[AR] Hoe is het mennen begonnen bij jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Hoe is het mennen begonnen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:38

Hallo bokkers,

Vorig jaar is mijn interesse gewekt voor het mennen toen ik iemand mocht helpen daarmee, ik zou op den duur met wedstrijd achter op de kar mogen staan, helaas heeft dat uiteindelijk niet door kunnen gaan maar ik wil er nog steeds meer van leren want het heeft wel mijn ogen geopend hoe leuk het is. Ik wil daarom graag horen van jullie ervaringen, hoe het mennen begonnen is, zoals, waar kwam het uit voort, wat het met jullie doet, met wat voor pony/paard was dat, wat voor kar en hoe het gevorderd is in loop der tijd.
Ik lees 't graag :)

Afbeelding

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:58

Ik kreeg ooit de keus of de verzorgshetjes kopen of een groot paard. Ik koos voor de shetjes, maar toen riep ik ook meteen: dan wil ik er wel wat mee doen (ik was al te groot om erop te rijden).
Ik heb toen mijn koetsiersbewijs enkelspan aangevraagd. Pony's liepen toen al voor een heel simpel zelfbouw sulky'tje. Tijdens de koetsierscursus heb ik een marathon/recreatiewagen besteld. Uiteindelijk heb ik daar toen 22 weken op moeten wachten voor hij werd geleverd, maar toen ik de wagen eenmaal had ben ik met mijn instructrice begonnen met tweespan. Later toen zij weer een examen organiseerde ook tweespan examen gedaan. Vervolgens ben ik begonnen wat oefenwedstrijdjes te rijden.
Toen zelf me rijbewijs en daar achteraan me E rijbewijs gehaald zodat ik niet meer afhankelijk was van mijn ouders en fanatieker wedstrijden gaan rijden en ook een startkaart aangevraagd voor officiele dressuur/vaardigheid wedstrijden.
Tweespan was leuk, maar met de pony's van de buurvrouw erbij die ondertussen waren beleerd wilde ik meer en ben ik begonnen met vierspanlessen voor het koetsiersbewijs met een vierspan welshjes. Ik had toen zelf nog geen vierspanboom voor mijn wagen en nog geen compleet vierspantuig. Alle benodigdheden voor het vierspan kwamen er en toen gingen we in de wedstrijden verder met het vierspan. Sinds een jaar hebben we ook een nieuwe marathonwagen voor het vierspan, dus nu kunnen we helemaal voluit.
Nu zijn we dus vooral bezig met dressuur/vaardigheid en indoormarathons met het vierspan. Behalve de wedstrijden met het vierspan proberen we voor de lol ook nog weleens wat dingen uit. Tandem, klavertje drie, zesspan, achtsspan en eigenlijk willen we nog wel meer dingen proberen, maar daar hebben we niet al het materiaal voor.

Ik denk dat je zo een aardige indruk hebt gekregen van hoe het bij ons begon ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:14

Ik wilde een minimini pony van 70cm als hond, dus ik kreeg op 10 jarige leeftijd een veulen van 68cm en 6mnd. Maar ze werd groter als verwacht, nl 93cm. Dus wilde we er ook wat mee doen, papa ook. Dus karretje gekocht, tuigje. Maar 3 jaar kocht ik een vierwielertje. Maar dat bleek te zwaar. Dus een mini veirwieletje bijgekocht. En nog een echt stevig gebouwde shet van 99cm met veulen voor de 'groter wagen'. De shet en de smalle grote mini konden het niet met elkaar vinden dus heb ik me eerste shetje verkocht. En nu met die NSPS van 99cm heb ik echt de tijd van mijn leven en we gaan starten met wedstrijden :D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:05

Leuk topic!

Zo'n 5 jaar geleden kwam ik in aanraking met deze tak van sport door iemand waar ik toendertijd met rakker gestald stond, zij reed recreatief aangespannen. Rakker was toendertijd onbeleerd. Met totaal geen ervaring heb ik een tuig en een verschrikkelijk gevaarlijke sulky aangekocht en heb ik de pony er gewoon voorgeknoopt. Eerlijk is eerlijk het was levensgevaarlijk. Rakker werkte totaal niet mee stond alleen op twee achterbenen of liep achteruit. Hoe dan ook die pony moest voor een karretje!
Omdat de sulky een beetje te gevaarlijk was ( kantelde naar achteren had ik met wat strotouwtjes vast gemaakt) kreeg ik omdat ik mijn examen had gehaald een concourswagen (die nomaal gesproken voor kleine maat hackney bedoeld was) Agja met dat ding heb ik ruim een jaar gereden (niet vaak want ik vond mennen toen echt heeeel saai)
Afbeelding

