[AR] Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kars

Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:58

Hoi
Ik wou wel eens mensen een ongeluk hebben meegamaakt met paard en wagen?
En hoe jullie denken over wel of geen kleppen?

Billy

Re: Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:01

Altijd kleppen, zonder vind ik persoonlijk levensgevaarlijk.
Ik heb wel eens een ongelukje gehad, paard schrok van een zwaan midden op de weg, draaide om en daar stond een geparkeerde auto waar hij over de motorkap lag....
Hij kwam eraf met een klein schaafwondje, de auto was wat minder gelukkig....

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:06

Euhm ja... :j
Paard die in de achteruit gaat (zonder geremde kar) dus met kar en al omkiepen.
Paard beleren die stijgert en zich achterover laat vallen (lees afzetten), en dan met de neus naar je toe staat.
Datzelfde paard die plotseling over de sloot springt met kar.
En zo nog heel veel dingen. Maar komt ook omdat we jonge paarden beleren voor de kar, dus dan maak je veel mee denk ik :D Wij beleren ook altijd met oogkleppen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:11

meerdere ongelukken gehad, maar dat krijg je met jonge paarden...

Ik ben een voorstander van halve oogkleppen , deze voorkomen dat de paarden achteruit kunnen kijken maar nemen veel minder zicht weg.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:12

Ook wij hebben wel eens een ongelukje gehad, auto van rechts die zo lief was om ons voorang te geven, wij wilden rechtdoor daar dacht paardlief anders over en ging naar rechts, echt niks meer mee te beginnen en hij duwd zo zijn borst/schouder (hele stevige fjord) in het achter portier. Man stapt uit, heel rustig alleen de vrouw achter in zat heel hard te gillen, man doet haar deur open en roept "hou toch je bek trut" nou die man kon niet meer stuk bij ons!
Een keer gekanteld met kar en al, boomstronkje in de bocht.
En een keer gekeerd op 1 vierkantemeter, er zat iemand in de bosjes!!!

Oh wij rijden met oogkleppen, zou echt niet zonder de weg op gaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:13

Met paard en al in een sloot gekiepert. :o
We waren door een straat gereden met allemaal versiering/vlaggetjes. Toen we daar voorbij waren, lag er nog een bergje zand.... :+ Echt een reden om in de sloot te springen, vond mijn paard.
Gelukkig was het een droge sloot en had het paard niks; en de 2 mensen op de kar ook niet.
Het inspan was wel verbogen. Alles is met een sisser afgelopen.
Paard bleef heel rustig liggen toen we hem uit het inspan haalden.

Over het algemeen zijn kleppen wel aan te raden, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn paard sprong in de sloot omdat hij deze door de kleppen niet had gezien.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:14

kar en al in de sloot gelegen paard stond gelukkig op de wal. Schrok van liggende lantaarnpalen en schoot opzij. Beleren zonder oogkleppen daarna met.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:17

Ik zou met oogkleppen aanraden.
Verder wel eens wat meegemaakt o.a. paard in de sloot en kar op de kant van de sloot. Maar goed afgelopen, hebben het paard in kwestie meteen weer ingespannen, hij was wel wat vies, maar toch even weer oppakken..

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:20

Ik heb wel is gehad dat een echte hele brave haflinger schrok van mensen die opeens om de hoek kwamen zetten. die mensen dachten dat als ze daar gingen staan dat het paard niet schrok, maar de 2 honden gingen heel hard blaffen. het was zo'n zandweg met een fietspad ernaast en daar tussen in kleine witte paaltjes. je raad het al de huifkar raakte zo'n paaltje en de kar stond stil.

wij werden gelanceerd en paard stond stil en en keek ons aan echt zo van sorry.

dat van de oogkleppen, ik vind persoonlijk dat het per paard verschil. ik ken fjorden die je met oogkleppen worden. maar op dezelfde plek lopen ook Norikers voor de kar en die kunnen echt geen oogkleppen voor, die worden echt helemaal gek. je krijgt ze dan echt voor geen meter vooruit.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:25

Hier ook, met een dubbelspan trekpaarden, 1 streng brak waardoor de aanspanning uit elkaar viel (in draf).
ze gingen beide een andere kant op dus zakte de wagen (met 15 personen) in de sloot.
Gelukkig bleven de paarden rustig en kon ik samen met mijn hulp de paarden losmaken.
Ik heb erna nooit meer met ditzelfde span gereden.(Was van iemand anders)

