[AR] Ervaringen Ideal Australisch Notenbruin Mentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Ervaringen Ideal Australisch Notenbruin Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:37

Hallo Bokkers,

In April 2011 heb ik een splinter nieuw Ideal Australisch Notenbruin Mentuig gekocht.
Zat nog te twijfelen tussen zwart en bruin, maar vond de bruine wel bijzonder dus ben voor de bruine gegaan en wat een spijt heb ik nu!

Het zit namelijk zo,
Ik kwam erachter dat mijn tuig steeds verder beschadigde en het is nu zo erg beschadigd dat het gewoon niet mooi meer is.
Heb mijn tuig en tweewieler meerdere malen laten controleren door verschillende mensen, om te kijken of er niets te strak zat of te los ed.
Alles zat altijd goed.
Met mijn zwarte tuig hiervoor heb ik dan ook geen enkel probleem gehad, geen beschadigingen niets.

Ik heb een mail gestuurd naar de winkel waar ik het tuig heb aangeschaft en die verwijten de beschadigingen aan een te strakke boom (lamoen).
Ook de losse stiksels zouden hierdoor komen.
Oke het zou kunnen, maar ik het het toch door zoveel mensen laten controleren? En op mijn zwarte tuig zitten geen beschadigingen? Die zou dan toch ook op dezelfde plekken soortgelijke beschadigingen moeten vertonen?

Ik ben erg zuinig op mijn tuig, na het mennen neem ik mijn tuig af en berg het voorzichtig en goed op. Ben maar een arm op zichzelf wonend studentje en de aanschaf van dit tuig was niet echt gepland maar kwam op mn pad dus ben ervoor gegaan.. maar oow wat baal ik nu dat mn zwarte tuig de deur uit is :(

Ik vraag mij af, zijn er meer mensen met soort gelijke beschadigingen op dit tuig, dus is het 'normaal' of is er gewoon iets niet goed gegaan met die van mij?

Hier enkele foto's. Dit zijn overigens niet alle plekken, ook stiksels op mijn strengen laten los en op andere plekken is ook "verf" weg geschuurd.
Dit zijn alleen foto's van mijn schoft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Keet

Re: Ervaringen Ideal Australisch Notenbruin Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:23

Maar wat kan de winkel waar je het gekocht hebt aan deze beschadigingen doen? Die is toch ook bij je op stal geweest om het te passen? Zo ja, dan heeft hij zijn uiterste best gedaan om het goed passend op je pony te krijgen.

Enigste dat je nog kan doen is contact opnemen met Ideal (eventueel via de winkel waar je het hebt gekocht)

Vind de beschadigingen op de eerste twee fotos erg vreemd, worden die veroorzaakt door je lichtoog? Want als die zulke beschadigingen kan veroorzaken zit er toch iets niet goed bij het inspannen lijkt mij.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:20

zie dat bij mijn tuig ook bij mijn tweewieler, dat is alleen zwart dus valt minder op, omdat de tweewieler bij halthouden en voorwaarts gaan toch wat meer druk op de lichtogen krijgt als een wagen met 4 wielen...
het lamoen ligt minder stil als bij een vierwieler, ik doe de buitensingel altijd flink strak, want ook in de wendingen komt er meer druk en beweging op het lamoen als bij een vierwieler, en daardoor dus ook meer kans op dit soort beschadigingen, dat ligt niet aan de kleur van je tuig.
ik vind het overigens normaal dat je tuig op deze plaats slijt.....het is wel jammer,......maar niet te voorkomen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:32

Biancacoo schreef:
zie dat bij mijn tuig ook bij mijn tweewieler, dat is alleen zwart dus valt minder op, omdat de tweewieler bij halthouden en voorwaarts gaan toch wat meer druk op de lichtogen krijgt als een wagen met 4 wielen...
het lamoen ligt minder stil als bij een vierwieler, ik doe de buitensingel altijd flink strak, want ook in de wendingen komt er meer druk en beweging op het lamoen als bij een vierwieler, en daardoor dus ook meer kans op dit soort beschadigingen, dat ligt niet aan de kleur van je tuig.
ik vind het overigens normaal dat je tuig op deze plaats slijt.....het is wel jammer,......maar niet te voorkomen.

Eens :j balans van de tweewieler is zo belangrijk.
Je zou iets van een kinriembontje onder je lichtoog kunnen doen, dat de gesp niet meer op het leer komt.
Leer is best een zacht product, dus beschadigd best snel :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:02

Ik geef ook zeker niet de winkel de schuld waar ik het vandaan heb, heb een mail gestuurd met de vraag hoe dit kan ontstaan, aangezien naar mij weten mijn kar en tuig gewoon goed zijn.