Ik startte een nieuwe opleiding en ging voor het eerst op interne stage, natuurlijk moest rakker mee maar die wagen werd lastig! die was veelste groot en log! Dus via marktplaats kochten wij een sulky die wel degelijk was! nieuw verfje er over heen, andere bandjes en daar heb ik nu nog een heel leuk wagentje aan! Het mennen begon ik wel steeds leuker te vinde, maar echt veel verstand had ik er nog niet van

Toen ik bij hanemaaijer ging lopen leerde ik pas echt correct optuigen en haalde ik mijn koetsiersbewijs, dat is nou zo'n 3 jaar geleden! Het mennen werd hierdoor een stuk leuker en Rakker mocht steeds vaker voor de wagen. na mijn stage hielp ik regelmatig bij stalhouderij hanemaaijer, en zo leerde ik het mennen. Zo nu en dan gingen we dan op pad met een tweespan maar heb ik ook mee kunnen kijken met een 4-span en zelf een 8-span meegemaakt! Ik ben stalhouderij hanemaaijer dan ook zeker dankbaar voor alle lessen en het laten zien dat mennen echt wel leuk is!
Afbeelding
met het paard Zara op pad van stalhouderij hanemaaijer

2 jaar geleden ben ik pas het dressuurmatig rijden op gaan pakken(reed altijd maar gewoon losse leidsels, laat staan bij elkaar rijden haha), mooie wagen kunnen kopen doordat ik mijn draver had verkocht. Ik begon rakker eindelijk is echt aan het werk te zetten Nageeflijk rijden met nette stelling en buiging door de bochten... Via de Blesruiters heb ik toen een paar dressuurmatig menlessen gevolgd en het leek eindelijk wat te worden! Ik ben een startkaart aan gaan vragen en 12 december 2010 ben ik voor het eerst gestart met gelijk 1 winst!
Afbeelding
Les van senior hanemaaijer, rakker liep super daar

4 maanden geleden besloot ik nog een pony aan te schaffen want tweespan rijden leek mij ook wel een uitdaging! het werd de merrie sieb, onbeleerd maar loopt ondertussen gewoon enkel en tweespan!
Afbeelding
2de keer samen in het span!

Ik heb ongelooflijk veel geleerd afgelopen jaren van het mennen, en ben ook super blij dat ik dit samen met Rakker heb kunnen leren!
Afbeelding
wedstrijd in de meern!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:16

Bedankt voor jullie leuke reacties al!
@ Romy_Tessa, dat is dus echt opbouwend gegaan, dat klinkt wel leuk, echt bij niks begonnen, en ik heb even in je profiel gespiekt, die foto's zien en natuurlijk spectaculair uit! wat een plaatje! rijd je veel wedstrijden? en mag ik vragen waar je je koetsiersbewijs gehaald heb?

@ Sasika, wat een eerlijk verhaal, ik geloof dat we allemaal onze zonde wel begaan hebben in de kindertijd ;) maar wat leuk dat je met nog altijd diezelfde pony, waarbij er zoveel fout gegaan is, nu zo goed bezig bent, bedankt voor je foto's! 't ziet er echt plezierig uit allemaal :)
Nog een vraagje, wat zijn nou de verschillen die je merkt met mennen tussen paarden en pony's?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:08

Mijn allereerste contact met het mennen dateert van ca 25 jaar geleden, toen ik als tiener geregeld mee mocht met de rijke "bloemenhandelaren-met-veel-paarden-en-weinig-tijd". De marathons met Friezen waren erg populair, en wij meisjes deden het poetswerk, zowel van paarden als van wagens.
15 jaar geleden werd er op onze toenmalige manege een mencursus georganiseerd, en ik heb toen mijn mendiploma en koetsiersbewijs gehaald. Daarna korte tijd geoefend met de Haffies van de manege, waarvan dit de enige overgebleven foto is.

Afbeelding

Vorig jaar besloot ik dat mijn huidige merrie ook best beleerd zou kunnen worden voor de wagen, en sinds begin deze maand is het dan zo ver: Ster staat in Schinveld, en ik ben druk op zoek naar een recreatie-marathonwagen. Dinsdag een bezichtiging in Brabant.
Ik hoop dat ik mijn twenter (nu nog in de opfok), dochter van Ster, over 2 jaar ook kan laten beleren, zodat ik een leuk tweespan heb :) .

