[AR] Wanneer Kalkoenen indoen tijdens samengestelde menwedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Wanneer Kalkoenen indoen tijdens samengestelde menwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:46

Ik ga met pasen mijn eerste menwedstrijd rijden en ik had een vraag over kalkoenen...

Ik heb voor het eerst kalkoengaten laten zetten in de ijzers omdat alles voornamelijk op gras is en je dan meer grip hebt. Dressuur, vaardigheid en 5 van de 6 hindernissen.

Nu mijn vragen:

01. Moet ik het paard ook laten wennen aan het lopen met de kalkoenen?
02. En wanneer moet ik ze indoen? Tijdens de dressuur en de vaardigheid doe ik ze dan gelijk in, en stap naar het inrijterrein.
03. Maar wanneer doen jullie ze in bij de marathon, voor de start van de A of voor de start van E en draven jullie dan gewoon op eventuele harde wegen waar je overeen moet? De route zal hoogstewaarschijnlijk over harde grindpaden, zandpaden, graspaden, maar ook stukken asfalt gaan...

Graag hoor ik jullie ervaringen wanneer jullie ze indraaien en waarom dan...

S_zanne

Re: Wanneer Kalkoenen indoen tijdens samengestelde menwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:33

Ik heb 4 jaar bij een 4-span gegroomd. Wij deden nooit kalkoenen in.
Ook bij het 2-span waar ik nu groom geen kalkoenen.

Als je perse kalkoenen in wilt zou ik het voor het E doen. Kalkoenen over de verharde weg lijkt me niet fijn.
Je hebt tijd genoeg om de kalkoenen in te doen tijdens de rust.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:06

ik zou het ook voor het e traject doen. Ik heb tot nu toe geen kalkoenen gedraaid. Kreeg ze er namelijk niet in.

dus een tip, oefen wel een paar keer met het er in draaien en kijk ook als het schroefdraad goed is en blijft.

Omdat mijn ijzers verlegd werden kreeg ik de kalkoenen er niet ingedraaid.

Het ligt er ook aan met welke kalkoenen je gaat rijden, die met widea punt of zonder.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:07

Ik doe ze altijd gelijk bij de buitenrit al in.. Mits de route niet alleen maar over het asfalt gaat.. En je dus redelijk door de berm kan rijden of over zandpaden..
Dit vooral omdat mijn pony vreselijk druk is, en in de 10 minuten tussendoor het bijna geen doen is om dan 8 kalkoenen erin te krijgen.. ;)
Als je pony braaf stilstaat is het wel te doen..

Je kan evt voor het rijden van de buitenrit watjes met hoefvet erin doen, dan is het zo gebeurd ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:07

Ik heb 2x kalkoenen gebruikt omdat mijn pony normaal nooit op ijzers staat, maar het toen wel even nodig was. Tijdens trainingen gleed ze al vrij snel uit, terwijl we helemaal geen scherpe en snelle wendingen maakten, dus voor alle zekerheid tijdens wedstrijd maar wel met kalkoenen gereden.

Volgens mijn hoefsmid mag je nooit met kalkoenen over het asfalt, en al helemaal niet in draf, dat is erg slecht voor de hoeven en pezen, je kan er de pezen mee kapot rijden.
Dressuur en vaardigheid zou ik ze er in draaien vlak voordat je de ring in gaat (of vlak voor het losrijden, als dit ook gewoon gras is), E traject ligt er aan, heb een 3e wedstrijd helaas het E traject zonder kalkoenen gereden omdat er op sommige stukken tussen de hindernissen door geen gras was, en de berm was niet geschikt om in te rijden (slootjes, geparkeerde auto's, etc.). Merkte toen meteen dat pony vrij veel aan het glijden was.

Of ze er ook echt aan moeten wennen weet ik niet, je zou natuurlijk altijd een keertje thuis de kalkoenen er in kunnen draaien en even wat op het gras wat wendingen en bochten draaien, zodat ze er een beetje aan kan wennen.

Maar er zijn er zat die helemaal niet glijden zonder kalkoenen, ondanks dat ze ijzers onder hebben.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:09

Ik heb een doosje met punten en vierkante blokjes, weet eigenlijk nog niet welke we gaan gebruiken.
Wil ze van de week gewoon eens indraaien en rondje om de bak lopen, zodat hij er even aan kan wennen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:09

chan_fritsje schreef:
Ik doe ze altijd gelijk bij de buitenrit al in.. Mits de route niet alleen maar over het asfalt gaat.. En je dus redelijk door de berm kan rijden of over zandpaden..
Dit vooral omdat mijn pony vreselijk druk is, en in de 10 minuten tussendoor het bijna geen doen is om dan 8 kalkoenen erin te krijgen.. ;)
Als je pony braaf stilstaat is het wel te doen..

