[AR] Verzoek om foto's van menbitten in de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Verzoek om foto's van menbitten in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 02:27

Ik zit met mijn pony een beetje te klooien qua bitten. Ik had eerst een liverpool 12,5, vond ik in eerste instantie te groot, dus maat 11,5 gekocht, die vind ik weer te klein. Opnieuw de maat 12,5 geprobeerd, maar ik twijfel er nogal over. Misschien toch te breed en ik vind de kinketting vrij hoog zitten. Graag zou ik foto's willen zien van hoe het bit bij jullie paard zit. Alvast bedankt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:57

Misschien is het ook handig als je zelf ook even foto's maakt van hoe de beide bitten in de mond van je pony liggen, dat men hier misschien nog wat tips over kan geven?
Persoonlijk denk ik dat je beter een íets te groot dan een (iets) te klein bit er in kan hebben; vooral met beweegbare scharen krijg je dan al snel dat het velletje van de mondhoek klem komt te zitten. Een bit mag best ietsje breed zijn imo :j

Ben voor mijn Welsh a-tje ook nog even aan het kijken naar een goed bit; heb hier een heel fijn liverpooltje liggen die volgens mij ook niet meer gemaakt worden, met vrij dun mondstuk, beweegbare scharen en pompwerking. Hier reageerde mijn shetlandmerrie erg fijn op, met name die pompwerking. Volgens mij is 't maat 11,5 cm. Kan ook 10,5 cm. zijn, maar weet uit ervaring dat voor mijn shetlandmerrie het éne bit in maat 10,5 cm. te klein was, en een ander bitje maat 10,5 cm. paste dan wel weer, maar ze past vaak ook 11,5 cm.
Ik gebruik het bitje nu ook voor mijn Welsh a merrie maar eigenlijk is hij echt net héel ietsje wat te krap, ze wordt momenteel nog beleerd, maar moet zeggen dat ik het aan haar zelf nog niet heb gemerkt, ze heeft ook verder geen wondjes oid. Toch wil ik er wel een wat breder bit in, al gaat het op dit moment ook prima met dit bit. Maar net ietsje meer ruimte zou wel beter zijn.

Hier een paar foto's van het liverpooltje bij het welshje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je even wat foto's maakt van beide bitjes in de mond van je pony, kunnen we er ook misschien nog iets zinnigs over zeggen. Ik blijf er bij dat je beter een iets te breed bit kan nemen. Daarbij wordt vaak als vuistregel gebruikt dat een stangbit vaak 1 cm. groter moet zijn dan de maat die je normaal gesproken hebt voor een goed passend trensje; dit dus o.a. i.v.m. de scharen.

Hoogte van de kinketting zit meestal ook wel goed, als je het bit ook op de juiste hoogte in de mond hebt hangen. Er mogen wel 1 of soms zelfs 2 plooitjes in de mondhoek te zien zijn. Wat verder de juiste hoogte voor het bit is merk je vanzelf wel in het werk, dat hangt heel erg af van het specifieke bit en van de pony, ik vergesp ook nog steeds regelmatig. Is vooral een kwestie van uitproberen.

Hier hetzelfde bitje in de mond van mijn shetlandmerrie. Op de foto is het niet zo duidelijk te zien, maar zij heeft bij dit bit nog voldoende ruimte, er mag best aan iedere kant een klein stukje 'uitsteken', juist vanwege de scharen.
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 03:35

Afbeelding
Bokkenbit maat 11,5

Afbeelding
Vaste liverpool maat 13,5

Ik gebruik in het tweespan liever bitten zonder beweegbare scharen gezien door het kruisleidsel vaak een lip klem zat in de bril
1 pony heeft vrij brede lippen en heeft dus een extreem grote bitmaat (13,5) Pony's hebben 1 rimpel in de mondhoek als het bit erin hangt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:12

Ik heb een liverpool, ook iets aan de ruime kant, maar dan wel bitrubbers eraan, zodat haar mondhoek niet knel kan komen te zitten, en om de breedte mooi op te vullen !!
Werkt perfect. :j

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:40

Ik had ook dat probleem met mijn liverpool en heb er nu ook bitringen om, nu zit hij perfect.

Buckje

Re: Verzoek om foto's van menbitten in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:52

Joyce, jij kunt ook nog de bovenkant iets uitbuigen heb ik ook gedaan bij mijn bitje toen die zo zat en nu zit ie perfect!