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:26

Vanaf echt heel kleins af aan ga ik al mee op de kar met de tuigpaarden van de buren. Daar heb ik als ukkepuk heel veel paarden gemend, waaronder tuigpaardendekhengst Patijn. Heb vanaf dat ik 12 was nog een aantal keren voor de paarden gestaan in de ring, maar de buren gingen steeds minder op concours en ik presteerde zelf ook niet slecht in de (spring)sport.
Ik had nogsteeds mijn B pony staan waar ik eerst wedstrijden mee heb gereden, en toen er vorig jaar zo'n pak sneeuw lag heb ik een oud boerenshetlandtuig op maat gemaakt en de slee erachter geknoopt (levensgevaarlijk...). Pony wilde het eerste halfuur geen stap lopen terwijl ik op de slee zat, maar toen ze de vooruit had gevonden ging het heel erg leuk.
Toen zag mijn moeder een wagen en een tuig op marktplaats te koop staan, en die hebben wij toen gekocht. Pony ervoor en ze deed het werkelijk super. Nu ga ik niet zoveel meer mee op de kar, ik heb het druk genoeg met de paarden te rijden, maar mijn zusjes beleven er wel ontzettend veel plezier aan.
Wij mennen puur voor de ontspanning en lol en hebben alleen maar wedstrijdambities onder het zadel.

Romy_tessa

Re: Hoe is het mennen begonnen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:56

@ Mischa We hebben van de winter de Pin & Ga competitie meegereden en zijn daarbij indoorkampioen van Noord-Holland geworden met het vierspan (het jammere was alleen dat we ook het enigste vierspan waren). We proberen zo'n 2x per maand te starten, maar er zijn helaas niet altijd wedstrijden in de buurt en ik wil niet langer dan 1,5 uur heen moeten rijden. Nu van het voorjaar rijden we vooral dressuur en vaardigheid en af en toe een oefen marathon/SGW wil van het voorjaar wel voor het eerst een officiele SGW proberen met het vierspan, maar mijn pony's zijn aan de kleine kant om de juiste snelheden te halen op het traject.

Ik heb altijd les gehad van Gonny van de Broek www.veiligmennen.nl en daar ook al mijn examens gedaan.

Het verschil met paarden en pony's vind ik vooral dat pony's veel sneller zijn met reageren dan die grote paarden (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Paarden vind ik daardoor relaxter om te mennen, maar ik vind bij de pony's de uitdaging groter. Bij elke stokmaat blijft het denk belangrijk dat je goed en veilig spul hebt en de juiste kennis en vaardigheden, elk paard of pony dat goed is opgeleid kan je dan zonder problemen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:11

Wij zijn begonnen met mennen omdat ik fysiek niet veel meer kan paardrijden. De 1e keer op de bok vond ik doodeng :o maar met onze mini Simba vond ik het toch wel leuk. Toen ook (nu precies een jaar geleden :D ) koetsiersbewijs enkelspan gehaald, gaan groomen bij een stalhouderij en daar ook doorgegaan met lessen. Ondertussen ons Welshje Alwyn beleerd, samen met Tamara, die me heel vaak helpt. Tweespan leek me ook heel leuk dus ook tweespan koetsiersbewijs gehaald en naast onze Alwyn Snuit gezet.
Het paardrijden bleef toch ook heel erg trekken, ik wilde er zo graag toch af en toe weer op. Dat kan niet op Welsh A'tjes, dus in december heb ik toch weer een paard gekocht, Rizanta. Rizanta kan ook voor de wagen en gisteren hebben we voor het eerst een wedstrijd gedaan, zie onderschrift :D

Citaat:
Paarden vind ik daardoor relaxter om te mennen, maar ik vind bij de pony's de uitdaging groter.

Ik heb natuurlijk nog niet zoveel ervaring maar vind paarden inderdaad relaxter dan pony's. Mensen vragen mij dan hoe durf je te mennen met een paard van 1.75? Dan denk ik: je moest eens weten hoe een pony van 1.15 je in de maling kan nemen :x
Groot voordeel met een paard is vind ik dan, dat je ze dressuurmatig ook onder het zadel 'bij kunt werken'. Met kleinere pony's is dat niet mogelijk, moet je alles voor de wagen, via longeren of lange lijnen doen. Dat is toch anders.
Daarom vind ik eigenlijk dat het knapper is een span (kleinere) pony's goed te laten lopen dan een span paarden ...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:17

wauw mooie foto in de OP!
Ik reed de paarden op een stal waar cursussen voor koetsiersbewijzen gegeven werden. Ook met mijn verzorgpony toen der tijd. Ik kon voor een leuk tarief ook mijn bewijs halen. En ik ben er meteen helemaal weg van :D De pony waarmee ik dat toen deed heb ik een aantal jaar geleden overgekocht. Ik heb met haar een hele tijd gemend, nu staan we even stil, mijn wagen moet gerepareerd worden.. Maar van de lente wil ik het zeker weer oppakken. Mijn paard wordt al enthousiast als ik met het tuig kom aan lopen en is van een vrij lastige pony voor de wagen altijd ineens veranderd in een engeltje. :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:27