Als tip heb ik gekregen dat ik de beschadigde plekken kan verven met leerverf. Iemand hier ervaring mee?
En de stiksels zouden hun opnieuw kunnen doen.

Evelli bedankt voor de tip!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:38

Stiksels die loslaten vind ik eerlijk gezegd niet kunnen...... en dat zou je van Ideal al helemaal niet (mogen) verwachten.
De beschadigingen op het schoftje bij de lichtogen.... tsja, die heb ik er ook zitten, en ik rijdt altijd met een 4wielige wagen. Denk dat er in het verleden toch wat geschoven is oid, dat voorkom je ook niet. Mijn tuig heeft wel een extra soort lipje/flapje, zodat de beschadigingen daar wel zoveel mogelijk beperkt blijven.

Maar stiksels die loslaten, ook op de strengen, nee sorry, dat moet niet kunnen vind ik. Of je strengen moeten constant ergens tegen aan schuren, maar dat lijkt me niet logisch als je alles goed voor elkaar hebt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:00

Gebruik je wel eens lederolie op je tuig? Lederolie kan stiksels verweken waardoor ze los gaan laten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:05

Napie schreef:
Gebruik je wel eens lederolie op je tuig? Lederolie kan stiksels verweken waardoor ze los gaan laten

Ik gebruik al járen lederolie (blanke, van Rapide), en niet zo zuinigjes ook. Nooit loslatende stiksels gehad :n
Al heb ik geen Ideal tuig. Tuigenmaker zei wel dat ik nu wel ietsje mag minderen. Ik maakte het eerder eerst altijd goed schoon met leerzeep, in laten trekken, uitpoetsen, en daarna flink in de olie.

Nu is me aangeraden de olie even weg te laten, en bijv. alleen schoon te maken met leerzeep, evt. daarna nog met lederdressing.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:12

Ik heb het tuig tot nu toe 3 keer in geolied, 1ste keer was toen ik het tuig kocht, op aanraden van de winkel en 2 keer voor een wedstrijd :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:21

Ik heb op mijn schoftje dezelfde beschadigingen zitten, alleen geen ideal tuig.

iloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:05

Zoals je weet, heb ik precies hetzelfde probleem met mijn ideal tuig.
Ook stiksels die loslaten en beschadigde plekken, en dat terwijl ik het tuig nu 5 maanden heb.
Het bovenste laagje lijkt er gewoon vanaf te gaan?.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:01

Die 1e foto vind ik niet normaal !!! die laatste kan ik me nog wat bij voorstellen dat het door het schuiven wel iets slijt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:04

Maisie schreef:
Die 1e foto vind ik niet normaal !!! die laatste kan ik me nog wat bij voorstellen dat het door het schuiven wel iets slijt.

Eens, grotendeel van de beschadigingen die ik zie zijn gewone slijtage. Blijktbaar is het leer van het notenbruie tuig zachter en dus gevoeliger voor beschadigingen. Zonde, maar weinig aan te doen denk ik.
Die eerste beschadiging in dit geval vind ik wel erg heftig. Maar waar komt dat onderdeel op dat punt tegenaan dat het op deze onnatuurlijke manier stuk gaat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:21

Evelli schreef:
Maisie schreef:

Eens, grotendeel van de beschadigingen die ik zie zijn gewone slijtage. Blijktbaar is het leer van het notenbruie tuig zachter en dus gevoeliger voor beschadigingen. Zonde, maar weinig aan te doen denk ik.
Die eerste beschadiging in dit geval vind ik wel erg heftig. Maar waar komt dat onderdeel op dat punt tegenaan dat het op deze onnatuurlijke manier stuk gaat?

Ook mee eens. Dat soort scheuren e.d. horen niet voor te komen op een vrijwel splinternieuw tuig, dan ga je je haast afvragen wat er in godsnaam mee gedaan wordt, dat het er zó uitziet.
Beschadiging op het schoftje heb ik zelf ook, gaat toch iets schuiven, dat hou je gewoon niet tegen. Maar als mijn strengen er zó uitzagen na slechts enkele maanden, en ik weet dat er niets raars mee is gebeurd, dan zou ik ook wel erg vreemd staan op te kijken.

Zou dit bij de zwarte Idealtuigen ook voor komen???

