Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:voor wat betreft rug wegdrukken en dat soort dingen: dan heb je het voornamelijk over de echte tuigsport, wordt ook wel gedaan met friezen, maar ook met bijv. Hackney's en tuigpaarden.
Daar zie je vaak wel dat die op een manier lopen die alles behalve dressuurmatig is te noemen; kan me voorstellen dat als een paard daar echt op wordt getraind voor die tak van sport, dat het dan erg lastig is dit te combineren met het dressuurmatig rijden, of dit nou voor de wagen of ohz. is.
Kijk maar eens naar topics van Nouvel; die loopt zowel ohz. als ook voor de wagen echt super dressuurmatig!
Marietje_007 schreef:Als hij hard in de mond word ment men verkeerd
Het nadeel is dat ze bochten hele stijf nemen enzo. Maar ik heb alleen ervaring met paarden die al voor kar stonden en waar daarna een zadel erop is gelegt. Waarschijnlijk ga je af en toe mennen, en meer dressuuren. Dus dan heb je er geen last van. Tenminste die combi gaat bij mij en mijn paarden goed. Alleen de eerste dag na het mennen kan wat lastig zijn (hoeven voor kar niet aan de teugel te lopen en dat bevalt wel hehe).
Ik men mijn ene paard met rubberen bit, en op het eerste gaatje van de liverpool dus dat is echt niet scherp!
laat je wel helpen door iemand met vervaring!
carolalisa schreef:JoyCiej007 schreef:voor wat betreft rug wegdrukken en dat soort dingen: dan heb je het voornamelijk over de echte tuigsport, wordt ook wel gedaan met friezen, maar ook met bijv. Hackney's en tuigpaarden.
Daar zie je vaak wel dat die op een manier lopen die alles behalve dressuurmatig is te noemen; kan me voorstellen dat als een paard daar echt op wordt getraind voor die tak van sport, dat het dan erg lastig is dit te combineren met het dressuurmatig rijden, of dit nou voor de wagen of ohz. is.
Kijk maar eens naar topics van Nouvel; die loopt zowel ohz. als ook voor de wagen echt super dressuurmatig!
als ik in de phryso (maandblad van kfps) foto's zie van die paarden voor de kar krijg ik spontaan pijn in mijn rugdat is dus wat ik niet wil. een paard met hoofd in de lucht rug haast op de grond en de achterbenen die ergens erachteraan komen en dan vinden dat het paard zo mooi opgooit van voren
Citaat:ze zouden zogezegd hard in de mond worden en de rug meer wegdrukken, de "verkeerde" spieren ontwikkelen. terwijl andere mensen zeggen dat ze juist de rug veel moeten gebruiken etc etc.
carolalisa schreef:joyCiej007 zoals ik in de OP al gezet had wil ik zeker eerst mijn koetsiersbewijs halen voordat ik zelf ga mennen. ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren omdat ik niet wist hoe te handelen terwijl ik dat gewoon zou kunnen leren. daarbij vind ik het ook een prettig idee als ik weet waar ik mee bezig benhet blijft toch atijd een paard die voor je wagen staat.
JoyCiej007 schreef:carolalisa schreef:joyCiej007 zoals ik in de OP al gezet had wil ik zeker eerst mijn koetsiersbewijs halen voordat ik zelf ga mennen. ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren omdat ik niet wist hoe te handelen terwijl ik dat gewoon zou kunnen leren. daarbij vind ik het ook een prettig idee als ik weet waar ik mee bezig benhet blijft toch atijd een paard die voor je wagen staat.
oh sorry, daar heb ik dan over heen gelezen, excuses!![]()
![]()
Goed bezig!