[AR] Zijn mijn pony's nu zo raar gebouwd of?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Zijn mijn pony's nu zo raar gebouwd of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:35

Vandaag mijn tweespantuigje binnen gekregen en dat net even gepast. De meeste riempjes lijken qua maat te zijn, maar mijn borsttuig zit bij alle tuigen een beetje raar. Ik krijg het borsttuig namelijk nooit tot het schoftje. Bij dit tuig ook niet.

Afbeelding
En bij Hans
Afbeelding
Die los bungelende riem ga ik dus nooit lekker vast krijgen.

Zijn mijn paardjes nu zo raar gebouwd (afgezien van het overgewicht, ze staan op dieet)? Of heb ik iets verkeerd vast gedaan? Andere tips over afstelling zijn ook welkom.

Sodeletuut

Re: Zijn mijn pony's nu zo raar gebouwd of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:39

Ik weet niks van mennen, maar als ik zo kijk; er zitten toch meer gaatjes aan, dus als je hem op z'n langst zet, zit hij toch wel onder de schoft?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:39

Dat dacht ik ook, maar volgens mij zit die riem nou juist vast. Wacht ik ga het eens proberen.

Edit: Nee ik had het toch goed, die gesp zit dus vast, de strengen kun je wel langer of korter doen. maar die gesp blijft dus op zijn plek.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:42

Ik zou het tuig een maatje groter proberen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:44

Ik heb een enkelspantuig dat een maat groter is en daar heb ik hetzelfde probleem mee, plus dat ik overal gaatjes bij heb moeten prikken (borststuk en het schoftje).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:45

Het lijkt wel alsof je borsttuig te klein is..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:45

ik ben geen verstand van mennen, maar als ik het zo bekijk lijkt het gewoon of het tuig te klein is.
Een maatje groter kopen misschien?

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:56

Je hebt denk ik een maat groter nodig, je broek zit ook wat hoog namelijk en dat lijkt niet met verstellen laag genoeg te kunnen..

Al zou je het borsttuig kunnen verstellen, dan komt het denk ik niet goed, nu zit het op de borst op de juiste plek, als je m zou verstellen dan komt het denk ik te laag te hangen (op de bovenbenen).
Dit is op te lossen door een groter tuig waarbij die riepjes breder uit zitten en niet zo smal langs de hals van je pony. Zie dat je veel riempjes al op het laatste gaatje hebt dus een grotere maat kan geen kwaat :P
Het is trouwens niet alleen de maat van het tuig, kleinere pony's hebben vaak een andere bouw dan grotere beestjes en daar is het tuig vaak niet op aangepast..

Dit is hoe ik het zie;) Hoop dat je er wat mee kunt en dat je je tuig nog kan terug brengen/ inruilen voor een grotere maat?

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:58

Heb het via een bokker gekocht, dus inruilen/terugbrengen wordt hem niet. Dan zou ik dus maat pony moeten kopen? Dan wordt het wel flink gaten bijprikken, want anders is het weer te groot.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:59

Beter te groot dan te klein.. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:00

kun je niet een los borstuig kopen?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:09

Tuig is in zijn geheel te klein. Overigens hoort de singel niet zo vast tussen het borstdeel door te lopen maar de streng hoort tussen binnen en buitensingel door te lopen. (of er bovenlangs) zodat je bewegingsvrijheid van het borstdeel krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:11

Nou das duidelijk, mag het tuig weer te koop :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:11

Dit zie je vaker bij grote maats shetlanders dat het borststuk te kort is.
Ik heb middenmaats van 92 cm en daar past het borststuk precies op, maar als je shetlanders groter zijn, zul je idd een ponymaat borststuk moeten hebben, dat komt wel vaker voor,helaas :')

Je kunt het voorkomen om even te meten hoelang het borststuk moet zijn, door vanaf het schoftstuk te meten voor de borst langs naar de andere kant tegen het schoftstuk, dan heb je de lengte van hoe lang het borststuk moet zijn.
Maar daar heb je nu niks meer aan, je hebt het al gekocht.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:13

capopjekop schreef:
Heb het via een bokker gekocht, dus inruilen/terugbrengen wordt hem niet. Dan zou ik dus maat pony moeten kopen? Dan wordt het wel flink gaten bijprikken, want anders is het weer te groot.

Kun je niet een maat pony van iemand passen en zien hoeveel je dan eventueel moet bijprikken?

Ook zonde om deze te verkopen, maat pony te kopen en dat die veeeelste groot is :+ :P

Blijf er wel bij dat het er nu echt te klein uit ziet, niet alleen het borsttuig..

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:14

ChristaMoor schreef:
. Overigens hoort de singel niet zo vast tussen het borstdeel door te lopen maar de streng hoort tussen binnen en buitensingel door te lopen. (of er bovenlangs) zodat je bewegingsvrijheid van het borstdeel krijgt.