En nog wat kleine ongelukjes.
Hier alleen oogkleppen bij schrikachtige paarden/pony's ivm zicht voor de pony's.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 23:28

bedankt voor jullie reacties! het zit namelijk zo,
Ik heb mijn fjord nu z'n 3 a 4 maanden voor de kar ( was bij de vorige eigenaar al betuigd) heb hem nu zo'n
2,5 jaar( altijd onder het zadel). heb de eerste 2 maand een professional erbij gehad, en het erg goed, het enige wat hij doet ik als hij van iets schrikt dan gooit hij zich om om het te kunnen zien. dus dacht ik, ik rijd ook zonder kleppen onder het zadel (rij bijna altijd buiten)dus misschien dat hij niet zo schrikt al ik zonder kleppen ga rijden. en vanmorgen was ik hem aan het optuigen en was er klaar voor om weg te gaan, voor het eerst zonder kleppen. liep hij ineens mijn vriend zo ongeveer ondersteboven en begon te stijgeren en raakte in paniek en maakte een grote sprong en kwam hij in de heg terecht van de longeerbak, en zat muurvast. gelukkig allemaal goed afgelopen, hij liep een beetje kreupel maar gelukkig niks ernstig, en hebben hem 3 kwartier erna weer ingespannen met kleppen en ben een klein rondje geweest wat opzich wel goed ging maar was hij nog wel van slag.(ik ook nog wel) ik vraag me dus af op dit nu door de kleppen komt of niet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:29

Veel ongelukken gezien van anderen:

As die doormidden breekt
Lamoen wat van de kar afbreekt
Hoofdstel afschuren bij tweespan en de boel op de loop
etc.

En zelf een heel naar ongeluk gehad in een hindernis, door een stuurfoutje van mijn man. De kar kwam op een paal en ging daardoor over de kop. Ik kon niet op tijd wegkomen en kwam onder de kar terecht.
Was niet grappig...maanden in de lappenmand gezeten. Is uiteindelijk wel weer goed gekomen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:31

kars schreef:
bedankt voor jullie reacties! het zit namelijk zo,
Ik heb mijn fjord nu z'n 3 a 4 maanden voor de kar ( was bij de vorige eigenaar al betuigd) heb hem nu zo'n
2,5 jaar( altijd onder het zadel). heb de eerste 2 maand een professional erbij gehad, en het erg goed, het enige wat hij doet ik als hij van iets schrikt dan gooit hij zich om om het te kunnen zien. dus dacht ik, ik rijd ook zonder kleppen onder het zadel (rij bijna altijd buiten)dus misschien dat hij niet zo schrikt al ik zonder kleppen ga rijden. en vanmorgen was ik hem aan het optuigen en was er klaar voor om weg te gaan, voor het eerst zonder kleppen. liep hij ineens mijn vriend zo ongeveer ondersteboven en begon te stijgeren en raakte in paniek en maakte een grote sprong en kwam hij in de heg terecht van de longeerbak, en zat muurvast. gelukkig allemaal goed afgelopen, hij liep een beetje kreupel maar gelukkig niks ernstig, en hebben hem 3 kwartier erna weer ingespannen met kleppen en ben een klein rondje geweest wat opzich wel goed ging maar was hij nog wel van slag.(ik ook nog wel) ik vraag me dus af op dit nu door de kleppen komt of niet.

De kleppen zijn er met name voor dat het paard niet merkt dat de kar achter hem aan komt. Paarden kunnen daar erg van schrikken en het gevoel hebben dat ze continu achtervolgd worden en daarvan overstuur raken.
Als je dus in één keer die kleppen afdoet, ontdekt het paard die kar ineens...en ja...dan kunnen er bij veel paarden rare dingen gebeuren.

Paarden die zonder kleppen voor de kar lopen, hebben dit eerst geleerd met iets anders (bijvoorbeeld een sleepje) dat achter ze aankomt en zijn daardoor niet zo verrast door die kar.