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:22

Ik heb nergens last van gehad bij mijn zwarte Ideal tuig :n geen beschadigingen niet :n
Denk echt dat het leer van de notenbruine tuigen zwakker is dan het zwarte ofzo.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:25

Ik heb een notenbruin/donkerbruin merkloos tuig, schijnt uit Hongarije te komen, superkwaliteit. Tuig wordt al een jaar of 5 zéer intensief gebruikt, en ik ben er zuinig op, maar poets het niet na iedere rit, neem het vaak zelfs niet eens af. Doe wel regelmatig dus vetten en olieen, dat wel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

JoyCiej007 schreef:
Ik heb een notenbruin/donkerbruin merkloos tuig, schijnt uit Hongarije te komen, superkwaliteit. Tuig wordt al een jaar of 5 zéer intensief gebruikt, en ik ben er zuinig op, maar poets het niet na iedere rit, neem het vaak zelfs niet eens af. Doe wel regelmatig dus vetten en olieen, dat wel.

De notenbruine Ideal tuigen dan :) Ik poetste mijn tuig eigenlijk bijna nooit :+ haalde er regelmatig een vochtige doek over en met wedstrijden wilde ik het wel eens schoonmaken en invetten. Olie heb ik alleen voor het eerste gebruik gebruikt op aanraden van de verkoper (van schie in zwaanshoek)
Nu Zilco, dus daar gelukkig vanaf :D dat tuig gaat af en toe mee onder de douche :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:10

Echt raar hoor dat dit bij het notenbruine dus gebeurt.
Heb dus een zwart Ideal tuig van ongeveer 7 jaar oud, ziet er nog prima uit, niets loslatende stiksels. Is trouwens geen luxe marathon maar een zware marathon. En behoorlijk intensief gebruikt bij vorige eigenaar en bij mij toch ook wel minstens 2 per week. Alleen bij het zadeltje zit een beschadiginkje maar dat is volgens mij een soort 'stoot'-schade.
Maak het schoon met sopje van groene zeep of zadelzeep en zo (heel) af en toe smeer ik het in met rapide dressing of NAF spul uit zo'n pot, weet even de naam niet.

Dus denk toch echt dat dit iets is van het bruine...zo zeg , dat is geen goede reclame voor Ideal.
@Jenkins, misschien uitdraai maken van dit topic / link naar ze toesturen en vragen wat hun commentaar is??

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:01

Ik heb hem ook, in die kleur. Ik ben er echt onwijs tevreden mee, nergens beschadigingen of verkleuringen. Ik verzorg het leer wel erg goed, ben er heel zuinig op.
Wel erg zonde zeg van je tuig, je kunt wel even contact opnemen met Ideal, wat zij ervan vinden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:20

Mijn instructrice heeft het ideal luxe marathon tuig in die kleur, maar die heeft nergens last van. Tuig wordt voor alles gebruikt ook marathon.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:26

Iloon heeft een mail gestuurd naar Ideal en die hebben haar gevraagd het tuig op te sturen zodat ze het konden na kijken. Erg netjes aanbod, helaas kunnen we beide onze tuigen nu niet missen.

Ik heb zojuist bontjes gekocht, 2 van Br kinbondjes die ik onder de riempjes heb gedaan en mn lamoen weer wat breder gemaakt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:32

Hier nog iemand met hetzelfde probleem. mijn tuig is nu 7 maanden oud en valt van ellende bijna uit elkaar, mijn stiksels laten dus los!

Ik heb alleen de lichtbruine versie van jullie tuig....

Ik ben met mijn tuig terug gegaan naar van Rijs en die hebben het tuig laten zien aan Ideaal. Van Rijs is erg boos over de staat waarin mijn tuig nu verkeerd....

De afhechting van mijn tuig is gewoon heel slecht!

Ik hoor morgen meer van van Rijs, over een eventuele oplossing.....

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:37

Ik wilde ook graag notenbruin, maar die was niet meer leverbaar in maat minishet... als ik dit zie vind ik datniet zo erg meer... wat zonde zeg!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:40

Crista ik ben benieuwd hoe het afloopt!
Ik wil ook echt niet weten hoe mijn tuig er over een paar maanden uit ziet.. als het nog veel meer slijt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:42

het slijten valt bij mij wel mee, maar mijn stiksels vaal gewoon langzaam uit mijn tuig....

Ik ben ook erg benieuwd morgen! Ik laat het jullie weten!