[AR] Problemen met wegstappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Problemen met wegstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:08

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Ik heb een hele brave pony staan. Groen, maar laat zich erg fijn werken. Soms wat onrustig in aanleuning, van de week komt de tandarts en dan denk ik dat dat wel over zal gaan.

Er is alleen 1 ding wat ik niet krijg zo als ik wil en dat is het de 1e keer weg stappen.

De 1e keer wegstappen nadat hij ingespannen is is een drama. Hij wil niet weg stappen en als hij gaat is het een paar passen rodeo, dan draven en daarna gaat hij normaal stappen (binnen 10 meter stapt hij netjes).
Hou je daarna nog eens halt en stap je opnieuw weg is er niets aan de hand en stapt hij netjes beheerst, flot, recht en nagevelijk weg.

Wat heb ik geprobeerd:
aan de hand mee laten nemen door mijn groom
de kar van achter een duwtje geven
tik er bij
opzij weg laten stappen
hem een tijd laten wachten voordat we weg stappen (dan sta je dus rustig een half uur)
paar passen achterwaards laten gaan en daarna voor uit proberen

En combinaties hier van zijn ook geprobeerd

Voor de sleep doet hij dit ook, voor de slee (die dus echt helemaal niets weegt) ook, degelijke trainingswagen of lichte 2wieler maakt geen verschil. Zonder kar er achter lopen is er geen probleem.
Ik heb zijn borsttuig al een gaatje hoger gehad, gaatje lager gehad, breder borststuk, breder borststuk met onderlegger en dat maakt ook allemaal geen verschil.

Het is echt een hele brave pony, vind het enorm leuk om aan het werk te gaan, kan het werk goed aan, is wel wat flegmatiek(maar dat is wel mijn type pony, dat zijn ze allemaal hier ;) ) en enorm slim.

Irma_Maandag

Re: Problemen met wegstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:10

Helaas noem je em al als "reeds geprobeerd", maar het opzij weg laten stappen, of wegstappen met een wending zou mijn tip zijn geweest. Vervelend, ook voor je paardje denk ik; het wegstappen zal wel belastend / moeilijk of zwaar zijn dattie zo reageert.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:55

Misschien een onderlegger onder je borsttuig doen? Of net wat meer duidelijke stem op zetten?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:59

Er staat dat ze al een onderlegger onder haar tuig heeft gehad.

Is de pony druk omdat ie zin heeft om te werken? een idee om van te voren te longeren, en dat langzaam af te bouwen? hoe vaak heb je hem voor de kar staan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:01

Heeft er een tijd onder gezeten, hielp niets.
Comando's varierend van 'let-op, stappen' tot 'SCHIET OP, STAPPEN NU!!!!!' in combinatie met een goeie tik er bij helpen niet.

Het is echt alleen bij de 1e keer na het inspannen. Daarna gaat hij keurig als uit een boekje weg.

Druk? Dat komt niet in zijn woordenboek voor :+. Hij is wel blij en voorwaards. Maar kan rustig lang stil staan als ik dat vraag.
Ik probeer hem een keer of 4 á 5 in de week kort te pakken. Dressuur en buitenritjes.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:03

Hoe reageert hij als hij maar 1 stap vooruit hoeft te zetten?

Je zou toch bijna zeggen dat het probleem ergens bij het inspannen moet zitten.. valt daar iets aan te veranderen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:08

Heb je hem zelf beleerd? misschien dat er in het verleden iets is gebeurt waardoor hij heeft 'geleerd' dat hij zo moet beginnen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:37

sorry helemaal overheen gelezen. Had vooral de opsomming gelezen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:39

L_Rivaldo schreef:
sorry helemaal overheen gelezen. Had vooral de opsomming gelezen.

