wel mijn zn hoofd uit ongeduld.

dit ging na een paar keer vrij goed.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:58

Mooi zo :) Dan ga je door totdat ie ook niet meer met z'n hoofd gooit en dan pas aangespannen. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:05

tinkermarie schreef:
nou ik ben vrij dominant aanwezig , en hij is daar erg gevoelig voor.
bij stem verheffen loopt ie gelijk aan.
of gaat in zn achteruit....

ook bij het woord : ja , wandelt ie aan.

Vind het vreemd dat niemand hierop reageert..
Wees duidelijk naar je pony en leer hem duidelijke commando's.
HO is hier ook echt stilstaan en al vergaat de wereld STAAN BLIJVEN, dat kost oefening maar zelfs in de meest lastige omstandigheden blijven ze hier nu gewoon staan.

Voorwaarts is STAP (of draf of galop net in welke gang ze moeten) en daarnaast kennen ze BRAAF als ze het goed doen. Verder niks, als ze op elk stemgeluid zouden reageren zou dat betekenen dat ik geen gesprek meer kan voeren op de bok. Overigens reageren ze wel vooral op mij :) Als we met meer aanspanningen weg zijn en ik zeg een keer duidelijk HO dan staan mijn pony's ook meteen stil :+

Veel oefenen aan de lange lijnen (ook op de weg) en aan de longe.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:38

Polly heeft volkomen gelijk. Mijn pony reageerde in het begin ook heel erg als ik eender wat zei. Als de pony stil stond, en ik na een stil moment (op de wagen) weer iets zei, wou hij vertrekken. Het kost héél veel tijd, maar als je consequent oefent komt dat ook goed. Het is wel zoals Polly zegt: het is echt noodzakelijk dat hij luistert naar de JUISTE commando's. Stel je voor dat je voor een drukke weg staat om over te steken, er razen auto's voorbij en je moet dus blijven wachten. Als je groom dan bijvoorbeeld vraagt "Zal ik even afstappen om te gaan kijken?" en jij zegt "ja, doe maar", zie je je pony al gaan? Het is een stom voorbeeld, maar het is wel mogelijk... Mijn pony wacht op het commando "Romeo, in stap!", als je zegt "Ja, vooruit!" zal hij zelden luisteren (kan altijd natuurlijk, als hij heet is).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:34

Ik kan hier heel weinig aan toevoegen; consequent blijven, geduldig blijven en oefenen, oefenen en oefenen. Bedenk ergens een 'stoplicht' of een streep waarvoor je moet stoppen, en houd dan ook halt. neem je voor altijd dezelfde commando's te gebruiken. En staat ie stil? Prijs hem de hemel in! Wees tevreden met kleine beetjes en bouw dat verder uit.
Om een voorbeeld te noemen: toen ik Fralla pas had (nu 2,5 jr) kon ze moeilijk stil staan voor de kar, maar ik was tevreden met een poosje. Nu zitten we soms 5 minuten op de bok tot IK HET COMMANDO GEEF om te vertrekken. Geen spier mag ze bewegen, zelf niet denken! Ze staat al snel op 'rust'; soms ~na commando dat ze mag gaan~ zie ik haar linkeroor bewegen alsof ze zeggen wil: "Heb ik dat goed gehoord? Vertrekken? Opstappen? Nu al?"