Ik stond met mijn kersvers aangekochte pony bij iemand die op z'n jan boerenfluitjes rondjes tufte met een hackney of een fries.
Paar keer mee geweest, maar ik vond het maar eng.
Mijn pony voor zijn kar geprobeerd, het gerucht ging dat hij dat al kon namelijk, en dat was zo :)
Afbeelding
hij heeft er daar 2x voor gelopen.

Ik ben van deze stal weggegaan, en paadlief heeft een dik half jaar weer niet voor de kar gelopen.
En toen heeft de toenmalige overbuurvrouw hem met mij nog eens voor hun kar gezet.. Ook dit is 2x gedaan. Het was zo duidelijk dat hij het geweldig leuk vond!
En een jaar daarna had ik mijn eigen kar opgeknapt, een mooi donkerbruin leren tuigje gekocht
En moest ik over mijn ''ik durf niet te mennen'' heen stappen :) want ik stond liever achterop dan aan de leidsels :D

Hoe is het bij ons begonnen; mijn paard ging ervan stralen.. dus ik heb me aangepast. Inmiddels vind ik het ook heel leuk :j
Afbeelding
de eerste keer voor mijn wagen :) (met security-lijn _O- )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:25

Ik ben begonnen als afwisseling voor het rijden en longeren.
Eerst met een wat lompe dresseerwagen. Later met een klein recreatiewagentje die ik voor mijn (toen nog) verzorgpony gekocht heb.
Wat was ik trots op deze combinatie, op de dag dat ik mijn wagen kreeg, zo'n 9 jaar terug:
Afbeelding

Helaas is het met Dennis fout gegaan en loopt hij niet meer voor de wagen. Er zijn iets grotere pony's gekomen, deze wagen is verkocht omdat die te klein was voor mijn andere pony's, dus deze combinatie rijd helaas niet meer rond.

Maar ik heb zeker de smaak te pakken gekregen. Ik men nu veel liever dan dat ik rij. Heb in de loop der jaren een berg ervaring op gedaan en heb vooral heel veel jonge pony's betuigd.

Ik rij nu met een HCA sulky en een concourswagen. Enkelspan, tweespan en tandem. Kwa nivo varierend van 2x een tuig op gehad tot ZZ dressuur. Kortom, heerlijk aan het mennen met mijn kleintjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:29

Ik wilde graag iets om mijn shetje aan het werk te zetten omdat ze te dik werd. Toen heb ik iemand gevonden via de menclub die me wilde helpen met beleren. Ik ben toen met hem meegegaan toen hij het NK mocht meerijden in de samengestelde wedstrijden. Dat vond ik toen zo prachtig dat ik toch graag serieuzer aan de slag wilde dan enkel op straat rijden. Helaas werd mijn shet toen bevangen en liggen we al 1,5 jaar stil. Nu gaat het gelukkig beter en wil ik haar in de zomer weer rustig gaan oppakken in het tweespan. Mijn andere shet heb ik afgelopen jaar zelf beleerd en ik heb als het goed is iemand gevonden die me gaat helpen om ze in het tweespan te zetten.

Ik ben overigens begonnen met de welbekende sulky. Ik vond dat geen succes en heb toen een advertentie op marktplaats gezet. Nu heb ik een leuke vierwieler, waar ik helaas nog te weinig van heb kunnen genieten.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:44

Ik heb in mijn jeugd (ben nu halverwege de 40) veel paard gereden en heb toen ook een paar jaar een eigen paard gehad. Daarna jaren niets meer mee gedaan i.v.m studie, werk en gezin.

Maar 3 jaar geleden verhuisden we naar een woonboerderij met een stukje wei erbij en toen ging het "paardenleven" weer kriebelen.
Rijden zit er voor mij niet echt meer in i.v.m. gezondheidsklachten, dus ging ik orienteren op andere mogelijkheden. Heb toen een proefmenles genomen en was verkocht. :-)
Ben toen menlessen blijven nemen met het paard van mijn instructrice en heb later dat jaar mijn koetsiersbewijs enkelspan gehaald.