Voor de TS:
Afbeelding

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:07

Dat uitbuigen moet je voorzichtig mee zijn,.........die van mij brak meteen in 2 stukken, zat een luchtbel in :Y) ......balen !! ^)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:36

Afbeelding
Met een sprenger liverpool 9cm

Afbeelding
Met haar Myler bitje 9cm

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:38

Met net een maatje groter is het toch ook wat fijner om er rubberen bitringen tussen te doen.
Vind ik zeker zo vriendelijk voor de mond ivm pompwerking van het bit.
Aan de bovenkant buig ik hem ook altijd iets uit. Zit het, zeker bij die kleine shet/welsh koppies, toch wat beter.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:03

Mijn merrie heeft 'r trensje maat 12,5 en 'r liverpool 13,5:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

in principe zou je stang iets breder moeten zijn dan je trens, dan zit 'ie het mooist...
en ik ga inderdaad ook liever voor ietsje te ruim (evt met rubber bitringen) dan te smal, zeker met een stang met pompwerking, want anders heb je er zo een velletje tussen...

evelli, wat een mooi bitje die onderste!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:46

@ Buckje; dat is inderdaad een goed idee, heb een ander bitje ook ietsje uitgebogen bij de bakstukogen, omdat de bakstukogen dus ook te dicht tegen de huid aan kwamen. Maar hiermee lijkt mij het probleem van eigenlijk nét iets te krap mondstuk niet opgelost... vind de scharen eigenlijk ook wat te dicht tegen haar lippen zitten. Denk dat ik gewoon een halve cm. groter moet hebben, en dat het dan prima past.
Heb nog wel een andere liverpool liggen die iets groter valt, maar dat mondstuk is meteen ook een stuk dikker en heeft geen pompwerking, kan best zijn dat ze daar ook lekker op loopt, maar vind haar op dit bitje erg fijn reageren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:48

Als ik jouw foto's bekijk denk ik dat jij best een groter mondstuk mag hebben, zeker met een stang met pompwerking, hij ligt nu zo dicht tegen de huid aan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:53

Nouvel schreef:
Als ik jouw foto's bekijk denk ik dat jij best een groter mondstuk mag hebben, zeker met een stang met pompwerking, hij ligt nu zo dicht tegen de huid aan...

:j klopt, kan hier wel alles aan verbuigen maar daar maak ik het mondstuk niet breder mee. Ben ook al aan het rond kijken voor een ander bitje, wel met vrij dun mondstuk en pompwerking, en niet al te lange scharen (sommige bitten maat 12,5 cm. hebben wel 2 sleuven ipv. 3 maar hebben dan in verhouding hele lange scharen).

Edit: daarbij is het ook wel praktisch als iedere pony gewoon z'n eigen bitje heeft, scheelt ook een hoop gewissel. Voor mijn shetruintje met smal bekkie heb ik een koperkleurig liverpooltje met dun mondstuk en vaste scharen, volgens mij maat 10. Die past de shetlandmerrie igg zeker niet. Van wat ik er van heb gezien loopt hij er goed op, al is hij nog niet volledig beleerd voor de wagen, dus dat zal zich in het werk straks wel laten zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:00

ik heb de onderste 2 sleuven er gewoon vanaf laten halen... :D
maar ik zou inderdaad een bredere proberen, moet lukken volgens mij!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:04

Dat zag ik inderdaad :) Al moet ik wel zeggen dat juist die verstelmogelijkheden van de liverpool mij zo aantrekt in dat bit; 3 sleuven heb ik ook echt niet nodig (en wil ik ook niet), maar moet zeggen dat als mijn shetlandmerrie wel eens erg sterk en heet werd, ik de leidsels toch wel eens in de 2e sleuf wilde kunnen gespen, mocht dat echt nodig zijn. Een 3e sleuf zou ik er uiteraard meteen afhalen, maar een 2e sleuf wil ik toch wel graag hebben 'voor het geval dat'.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:08

Daar heb je gelijk in hoor!
Maar ik heb een kunststof bitje, en mijn meninstructeur zei 'je kunt die 2 sleuven er makkelijk af halen, want als je lager moet heb je gewoon een ander bit nodig...' :D

en de werking van dit bit is ook niet fijn meer inderdaad als je je leidsels lager doet, daar is 'ie te fexibel voor...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:12

Dat is ook zo idd....
ik had dit bitje voor haar op het oog, is maat 12,5, zal wel ietsje te ruim zijn, maargoed beter iets te ruim dan te smal dus.
Maar zie net dat de eerste sleuf helemaal onder de bril zit, terwijl ik meestal wel liverpools heb waarbij (net als bij de jouwe) de eerste sleuf nog een stukje 'binnen de bril' valt... je hebt er dan wel kans van dat de scharen dus echt te lang worden en de 2e sleuf ook veel zwaarder inwerkt dan de 2e sleuf van mijn huidige bitje, dus dat ik hem er toch moet afzagen...
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:14

ja ik zoek ook altijd bitjes uit waar de hoogste sleuf in de bril valt, dan werkt 'ie het minst scherp in...

bij ietsje te ruim kun je er nog een rubber bitring om heen doen evt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:35

Ik wil ook de 1e sleuf in de bril hebben. Wat de rest doet maakt me niet zo veel uit, dat slijp ik er vaak af.

