[AR] Sleeën zonder tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sleeën zonder tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:44

Hey, ik zou niet weten waar dit zou moeten maar:
De winter komt er aan, en als het goed is komt er weer veel sneeuw!
Nu zou ik graag met [naam] willen gaan sleeën maar ik heb geen tuig, kan ik een tuig maken met halstertouwen?
Het is waarschijnlijk zo'n houten slee,

Groetjes!

Edit: We hebben wel een zadel maar dit schuift op [naam] aangezien hij voor Funny is, en niet voor [naam]...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Re: Sleeën zonder tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:45

Ik ben er ook benieuwd naar of het mogelijk is om zonder tuig te sleeën...

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:46

Ja,
idd ben ook wel benieuwd,
zou het ook graag eens doen met men shetje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:46

iLOVEVIDO schreef:
Ik ben er ook benieuwd naar of het mogelijk is om zonder tuig te sleeën...

Haha dan lees je mee :D,

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:47

iedereen zal je dat gaan afraden.ik zou kijken voor een goedkoop tuigje voor 50,- heb je vaak al een 2dehandse of kijken voor enkel een borsttuig.als je toch ieder jaar wilt sleeen is het niet zo stom om te inveseren in een tuigjeof zie ik dat verkeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:47

keona schreef:
iedereen zal je dat gaan afraden.ik zou kijken voor een goedkoop tuigje voor 50,- heb je vaak al een 2dehandse of kijken voor enkel een borsttuig.als je toch ieder jaar wilt sleeen is het niet zo stom om te inveseren in een tuigjeof zie ik dat verkeerd

Ik weet niet of [naam] het kan en ik vind het daarom zonde om een tuig aan te schaffen, het is ook maar een kort rondje en het zal niet vaak voorkomen (ivm gladheid op de weg etc.) ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:49

waha ik lees ook even mee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:51

Even de zoekfunctie gebruiken. Er zijn zat topics over zelf een tuig maken. Er zijn een aantal bokkers geweest die creatief aan de gang zijn gegaan met een westernsingel bij wijze van borsttuig, met een beugelriem als halsriem, en een longeersingel bij wijze van schoft. Links en rechts een stevig touw als streng (aan het 'borsttuig' vast, niet aan de singel!), een kort balkje bij wijze van zweng en je kunt redelijk veilig sleeën. Als je paard het kan, tenminste, beleren is níet een kwestie van slee er achter knuppen en tot onze lieve heer bidden of het goed gaat...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:52

als je niet weet of ze het kan lijkt het me zo wie zo gevaarlijk om er maar gewoon een slee achter te gaan knopen,en gewoon zelf wat in elkaar gaat knutslen.mij lijkt dat niet echt een goed plan

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:54

misschien dat ik kan helpen. wij hebben dit inderdaad ook gehad. ik heb toen om uit te proberen wat de pony bij de 1e keer zou doen wat halstertouwen in elkaar geknoopt en de longeerlijn gebruikt. 1 touw om buik een om borst vast aan die van de buik en twee aan slee longeerlijn als leidsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:54

Ibbel schreef:
Even de zoekfunctie gebruiken. Er zijn zat topics over zelf een tuig maken. Er zijn een aantal bokkers geweest die creatief aan de gang zijn gegaan met een westernsingel bij wijze van borsttuig, met een beugelriem als halsriem, en een longeersingel bij wijze van schoft. Links en rechts een stevig touw als streng (aan het 'borsttuig' vast, niet aan de singel!), een kort balkje bij wijze van zweng en je kunt redelijk veilig sleeën. Als je paard het kan, tenminste, beleren is níet een kwestie van slee er achter knuppen en tot onze lieve heer bidden of het goed gaat...

Bedankt voor je reactie, zal ik voortaan doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:55

Als je niet weet of je pony het kan zal je haar eerst moeten (laten) beleren. En er zeker niet zomaar iets achter hangen!
En een ervaren menpony zomaar voor de slee knopen is ook niet altijd handig. Je moet wel echt weten waar je mee bezig bent.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:57

Ik heb vorig jaar gesleet met een longeersingel, 2 longeerlijnen en mn lange lijnen.
De singel deed ik om, de longeerlijnen maakte ik vast aan de slee en deed die daarna door de singel heen, voor d'r borst langs en dan het klipje vast aan de andere kant. (Dus aan de rechterkant van de slee, door de rechterkant van de singel, voor d'r borst langs en dan aan de linkerkant van de singel vast, andere kant precies andersom).
De lange lijnen heb ik aan het hoofdstel vast gemaakt en gebruikt als leidsels.

