[AR] Welk bit ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsylady

Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:57

Ben heel rustig aan onze Tinker aan het beleren
Ze heeft nu 3x een bitje in gehad aan een halster/hoofdstel
Dat is een dubbel gebrokken watertrens
Kan ze lekker mee rommelen terwijl ik haar poets of met haar wandel
Dan zit het touw gewoon aan het halster dus nog geen gedoe verder met het bit
Maar nu vroeg ik me af welke bit ik het beste kan gebruiken als ik straks verder ga met het beleren
Heb een rubberen menbit wat mij op zich wel prettig lijkt, lekker zacht in de mond
Vroeg me alleen af of de overgang dan niet te groot is
Afbeelding

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:50

is dat rubberen bitje een stang of gebroken?

het zou wel makkelijk voor je tinker zijn om het bitje in te hebben waar je haar straks ook mee gaat beleren.
dus als je der nu wil laten wennen aan een bit, ook dat zelfde bit te gebruiken met beleren.

wat vind je ervan om haar meteen bitloos te leren?

Gypsylady

Re: Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:54

Dat rubber bittje is een stang en bitloos voor de wagen ben ik niet zo weg van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:02

Heb zelf geen ervaring met rubber, maar wat ik er van heb gehoord is dat dat nog wel eens wat kan schuren, en dat het bovendien snel kapot gebeten kan worden. Ik vind het mondstuk meestal ook te dik.
Een bit met ongebroken mondstuk (bijv. een ongebroken trensje) ligt vaak wel stiller in de mond.

Welk bit je straks het beste voor de wagen kan gebruiken is een kwestie van uitproberen. Gebruik ook eens de zoekfunctie, hier zijn echt al heel veel topics over geweest.
Keuze van het bit hangt heel erg af van het paard en de menner in kwestie. Persoonlijk heb ik liever wel een stangbit voor de wagen, omdat ik toch graag wat meer te vertellen wil hebben in sommige situaties.
En ik voel me dan altijd heel fijn bij de liverpool, vanwege de vele diverse verstelmogelijkheden qua 'scherpte' van het bit en qua hefboomwerking; van nauwelijks tot geen hefboomwerking tot vrij veel hefboomwerking. En dan heb je nog veel diversiteit binnen het soort bit; dikte v/h mondstuk, pompwerking wel/niet, beweegbare of vaste scharen, tongboog (ook divers), tongvrijheid, materiaal v/h mondstuk, etc. etc.

Of het nu ook makkelijker is om meteen het bitje te gebruiken waarmee je haar straks mee gaat beleren, tsja.... moet eerlijk zeggen dat ik, als ik echt jonge pony's heb staan die nog helemaal 'bitwijs' gemaakt moeten worden, en het bit dus ook nog helemaal niet kennen, ik eerder vaak in het begin een ongebroken trensje gebruik om aan te wennen. Inderdaad met poetsen/wandelen e.d. in, en dan nog verder geen touw er aan, gewoon in de mond. Daarna wel touw aan het bit/door het bit met wandelen, en er ook mee gaan longeren, longeerlijn ook aan/door het bit, etc. Loopt dat een beetje goed, dan vervang ik het trensje voor het stangbit die ik voor de wagen graag wil gaan gebruiken. Ik geef ze ruim de tijd om er aan te wennen, merk ik dat het gekozen bit voor dat paard toch niet zo'n succes is, probeer ik nog even en anders probeer ik weer wat anders. Zelfs voor mijn merrie die ik al een jaar of 7 voor de wagen heb staan, heb ik in de afgelopen jaren toch heel wat verschillende bitten geprobeerd; soms blijf je af en toe wat uitproberen, ookal is de pony al lang beleerd. Dan kom je er in het werk toch achter dat het bitje het net niet helemaal is.

Ik vind ongebroken bitten vriendelijker en stiller in de mond liggen, maargoed er zijn ook wel paarden die beter lopen op een dubbelgebroken trensje dan een ongebroken trensje. Hou alsjeblieft wel goed in de gaten dat als je straks gaat voor een stangbit (dus een bit met hefboomwerking) dat je dan toch echt beter een ongebroken mondstuk kan hebben; velen denken dat enkel/dubbelgebroken 'vriendelijker' is, maar een stangbit heeft hefboomwerking en door die hefboomwerking krijg je een vreselijk vervelend notenkraakeffect.

Ik neem aan dat je (professionele) hulp hebt bij het beleren van je paard voor de wagen? Dan zou je de beleerder te zijner tijd wel eens kunnen vragen naar een geschikt menbit; velen beginnen vaak toch met een standaard liverpool, B-stang of bokkenbitje, dat zijn de meest gangbare menbitten en binnen die soorten zit ook heel veel variatie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:05

Gypsylady schreef:
Dat rubber bittje is een stang en bitloos voor de wagen ben ik niet zo weg van

Als het een stangbit betreft met hefboomwerking (bijv. een liverpool met rubberen mondstuk) klopt dat idd, maar soms wordt een ongebroken trensje met rubberen mondstuk onterecht ook een 'stang' genoemd, vanwege het ongebroken mondstuk. Een stang is pas een stang door de hefboomwerking, trensjes hebben geen hefboomwerking.