Voor de concourswedstrijden van het stamboek had ik toen een probleem, een liverpool met 1 sleuf mag je niet mee starten :+. (maar je mag je leidsel wel rustig in de bril doen, het is dus wel een beetje dubbel en apart)

Ik heb de meeste van mijn bitjes wel wat uitgebogen aan de bovenkant. Alles loopt op 11,5 liverpool (en 10,5 trens). Hier een paar foto's, van de andere zal ik echt close-ups moeten maken, die heb ik niet.

Mijn kleuter met zijn myler liverpool, de 1e keer dat hij een hoofdstel om had (wil er eigenlijk sleuven af hebben, maar de sleuven zitten met mooie bolletjes verbonden dat het volgens mij niet mooi te krijgen is, dus moet maar ff kijken hoe ik dat wil doen).
Afbeelding
Mijn oudje met een dubbel gebroken trens (gooit over alle liverpools haar tong, wat ik er ook mee doe, en raakt dan in paniek).
Afbeelding
Inmiddels verkochte Trendy met een 4rings trens
Afbeelding

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:28

Ik volg dit even. Mijn merrie heeft ook nooit een bit aanvaard tot ik maat 12,5 en licht gebogen in haar mondje legde.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:36

Heb bij Snuit een 12.5 B-stangetje/bokkenbitje, 11.5 is echt te klein, Snuit is 1.15, loopt echt niet fijn op liverpool.
Bij Alwyn een 11.5 trensje, Alwyn is 1.16. Raakt compleet in paniek met stangetjes, of dat nou liverpool of B-stangetje is.
Ik heb van hun geen echt goede 'hoofdfoto's' waar je het bit goed kunt zien, maar denk zet de info er even bij omdat je ook een pony hebt.

Bijgaand foto van 'breedbekkikker' Rizanta (1.75). Zij heeft zowel van trens als van liverpool een 14.5, en zoals je ziet (dit was de 1e keer dat ze het hoofdstel inhad) waren de scharen nog wat krap. Maar haar mondmaat klopt wel. Ze heeft gewoon 'brede' lippen :+ De scharen hebben we ietsje uitgebogen. Daarbij zit het leidsel nu steeds door de bril ipv 1e sleuf.
Ze loopt er lekker op, lekker schuimmondje altijd.
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:07

Toen nog met net aan bitje, verkocht als 11,5 maar bleek 10,5 te zijn.
Afbeelding

Nu met een lichtgebogen liverpool:
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 00:53

Bedankt voor zoveel reacties!
De 11,5 zit bij mij zoals van Joycie, dus dat vind ik eigenlijk te krap, zeker omdat hij pompwerking heeft. Ik ga aan de slag met die 12,5. De trens waar ik normaal gesproken mee rij is maat 12. De kinketting die aan de 12,5 zit is ingekort zag ik later, dus daar moet ik even een nieuwe voor halen. Dan zal hij waarschijnlijk ook goed zitten. Ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat de kinketting niet in de kingroeve valt maar wat hoger.
Als ik tijd heb zal ik even een paar foto's maken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:04

@ lienepien en vanhuisuit: Hoe hebben jullie die bitringen om je liverpool gekregen? Ik krijg ze er dus met geen mogelijkheid heelhuids omheen. Heb van de week al bitringen kapot getrokken doordat ik ze erover heen wilde doen.....

Maar het is dus wel normaal dat de kinketting niet precies in de kingroeve ligt? Dat vraag ik me namelijk ook al een poosje af haha

Ik rij zelf ook met een liverpool met pompwerking, maar omdat mijn pony nog wel eens zo achterlijk wil doen maar haar bekkie komt haar velletje wel eens tussen mijn bitje (door de pompwerking) en dan is het dus PANIEK! Toen had ik bedacht, bitringen! Alleen krijg ik die er niet heelhuids omheen. Rij nu dus tijdelijk met een thiedemnastang, gaat ook goed hoor maarjah, ze loopt net een tikkie fijner op mijn liverpool volgens mij....

Dus DILEMMA!

Helaas TS, ik heb geen duidelijk foto's voor je, alleen 1-tje waarop ze haar mond wagenwijd open heeft, maarjah, ziet er ook zo bruut uit :o

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:13

Gewoon plaatsen Crista, krijgen we waarschijnlijk een lekkere boktdiscussie. }:)
De bitringen moet je eerst in heet water leggen, dan worden ze wat rekbaarder en dan snel er omheen trekken.

De kinketting vind ik eigenlijk ook vreemd, want je zit dus op bot in te werken, lijkt me niet zo fijn.