Voor een klein stukje stappen of draven met de slee erachter en een niet al te zwaar iemand er op gaat het prima. Maar als er een zwaarder iemand op gaat zitten snijdt het een beetje in d'r borst waardoor je niet goed meer kan sleeën. Voor dit jaar wil ik toch een tuig aan gaan schaffen, ik wil verder toch de bak gaan slepen met 'r dus dan heb ik dat tuig toch nodig. :)

Edit: Daar heeft Dennis natuurlijk het grootste gelijk in. Niet zo maar een tuig en een slee erachter hangen, dat kan ontzettend verkeerd gaan!
Laatst bijgewerkt door Marloes op 12-09-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:57

Met touwen dat gaat zeer doen dat zal ik niet doen er komt toch best druk op.
Ik weet niet of je een longeersingel heb en nog een losse singel?
Dan doe je nl die singel als borstuig en dan geleid je hem door de longeersingel, let wel op dat hij niet te hoog komt te zitten.
Aan de singel die je als borsttuig gebruik doe je een paar lange touwen en dan gaat het wel werken.
Ik zou zelf gewoon een tuigje kopen en als dat niet werkt verkoop je hem toch gewoon weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:07

We gaan het ook oefenen, ik ga er echt niet meteen opzitten! Daarom wou ik het nu vast weten, zodat ik alles klaar heb liggen als de sneeuw er is! (:
Als ze er niet klaar voor is ga ik gewoon niet sleeën maar rustig oefenen, maak jullie geen zorgen.

Ik heb nog een stuk of 5 losse singels liggen ja, alleen geen longeersingel. (Ik longeer 'droog', dus met hoofdstel of halster.)
Mijn vriendin heeft ook een verzorgpony ( Funny dus, die staat bij [naam] ) , en die gaat me helpen dus we zijn sowieso met z'n 2en.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:54

Een slee zonder iemand er op is nog veel gevaarlijker! Die glijd door tegen de hakken aan en dat vinden ze niet erg grappig.

Als je het goed wil doen moet je samen met een ervaren menner of instructeur netjes laten wennen aan het tuig, daarna leren sturen, daarna er iets achter handen. Dit allemaal alleen onder begeleiding van een ervaren persoon!
Er zijn zelfs menners die bij het betuigen het slepen (of dat nu met een slee, autoband of pallet) achterwegen laten omdat er veel meer mis kan gaan dan voor de wagen. Als een pony eenmaal een trauma heeft (en dat kan in een oogwenk gebeurd zijn) is dat niet zomaar op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:40

Dennis schreef:
Een slee zonder iemand er op is nog veel gevaarlijker! Die glijd door tegen de hakken aan en dat vinden ze niet erg grappig.

Als je het goed wil doen moet je samen met een ervaren menner of instructeur netjes laten wennen aan het tuig, daarna leren sturen, daarna er iets achter handen. Dit allemaal alleen onder begeleiding van een ervaren persoon!
Er zijn zelfs menners die bij het betuigen het slepen (of dat nu met een slee, autoband of pallet) achterwegen laten omdat er veel meer mis kan gaan dan voor de wagen. Als een pony eenmaal een trauma heeft (en dat kan in een oogwenk gebeurd zijn) is dat niet zomaar op te lossen.

Oke, bedankt.
Dan laten we het sleeën voor wat het is (een droom dus :P)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:54

Dat word opzoek naar iemand met heel brave pony's en het daar doen.
Want het is zeker weten enorm leuk!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:24

Ik zou het echt niet doen...
Vorig jaar wou ik het ook proberen, ik had al een tuig maar pony was nog niet beleerd. heb het gelukkig (door gewoon wat op bokt te lezen :Y) ) niet gedaan :+
Dit jaar ga ik het misschien eens doen, maar ondertussen ben ik wel al een jaar bezig met langelijnen ;)

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:12

volgensmij heb je aan alleen een borttuig wel genoeg moet je even zoeken op marktplaats die vind je wel heel goedkoop

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:34

Waarom zoek je niet iemand die je pony kan beleren?
Het is leuk en dan kun je zomers ook 'sleeen'.

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:10

Ik doe dit altijd met mijn shet 's winters.

Koop gewoon een borsttuigje op Marktplaats en dan kan je die aan de slee vast maken met muskatonhaken of paniekhaken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:17

Ik zou de pony inderdaad wel beleren voor een wagen of iets. Ik heb weleens gesleed (in een besneeuwd weiland) met een tinkerruin van een vriendin, en het is echt erg leuk! Vooral omdat die tinkerruin gewend was om voor de kar te lopen. Die schrok niet snel van de dingen die achter hem gebeurde met de slee (hard lachende meiden die van de slee afvielen in een bocht bijv.) :P Bij mijn eigen tinkermerrie zal ik dit niet zo snel doen :Y)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:19

ik heb van de winter mijn pony als baksleep gebruikt :Y) veel te veel sneeuw in de paddock, heb hem een korte springbalk laten trekken als baksleep, door wat Ibbel zegt, een singel als borsttuig te gebruiken, daar de balk aan vast gemaakt met de touwen van mijn passoa-longeerhulp, en met twee longeerlijnen als leidsels :)
(wel hadden we al veel vaker geoefend met lange lijnen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:30

De agradi heeft een kunstof tuig voor 99 euro.

Topkwaliteit zal het niet zijn maar het zal vast goed genoeg zijn voor een keertje sleeen en het slepen van de bak.
Heb je in iedergeval iets degelijks wat ponybeest past.