Je kan evt voor het rijden van de buitenrit watjes met hoefvet erin doen, dan is het zo gebeurd ;)

Je hebt ook voor een paar cent van die rubberen afsluit dopjes die je in de kalkoengaten kan doen, zodat er, als er geen kalkoenen in zitten, geen zand en troep in de gaten komt. Die dopjes druk je er heel makkelijk in, en die kun je er makkelijk weer uit purren met bijv. een losse hoefnagel.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:10

Ja die rubber dopjes heb ik er ook inzitten, is een compleet doosje van Global

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:20

Hoe erg een paard/pony gaat glijden kan nogal verschillen en hangt o.a. af van hoe ze hun voeten neerzetten.
Mijn eigen fjord glijdt eigenlijk nooit op grasland, ondanks haar ijzers zonder kalkoenen, terwijl een paard van een kennis op hetzelfde veld zo'n beetje loopt te "schaatsen". Hij kan op dat veld eigenlijk niet rijden zonder kalkoenen, terwijl dat bij mij dus gewoon prima gaat.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:23

Mij werd gezegt, dat de dopjes er heel moeilijk uitgingen. Ik ga ook mijn eerst SGMW rijden maar zonder kalkoen, al heb ik ze wel bij.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:24

Ik heb tot nu toe ook nooit met kalkoenen in gereden, dressuur en vaardigheid en marathon niet. Tot nu toe geen last van uitglijden gehad, maar nu ben ik ook een beginnend menner en doe alles rustig aan.

Ik doe zelf de avond dat ik was watjes met hoefvet in de gaten. Dat haal ik er dan met een schroevendraaier er weer uit

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:25

Ik denk dat ik in ieder geval de dressuur en vaardigheid ze om doe en even kijk wat het a, Den e traject is met de marathon

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:29

Rhine_ schreef:
Mij werd gezegt, dat de dopjes er heel moeilijk uitgingen. Ik ga ook mijn eerst SGMW rijden maar zonder kalkoen, al heb ik ze wel bij.

Heb er wel eens 1tje gehad die er idd 'wat moeilijker uit ging', maar om nou te zeggen dat ze er per definitie moeilijk uitgaan, nee. Ben zelf niet zo handig, maar met een vrij 'scherp' puntig voorwerp zoals bijv. een losse hoefnagel (die kan je smid je zo geven) wipte ik ze er heel makkelijk uit. Vond het zelfs fijner werken dan de watjes, want dat was veel meer gepruts voor ik die er uit had.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:30

Waar kun je die dopjes halen dan?
dat is denk ik handiger dan die watjes inderdaad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:36

tallechie schreef:
Waar kun je die dopjes halen dan?
dat is denk ik handiger dan die watjes inderdaad

gewoon bij de ruitersportzaak hebben ze die wel, ligt vaak gewoon bij de kalkoenen, tapschroefje en dat soort zaken.

Edit: ik had ze overigens van rubber, zie ze nu ook van soort foam/schuim, heb daar geen ervaring mee maar dat lijkt me lastiger.
Je hebt trouwens ook een speciaal soort 'schroevendraaiertje' met zo'n borsteltje er aan, 'kalkoengatreiniger', om de gaten mee schoon te maken, maar weet niet of dat zo goed werkt, heb daar geen ervaring mee. Zal ook wel aan het merk en de soort liggen.
Maar dan ben je dus wel weer aan het prutsen om die gaten goed schoon te krijgen, terwijl als je van die dopjes gebruikt als ze geen kalkoenen in hebben, de gaten gewoon schoon blijven. Kwestie van dopje eruit, kalkoen er in.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-04-11 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:37

Oke zal ik voor mijn 1e wedstrijd even kijken. Bedankt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:48

