[AR] help men paard wil niet over de weg markering

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

help men paard wil niet over de weg markering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:57

hoi
ik men met een friespaard maar ze kijkt altijd naar de witte strepen en markeringen op straat en heeft dan meer een schrik reactie ook kijkt ze echt gebogen naar rechts wat kan ik hier aan doen

groeten en bedankt voor de info

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:55

Heeeel veel oefenen & niet boos worden O:)
Tenminste, zo hebben we het bij Alwyn (hittepetitterig Welsh A'tje) aangepakt. Ben wel eens boos geworden, maar dat schoot niet op.
Mijn advies: probeer het eerst aan de hand te doen. Duw hem/haar op zo'n vlak. Stil laten staan en wachten. Dan weer stapje verder en wachten. Ze moeten begrijpen dat die dingen niet omhoog springen en niet eng zijn. Net zoals je ze leert door een plas te gaan of op een putdeksel te staan (of op een plastic zeil).
Wat helpt is brokjes en/of uitgebreid belonen. Onze Alwyn gaat voor een brokje door het vuur dus eerst met brokjes erop/over, incl beloning, dan met beloning, dan op stem (zover zijn we nu) en soms loopt hij er al spontaan doorheen / overheen.
Vervolgens zal het aangespannen ook beter gaan, merk ik tenminste wel bij Alwyn. Bij hem werkte het ook door de oogkleppen wat breder te stellen. Ik dacht dat het niets zou uitmaken maar met een nieuw hoofdstelletje zag ik dat ze veel breder stonden, spontaan zeg maar, en toen liep hij er ook makkelijker over (en ook langs / over putdeksels en putten, want die vond hij ook vreselijk eng).

't Kost ff tijd, maar dan heb je ook wat zeg maar ;) want bij Alwyn merk ik dat als hij eenmaal ergens overheen gaat, op deze manier geleerd, dat het ook 'klaar' is. Maar dat kan heel goed per paard weer anders zijn hoor. Ik heb die tip weer van de stalhouder waar ik les, die man heeft 60 jaar ervaring met paarden voor de wagen en leert het ze dus (wel direct voor de wagen hoor) ook met stilstaan, geruststellen, stapje verder, stilstaan en weer verder. Dus vooral de rust bewaren en enorm belonen.

Succes!

JoyCiej007

Re: help men paard wil niet over de weg markering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:25

Ik ga met VHU mee; beste manier om dit soort problemen aan te pakken, is aan de hand. Heel, heel veel oefenen en engelengeduld hebben. Wel kordaat en consequent optreden, maar je zal het paard er van moeten overtuigen dat jíj de leider bent, dat het paard vertrouwen in jou kan hebben, dus als jij zegt dat iets niet eng is, dat het dan ook echt niet eng is. Beloon iedere beweging richting de wegmarkeringen, angstgedrag niet afstraffen (of ze moet echt over je heen lopen, maargoed dat is persoonlijk) maar ook niet 'belonen'.

Dit is dus één van de belangrijkste redenen dat ik, alvorens ze daadwerkelijk voor de wagen te beleren, ze heel veel aan de hand het verkeer in mee neem, zodat ze rustig overal aan kunnen wennen.

Heb sinds een maandje een 5 jarige Welsh A merrie in mijn bezit; nog helemaal groen, heeft tot een paar maand terug altijd bij een boer op 't land gelopen en kende eigenlijk niets; nooit echt van het erf af geweest. Daar wandel ik nu heel veel mee. In het begin was het alleen maar snuiven, snurken, gespannen, alles vooral héel eng vinden. Toen we elkaar wat beter leerden kennen, was de leiderspositie en het vertrouwen ook al snel gevestigd; ik probeer haar nog steeds zoveel mogelijk 'enge' dingen te laten zien, en haar te laten inzien dat het allemaal wel heel erg meevalt.

Volgende stap is dan, als het aan de hand goed gaat, om het dan eens aan de hand met het menhoofdstel te proberen. Zoals VHU ook al aangaf; met oogkleppen is het soms heel anders voor het paard.

Als ze ingespannen gaat buigen en/of opzij springen, kan je dat begrenzen en opvangen met je zweep en je leidsels. Opsluiten tussen leidsels en zweep, zweep als begrenzer gebruiken om te voorkomen dat ze inbuigt en/of opzij springt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 05:04

Wij gebruiken hier schriktraining voor in de bak.
In de bak lekker spelen met je paard en gelijktijdig over een deken laten lopen, over een jas, over landbouwplastik, etc. Zodat ze leren, dat als jij het zegt, het veilig is en het 'monster' op de grond niets doet. Ze worden hier ook lekker dapper van en dat komt je altijd van pas met een koetspaard.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:13

oke mensen bedankt voor de info ik ga hier zeker wat dingen van proberen om een plizierige rit tegemoet te gaan

vriendelijke groeten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:17

Dat een paard stopt voor een witte of zwarte vlek op de grond komt voort uit een natuurlijke reactie.
Een paard ziet op korte afstand minder goed. Een vlek op de grond kán een gat zijn.
Dus vandaar dat je pony stopt. Hij zal moeten leren door ervaring dat de witte vlekken niet gevaarlijk zijn. Een ander paard erbij als 'goed voorbeeld' is vaak een goed hulpmiddel.
Succes met het oefenen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:55

als hij moeilijk blijft doen moet je misschien eens langezwepenhaver proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:28

patrick76 schreef:

Langezwepenhaver? :o? Wat is dat dan??