We kregen van iemand een wat verwaarloosd shetlandertje en dat hebben we na een poosje acclimatiseren en opknappen laten beleren voor de wagen. Dat ging op zich wel goed, maar ze is niet bepaald werklustig en mijn ambities strekten verder.

Heb nu sinds een jaar naast de shetlander ook nog een geweldige fjord en ben daar helemaal gelukkig mee. Ze loopt met heel veel plezier voor de wagen (en met mijn dochter van 13 onder het zadel).
Ik heb in principe wekelijks menles via de menvereniging en verder rijden we heerlijke ontspannen ritten hier in de omgeving en zo nu en dan een dressuur-/vaardigheidwedstrijd.

Het shetlandertje loopt een enkele keer nog voor een weidesleepje om de wei op te ruimen. En van de winter heeft ze een paar keer voor een sleetje gestaan. Erg leuk ook!

Ik geniet volop van mijn beide pony's en van het aangespannen rijden!!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:55

@ Dennis; die kar heb ik!

Maar ik had dus een shetlander en die had gezelschap nodig. Ivm overlijden van mijn rijpaard. Ik wilde echter geen paard meer om op te rijden. Dus koos ik een shet x welsh uit. Deze staat nu sinds enkele maanden voor de kar :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:21

Ik kan door spierreuma niet vaak rijden en de dag erna kan ik haast niks meer. Toen ben ik s gaan denken over mennen.Ik heb een concourswagen gekocht en een tuig en ben gaan oefenen. Eerst erachter lopen en kwam tot de conclusie dat de concourswagen een te hoge instap had voor me. Ik kan er niet zo op en afstappen. Dus ik was bang om de stap te maken om er daadwerkelijk op te zitten met een groen paard. Toen heb ik een sulky gekocht en daar durfde ik wel op te stappen.Nu heb ik die vanaf januarie en mijn paard en ik genieten met volle teugen van elke rit! Ik heb ook het idee dat Gringo het mennen gaver vindt dan onder de man.Wat ook niet onbelangrijk is, ik kan het elke dag doen zonder lichamelijke problemen.Strakjes oefenen met de "huifkar" en gister toch uiteindelijk (omdat ik het nu vertrouw ) op de concourswagen gestapt. Zo leren we elke dag weer wat bij. Ik had nooit gedacht dat ik mennen zo leuk zou gaan vinden.
Het enigste wat me tegenvalt is dat ik hier te paard wel de bossen in kan, maar met de kar vaak niet,overal van die antie inrij bomen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:25

Jeetje, nu deze vraag er staat, bedenk ik me ineens dat wij best veel karren al hebben gehad :o

Ik wilde mijn hele leven al een paard maar sinds mijn 17e door studie/werk/gezin had ik niet meer gereden. Toen ik eindelijk in 2006 voor die mooie grote schimmel KWPN'er of Fjord ging kijken, werd ik verliefd op een zwarte shetlander (het leven loopt soms raar :') ) en eigenlijk ook omdat dit me erg leuk leek voor de kinderen. Ik kwam tot de ontdekking dat ik er zelf ook graag meer mee wilde doen dan langeteugelen, fietsen e.d. en zo kwam er ons eerste wagentje (de befaamde zwarte shetlandsulky)...maar...niet alleen een eerste wagentje want ik wist ook niet of Rohan ooit beleerd was geweest dus we kochten er meteen nog een shetlander bij.

De zwarte tweewieler werd al snel verkocht en er kwam een mooie nieuwe recreatiewagen voor tweespan. Die wagen vond ik voor enkelspan toch te zwaar dus er kwam een HCA sulky (heerlijk ding) bij. Omdat de recreatiewagen vervolgens qua vering niet echt voldeed in het bos, werd die ingeruild op een nieuw marathon-achtig wagentje. En zo heeft zelfs mijn moeder, met angst voor paarden, leren mennen :). Heerlijke tijd met twee- en enkelspan :)
Afbeelding

Het verlangen naar een groter paard bleef helaas toch, maar de wensen waren nu anders want ik wilde niet het aangespannen rijden opgeven. Ben dus actief op zoek gegaan naar een groooote Fjord (en kwam thuis met 1 van nog geen 1m40 ;) ) wat wel betekende dat de shetlanders en al hun spullen verkocht moesten worden.
Vorig jaar maart is Cos dus bij ons gekomen, tuigmak en heb hem met mijn vader vorige zomer doorgereden met mijn v/d Mee wagen (ben ik zo vreselijk blij mee)
Afbeelding