Ja in mijn doosje van global (ca 20 euro) zitten 2 soorten kalkoenen, 2 soorten dopjes, een uitdraaier en een borsteltje en dat alles in een handig plat doosje... Echt wel handig kan zo overal mee naar toe en je raakt niets kwijt, ga ze morgen eens proberen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:52

carolina1278 schreef:
Ja in mijn doosje van global (ca 20 euro) zitten 2 soorten kalkoenen, 2 soorten dopjes, een uitdraaier en een borsteltje en dat alles in een handig plat doosje... Echt wel handig kan zo overal mee naar toe en je raakt niets kwijt, ga ze morgen eens proberen

:j hebben wij ook nog aan zitten denken om zo'n heel setje aan te schaffen. Maar normaal gesproken loopt pony altijd blootsvoets, jaren zonder problemen. Helaas is ze op een gegeven moment eens flink te kort bekapt (niet door een hoefsmid maar door een persoon die 'wel eens bekapte') waardoor ze stokkreupel werd, en daarna erg gevoelig liep. We hebben toen een kleine periode er ijzers onder gehad, was precies in het buitenseizoen.
Nu gaat het op zich wel weer prima zonder ijzers, (en tegenwoordig dan met een écht goede hoefsmid, geen bekapper meer) mocht ik twijfelen en staat ze net ietsje aan de korte kant, vraag ik gewoon mijn hoefsmid wat hij er van denkt, en gaat ze soms evt. uit voorzorg even tijdelijk een korte periode van enkele weken/2 maand op ijzers, zodat de hoeven weer even wat rust hebben.

't is dus dat we normaal gesproken niet met ijzers rijden, maar anders had ik ook wel zo'n setje willen aanschaffen. Nu hebben we gewoon een paar kalkoenen, een simpel sleuteltje en wat dopjes los gekocht.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:32

Ik draai zelf altijd kalkoenen als er hindernissen op gras liggen.
Het ligt aan het A+D traject wanneer ik ze indraai, 60% of meer onverhard = indraaien, anders tijdens de rust.
Ik heb kalkoenen met wideapunten, zodat ze niet zo snel slijten over de weg.

Mijn smit heeft mij altijd verteld, dat het geen kwaad kan om met kalkoenen over de weg te rijden.
Mits elke hoef, 2 gelijke grootte kalkoenen bevat.

Succes ermee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 06:28

Het hangt helemaal af van de gesteldheid van de bodem of wij kalkoenen draaien.
Dressuur en vaardigheid als het gras nat is, zeker hier in de regio met de kleibodem kan het soms spekglad zijn.
Bodem beoordelen wij bij het parcours verkennen.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:03

@ HMM dat heeft mijn smid ook gezegd, dus doe het ook als grotendeels onverhard is.. Scheelt behoorlijk wat stress tussendoor..
@ Jociey007, ik heb ook slechte ervaringen met die dopjes, als ze er snel uitmoeten zitten ze te vast, of er zijn er al een paar uit.. Vandaar dat de smid zei, oh beetje hoefvet, watje erin en dat is er super snel uit :)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:39

Wij draaien de kalkoenen altijd al voor het a traject erin, omdat er gewoonweg geen tijd voor is om in de rust 10 minuten alle kalkoenen erin te draaien. Pony's staan dan ook nog ingespannen en je kunt er niet goed bij. Pony's zijn ook warm van het a traject en ik rijd liever wat stap rondjes om ze in beweging te houden voordat je de marathon ingaat. Ik rijd dus tijdens een wedstrijd altijd met de kalkoenen over de harde weg. Gelukkig komt het bijna niet voor dat er alleen maar verharde weg is tijdens de trajecten.

2 jaar geleden had ik wel gaten laten maken in de ijzers, maar vond ik het te veel werk om steeds die stiften in te draaien. Totdat 1 van de pony's in een scherpe bocht onderuit ging en de andere erboven op viel. Gelukkig is dit goed afgelopen, maar sindsdien rijd ik altijd op scherp. zowel in de dressuur/vaardigheid als in de marathon. Ik heb nooit gemerkt dat de pony's er anders door liepen (ja dat ze zekerder waren) dat ze er aan moesten wennen bedoel ik.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:16

Hier ook gewoon de kalkoenen voor het A traject nog nooit problemen mee gehad.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:28

wij gebruiken ze ook altijd in de dressuur, vaardigheid en marathon. Liefst draai ik ze voor de marathon alvoor het A traject erin. Scheeld veel gestress en gehaast in de rust.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:32

Maar stukken over het asfalt kan dus geen kwaad?
Ik begin nu toch echt te twijfelen... en gebruiken jullie dan de blokjes of degene met de zwarte punten?