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:33

Heb ik ook gehad, vooral over rails, grafity en andere 'rare' lijnen pratronen etc. Maar nu is het normaal, en vind ze het niet meer eng. Alleen de spoorrails is nog spannend, maar ze kan het nu al in stap :)
Bij mij hielp veel praten en aanmoedigen, en als ze echt niet wou, niet boos worden maar gewoon afstappen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:36

salome_maybe schreef:
Heb ik ook gehad, vooral over rails, grafity en andere 'rare' lijnen pratronen etc. Maar nu is het normaal, en vind ze het niet meer eng. Alleen de spoorrails is nog spannend, maar ze kan het nu al in stap :)
Bij mij hielp veel praten en aanmoedigen, en als ze echt niet wou, niet boos worden maar gewoon afstappen.

Je bent hier op AR he? Zou de menner zeker niet adviseren om af te stappen en 't paard bij de hand te nemen; daar heb je een groom voor, anders krijg je pas écht levensgevaarlijke situaties!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:37

Citaat:
niet boos worden maar gewoon afstappen.
dit is een mentopic :Z

Citaat:
patrick76 schreef:

Langezwepenhaver? Wat is dat dan??

Iets heel bijzonders ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:38

JoyCiej007 schreef:
salome_maybe schreef:

Je bent hier op AR he? Zou de menner zeker niet adviseren om af te stappen en 't paard bij de hand te nemen; daar heb je een groom voor, anders krijg je pas écht levensgevaarlijke situaties!

Oooeps niks gezecht :o sorry!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:15

ik had het ook met mijn paard.Nu rij ik altijd met een neusbontje
en dat helpt.Het is niet helemaal over maar wel stukken minder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:20

baudyh schreef:
ik had het ook met mijn paard.Nu rij ik altijd met een neusbontje
en dat helpt.Het is niet helemaal over maar wel stukken minder.

Dan pak je het symptoom aan, maar niet de oorzaak; paard blijft nog steeds angstig voor wegmarkeringen.
Vind dat hetzelfde als een paard wat nooit goed heeft leren stilstaan voor de wagen, dus koopt men een wagen met goede rem (die overigens ook niet altijd alles kan tegenhouden) en zorgt men er met 2 man sterk voor het paard nog redelijk in bedwang te houden als men even moet wachten.
In plaats van dat je dan bezig gaat met je paard goed te leren stilstaan.....

In geval van TS zou ik dus bezig gaan het paard leren wennen aan de wegmarkeringen zoals hierboven beschreven, dus de oorzaak weghalen; met het opdoen van een neusbontje haal je de oorzaak nl. niet weg.
En als het na lang oefenen nog steeds zo blijft, kan ik me voorstellen dat je zo'n neusbontje er wel bijpakt om het wat te verminderen, maar ik zou het dus eerst echt proberen op te lossen door hem er aan te laten wennen.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:21

oke bedankt voor de tips ik ga proberen eerst men paard wat meer op te sluiten tussen leidsel en zweep, veel trainen en veel moet in praten zodat ze er over heen gaat. uh afstappen doe ik niet en men groom ook niet ik vindt dat een paard uit zich zelf stil moet staan en lopen en niet dat iedere keer iemand van de koets moet omdat het paard niet wil. en uh wat is langezwepenhaver

dank jullie wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:31

Daar heb je op zich wel een punt, maar met behulp van een groom die afstapt kan je het paard in het begin wel wat meer vertrouwen geven, en hem op die manier helpen om er over heen te gaan.
Uiteraard is het dan echt niet nodig dat je groom er iedere keer vanaf gaat, maar het paard moet het eerst léren dat het niet eng is. En nu vind hij het heel erg eng, maar wordt er wel van hem verwacht dat hij maar gewoon zelf zijn angst moet overwinnen, zonder enige vorm van hulp.
Dat is waarom je een groom hebt, om te helpen. Paarden die tijdens het beleren de eerste keer voor de wagen staan en heel erg schrikken van het gewicht dat ze ineens op hun borst krijgen bij het wegstappen vanuit halt, help je soms de eerste paar keer ook even mee door de groom de wagen van achter iets aan te laten duwen, geleidelijk werk je er dan naar toe dat het paard uiteindelijk de wagen helemaal zelf van zijn plek trekt.