Hoewel de zwarte shetlander een leven als een god in Frankrijk heeft bij zijn nieuwe eigenaren in Belgie, klikte het met de witte en zijn nieuwe eigenaresse absoluut niet. Na 5 maanden hebben we hem dus teruggehaald omdat hij anders te koop zou komen. We hadden natuurlijk helemaal geen spullen meer voor hem en eerst maar een zadel/hoofdstel gekocht voor ons dochtertje (die uiteraard dolgelukkig was dat hij terugkwam). Onlangs gaf mijn man echter aan dat het hem leuk leek om de paardenhobby toch iets te delen maar rijden ziet hij niet zitten (zou met zijn 1m90 ook niet gaan op Cos) dus hij wilde graag mennen en met P.C. blijft dat mooi overzichtelijk voor hem met weinig paarden/dieren-ervaring :)
Afgelopen weekend dus een supergave tweewieler met heerlijke vering (vind 'm nog lekkerder zitten dan mijn vierwieler :P) helemaal in Drenthe opgehaald en zo is ook P.C. weer voorzien van een wagen en gaan we binnenkort hopelijk samen op pad :D
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:35

6 Jaar geleden mocht ik mijn eerste verzorgpony's. Die mensen wilden een zorgboerderij gaan beginnen, en wilden met één van de pony's mennen. Dus meegegaan voor het enkelspan-koetsiersbewijs. Ik heb toen, op mijn hele 15e jaar, zonder enige ervaring de welsh-ruin die daar stond in het tuig beleerd. Ik wilde hem net gaan inspannen, toen ik hoorde dat dat niet mocht. Niet veel later ben ik daar gestopt omdat die mensen afschuwelijk met hun dieren om begonnen te gaan.
Toen heeft het een tijdje stilgelegen. Na 2 jaar kwam ik uit bij mijn huidige verzorgpony's. Toen stonden daar nog geen shetlanders, maar die kwamen er al snel. Via bokt een tuigje aangeschaft om één van de merries te beleren. Helaas paste het tuigje niet, dus dat ging niet door met die merrie. Maar de eigenaren vonden dat ik er zo leuk mee bezig was, dat ze er een merrie bij kochten die wel in mijn tuig paste. Die heb ik toen beleerd, en die loopt nu nog voor de kar. In de tussentijd bij mijn huidige bijrijdpaard uitgekomen. Op internet kwam ik iemand tegen die menlessen gaf, in ruil dat je meeging op de koets. Ik wilde niets liever dan meer ervaring krijgen in het mennen, dus ik ging mee. Daar ga ik nu ieder weekend mee mennen, met dat paard. Al 2 jaar lang, erg leuk.
Ik heb ondertussen nog een hengst beleerd, maar door omstandigheden heb ik die moeten terughalen uit de mensport, hij kan niet voor een koetsje. Ik heb nog een ander hengstje dat in het tuig staat, maar daar meot eerst een tandarts bij komen.
En sinds december mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een zwarte shetlander (nu)jaarling, die ik over 2 jaar ga beleren voor de koets, en er zijn zelfs al vage plannen voor een tweespan ooit :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:25

Heb ooit een tijdje enkele haflingers bijgereden. Die stonden ook voor de kar. Als de eigenaren tijd hadden, gingen we recreatieve mentochten rijden. Ik reed daar enkel als groom mee.

Toen we zelf een huis kochten met kleine stalletjes en een beetje grond bij, begon het te kriebelen. Heb een welsh pony gekocht die in de stal zou passen. Tuig tweedehands op bokt gekocht. Een stevige tweewieler gekocht (staat nu te koop zie onderschrift) en pony zelf beleerd in het tuig en voor de wagen. De eerste keren voor de wagen heb ik wel hulp gehad. Ondertussen een nieuwe tweewieler gekocht die beter voldoet aan mijn eisen.