In mijn ogen heb je erg veel geluk gehad dat het nu zo is afgelopen.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 06-02-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:32

Vriendin haar paard was ook al beleerd voor de kar, heeft ooit een keer geprobeerd op het erf zonder oogkleppen en de merrie kon dit niet waarderen! Dus kan best zijn dat je nu geen oogkleppen omhad de rede kan zijn.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:34

Tekst even gekopieerd uit de OP van mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1356769

zondag 29-8-10 heb ik geprobeerd magic voor de kar te zetten, helaas raakte hij flink in paniek en toen hij viel in de bocht kantelde het wagentje, waardoor ik gelanceerd werd. Tijdens mijn val heb ik eerst de bakrand geraakt,daarbij is mij schouder uit de kom geraakt en gebroken(het humusbot en dan de kop ervanin 4 stukken).ook mijn pols is gebroken

Ik ben geopereerd en met een plaat en schroeven hebben ze geprobeerd de boel weer netjes in elkaar te zetten. dit is op zich gelukt maar het is afwachten hoe het met de botgroei gaat en of de doorbloeding goed blijft,

Verder zit mijn pols in het gips.

ben inmiddels alweer bijna 2 weken thuis.
door de pijnstillers gaat het op zich wel goed met me.

alleen is het zo balen dat ik zo bitter weinig kan doen.bij alles nadenken,kan dit wel.pfff zeer vermoeiend

vorige week woensdag heb ik nieuw gips om mijn pols gehad,nu de 21e weer foto's maken, en hopelijk mag mijn pols dan uit het gips
hopelijk blijkt dan uit de foto's van mijn schouder dat ,dat ook een goede prognose heeft.
ze hebben natuurlijk mijn schouder gerepareerd maar de grote vraag blijft, sterft er geen bot af en komt de consilidatie(botaangroei) goed op gang.
ik hoop van wel,anders heb ik nog een volgende operatie nodig. en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.

verder krijg ik een paar keer per week fysio,die is heel voorzichtig positief,omdat mijn schouder minder stijf is/wordt als verwacht.

gisteren hebben ze mijn hechtingen(krammen) eruit gehaald, damn er zaten gewoon 27 krammen in.
was een bikkel volgens de docter ze kon ze er zo uitplukken....
dus nu heb ik een lekkere ritssluiting.
vond het gisteren wel heel vreemd om naar te kijken,maar ben al weer een beetje aan gewend.

mijn vraag is hebben jullie ervaring met zoiets en/of tips

-------------------------------------------------

Het gaat nu redelijk goed met mijn arm fysio en chirurg zijn aardig positief,maar met mijn paardje ga ik niet meer mennen. :o
Wel met andere paarden hoor, ik vindt het wel nog steeds vreselijk leuk

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 23:36

[dat klopt!
ik heb ook sins dat ik hem heb de bak en weilanden gesleept met hem en dat bijna altijd zonder oogkleppen.

De kleppen zijn er met name voor dat het paard niet merkt dat de kar achter hem aan komt. Paarden kunnen daar erg van schrikken en het gevoel hebben dat ze continu achtervolgd worden en daarvan overstuur raken.
Als je dus in één keer die kleppen afdoet, ontdekt het paard die kar ineens...en ja...dan kunnen er bij veel paarden rare dingen gebeuren.

Paarden die zonder kleppen voor de kar lopen, hebben dit eerst geleerd met iets anders (bijvoorbeeld een sleepje) dat achter ze aankomt en zijn daardoor niet zo verrast door die kar.

In mijn ogen heb je erg veel geluk gehad dat het nu zo is afgelopen.[/quote]

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 23:42

realmagic.

bah wat een naar verhaal! veel sterkte ermee

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:42

Ik ben tijdens mijn dubbelspan-menlessen een keer vertrokken zonder mijn lesgever. Reden: één van de twee paarden schrok en vertrok, waarop de ander dacht: paniek! Het was weliswaar op een deels afgesloten terrein (soort van ronde betonbaan), maar er waren toch wat andere mensen en een auto aanwezig die ik in volle galop moest ontwijken.
Toen ik na een halve ronde stil stond, waren de paarden die in de paddock stonden waar de betonbaan omheen liep, flink aan het rennen waardoor mijn span het ook weer op een lopen zette. Uiteindelijk na bijna een hele ronde galop, stond ik weer stil... De sporen waren echter nog een paar weken terug te vinden :)

