[AR] Zwabber kar met onafhankelijk lamoen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Zwabber kar met onafhankelijk lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:54

Mijn vraag is of de mensen die rijden met een enkelspan wagen waarbij een onafhankelijk lamoen gebruikt word ook last hebben van een zwabber wagen.

In jip en janneke taal: in draf word de wagen dan van links naar rechts geslingerd.

Met mijn eerste wagen had ik er geen last van pas toen de bomen werden ingekort ging de wagen zwabberen. Waardeloos.
Stalgenoten kochten een spikplinter nieuwe enkelspanwagen met onafhankelijk lamoen en ook hun wagen ging zwabberen. Ze hebben er enorm aan lopen sleutelen...terug naar de dealer etc etc maar het is er nog niet helemaal uit.
Laatst heb ik zelf weer met een enkelspan wagen gereden en deze deed het ook in draf.

Dus hoe zit het bij jullie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:02

:oo zou het dan toch daardoor komen?
Zie mijn topic:
[AR] zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Nou moet ik er wel bij vermelden dat mijn zweng eigenlijk achteraf gezien ook wel erg weinig ruimte heeft om te bewegen....
Heb al contact opgenomen met mijn dealer, kreeg secretaresse aan de tel. ; hij zou terugbellen, was toen druk met klanten. Niets meer van weer gehoord, dus ga maar weer eens bellen.

Ibbel

Re: Zwabber kar met onafhankelijk lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:55

Ik heb hetzelfde met mijn wagen :j Niet extreem, eigenlijk alleen op verharde wegen; ik kan er mee leven, want ik rijd vrijwel 100% in het bos. Maar goed is het niet.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:39

Ik heb het ook wel eens gehad, dat mijn wagen wat ging zwabberen. dit kwam gewoon omdat mijn buitensingel te los zat. Nu zit hij wat strakker en nergens geen last meer van gehad :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:07

De mijne doet het ook wel ietsje als je goed oplet.
In het begin was het behoorlijk en ook storend, toen hebben het de zweng was losser gezet en en ging het al beter...

Die van mij ging eigenlijk in de kadans van de beweging van het paard mee op de harde weg met de voorwielen als het ware...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:40

Mijn kar (flinke vierwieler) zwabbert in draf iets als ik de buitensingel te los heb zitten. Als ik die wat strakker doe, is het over.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:12

Wat heb je voor tuig??

Met mijn vorige tuig (Ideal) had ik dit ook altijd.
Sinds ik mijn van Rijs tuig erop heb liggen, ligt mijn wagen ook stil achter de pony.
Nu ligt mijn van Rijs tuig ter reparatie en heb ik weer even het Ideal tuig in gebruik, en ja hoor, we worden meteen weer zeeziek!

Ik kan niet helemaal benoemen waar het aan ligt. Maar op een of andere manier klopt er iets niet bij dat Ideal tuig.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:01

ik heb een zilco tuig, en ook een wagen met onafhankelijk lamoen.
heb er geen last van, moet wel zeggen, de buitensingel doe ik idd ook wel strak om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:59

Sjonniej schreef:
Wat heb je voor tuig??

Met mijn vorige tuig (Ideal) had ik dit ook altijd.
Sinds ik mijn van Rijs tuig erop heb liggen, ligt mijn wagen ook stil achter de pony.
Nu ligt mijn van Rijs tuig ter reparatie en heb ik weer even het Ideal tuig in gebruik, en ja hoor, we worden meteen weer zeeziek!

Ik kan niet helemaal benoemen waar het aan ligt. Maar op een of andere manier klopt er iets niet bij dat Ideal tuig.

Ik heb een Imperial Riding tuig en bij mij begon het gezwabber na aanschaf van een Picasso tuig en het daarbij iets inkorten van de bomen want volgens de verkoper kon dat makkelijk en zou het paard ook wat beter voor de wagen staan. Het picasso tuig is retour gegaan en de wagen heb ik later verkocht (beide om andere reden).

Mijn stalgenoot rijd met een kunstof tuig van Co Pater.

