[AR] Van enkelspan naar 2span?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lala12345

Van enkelspan naar 2span?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:13

Hallo !

Samen met 3 vriendinnen heb ik sinds kort 2 shetjes.
We mogen van iemand op de stalling een menkarretje lenen en tuig.
Alleen is deze enkelspan en dit is te zwaar voor 1 shetje.
Nu hebben we een soort zelfgemaakt tuig gemaakt zodat de andere shetlander ook mee kan trekken alleen is het natuurlijk handiger als we een 2spanboom hebben zodat ze allebei ervoor kunnen
Heeft iemand enig idee of je ergens een 2span boom voor een enkelspan kunt kopen of dat je dit zelf in elkaar kunt timmeren of iets dergelijks?

Als jullie ons hier mee kunnen helpen zijn we jullie heel dankbaar

Groetjes Tara

Pluttersput

Re: Van enkelspan naar 2span?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:16

Nee, dit gaat je niet lukken. Ik zou het sowieso niet doen. Een zelfgemaakt tuig, met een 2 span. Het klinkt heel leuk natuurlijk, maar 2 trekkende poowns, daar komt veel kracht op te staan. Zowel tuig als koets. Dat wil je echt niet zelf in elkaar gooien.
Ik zou sparen voor een lichter enkelspanwagentje, daar kom je veel verder mee :)

lala12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:02

Nee, zo bedoel ik het niet
We gaan nog een tuigje kopen en we willen dus een andere boom zodat ze met z'n 2en ervoor kunnen..
Het karretje is niet al te zwaar, 1 shetlander kan hem wel trekken met 1 iemand erop maar we willen er met zn 3en of 4en op kunnen dus dan moeten ze er met zn 2e voor ..
Dat is ons probleem dus

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:25

Wat is dan het probleem? Ik zou een langboom kopen dan :j

lala12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:36

Haha ja dat willen we dus ook maar geen idee waar haha xD

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:38

Even goed zoeken op marktplaats, of kijken van welk merk jouw koets is, kijken of je daar iets voor kan vinden?

lala12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:45

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:46

In ieder geval niet meer zoals nu :n Dat is écht heel erg link..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:48

levensgevaarlijk wat jullie daar doen,
die pony staat zowat half ingespannen je wil niet weten wat voor ongelukken daarvan kunnen komen,

de zwarte pony het tuig zit enorm slecht, borsttuig moet zeker 2 gaten omhoog, broek zit te hoog.
en dan twee menners

STOP hiermee, zo kan dit echt niet, als je tegewoordig die ongelukken hoort niet alleen jullie maar jullie zitten ook nog eens op de weg, erg onverantwoord

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:55

Ik kom even van mijn handen af
Als 17jarige moet je toch wat ervaring in het verkeer hebben en dan kun je weten dat dit heel gevaarlijk is
Ga er asjeblieft niet mee door de wagen op zich is al 7x niks en hoe jullie erbij zitten en dan twee pony's op deze manier vast hebben is werkelijk heel erg gevaarlijk, niet alleen de wagen maar ook de manier van inspannen..
Ga eens op zoek naar goede plaatjes en info over inspannen enz, de wiki kan je al heel ver helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:00

Stop hier alsjeblieft mee,het is echt heel erg gevaarlijk.
Je pony's zijn beide niet goed ingespannen en ook je kar ziet er niet veilig uit. Twee menners is ook niet veilig.
Bij de zwarte zitten het borsttuig en de broek zitten voor geen meter,
De vos heeft een rijhoofdstel in (als ik het goed zie,het is in ieder gevoel een gewone trens) en de strengen lijken (?) ook totaal verkeerd aan de kar te zitten.

Zorg eerst voor goede les,een goed tuig en een goede kar,daarna pas enkel- of tweespan gaan rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:42

Alsjeblieft, stop hier per direct mee, dit is werkelijk lévensgevaarlijk! Zelfs mensen met jarenlange menervaring zouden op deze manier niet eens de weg op dúrven! Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo op pad te gaan.
Als jullie zuinig zijn op jullie zelf, de pony's én denken aan het overige verkeer op de weg, stop er dan mee!

Een 2span is niet zomaar even 2 pony's naast elkaar knopen (op de meest gevaarlijke manier ook nog) en rijden maar, daar heb je een 2span boom voor nodig, daarbij een wagen waar die 2span boom ook middels een goed systeem aan vast kan (en dat kan niet altijd!), een 2span tuig en uiteraard 1 menner.

Echt meiden, dit is héeeel erg link wat jullie hier aan het doen zijn!

Lees alsjeblieft dit topic eens door:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:49

Neem een koetsiers cursus. Tot die tijd lekker de ponys in de wei laten lopen meiden. Jullie moeten nog HEEEEEEEL veel leren. Dacht veel gezien te hebben, maar dit slaat werkelijk alles! Levensgevaarlijk!
Koop een mooie wagen met langboom, leer hoe een tuig hoort te zitten en doe dit NOOOOIT weer!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:03

Een zelfgemaakt tuig? 8)7 Tjeeee ik wist niet dat er nog zulke mensen bestonden...
Levensgevaarlijk. Koop een degelijk tuig en haal er iemand bij met verstand van mennen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:04

Dit is idd ONVERANTWOORD. Als je echt wil menne, doe het dan met kennis en veilig spul!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:29

Over het feit dat je tuig niet goed zit en de manier van inspannen verkeerd is, wordt hiervoor al uitgelegd.

