[AR] Zit dit tuig aan de voorkant goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NOVEMBERx92

Zit dit tuig aan de voorkant goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:46

de achterkant moet ik nog even uitpluizen.
maar ik vond dit al zo raar zitten, ik ben niet zo bekend met mennen.
zit dit goed?
er zitten zoveel frutsels aan alle kanten, bij andere lijkt het veel minder, moet er niet iets af?

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:09

:? 't ziet er inderdaad bijzonder uit ;)
Overigens mis ik de staartriem aan je schoftje, moet je wel gebruiken, want anders ligt het echt niet lekker. Schoftje ligt nu ook erg naar voren.
Maar goed, de borst.
Lijkt wel alsof er een enkel-en tweespan borsttuig door elkaar wordt gebruikt :o? maar kan het niet helemaal goed zien hoor.
En dan zie ik een streng, die doorloopt en over de hals is gestoken? Wat heb je daarmee gedaan aan de ander kant?
Beetje zoekplaatje zo.

Tip 1.
Even aan iemand vragen die er verstand van heeft, indien niet voor handen (terug naar stap 1, of)
Tip 2.
Leg het tuig eens helemaal uit (zonder de pony erin ;) ), neem schema erbij zoals het moet (kijk eens op een plaatje in een boek) en leg het dan goed op volgorde. Tuig vervolgens de pony op.
Dan vervolgens weer naar Tip 1.
Succes!

NOVEMBERx92

Re: Zit dit tuig aan de voorkant goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:20

Oke duidelijk :p bedankt voor reactie.
gaat het maar eens allemaal uitpluizen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 12-12-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

dat dubbele ding voor z'n borst klopt volgens mij niet helemaal, hoort dat er niet een te zijn??

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:23

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:24

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het lijkt mij alsof je de broek ook over de hals hebt gedaan? Omdat je een dik borststuk hebt, met een dunnere riem er nog bij.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:27

De uiteinden van de strengen lopen hier over de hals zo te zien ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:31

Klopt, er zit een gedeelte van de broek aan het borst tuig. Volgens mij heb je het ingevet en verkeerd in elkaar gezet ;) De kant die wij zien op de foto zijn de gespjes van de broek. Die mag er dus helemaal vanaf. Dat gedeelte komt dus over de rug/kont te liggen. Volgens mij is het ook te groot maar dat is lastig zeggen met hoe het nu zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:32

chocobroodje schreef:
Klopt, er zit een gedeelte van de broek aan het borst tuig. Volgens mij heb je het ingevet en verkeerd in elkaar gezet ;) De kant die wij zien op de foto zijn de gespjes van de broek. Die mag er dus helemaal vanaf. Dat gedeelte komt dus over de rug/kont te liggen. Volgens mij is het ook te groot maar dat is lastig zeggen met hoe het nu zit.

Haha, had ik het toch goed gezien, en dat terwijl ik 15 jaar geleden voor het laatst een poging tot mennen heb gedaan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:33

waar zien jullie de broek dan? Want bij de halsriem zie ik gewoon leidselogen zitten :?

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:39

T is gewoon t uiteinde van een streng die erover geslagen is
Laatst bijgewerkt door power1997 op 12-12-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:42

stef schreef:
waar zien jullie de broek dan? Want bij de halsriem zie ik gewoon leidselogen zitten :?

Kijk even goed naar de gespen op het borstuig, daar zie je ook de broekriemen hangen. Wat jullie aanzien voor de streng (wat voor leidselogen loopt) is eigenlijk de rugriem. De leidselogen zijn dus bevestigd aan de broek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:44

maar die leidselogen zitten toch vast?
Ik snap echt niet wat je bedoelt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:46

Als je goed kijkt, zie je dat er een omgekeerde V in het bovenste stuk tuig om de hals zit. De linker tak van die V maakt een haakse hoek met een ander stuk tuig, ziet er zo uit: I_. Dat is het broekstuk dat nu dus achterstevoren op de pony ligt. draai het een halve slag en leg hem over de kont van het paard en je ziet dat het de broek is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:50

