[AR] hoe oud moet mijn pony zijn om voor de wagen te lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanjaluna

hoe oud moet mijn pony zijn om voor de wagen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:29

ik zou mijn haflinger graag voor de kar zeten maar hoe oud moet ze daar voor zijn .

ik heb zelf geen idee , ze is nou 2 jaar

groetjes inge

Reanlm

Re: hoe oud moet mijn pony zijn om voor de wagen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:30

een jaar of 4 is denk ikwel een reeele leeftijd :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:31

Minstens 3, net als bij rijden, maar slimmer is het om haar lekker uit te laten groeien.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:32

2 1/2 kan wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:34

Nee hoor, ze kunnen eerder voor de wagen dan ohz. Als je met 2 begint met verkeersmak maken, stamhulpen aanleren, betuigen, voor een sleepje zetten ben je zo een paar maanden verder, is je paard 2,5 en dan kun je beginnen met korte ritjes voor de wagen :) Zo lang je het maar rustig opbouwt.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:34

o dat klink verschilend

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:35

Ik zou zeggen 3 jaar echt voor de kar, en misschien 3 maandjes van te voren al beginnen met commando's, aan de zweep wennen enzo ;)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:36

ja tuurlijk kan je daarmee beginnen :) maar om m echt voor de kar tezetten een jaar of 4 ongeveer ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:40

Hoezo ReanPony? Waar baseer je dat op?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:40

Waarom pas met 4? Het is een hele andere belasting dan met rijden.
Het ligt uiteraard ook aan de pony, maar met 2,5 kun je meestal wel rustig aan beginnen met beleren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:44

3 jaar vind ik een mooie leeftijd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:53

Persoonlijk zou ik hem lekker paard laten zijn en laten puberen doen, tot hij zelf aangeeft klaar te zijn voor echte arbeid. Naar mijn ervaring is inrijden etc. dan helemaal ook zo'n big issue niet meer. Dat kan natuurlijk per paard verschillen, maar vaak zijn ze dan rustiger, heb je meer tijd gehad om ze wat van de wereld te laten zien, en bovendien hoef je je niet meer zo door de pubertijd heen te worstelen, laat ze dat maar lekker op het land met vriendjes uitzoeken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:55

Een haflinger bij ons op stal is met 2 en half jaar beleerd voor de kar. Loopt af en toe al een klein ritje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:59

MissMalfoy, de ervaring leert juist dat het paard veel makkelijker is in te rijden als het al het werk voor de wagen kent :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:47

lichamelijk zo rond de 2,5
qua er emotioneel 'aan toe zijn', per paard verschillend.

het handigst en gelijk ook het beste is om je paard eerst naast een ervaren paard te beleren in tweespan
en dan later over te gaan naar enkel span.
een ervaren paard is een goede opleider, het jonge paard hoeft niet alleen de weg op, en hoeft niet alleen te trekken.

met voor de kar beleren moet je goed omgaan, wanneer er iets echt mis gaat kan je paard misschien nooit meer voor de wagen wegens trauma.

succes met je paard in elk geval, lees maar veel rond op bokt en in paardenboeken, dan leer je er vanzelf meer over,
en zoals je merkt, op bokt verschillen meningen soms op bepaalde punten, vandaar de discussie hier, dat gebeurd vaker bij zulke vragen, omdat de meningen hierover verschillen.
bovenstaande is mijn mening, en ik geloof dat ik gelijk heb (anders was het niet mijn mening) ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:58

Marigold schreef:
lichamelijk zo rond de 2,5
qua er emotioneel 'aan toe zijn', per paard verschillend.

het handigst en gelijk ook het beste is om je paard eerst naast een ervaren paard te beleren in tweespan
en dan later over te gaan naar enkel span.
een ervaren paard is een goede opleider, het jonge paard hoeft niet alleen de weg op, en hoeft niet alleen te trekken.

met voor de kar beleren moet je goed omgaan, wanneer er iets echt mis gaat kan je paard misschien nooit meer voor de wagen wegens trauma.

succes met je paard in elk geval, lees maar veel rond op bokt en in paardenboeken, dan leer je er vanzelf meer over,
en zoals je merkt, op bokt verschillen meningen soms op bepaalde punten, vandaar de discussie hier, dat gebeurd vaker bij zulke vragen, omdat de meningen hierover verschillen.
bovenstaande is mijn mening, en ik geloof dat ik gelijk heb (anders was het niet mijn mening) ;)

Hier ben ik het wel mee eens. :j
Aanrader is om het "echte werk" dus het moment van voor de wagen te zetten, te laten doen door een professional. Deze hebben ze dan met een maand goed voor de wagen, mits de basis er goed in zit.