@ TS: welk bit bedoel je met 'rubberen menbit'?

Bitloos voor de wagen zou ik persoonlijk ook niet zomaar voor kiezen; je hebt toch al een stuk minder hulpen voor de wagen (je mist o.a. je zit en je been) en er zitten ook nog eens meters leidsel tussen, daarbij is het mennen ook een stuk risicovoller.

Edit: En het nadeel van een rubberen mondstuk is, wat je toch wel hoort en ziet, dat het vrij makkelijk kapot gebeten kan worden. Een rubberen mondstuk hoeft niet per definitie 'zachter' in de mond te liggen dan een gewoon mondstuk van bijv. RVS, argentaan oid.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:23

Kom geloof ik een beetje over als iemand met weinig of geen ervaring :D
Die heb ik wel alleen is die een beetje verstoft
Heb mijn menbewijs nog gehaald toen bijna alle paarden nog voor een concourswagentje liepen en bijna niemand er een broek aan had hangen

Heb een rubberen liverpool dus met hefboomwerking
Ook ik vind dat bit wat aan de dikke kant vooral voor een jong paard
Dat gebrokken bittje gebruik ik ook alleen maar om haar aan het bit te laten wennen
Zat zelf als tussen stap aan een ongebroken bustrens te denken
Pony reed ik met een bokkenbit met zeemleer er omheen (ja dat was vroeger)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:26

ps zoek functie kom ik alleen maar met onder het zadelrijden terecht

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:28

Gypsylady schreef:
ps zoek functie kom ik alleen maar met onder het zadelrijden terecht

en als je ''aangespannen rijden''erbij aanvinkt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:33

zoekfunctie aanklikken dat je bij aangespannen rijden wil zoeken, en dan als zoektermen opgeven 'welk bit'.
Dan kom je echt tig topics tegen binnen enkele minuten, geloof mij maar want heb al vaak zat hele rijen links naar topics in een dergelijk topic als de jouwe geplaatst ;)

Een ongebroken trens als tussenstap zou idd kunnen, maar aan de andere kant besteed ik vaak ook niet zo heel veel tijd hoor, aan het stapsgewijs leren wennen aan het bit. Ja wel eerst zonder leidsel/teugel/touw er aan, maar in principe maakt het allemaal niet zo heel veel uit hoor, gebroken/ongebroken. Wennen er aan moeten ze uiteindelijk toch.

Er is inderdaad veel veranderd op mengebied :) Er wordt nu gelukkig ook meer aan veiligheid gedacht; ogen aan de strengen voor paniekhaken, veiligheidslichtogen en paniekhaken aan de broek (of een musketon aan de rugriem en dan aan schoftje), is nu eigenlijk bijna standaard.
De meeste nieuwe tuigen hebben nu ook standaard strengen met D-ringen om te kunnen rijden met paniekhaken, ipv. strengen met strop. Ook echt aan te raden.

Misschien nog een (verkorte) mencursus ergens volgen, of een paar lesjes, dat je alles weer een beetje kan oprakelen en wat nieuwe dingen kan leren? :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:49

Tuig wat ik heb is redelijk modern
Maar wil er inderdaad van die paniek haken aan en een musketon aan de rugriem van de broek
Maar nu weet ik nog steeds niet hoe je die paniek haken aan de zweng bevestigt
Veiligheid gaat bij mij ook voor alles
Als mijn paard echt zo ver is dat ze voor de wagen kan dan komt er ook een andere tuig
Zolang is dit tuig prima met wat aanpassingen van veiligheidshaken etc
Tuig is niet versleten of zo

Wat die cursus betreft ga ik ook doen gewoon om de boel op te frissen lijkt me ook gewoon weer heel leuk om te doen

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:06

Mijn keuze is gevallen op een Post bit
Maar nu zat daar een hele grove kinketting bij
Is het niet verstandiger om er een normaler aan te hangen
Deze grove lijkt me erg scherp

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:22

Grovere schakels bij een kinketting zijn idd meestal minder fijn en 'scherper' in gebruik, ik zou gaan voor een dunne enkele, of nog liever, een dubbele met kleine schakels (dan overlappen de schakels elkaar nog meer).
Postbit is inderdaad wel een vrij standaard bitje om mee te beginnen.
Paard gewoon even de tijd geven om er aan te wennen, dan merk je het vanzelf na een tijdje wel of dat voor jullie de juiste keuze is geweest qua bit.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:31

Zat te twijfelen tussen een gewoone liverpool en de Postbit
Deze leek me fijner om mee te mennen omdat je dan geen lange uitstekende scharen hebt
Die ik in mijn geval toch niet gebruik in iedergeval de ondersten niet
Die kinketting die ik nog heb is inderdaad een dunne dubbele

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:42

Ik vind een liverpool prettiger, omdat de leidselsleuven al in de bril beginnen (bij die van mij dan), waardoor je veel keuze hebt qua inwerking. Dat heb je bij een postbit niet toch? Overigens heeft die van mij ook maar 2 sleuven, dus de scharen steken niet ver uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:48

Tessebes schreef:
Ik vind een liverpool prettiger, omdat de leidselsleuven al in de bril beginnen (bij die van mij dan), waardoor je veel keuze hebt qua inwerking. Dat heb je bij een postbit niet toch? Overigens heeft die van mij ook maar 2 sleuven, dus de scharen steken niet ver uit.

