Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Carmy81 schreef:Tja. ik zou zeggen beter voorkomen dan genezen. Die dinger zijn niet voor niets uitgevonden.
Ik neem aan dat je paardje er geen ''last'' van heeft als ze de kleppen op heeft.
Lijkt me alleen maar een win situatie met kleppen.
JoyCiej007 schreef:@ Meganyr; en dat is dus ook de persoonlijke voorkeur van mensen. Mijn pony kijkt ook graag meteen beledigd naar mij als ik haar even stil zet. Dan gooit ze echt haar hoofd om. Dat vind ik gewoon vervelend, als ik haar wil stilzetten verwacht ik van haar dat ze haar hoofd min of meer gewoon stil houd, igg redelijk vooruit. Als er nou echt wat te zien is, omdat ze een geluid hoort, oké, maar niet om meteen naar achteren te kijken 'zeggeuh gáaan we nog of wat?!'.
Als ik haar in de berm stil zet om fietsers te laten passeren, gooit ze ook ineens haar kop naar links, terwijl er dan net fietsers passeren en dat is gewoon vervelend; fietsers verwachten het niet en schrikken vaak, en daarbij doet ze het zo extreem dat ze ze bijna raakt.
Ook heb ik wel eens een paard van iemand voor de wagen gereden die vrijwel constant (met oogkleppen) haar hele hoofd van links naar rechts bewoog, om alles maar zo veel mogelijk te zien. Ondertussen ging het beest ook half zwalkend de weg over. Vreselijk irritant vond ik dat. Ja leuk, 'paard geniet ook van de omgeving', maar ik stuur toch erg graag zélf als menner, ipv. dat het paard constant zwalkend en kijkend voor de wagen loopt.
Met mijn pony's merk ik dat ze een stuk meer met hun gedachten bij mij en bij het werk zijn, als ze oogkleppen op hebben.
Maar dat kan bij iedere pony en in iedere situatie natuurlijk anders zijn.
rakni schreef:ik rij mijn ijslander ook ingespannen en heb hem zelf beleerd 3 jaar geleden.
Het gaat heel goed maar iedere keer als er groot verkeer nadert, zoals tractor of vrachtwagen, of we de grote weg moeten oversteken, stap ik van de kar af en loop ik een stukje mee.
Hij kijkt lekker om zich heen, ik denk dat hij doordat hij dat ook gewend is daardoor minder snel schrikt. Maar ik heb wel een hele makke ijslander, vrij doorgewinterd qua verkeer maar ik neem er dus ook geen enkel risico in. ik heb oogkleppen nooit geprobeerd omdat hij braaf is en ik denk dat als het goed gaat het ook niet hoeft toch?
veel plezier!
lisanne66 schreef:oogkleppen zijn ervoor dat een paard niet afgeleid word! als je paar schrikkerig is zou ik gaan voor oogkleppen
esje01 schreef:Stond er laatst niet een nieuwsbericht dat was onderzocht dat paarden met oogkleppen meer stress hadden?
Ik vraag me ook af het echt noodzakelijk is, het feit dat ze aan het hoofdstel zitten en we het al heel lang zo doen is natuurlijk geen argument. We krijgen steeds meer inzichten en misschien is het inderdaad wel voor ieder paard anders...... misschien is het wel net zoals met bitloos rijden, er zijn voor-en tegenstanders maar we hebben allemaal het beste met ons paardje voor dus ik durf geen uitspraak te doen. Blij dit even volgen ben benieuwd naar de verdere discussie.
JoyCiej007 schreef:lisanne66 schreef:oogkleppen zijn ervoor dat een paard niet afgeleid word! als je paar schrikkerig is zou ik gaan voor oogkleppen
Ze hebben nog wel meer functies hooro.a. bij een langspan zorgen de oogkleppen er voor dat de leidsels bijv. niet in de ogen van de achterpaarden kunnen komen.
Bij een 2span/meerspan kunnen oogkleppen ook verhinderen dat als je paard A een zweephulp wil geven, paard B deze ook ziet aankomen en daar dus ook op gaat reageren.esje01 schreef:Stond er laatst niet een nieuwsbericht dat was onderzocht dat paarden met oogkleppen meer stress hadden?
Ik vraag me ook af het echt noodzakelijk is, het feit dat ze aan het hoofdstel zitten en we het al heel lang zo doen is natuurlijk geen argument. We krijgen steeds meer inzichten en misschien is het inderdaad wel voor ieder paard anders...... misschien is het wel net zoals met bitloos rijden, er zijn voor-en tegenstanders maar we hebben allemaal het beste met ons paardje voor dus ik durf geen uitspraak te doen. Blij dit even volgen ben benieuwd naar de verdere discussie.
Stress vind ik overtrokken....... de hartslag ging om hoog bij de paarden die oogkleppen droegen en een 'eng' geluid hoorden terwijl zij niet konden zien waar dit vandaan kwam.
Overigens vind ik dat men zich om stress niet zo druk hoeft te maken (net als dat onderzoek dat ontwormen 'stress' zou opleveren bij paarden) er zal altijd sprake zijn van stress in bepaalde situaties, in meer of mindere mate.
Wat denk je dat het rijden van wedstrijden met het 'stresslevel' van een paard doet? Beetje stress is gezond.... voor mens én paard. Maargoed, da's mijn mening.
Daarnaast verschilt dat imo idd per paard, mijn merrie reageert toch nauwelijks op geluiden en wil wedden dat die even zo veel of zo weinig stress heeft met of zonder oogkleppen als een geluid hoort.
Cowgirl schreef:Verder heb ik altijd geleerd tegen een paard met kleppen te praten of contact te houden met je hand. Zo weet hij dat je eraan komt en waar je bent.