Bovenstaande wat christamoor schrijft is alleen van toepassing bij een enkelspantuig.
Bij tweespantuigen hoort de buitensingel vast te zitten aan het borststuk, precies zoals op deze foto's te zien is :j .

De lengte van de strengen heeft niks te maken met de lengte van het borststuk, de strenggesp moet precies op het schoftje liggen aan beide kanten. 8-)
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 19-02-11 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:14

Volgens mij zitten er nog gaatjes in je strengen.
Als je die nu op zijn langst zet, past het dan niet beter=

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:17

oeps, sorry, had niet in de gaten dat het dubbelspan was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:17

Ga dan toch maar voor nieuw tuig, dat mag je vaak terugsturen als het niet past. Nu kon ik dit tuig voor een mooie prijs overkopen, nog bijna ongebruikt. En volgens de bokker moet het passen tot max 1 meter. Die van mij zijn 95 cm. Maar goed, iedere shet is natuurlijk anders gebouwd, die van mij zijn vrij breed (en nog te dik :o )

@ Aerdenhout: Denk niet dat dat werkt, de gesp zit vast aan het borsttuig, dus schiet er dan niet zoveel mee op om de strengen te verlengen denk ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:20

Waarom zitten er dan gaatjes in je strengen. Volgens mij kan je het borst tuig gewoon een stuk verlengen zoals ik het zie op de foto´s tenminste.
Eigenlijk weet ik dit wel zeker!
Probeer nu eens de gesp van de strengen, dus het borst tuig, terug te doen in het verste gaatje, dan kom je n.l wel goed uit!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:25

ChristaMoor schreef:
Tuig is in zijn geheel te klein. Overigens hoort de singel niet zo vast tussen het borstdeel door te lopen maar de streng hoort tussen binnen en buitensingel door te lopen. (of er bovenlangs) zodat je bewegingsvrijheid van het borstdeel krijgt.

Dat is bij een enkelspantuig, dit is een tweespantuig

Ik ken het probleem, dit is een Zilco shetland op mijn shetlander
Afbeelding

Ook de borst (en de broek trouwens) te kort

Ik heb een ponytuig moeten kopen en die door een tuigmaker geheel op maat laten maken (dus alles verkleinen/verkorten)

Jouw schoftjes zijn ook te kort, singel zit op laatste gat.
Trouwens de broek is geen omloop maar lijkt op een enkelspanbroek (of een veredelede strengdrager :D)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:26

aerdenhout1 schreef:
Waarom zitten er dan gaatjes in je strengen. Volgens mij kan je het borst tuig gewoon een stuk verlengen zoals ik het zie op de foto´s tenminste.
Eigenlijk weet ik dit wel zeker!
Probeer nu eens de gesp van de strengen, dus het borst tuig, terug te doen in het verste gaatje, dan kom je n.l wel goed uit!

Dat heeft geen zin gezien de gesp waar de streng aan vast zit, aan het borstdeel vast zit.

Zo hoort het te zitten (Imperial Riding tuig maat pony, versteld door tuigenmaker naar maat grote shet)
Afbeelding

Trouwens: Ideal tuig maat shet paste dan weer prima op mijn pony's

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:32

Zeer herkenbaar dat gepruts :+
Heeft bij mij ook 1x verkeerde maat 2e handstuig en bij nieuw 2x heen en weer sturen gekost voordat het enigszins fatsoenlijk lag allemaal. En de broeken die je hebt zijn inderdaad geen omloop-broeken, dus geen tweespanbroeken maar zoals het nu zit een gewone enkelspan broek.
't Is gewoon vaak een heel geknutsel, zeker tweespan, omdat je soms ook nog twee maten verschillende pony's hebt en dan bij elke pony ook nog pony/shet e.d. voordat het allemaal goed is.
Grootte van de pony zegt ook niet zoveel. Onze kleinste Welsh, heeft borst en rugriem/culeron maat pony. Onze grootste heeft hoofdstel maat mini/shet. En daar tussendoor zijn het allerlei shet/pony onderdelen :7

Maar ... de aanhouder wint ;) Succes. Hoop toch dat je het tuig gewoon nog terug kunt doen naar de verkoper?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:39

Voor je nu je hele mooie tuig gaat terug sturen, laat even iemand kijken die er verstand van heeft, want eigenlijk weet ik voor 99% zeker dat het alleen is dat je je borst tuig terug moet zetten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:43

Ik weet 100% zeker dat zowel het borstblad als de schoft te kort zijn en daarbij de broek niet geschikt voor tweespan. het borstblad moet op de schoft uikomen, zoals je kan zien op de onderste foto van mij. Bij een enkelspan zit hij voor de schoft maar bij tweespan op de schoft