Geheel onverwachts heb ik een 2de menpony op het oog. Dus stiekem droom ik al van een tweespan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:31

Ook ik begon met verzorgpony's. Zo'n 10 jaar geleden begon ik de shetlandmerrie bij mij achter in de straat te verzorgen. Ik was toen nog vrij klein, en de eigenaar (een man op leeftijd die eerder altijd 2 hobby-koeien heeft gehad) wilde graag dat ik zijn merrie zou inrijden, hij had de pony namelijk voor zijn kleinkinderen gekocht. Pony ingereden en doorgereden, tot ik er te groot voor werd. Ondertussen werd de merrie ook als fokmerrie gebruikt (en heeft ons in al die jaren 6 prachtige veulens geschonken, waarvan er sommigen werden verkocht). Kleinkinderen hadden overigens helemaal geen interesse in de pony en waren nog echt te jong, eigenlijk zou ik alleen de merrie inrijden maar ben daar blijven hangen, heb 10 jaar lang zijn pony's verzorgd, getraind, beleerd, etc.
Ik werd toch echt te groot voor de pony, dus werd het plan opgevat dat ik ook wel zou kunnen mennen.

Een houten vierwielig recreatiewagentje en zeer goed tuig gekocht (eigenaar kocht alles), en met hulp van een ervaren persoon is de merrie voor de wagen beleerd.
Toen tuften we zo rond:
Afbeelding

De wedstrijdjes begonnen te kriebelen, dus hebben we in 2007 de Shetlandmendag in Voorst gereden met een geleende wagen die iets steviger was. Ook nog eens een indoormarathon gereden. In 2007 werden we overigens op onze eerste wedstrijd buiten in Voorst dus 1e in onze klasse en algemeen dagkampioen, en 5e met het NK ringsteken, dat was natuurlijk helemaal prachtig :o

Het recreatiewagentje was leuk, maar mán wat was dat ding slecht geveerd. We reden veel over asfalt, als ik dan eens een rustig galopje op zand pakte dan stuiterde ik bijna van de bok. Voor de wedstrijden was het ook niets, lamoen was te lang en te smal, waardoor pony eigenlijk heel erg vast zat in haar nek, ik begon meer dressuurmatig te rijden maar daar was ons materiaal niet geschikt voor.

Toen heeft de eigenaar deze wagen gekocht; de achterplaat en stangen hebben we er door een wagenbouwer zelf op laten zetten.
Afbeelding

Kar opgeknapt, geschuurd, lamoen geverfd. Ding was een stuk beter geveerd met bladveren, bok zat een stuk beter, maar wat hebben we een gedoe gehad met het ding; as die af brak, wiel die er af vloog, dan was de as weer verbogen, of de draaischijf stond te ver uit elkaar.... Het was het allemaal nét niet, inmiddels maakte ik dagelijks ritten van 20-30 km. en gingen we ook vaak boscrossen. Door alle gedoe met de wagen raakte ik mijn vertrouwen in de wagen ook kwijt, en ook voor af en toe een wedstrijd was het gewoon het nét niet.
Recreatief af en toe een ritje prima, maar ik wilde meer en daar was deze wagen niet geschikt voor. Ik droomde al jaren van een échte, superdeluxe marathonwagen. Heb me goed laten informeren, goed rondgekeken, hard gewerkt en na heel lang sparen is het deze splinternieuwe marathonwagen geworden:
Afbeelding

Deze heb ik sinds vorige zomer, maar door omstandigheden en blessure van de menpony heb ik er maar weinig mee kunnen rijden.

Helaas liep alles anders dan gedacht; de merrie waar ik nu al 10 jaar voor zorgde en trainde raakte ik kwijt, tezamen met haar inmiddels 5 jarige zoon die ik aan het beleren was om met haar in 2span te lopen. Ik moest noodgedwongen stoppen met het verzorgen, pony's werden verkocht (lang verhaal maar dat ging niet leuk) en uiteindelijk heb ik die 2 gelukkig dan eindelijk over kunnen kopen van de nieuwe eigenaar, dit is afgelopen februari rond gekomen.

Afgelopen september een Welsh A merrie (nog helemaal groen) zelf aangeschaft en beleerd (heb inmiddels ervaring in het beleren van pony's in het tuig). Die heeft er nu 2x voor gestaan :j
Afbeelding

De shetlandmerrie waar alles mee begonnen is, wordt nu langzaam terug getraind van haar blessure, ondertussen wordt de Welsh merrie verder doorgetraind voor de wagen, en zal ik voor de zoveelste keer straks de 6 jarige ruin en zoon van de shetlandmerrie weer op pakken en dan éindelijk echt voor de wagen beleren, zodat ik straks m'n shetten ook in 2span kan gaan rijden :)
Geeft een heerlijk gevoel nu ik echt een eigen droomwagen heb en ook 3 eigen pony's in mijn bezit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:48