:D kan gebeuren toch? gebeurt iedereen wel ;)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:43

Je hebt inderdaad al veel geprobeerd.
Heb je het idee dat hij het de eerste keer met wegstappen te zwaar vind of dat hij het dan even niet snapt? Doet hij het zonder kar en de lange teugel ook?
Je zou het nog kunnen proberen om hem weg te laten stappen zonder dat er iemand op de wagen zit en dan na een paar meter weer halthouden en er als nog opstappen, maar ik weet niet of dat echt gaat helpen. Misschien heeft het ook gewoon wat tijd nodig, vooral als hij nog redelijk groen is en misschien werkt de kou ook niet helemaal mee en moet hij eerst een beetje warmdraaien?
Anders zou ik het ook niet weten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:44

Het enige moment waarop hij dus normaal voorwaarts gaat is aan lange lijnen zonder wagen begrijp ik (en zonder band of wat dan ook).
Maar als hij het een keer heeft gedaan is het dus ook klaar.
Je zegt dat je gerust een half uur kunt wachten, wat doet hij dan of stapt hij helemaal niet uit zichzelf weg?

En wat doe jij als hij rodeo, draven en dan normaal gaat stappen?

HEt lijkt zoals je beschrijft dat hij zich enorm spant als hij ingespannen wordt, wellicht wat ontspanningsoefeningen laten doen (van die oefeningen als buik liften e.d., vanuit paardenmassage), misschien dat hij enorm tegen de singel of zoiets is?

Vervelend maar gelukkig doet hij het maar een keer. Wordt het erger trouwens of zie je geen verandering?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:02

hij is heel lief en relext in alles. als ik hem lang laat wachten gaat hij op rust staan.
als hij weg spurt heb ik hem soms een rondje laten draven en daarna terug genomen,maar ook hem meteen terug genomen. hij laat zich netjes terug nemen in beide gevallen.

ik heb hem zelf betuigt, hij was echt groen dat hij hier kwam.

eerst een paar rondjes zonder kar en hem dan inspannen helpt ook niet.
naasr de kar bliiven staan bij de eerste keer wegstappen ook niet en dat vind ik wat eng ondat hij zo debiel weg gaat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:12

Stil leren staan zonder dat je hem tegen hoeft te houden en bij het wegstappen zorgen dat je geen contact aan neemt met het leidsel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:18

kan niet editten op deze foon,dus zo maar ff.

1 pas lukt niet,hij gaat een paar passen in de rodeo stand. na een pas pf 5 kan wel, daarna kan hij wel normaal weg stappen.

hij is gewoon braaf met de singel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:21

hij kan goed op een doorhangend leidsel blijven staan.
als hij vooruit gaat laat ik hem,beloon ik hem en hou hem niet tegen.
bij normaal weg stappen word hij de hemel in geprezen,bij minder normeel is t alleen even braaf.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:33

ik zou weer een paar passen terug nemen in de training en weer beginnen met lopen met het tuig op. Volgens mij heeft ie namelijk een soort van stress dat de kar te zwaar gaat zijn.
Als je met twee mensen bent kan de een mennen en de ander de strengen vasthouden. Als ie loopt breng je dan langzaam druk op de strengen waardoor de overgang van gewoon lopen in het tuig naar trekken heel geleidelijk gaat. Als dat goed gaat kun je het langzaam opbouwen dat degene die de strengen vast heeft steeds eerder de druk opvoert. Net zolang tot het goed gaat dat je met druk rustig weg kunt stappen.
Als dat goed gaat kun je weer rustig aan met een lichte kar beginnen zodat het vertrouwen blijft/ steeds groter wordt. Mocht ie weer wegrijden met rodeo effect, meteen uitspannen, rondje stappen en opnieuw inspannen en wegrijden. Op een gegeven moment krijgt ie dan vanzelf het vertrouwen dat ie de kar altijd weg kan trekken en hoeft ie zich niet meer vol stress in het tuig te gooien.
Mijn tip is ook om zodra je met een zwaardere kar gaat mennen altijd schuin weg te rijden waardoor je het minder zwaar voor hem maakt.

Soms helpt het ook om je paard een poosje mee te laten lopen in een tweespan. Dan kan ie zich optrekken aan het andere paard en daardoor weer het vertrouwen krijgen dat ie de kar altijd an zijn plek af kan trekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:49

Citaat:

Paarden met singeldwang zijn niet per definitie monsters met aansingelen hoor. Als je binnenvetters hebt laten ze niets zien.