Maar je geeft zelf aan dat met zijn 3-en op de koets voor deze koets te zwaar is voor 1 shetlander. Maar op deze manier trekt nog steeds 1 shetlander; namelijk de shet tussen de bomen. De shet aan de rechterkant zit vast aan de kar, maar trekt de koets scheef naar buiten. Onaangenaam voor de pony die tussen de bomen loopt.

En dan nog niet te bedenken, als de rechterpony schrikt van een hond of zo en bedenkt om te draaien ten terug te gaan; die trekt dan vervolgens de koets om. Met alle gevolgen van dien voor de mensen op de koets, maar ook voor de shet tussen de bomen.

Erg onveilige situatie en je hebt geluk gehad, dat beide pony's zo braaf zijn en niet geschrokken zijn.

Neem aub les en schaf goede spullen aan; dat is het behoud van je pony's. En je zelf.

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:01

mijn vader heeft zelf 3 menwagens gebouwt en dus ook de bomen. je kan misschien iemand een twee span boom laten maken die technisch is en die het goed kan ? of ja gaat naar iemand die menwagens verkoopt en dan vraagje of hun nog een twee span boom hebben.
neem ook goed tuig en een kar waar je ook een twee span boom op kunt zetten !
en neem indd koetsiers cursus!
het is wel erg link wat jullie doen met zn tween mennen en de ene pony aan de menwagen geknopt stop daarmee !

ik les zelf ook met mennen en doe ook vaak wetstrijden dus ik weet er wel wat van O:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:45

cindy1997 schreef:
mijn vader heeft zelf 3 menwagens gebouwt en dus ook de bomen. je kan misschien iemand een twee span boom laten maken die technisch is en die het goed kan ? of ja gaat naar iemand die menwagens verkoopt en dan vraagje of hun nog een twee span boom hebben.
neem ook goed tuig en een kar waar je ook een twee span boom op kunt zetten !
en neem indd koetsiers cursus!
het is wel erg link wat jullie doen met zn tween mennen en de ene pony aan de menwagen geknopt stop daarmee !

ik les zelf ook met mennen en doe ook vaak wetstrijden dus ik weet er wel wat van O:)

De wagen op zich is al niets, ik zou daar niet eens met enkelspan mee gaan rijden, laat staan met een 2span. En om de wagen dan zo te maken dat je op een goede en veilige manier een 2span boom kan bevestigen, lijkt mij heel erg lastig en al die tijd, geld en moeite is die hele wagen niet eens waard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:46

:x
Poeh, dat was even moeilijk om niet meteen te zeggen wat ik dacht....!

Meiden, alsjeblieft hou hier mee op! Je brengt niet alleen jezelf maar ook andere mensen in levensgevaar! Moet je alleen al zien hoe jullie zelf op de bok zitten...... En dan te bedenken hoe die pony's ervoor staan, echt zwaar onverantwoord! :n
Ga eerst allebei eens fatsoenlijk op les, je verdiepen in het fenomeen mennen en dan eens goed nadenken hoe je het gaat aanpakken. Natuurlijk niet zelf alleen nadenken, maar vooral professionele hulp hierbij vragen! Mennen wordt helaas nog teveel onderschat...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:40

ik vind echt niet gou iets gek,maar dit is gewoon niks.maak een 2span boom en koop een 2 spantuig en ga dan rijden.dat de wagen eigenlijk niks is heb je nu gehoord.maar kan me best voorstellen dat je niet heel veel geld hebt om alles in een keer nieuw te kopen.verdiep je in het mennen en ga dan aan de slag,gelukkig heb je fijne pony's.succes en hoop day je wat met de tips doet.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:46

Nooit meer doen dit!
Echt heel gevaarlijk. Als de pony aan de buitenkant een keer schrikt of opzij springt, heb je de poppen aan het dansen! Ga een cursus koetsiersbewijs doen, ga sparen voor een degelijk tuig en een goede kar, en tot die tijd niet inspannen. Jullie moeten zo te zien nog heel veel leren, dit is echt onverantwoord!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 02:31

Als ik het zo zie kan er geen langboom aan die wagen zonder dat er flink aan verbouwd moet worden.

Verder ga ik met de rest mee. Dit is absoluut geen veilige manier van inspannen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:03

beetje stom als je een topic opent en mensen zien dit krijg je zeker commentaar,maar dan hoor je nils meer van de ts,jammer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:06

Juist goed dat ze een topic hebben geopend!
Want nu kunnen ze leren, voordat het fout gaat. En mogelijk mens en dier getraumatiseerd of gewond raken uit onwetendheid.
Ze hoeven ook niet te reageren. Als ze maar begrijpen wat er fout gaat en daarvan leren en het de volgende keer anders doen. Voor het behoud van hun pony's en zichzelf.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:46

janouk schreef:
Juist goed dat ze een topic hebben geopend!
Want nu kunnen ze leren, voordat het fout gaat. En mogelijk mens en dier getraumatiseerd of gewond raken uit onwetendheid.
Ze hoeven ook niet te reageren. Als ze maar begrijpen wat er fout gaat en daarvan leren en het de volgende keer anders doen. Voor het behoud van hun pony's en zichzelf.

:j
Inderdaad, beter van alle kanten horen dat dit op deze manier echt niet kan, dan in alle onwetendheid zo blijven rijden.
Hoop dat TS en vriendin echt beseffen dat dit niet voor niets door zoveel mensen wordt gezegd, en dat ze er ook echt wat mee gaan doen, 't is niet de vraag óf dit verkeerd gaat, maar eerder wanneer....