[AR] sperriempje aan menhoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

sperriempje aan menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:43

Ik vroeg me af of er losse lusjes bestaan om een sperriempje aan de neusriem van een menhoofdstel te maken. Na lang zoeken heb ik, in overleg met mijn instructrice, een bitje gevonden waar mijn paardje aardig op loopt, lees: niet meer de hele tijd zijn mond open doet. Tanden zijn nagekeken, hij is gewoon super gevoelig en het is een jonge pony. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje. Aan de longe heeft hij een hoofdstel in met gecombineerde neusriem, en dan loopt hij veel fijner. Ik zou zoiets dus graag ook aan mijn menhoofdstel hebben. bestaat dat? Of moet ik dat door de tuigmaker laten maken?

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:53

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:53

WinstonVDB

Re: sperriempje aan menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:57

De nieuwste modellen menhoofdstellen hebben bijna allemaal een sperriem, blijkbaar hebben een hoop paarden het toch nodig :)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:17

Wat handig zeg! Nu nog op zoek naar eentje in maat minishet := Ik heb een ideal tuig, maar kon het bij ideal op de site niet vinden..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:20

WinstonVDB schreef:
De nieuwste modellen menhoofdstellen hebben bijna allemaal een sperriem, blijkbaar hebben een hoop paarden het toch nodig :)

Nodig hebben of het gebruiken omdat het eraan zit zijn 2 hele verschillende dingen.

Tegenwoordig kom je meer hoofdstellen met sperriem tegen dan zonder. Het lijkt een trend te zijn geworden en iedereen gebruikt het gewoon zonder er eigenlijk over na te denken waarom een sperriem er aan zit.

Uiteraard is dat voor de TS anders aangezien ze specifiek op zoek is ernaar omdat haar paard er beter op loopt.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:31

ik denk toch dat zon verandering in modellen niet voor niets wordt doorgevoerd

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:32

van Ideal zijn die lusjes verkrijgbaar, ze hangen gewoon bij Divoza. (http://www.divoza.com --> Mensport --> Tuigaccessoires, 2e pagina) Ze staan alleen niet op de Ideal-site. Kosten 3,95. Je kan ze ook laten snijden bij een zadelmaker, kan nooit zoveel kosten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:34

Zowel Zilco als Ideal heeft lusjes die je om je neusriem kan schuiven. Als het goed is krijg ik ooit nog eens een leren van Ideal in minishet versie :x voorlopig heb ik er eentje van Zilco met daar doorheen een sporenriempje (die zijn niet zo extreem lang voor een minishet vergeleken bij de standaard sperriempjes)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:51

bedankt voor de tips allemaal :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:31

ah mooi topic, ik was toevallig van de week op internet aan het zoeken geweest of ze bestonden voor menhoofdstellen en wat ze kosten... 8-)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:33

Of je vervangt je neusriem gewoon voor een gecombineerde neusriem :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:52

Ik heb mijn tuigenmaker een lusje aan/door de originele neusriem van het hoofdstel laten maken.
Wist toen nog niet dat die dingen ook los bestonden.

Heb er nu wel spijt van; die losse lusjes zijn wel minder mooi vind ik, maar gebruik op het moment het hoofdstel voor 2 verschillende pony's, en de éne heeft de sperriem niet nodig, dus dan 'stoort' zo'n lusje alleen maar, vind het zonde. Daarnaast heeft de pony die wel de sperriem nodig heeft, hem ook niet altijd nodig.
En zo'n losse kan je er dus ook zo weer afhalen.

Heb echter wel een donkerbruin tuig, dus als ik zo'n losse zou hebben, zou hij wel in die kleur verkrijgbaar moeten zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:02

Ik heb zo'n lusje bij de Divoza besteld, helaas nog steeds niet ontvangen. Heb de neusriem en losse sperriem meegenomen naar een hakkenbar, en de schoenmaker daar heeft een prachtig dun lusje voor me gemaakt voor 3 euro. En dit is dus in alle maten en kleuren te verkrijgen. Bij divoza maar in 1 maat en 1 kleur ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:33

ik heb gewoon een zwarte nodig, en wil geen lusje aan mijn neusriem vast hebben, dus ik ga even kijken of ik er eentje van Ideal gewoon hier bij v. Schie kan bestellen...

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:35

Je kan ook een gewone neusriem met sprerriem aan je menhoofdstel doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:37

past die er wel aan?

dan nog moet ik gaan aanschaffen, want ik heb geen zwarte neusriem... :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:02

Als van Schie ze heeft liggen, kan dat natuurlijk ook, maar de schoenmaker maakt het dus ook zo voor je. Ik heb een sperriem van ohz gepakt en klaar was ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:02

zwarte sperriem heb ik ook wel liggen, alleen geen lusje...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:28

Van Schie heeft in ieder geval de lusjes van Zilco liggen, vast ook die van Ideal ook wel. Thats reminds me dat hij er een van Ideal in minimaat zou laten maken voor me :x 2 maanden terug :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:33

Heb die van Ideal wel eens in mijn handen gehad, mijn groom rijdt haar paard ook met zo'n zelfde lusje. Voor kleine pony's vind ik ze te groot. Dan had ik maar een simpel smal lusje laten snijden bij de zadelmaker. Voor paarden is die van Ideal wel mooi, ook qua vorm (beetje druppelvormig).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:36

Divine schreef:
Heb die van Ideal wel eens in mijn handen gehad, mijn groom rijdt haar paard ook met zo'n zelfde lusje. Voor kleine pony's vind ik ze te groot. Dan had ik maar een simpel smal lusje laten snijden bij de zadelmaker. Voor paarden is die van Ideal wel mooi, ook qua vorm (beetje druppelvormig).

Klopt, Van Schie zou speciaal voor de kleintjes (op mijn verzoek) kleinere laten maken bij Ideal. Heb er alleen nooit meer wat van gehoord. Gebruik er nu een van Zilco die eigenlijk te groot is. Ach, het functioneert prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:09

Evelli schreef:
Van Schie heeft in ieder geval de lusjes van Zilco liggen, vast ook die van Ideal ook wel. Thats reminds me dat hij er een van Ideal in minimaat zou laten maken voor me :x 2 maanden terug :+

ik heb even gemaild, en hij bestelt er eentje van Ideal voor mij, ik heb gewoon een full hoofdstel (geen ideal, maar dat maakt niet uit volgens mij), dus qua maat moet dat prima zijn...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:41

Nouvel schreef:
past die er wel aan?

Natuurlijk!
Waarom zou een normale neusriem niet passen? Kwestie van je huidige neusriem eraf halen en gewoon een rijneusriem door de frontriem halen.
Rijd al jaren met een rijneusriem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:05

ik heb wel eens zitten kijken, maar ik vraag me af of dat wel past bij de frontriem en of het gespje niet in de knel komt bij de bakstukken bovenaan...

maar goed, ik heb toch ook geen zwarte gewone neusriem, dus een lusje is dat het goedkoopst... :D