Check hier foto's van het remspoor. Het is in een Nederlands themapark dus hier en daar een idyllisch achtergrondje :) (commentaar op de foto's staat links)
http://www.mijnalbum.nl/Album=KE36VMQX

Gelukkig dus ook met een sisser afgelopen, heb het dolle span langs nog redelijk netjes overal langsgestuurd, maar mijn hart zat in mijn keel :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:52

Denk dat het eenzelfde vraag is als dat je vraagt ben je wel eens van het paard afgevallen bij onder de man rijden, want iedereen die wat langer rijdt dondert er wel eens af en iedereen die wat meer en langer ment heeft wel eens iets meegemaakt met mennen. Van kleinere tot grotere ongelukken. Alhoewel ik van harte hoop dat vooral de grote ongelukken iedereen bespaart blijven...wat een ellende...

Maar vwb oogkleppen, ik men alles met oogkleppen, vind het veel veiliger. Als je een pony die met gewend is opeens zonder doet kunnen ze inderdaad enorm schrikken. Gelukkig heb ik dat de 1e keer ervaren met een mini die ik voor een sleepje had gezet, hij vond het met het gewone hoofdstelletje doodeng, menhoofdstelletje erom heen en het beestje liep keurig relaxed de bak te doen :7 Dat zei me al genoeg. Er zullen paarden zijn die zonder oogkleppen prima lopen, maar mijn ding is het niet.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:00

Iemand die ik ken was zn fjorden aant inspannen en toen ie net klaar was sloegen ze alle 2 op hol.. straten ver, onderweg een oude vrouw omver gelopen en de kar natuurlijk aan gort. Paarden hadden buiten veel schaafwonden aan de benen geen letsels. Wel zullen ze nooit meer voor een kar kunnen lopen door het trauma

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:23

Ik heb wel eens een wiel van een concourswagen gereden, doordat het paard schrok van zijn schaduw en opzij schoot. Zat er precies een paal tussen wagen en wiel.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:08

Ik heb ook oogkleppen :j
Ik heb nog nooit een echt ongeluk gehad gelukkig, maar wel vaak bijna.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:20

Een keer een ongeluk gehad met slepen, met een nog wat onervaren paardje. Ze had al wat gesleept en ook strengen tussen en tussen haar benen was geen probleem. Tot het opeens (onbekende oorzaak, misschien een optelsom die dag van vanalles) wel een probleem was in een bocht.... ze vloog over de bakrand (enkele plank op 50cm, gelukkig maar) en paniekte. Snel kunnen vastpakken gelukkig, beestje stond te trillen en stampen en de eigenaar heeft mennen/ slepen opgegeven, iedereen was erg geschrokken.

Ik men mijn eigen paardje zonder oogkleppen. Het hangt van het paard af vind ik. Mijn paardje wordt erg onrustig als ze iets wel hoort maar niet ziet, zoals met oogkleppen. Ik heb haar ook wel gemend met oogkleppen, maar dan is ze erg gespannen en onrustig. Zonder kleppen is ze de rust zelve. Die ene zwaan die opvliegt is met oogkleppen even eng als zonder oogkleppen... of zonder oogkleppen minder eng, want dan heeft ze 'm al gezien (zo werkt het tenminste voor mijn paardje).
Met een ander paard zou ik gaan mennen zoals hij/ zij dat gewend is, of dat nou met of zonder oogkleppen is.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:24

Ook een keer de sloot ingedoken, kleine 2 m naar beneden, andersom op de zijkant terecht gekomen. Ik ben van de kar gevallen/gesprongen en heb mijn hand eronder gekregen. Een van de wielen was afgebroken. Verder had de pony gelukkig niks en ik had alleen een gekneusde hand. We reden ook met oogkleppen..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:34

Met vriendinnetje op de kar... borgpennetje van hekkenram (?) schoot los en paard ging ervandoor met "haar deel" en wij bleven (in de sloot) achter met "ons deel" namelijk de kar...
Een paar km verderop lag ze tussen twee auto's geparkeerd (deukje in auto) want ze redde de bocht niet! Gelukkig stond ze zo weer op en had ze de volgende dag een dik been. Wij een nat pak en twee dagen later heeft ze haar paard weer ingespannen en hetzelfde rondje weer gereden en ze gaf geen kick... dus allemaal goed afgelopen!