Ik wilde graag meer ervaringen weten omdat ik nu begin te twijfelen of ik een wagen met onafhankelijke bomen wil(voor mij handiger met inspannen als ik alleen ben) of toch voor een vast lamoen moet gaan.
Wij rijden hier veel over de verharde weg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:17

nadat wij de zweng losser hebben gezet was het probleem grotendeels bij ons verholpen.
wij hebben ook losse burries en een kunststof tuig en wij rijden hoofdzakelijk over de harde weg...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:26

Het is op de harde weg inderdaad wel erger dan op het gras. Maar ook op het gras wil hij wel gaan slingeren als we een hoog tempo draven.

Cowgirl, ik weet zeker dat het niets met de onafhankelijke bomen te maken heeft. Als ik eens om me heen kijk en zie hoeveel menners er onafhankelijke bomen hebben, dan geloof ik niet dat zij allemaal zeeziek worden in draf. Ik denk eerder dat het komt doordat het tuig niet helemaal op de juiste maat is afgesteld of zoiets.
Misschien moet je de bomen iets smaller zetten, waardoor het schofttuig meer 'klem' zit en de wagen dus niet kan gaan wiegen?
Het verstellen van het zweng zou ook kunnen inderdaad, omdat het erger wordt naar mate je harder gaat draven. Dus dan krijg je ook meer beweging in de schouder, dus aan het borsttuig, dus aan het zweng. (maar dan vind ik het nog steeds gek dat ik bij mijn andere tuig nergens last van heb)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:21

Sjonniej schreef:
Het is op de harde weg inderdaad wel erger dan op het gras. Maar ook op het gras wil hij wel gaan slingeren als we een hoog tempo draven.

Cowgirl, ik weet zeker dat het niets met de onafhankelijke bomen te maken heeft. Als ik eens om me heen kijk en zie hoeveel menners er onafhankelijke bomen hebben, dan geloof ik niet dat zij allemaal zeeziek worden in draf. Ik denk eerder dat het komt doordat het tuig niet helemaal op de juiste maat is afgesteld of zoiets.
Misschien moet je de bomen iets smaller zetten, waardoor het schofttuig meer 'klem' zit en de wagen dus niet kan gaan wiegen?
Het verstellen van het zweng zou ook kunnen inderdaad, omdat het erger wordt naar mate je harder gaat draven. Dus dan krijg je ook meer beweging in de schouder, dus aan het borsttuig, dus aan het zweng. (maar dan vind ik het nog steeds gek dat ik bij mijn andere tuig nergens last van heb)

Ik kan en wil hetzelf ook niet geloven dat het aan het lamoen zelf ligt (wellicht een uitzondering daargelaten) aangezien er idd erg veel mensen met zo'n wagen rijden en ze nog volop gemaakt worden. Ook omdat ik al gelezen heb dat er ook mensen zijn die nergens last van hebben.

Ik zoek rustig verder naar een geschikte kar en zal de tuigen tips mee nemen bij een eventuele proefrit.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:59

ik heb zelf een normaal lamoen, nooit zwabber wagen, ik groom bij iemand met zoon zelfde lamoen, wel een zwabber wagen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:08

Ik heb het iets maar alleen op het harde.In zand of gras geen probleem

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:31

wat voor lichtogen zitten er aan je tuig?

wij hebben toen we net een nieuwe kar hadden gekocht eerst het oude tuig gebruikkt met de gewone lichtogen. toen we brancaarbeugels hadden was bij ons het geslinger klaar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:09

De oorzaak: De meeste wedstrijdwagens worden extreem kort gebouwd, zonder of met onvoldoende toespoor.
Toespoor is het licht naar binnen gericht zijn van de wielen. Dit is nodig om rechtuitstabiliteit te krijgen.
Natuurlijk moet je er voor zorgen dat de onafhankelijke lamoenbomen met zo min mogelijk speling op en neer kunnen bewegen,
maar ook al is dat voor elkaar is dit rijgedrag bij sneldraf niet weg.
De buitensingel strak is niet de oplossing omdat er in de lichtogen altijd speling over blijft.
Buitensingel mag niet strak; dit om beschadiging in de oksel van je paard te voorkomen.
Het probleem kan verholpen worden door een molenrem te monteren (en te gebruiken) of je lamoen iets langer te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:12

OK Albert, goed toelichting!
Van de buitensingel leek me ook al geen oplossing, wat je zegt, die hoort niet zo strak.