Ja klopt die zitten vast. De draagriem zit dus vast aan een gedeelte van de broek je ziet de bevestigingsriem hangen aan het bortstuig. Maar wat er met de streng is gebeurd echt geen idee. Volgens mij is het tuig een cob maat ofzo en daardoor al veel te groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

Mijn god wat heb je er een puzzel van gemaakt TS. Borsttuig zit inderdaad niet goed; streng over de hals geslagen en voor wat betreft dat broekriem verhaal: dat zag ik er ook in, maar werd in twijfel gebracht door de leidselogen. Lijkt me niet logisch dat op de rugriem v/d broek leidselogen zijn bevestigd eerlijk gezegd......

Verder lijken borsttuig en schofttuig ook niet bij elkaar te passen en te horen; bovendien is het schofttuigje veels te groot en te lang; die loopt te lang door.

TS; bij geen verstand van mennen en geen enkele pure basiskennis van het tuig, zou ik me toch eens achter m'n oren krabben om een cursus koetsiersbewijs te volgen.
Ik weet verder niet wat je bedoeling is, of je ook echt wil gaan mennen en je pony wil inspannen, maar daar heb je wel meer voor nodig dan enkel weten hoe je correct behoort op te tuigen ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:34

Zoals enkelen al zagen, is het borsttuig veel te groot en de strengen te lang. Om niet te moeten snijden, is de rechter streng over de hals gelegd en loopt de linker streng voorlangs, waarna die met een tie-rip vastgemaakt is. Van een broek is op deze foto totaal geen spoor te bekennnen.

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 03:24

Aardig wat gemist hier.
Ik heb het tuig niet zelf ingevet en in elkaar gezet.
de oude verzorgsters hebben altijd gemend en hebben het tuig zo achter gelaten.
ik ging er niet vanuit dat het achterstuk hieraan vast zat omdat er nog een heleboel los lag wat bij het achterstuk hoorde, dus ik ga alles even opnieuw uit elkaar halen. Komt binnenkort weer even een nieuwe foto bij.
JoyCiej007 ik zet hem echt niet zomaar voor de kar zonder hulp.
het gaat er nu om dat ik zelf leer goed het tuig om te doen en eventueel al wat te oefenen met lange lijnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:30

kleinvosje schreef:
Als je goed kijkt, zie je dat er een omgekeerde V in het bovenste stuk tuig om de hals zit. De linker tak van die V maakt een haakse hoek met een ander stuk tuig, ziet er zo uit: I_. Dat is het broekstuk dat nu dus achterstevoren op de pony ligt. draai het een halve slag en leg hem over de kont van het paard en je ziet dat het de broek is.

Hoe ik ook kijk, ik zie toch echt geen stuk van de broek. :o? *D
Ik zie een te groot borsttuig met te lange draagriemen. En de haakse riem is het uiteinde van de streng, die eerst aan het borststuk is vastgemaakt, over de hals is geslagen en terug is gevouwen in de draagriem. Wel creatief, maar zinloos.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:07

het tuig is zowiezo niet goed van maat.
als ik jou was zou ik lekker krijken voor een nieuw of 2dehands tuigje, wat goed past en gelijk naar de goede maat zit.

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:13

Mag slotje op, ik heb hulp gevonden.
bedankt voor de reacties

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:13

Hoeft dan toch geen slotje op?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:01

Schoft moet verder naar achter liggen, wordt waarschijnlijk al beter als de rugriem eraan zit.

Volgens mij is de borst op goede hoogte, de halsriem hoort gewoon zo te liggen. Dat is geen broekriem want er zitten leidselogen aan.

De strengen zijn veels te lang en om de pony heen geslagen. Inkorten want dit gaat straks in de weg zitten met je leidsels enzo

Je borstblad is veels te lang voor deze pony. De gesp hoort normaal gesproken voor of in het uiterste geval op de schoft te liggen. Waarschijnlijk hoort dit borstblad op een ponytuig en niet op een shet. Daardoor ligt de halsriem te ver naar achteren en komen de lichtogen tegen het borstblad en zijn je strengen zo lang. Past de oversingel wel?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:24

Van waar het je dat tuig als ik mag vragen?