Maar hoop dat je het op kunt lossen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 04:24

Heb je al geprobeerd hem naast Roos in te spannen en het verder aan Roos over te laten? En hem in het tweespan door een ervaren paard te laten vertellen wat de bedoeling is? Of misschien in tandem en hem als voorpaard te gebruiken? dan hoeft hij niet te trekken en doet Roos het 'zware werk".

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:51

Idd in 2 span of aan de lange lijnen het wegstappen oefenen. Zo ging die van ons altijd zitten met het achterwaarts of kwam omhoog en stilstaan en wachten stond niet echt in zn systeem. 4 weekjes met de lange lijnen geoefend et voila.... wist niet eens dat je er zoveel mee kon doen :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 10:15

Omdat het echt iedere training alleen de 1e keer weg stappen is is het probleem ook niet extreem groot. Zodra we lopen kan ik de boel weer netjes stil zetten en kan hij het wel.

Aan de lange lijnen gaat het prima, niets aan het handje.
Als ik iemand de druk op de strengen op laat bouwen is er ook niets aan de hand (dan stapt hij immers al). Laat ik iemand op het moment van wegstappen al druk geven is het probleem bij de 1e keer weg stappen het zelfde.

Hij word op de poetsplaats opgetuigd en moet dan al een meter of 50 lopen voordat we op het land zijn waar hij ingespannen word.
Onder het zadel is hij ook braaf wat zadel en singel betreft. Dan is het netjes opstappen en weg rijden. Erg groen, wat singerend enzo maar erg braaf, want zo veel ruiters voor 3 turven hoge dekhengsten lopen er niet rond ;)

Het gaat om een dekhengst, dus ik weet niet wat Roos met hem doet als ik hem er naast knoop. Als Roos nu drachtig geweest was had ik ze wel in het span gezet, maar dat is ze niet. Heb wel aan Lotje(wel drachtig) gedacht, een Roos2, maar nog erg groen.
Hij is alleen wel heel klein, het veulen van Roos van dit jaar steekt al een kop boven hem uit :o.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:03

aha hij is nog hengst, dan zou ik hem inderdaad niet naast de drachtige dames inspannen. :D
Voor de training zou je wel een van de dames voor zijn neus kunnen houden bij het wegstappen, zodat hij erachteraan kan stappen. Waarschijnlijk is hij dan zo bezig met de dames voor hem, dat hij maar een ding wil; vooruit. :D
Maar dan heb je wel een extra paar handjes nodig om daarna de dame in kwestie weer weg te zetten, zodat meneer op pad is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:04

Met inspannen, zijn je strengen dan strak als hij nog stilstaat of hangen ze wat los, je zou misschien kunnen proberen om de strengen (en zo het borstblad bij het inspannen) al wat meer op druk te kunnen brengen voordat hij weg moet stappen, zo voelt hij de druk iets eerder van de wagen en zal misschien op deze manier niet zo dramatisch voorwaarts gaan de eerste keer.

Eigenlijk zijn je strengen dan wat aan de korte kant , maar bij mijn jonge pony heeft het geholpen, ze gaat nu rustig in stap voorwaarts zonder drama.

Mijn pony vond het vreemd dat het tuig los hing zonder druk op haar borst voordat ze met kar voorwaarts moest gaan lopen, dus voelde dan ineens als ze met wagen voorwaarts moest gaan stappen de extra druk op het borstblad , en gaf dan een beetje een WHAAAA reactie :+
Ik heb een stuk of 10 x de strengen iets korter gehad, en nu doet ze het helemaal niet meer, ze is er goed aan gewend, en snapt nu helemaal de bedoeling

Misschien heb je er iets aan ? :7

Succes met die kleine kanjer ! *D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:55

Poe misschien dan toch iets druk houden met wegstappen? En echt lang longeren?
Andere kant op inspannen en wegstappen?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:49

Dennis schreef:
kan niet editten op deze foon,dus zo maar ff.

1 pas lukt niet,hij gaat een paar passen in de rodeo stand. na een pas pf 5 kan wel, daarna kan hij wel normaal weg stappen.

Dan zou ik proberen om te oefenen met 1 stap kunnen zetten. Gaat die eenmaal goed, kun je het uitbouwen.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:02

Ik volg dit even, wij hebben nl. hetzelfde probleem met onze schimmel als ze in enkelspan staat, in tweespan is er niets aan de hand.