Ik werd verliefd op een shetlander bij de dierenbescherming. Gezien het rijden al op een lager pitje stond (na verhuizing nieuwe manege, niet echt leuk en veel last van doorzitplekken) besloten deze pony te kopen om er mee te mennen. Ik had al eens eerder met shetten gemend op een manege op Texel en ik vond dat ontzettend leuk om te doen. Dus pony gekocht (Hero, nu 13 jaar later nog steeds bij me) tuig op internet besteld, karretje gekocht en na het lezen van een boek de boel aangespannen en gaan rijden. (achteraf gezien niet echt handig, door schade en schande wijs geworden)
3 jaar later besloot ik dat mijn houten recreatiewagen toch wat te zwaar is voor 1 pony dus of een andere pony erbij of een andere wagen. Het werd beide. Zonder enige kennis een dubbelspan gemaakt wat prima ging.
Nu men ik dus nog steeds met de eerste pony en is de andere pony vervangen ivm eczeem. Mijn huidige span heb ik al een jaar of 6 en we mennen nog heerlijk in het rond.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:04

In 1999 mocht ik als bijrijder een paard rijden. De eigenaar mende ook met hem. Tja, van het een kwam het ander. Een jaar later mijn koetsiersbewijs gehaald. Daarna bij een ander paard/andere eigenaar ook lekker kunnen mennen. Sinds 2004 heb ik eigen paarden en tja, daarmee moest natuurlijk ook gemend worden. Maar het is dus allemaal begonnen met mijn eerste verzorgpaard. Ben de eigenaar nog steeds dankbaar!!

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:32

Zo'n 8 jaar geleden ben ik via mijn vader in aanraking gekomen met de Power Horse Competition. Heb daar de kans gekregen om als groom mee te rijden in de wedstrijd met een twee span trekpaarden. Inmiddels heb ik mijn eigen trekpaard. Ben begonnen met alleen een schofje en lange lijnen... en toen begon het eigenlijk steeds meer te kriebelen! Nog geen jaar geleden een borsttuig gekocht en gaan oefenen met mijn paard met bandje slepen etc. Afgelopen december met die berg sneeuw natuurlijk er een slee achter geknoopt en ik was echt super trots op mijn paardje! Inmiddels is er ook een zelf gemaakte kar, dus kunnen we het weer wat verder uitbreiden! Ooit wil ik mijn koetsiersbewijs halen en een marthontuig+kar aanschaften.. maar daarvoor moet ik eerst even afstuderen ;)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:25

Het begon zo rond m'n 11e, reed ik op een verzorg shet Money, toen ik daar te groot voor werd ging ik een beetje mennen, de eigenaar had al wat ervaring met mennen en had al een passend wagentje en tuig. Ze leerden me niet alleen mennen maar ook voor de afwisseling longeren en langelijnen. Ik ging zo af en toe eens mennen lekker naar buiten en genieten. Op mijn 12e mocht ik een wedstrijdje rijden; dressuur vaardigheid in amsterdamse bos. De zus van de eigenaar tessa (romy_tessa) startten zelf ook. Vanaf dat moment ging money in de kudden bij tessa der shetlanders. Tessa leerde mij veel over mennen en zo werd ik er heel fanatiek mee, ik verzorgde ook een shetlander tootsie (die in het vierspan van tessa loopt) daar heb ik in totaal drie wedstrijden mee gereden voor mijn plezier. In 2010 heb ik mijn enkelspan koetssiersbewijs gehaald. Ik ben nu 16 en zit in mijn examen jaar, het is de bedoeling dat ik hierna in Limburg ga wonen bij kennisen, daar wil ik de opleiding paardenhouderij gaan doen, en maak ik een nieuwe start met een lieve shetlander Winny. Waar ik uiteraard fanatiek wil mee gaan mennen en zo af en toe eens een wedstrijdje wil rijden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:39

Wat een mooie foto TS in je openingspost!!

Toen ik 9 jaar was kreeg ik mijn eerste pony: Kelsey. Een haflingerkruising, 1.32M groot. Ik heb haar nog steeds en ze is inmiddels 18 jaar. Ik heb eerst altijd ohz gereden, maar toen mijn vader iedere zondag ochtend met haar ging mennen wilde ik ook graag de leidsels vasthouden. Ik vond het rijden op zondagochtend hartstikke leuk, en ben wedstrijden gaan rijden en ik heb les gehad. Inmiddels ga ik dit jaar het derde seizoen officieel starten, het tweede seiezoen voor mijn KWPN'er: Zorro, een paard van 6 jaar waarmee ik uitkom in klasse 1.

Afbeelding