Niet bij alle liverpools begint de 1e sleuf al in de bril. Dat heeft ook mijn voorkeur, maar je hebt evengoed liverpools die dat niet hebben, en waarbij de 1e sleuf dus echt onder de bril begint.

Bij een postbit/B-stang
Afbeelding

Heb je geen leidselsleuven, maar 2 of 3 leidselringen, waarbij de eerste gewoon op de hoogte van het mondstuk zit, daaronder de 2e, etc. Dat is dus niet te vergelijken met een liverpool, het zijn ook echt 2 hele verschillende bitten. ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:51

Maar bij de bovenste ring heb je geen hefboomwerking, dus die is eigenlijk "nutteloos" toch?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:54

Tessebes schreef:
Maar bij de bovenste ring heb je geen hefboomwerking, dus die is eigenlijk "nutteloos" toch?

Dat is niet helemaal waar; zoals je ziet zitten de bakstukogen wat hoger, daardoor alleen al heb je heel iets hefboomwerking. Ring is zeker niet nutteloos! Daarbij heb je ook te maken met de scharen, dat maakt het ook een bit met hefboomwerking, hoe zacht of hoe scherp ook.
Is hetzelfde als je bij een liverpool de leidsels in de bril, maar om de hefboom heen gespt, dan heb je ook iets hefboomwerking. En stel dat je paard wat sterker of heter wordt, dan kan je je groom altijd nog de leidsels een gat lager laten gespen.
Als je er een ongebroken trensje in hangt, heb je die mogelijkheid dus zowiezo niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:08

Ik snap wat je bedoelt, maar dan heb je dus alleen de keus tussen "heel iets hefboomwerking" of "veel hefboomwerking". In de bovenste ring van het postbit is volgens mij hetzelfde als aan de bril van een liverpoolstang qua inwerking.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:44

Tessebes schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar dan heb je dus alleen de keus tussen "heel iets hefboomwerking" of "veel hefboomwerking". In de bovenste ring van het postbit is volgens mij hetzelfde als aan de bril van een liverpoolstang qua inwerking.

Dat laatste denk ik ook, al zijn het natuurlijk in wezen wel verschillende bitten, maar qua inwerking van de hefboom lijkt me dat vergelijkbaar ja.
En vanwege bovenstaande reden rijdt ik dus persoonlijk liever met een liverpool, omdat je daar veel meer keuzemogelijkheden hebt:
(al is die 3e sleuf vaak niet aanwezig bij ponybitjes gelukkig)
Afbeelding

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:10

Dat is dus de reden dat ik voor een postbit heb gekozen
Weet wel de leidsels in de bril hebben hetzelfde effect van een liverpool
Maar dan zit ik in mijn geval met nog 3 ogen die alleen maar hangen
Die met 2 was er niet in 13.5
En mocht ze in de toekomst toch te sterk voor dit bit worden kan ik er altijd nog een liverpool in hangen
Mondstuken waren hetzelfde alleen liverpool heb je wat meer keus met hefboomwerking

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:30

Je kan altijd nog de 3e sleuf er vanaf slijpen, is makkelijk en simpel en je gebruikt hem toch niet, anders zit hij alleen maar in de weg.
als dat je belangrijkste reden is om niet voor de liverpool te kiezen, dan zou je dus als nog voor een liverpool kunnen gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:45

Mag ik hier een vraagje tussendoor stellen over de liverpoolstang?
Wat is fijner in de paardenmond, een lichtgebogen of een rechte stang, een gladde of een ribbeltjes-stang?
(ter info: mijn merrie wordt momenteel beleerd met een lichtgebogen liverpoolstang met ribbeltjes, maar ik sta nu voor de keuze van zelf iets aanschaffen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:13

Als ze het goed doet op die liverpool zou ik gewoon zo'n zelfde aanschaffen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:56

gem schreef:
Mag ik hier een vraagje tussendoor stellen over de liverpoolstang?
Wat is fijner in de paardenmond, een lichtgebogen of een rechte stang, een gladde of een ribbeltjes-stang?
(ter info: mijn merrie wordt momenteel beleerd met een lichtgebogen liverpoolstang met ribbeltjes, maar ik sta nu voor de keuze van zelf iets aanschaffen)

Dat is niet zomaar te zeggen; ligt er helemaal aan hoe het paard er op loopt. Dat verschilt per paard. Gewoon een kwestie van uitproberen dus ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:59

okee, dank jullie!