Zondag voor het eerst een rit gemaakt op wagen met onafhankelijk lamoen. Dure wagen en zag er prachtig uit. Maar het slingerde wel degelijk, vond het heel irritant. Was met ander paardje dan die van mezelf, met v/d Wiel tuig, nou lijkt me toch fatsoenlijk tuig. Ingespannen door professioneel iemand. Dus daar ligt het echt niet aan.
Op deze wagen zat ook een molenrem, die moest je dus gebruiken als je dus ging zwabberen.
Nou vond ik dat maar raar, een wagen hoort niet te zwabberen, vind het ook lastig dat je daar ook nog aan zou moeten denken als je ment.
Dus wij zijn al zwabberend rondgegaan.
Merkte wel dat het meer of minder was al naar gelang het paard meer/minder hard aanzet.

Dus voor mij niet zo'n wagen, geen mij dan maar mijn oude Wijkmans, ligt als een blok op de weg / in het zand, geen onafhankelijk lamoen en geen gezwabber.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:19

Van technische dingen etc. heb ik geen verstand. Wel kan ik zeggen dat wij absoluut geen last hebben van een zwabberkar met het onafhankelijke lamoen. Juist niet...deze is meer stabiel dan onze vorige wagen.
Wel hebben we stuurvertraging...een molenrem hebben we ook.
Maar ik heb geen idee of dat daarop van invloed is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:22

Wijkmans/ VDH wagens hebben wel toespoor; meet maar na. Het probleem ligt niet aan de onafhankelijke lamoenbomen, maar goed toespoor moet je berekenen en komt erg nauw; dat is duur en de meeste poolse wagens hebben daarom gewoon een rechte voor- en achteras.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:26

Maar dan blijf ik het gek vinden dat ik met het van Rijs tuig nergens last van heb en dat ik zeeziek wordt als ik het schoftje van Ideal erop heb liggen.
Afstellingen etc. zijn allemaal exact hetzelfde; dezelfde wagen etc.

Het is niet dat ik de besproken theorieën wil tegenspreken, maar voor mezelf snap ik gewoon niet hoe het kan!

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de lichtogen van het Ideal-tuig iets lager hangen. Zou dit het dan misschien zijn?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:31

Van Rijs tuig heeft een lang naar beneden doorlopende schoft t.o.v. Ideal?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:41

Wees maar blij dat het met jouw andere tuig dan blijkbaar is opgelost. Denk dat het toeval is en je bomen in combi met lengte van paard of zoiets dan net iets opheffen waardoor het wel goed loopt.
Bij de wagen die ik zondag meehad was het niet continue zwabberen, maar wel regelmatig. Tuig zou natuurlijk niets moeten uitmaken. Een wagen hoort niet te zwabberen. De wagen zwabbert, niet het tuig ;)

@Albert, kun jij een soort definitie geven van de term 'toespoor', bedoel je hoe de achterwielen in de voorwielen sporen of zoiets?
Ik heb ook met v.d. Wal wagens en een keer met een v.d. Heuvel wagen gereden, oude wagen, maar die lag ook als een blok achter mijn paard, dat klopt. En de Dekkers wagens slingeren ook niet.

Ik schrok er zondag van, dacht dat we lekke band hadden of het wiel eraf ging _O-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:23

Afbeelding
Toespoor, het naar de hartlijn van het rijtuig richten van de voorwielen zorgt voor meer rechtuitstabiliteit.
Uitspoor geeft een zeer onrustig rechtuit gedrag.
Zo extreem als op de afbeelding is het uiteraard niet; denk aan een paar cm verschil tussen achterkant en voorkant van de velg t.o.v. de hartlijn.
Zelf gaan knutselen en op "toevallig goed" gokken kan ik afraden; er is een mooie berekening voor maar die kan ik even niet vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:33

maar mijn wagen heeft achter 'gestookte wielen', die zijn een klein beetje naar binnen gesteld. Dit zou de stabiliteit ten goede komen....
Erg technisch dit allemaal, maar het valt me dan wel weer 'mee' om te zien dat er dus een stuk meer mensen bekend zijn met dit probleem, had er zelf nl. ook al een tijdje geleden een topic over geopend. Al heeft het dus bij mij volgens mij ook (of voornamelijk) met de weinige ruimte te maken die de zweng heeft om te bewegen, en de dempers die er achter gemonteerd zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:14

Super toelichting, thanks +:)+
@Joycie, ligt er blijkbaar maar net aan hoe die wielen 'gestoken' zijn. Teveel of te weinig kan dus voor zwabberen zorgen.