Wat ook een goede optie is, is nu langzaam aan beginnen en met 2,5 weg te brengen. Goed voor de wagen beleren en dan lekker even laten staan tot 3/3,5 en dan het echte trainen te laten beginnen. Als ze eenmaal voor de wagen lopen, lopen ze vaak ook zó onder het zadel weg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:46

ik heb mijn merrie met 2,5 jaar bekent gemaakt met longeren en het tuig enzo.
ook langzaamaan bitje in en toen ze bijna 3 was toen heeft ze voor de kar gestaan.

maar ik zou wel eerst even kijken of ze er wel klaar voor is.

mijn ene merrie was met 2,5 a 3 jaar al klaar voor het werk maar mijn andere merrie pas met 4 jaar.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:54

Je kan natuurlijk beginnen met commando's leren enz. Ook alvast laten wennen aan het tuig kan rustig, ook af en toe al jou voor laten trekken, zodat ze de druk op haar boeg leert kennen kan al. (licht sleepje is ook geen probleem) Het echt een wagen trekken zou ik wachten tot ze een beetje is uitgegroeit, zodat je haar iig niet overbelast. Hou het leuk voor haar en doe het niet elke dag.
Die van mij was 5 toen we begonnen met het leren lopen voor de wagen, maar het heeft een jaar geduurd voordat ze het snapte. Nu vind ze het het leukste wat er is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:18

@Hestejente: Sorry dat was niet helemaal duidelijk, ik bedoel met inrijden ook voor de wagen zetten. Eigenlijk iedere vorm van serieuze arbeid.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:19

hestejente schreef:
MissMalfoy, de ervaring leert juist dat het paard veel makkelijker is in te rijden als het al het werk voor de wagen kent :)

Maar als het paard het zadel al kent en al bereden is, is het makkelijker te betuigen... :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:26

Hangt van het paard af, mijn ene pony was met 2 jaar en 10 maanden eraan toe en de oudere was pas met 3,5 dat ik dacht ik ga hem inspannen. Met een 2,5 begin ik eens met erachter lopen, tuigje op, hoofdstel om, gewoon lekker spelenderwijs aanklooien. Verder komen de jonge dingen heel veel in handen dus verkeersmak, halstermak etc zijn ze al met een jaar. De jongste heeft van de zomer na het beleren nog een maand rust gehad toen is hij met 3 jaar en 2 maanden dmv van twee keer rijden zadelmak gemaakt en heeft hij in november en december weer stilgestaan en nu pakken we hem onder het zadel verder op en is hij 3 jaar en 8 maanden. Mijn oudere pony heb ik nog lekker een zomer weggezet. Nu staat de oudere (het scheelt een maandje) in training voor de hengstenkeuring dus krijgt hij van de zomer
Weer tijd om z'n koppie leeg te maken :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:26

Ik heb hier ook een 2 jarige (tinker), die ga ik van de zomer in 2-span voor de wagen beleren.
Je kan zelfs nu al beginnen.. Leg het tuig er eens op, en er weer af, loop met haar aan de hand en leer het commando "Ho" heel goed aan. En "Ho" is dan echt stilstaan, niet draaien, niet achteruit.. Is er een menner in de buurt? Loop eens aan de hand mee als die gaat rijden, zodat ze de geluiden van de kar kent..
En zo kun je nog veel meer doen, voordat je daadwerkelijk begint met inspannen. En als het kan idd beleren in 2-span, ze leren zoveel van de ander.
Succes!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:16

PP -> AR

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:02

Renslover schreef:
hestejente schreef:

Maar als het paard het zadel al kent en al bereden is, is het makkelijker te betuigen... :+

Dat is dus niet waar.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:07

Ik heb samen met een vriendin haar pony beleerd met 2,5 jaar, heeft ie echt supergoed opgepakt