Maar paard moet het wel leren, en dat gaat niet vanzelf met het idee: 'wij blijven lekker zitten, hij zoekt het maar uit, hij moet het zelf maar doen'. Sommige paarden hebben dan wat begeleiding nodig. En het is dan echt niet zo dat je paard dan in het vervolg altijd maar iemand naast hem moet hebben om zo'n wegmarkering over te gaan, dat is pure onzin.

Als hij na een paar keer in de gaten heeft dat het helemaal niet eng is, en dat het altijd goed gaat als hij er gewoon over heen gaat, dan heb je helemaal geen groom naast hem meer nodig, dan weet hij en heeft hij geleerd dat het niet eng is, en zal hij dat gewoon zelf kunnen én doen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:09

langezwepenhaver: een extra toevoeging naast alle muesli's, brokken en granenmixjes etc. Kan af en toe heel goed werken . . . . 8-) :D ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:11

patrick76 schreef:
langezwepenhaver: een extra toevoeging naast alle muesli's, brokken en granenmixjes etc. Kan af en toe heel goed werken . . . . 8-) :D ;)

Ik snap geintjes altijd te laat :o? *zucht*
maar volgens mij ben ik daar ook wel mee bekend ja :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:14

:D :+

Citaat:
Als hij na een paar keer in de gaten heeft dat het helemaal niet eng is, en dat het altijd goed gaat als hij er gewoon over heen gaat, dan heb je helemaal geen groom naast hem meer nodig, dan weet hij en heeft hij geleerd dat het niet eng is, en zal hij dat gewoon zelf kunnen én doen.

Ik vind ook dat je je paard daar best mee mag helpen hoor, hij doet het niet omdat hij niet wil (ga ik vanuit) maar omdat hij iets niet begrijpt.. Onze Alwyn loopt blindelings achter Tamara, onze groom aan. Als hij een paar keer door bijv water is gegaan, terwijl Tamara aan de andere kant staat (zie mijn topic in onderschrift) doet hij het daarna helemaal uit zichzelf. Het wat door laten rollen van de wagen is ook een aardige truc, duwt je wagen wat je paard naar voren, werkt ook wel. Een paard voor de wagen moet vooral vertrouwen krijgen van jou en daardoor zelfvertrouwen. Dan doen ze op het laatst alles voor je.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:23

Heb mijn nieuwe welsh merrie die nog niets kende ook moeten laten wennen aan water, aan de hand. Dat doe ik nu al, aan de hand, zodat ik straks geen stuiterbal voor m'n wagen heb als ik eens in het bos een waterplas tegenkom.

De eerste paar keer ben ík als leider en begeleider toch echt degene die als eerste dat water zal in moeten, júist om mijn paard er van te overtuigen dat ze me kan vertrouwen, en dat het echt niet eng is. Als je paard het dan een aantal keer samen met je heeft gedaan, zie je ze groeien in zelfvertrouwen en willen ze het al snel zelf en alleen doen. Eigenlijk net als het opvoeden en begeleiden van kleuters :+

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:36

JoyCiej007 schreef:
patrick76 schreef:

Ik snap geintjes altijd te laat :o? *zucht*
maar volgens mij ben ik daar ook wel mee bekend ja :+

beter laat dan nooit . . . .

zo hebben we zelf eens de discussie gehad met een jurylid. Haar Haflinger was niet voorwaarts en ze vroeg ons wat daar aan te doen. Ze had al veel geprobeerd zei ze. We stelden toen langezwepenhaver voor. Verbaasd reageerde ze met de opmerking: Maar hij krijgt al een 5 granenmix !!! We moesten ons groot houden om niet onder tafel te vallen van het lachen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:34

mijn eerste reactie was, tikkie of nog iets duidelijker dan dat, voorwaarts oplossen aandacht afleiden van waar het paard zich op focust. Lange zwepen haver dus ik had het niet beter kunnen verzinnen. sluit mij hierbij aan.

vele zouden zich eens moeten verdiepen in kudde gedrag en rangordes, als je die goed door hebt hoe paarden onderling communiceren, en je kunt dat toepassen als de alfa op je paard, dan schep je duidelijkheid en komt het vertrouwen van je paard in jou als leider vanzelf. resultaat uiteindelijk, je paard gaat je makkelijker volgen/vertrouwen en doet op basis hiervan wat hem wordt opdragen.
een corrigerende tik op zijn tijd op het juiste moment doet wonderen, zielig???? wat als er in kuddes/groep min het weiland flink onderling wordt gemept? (rangorde, plek wijzen binnen de groep) ben je instaat om een tik van een dergelijke omvang te evenaren? denk van niet.

Lange zwepenhaver kan mits goed toegepast veel gemiep!!! en leed voorkomen. een paard is je grootste vriend maar fout opgevoed en veel tolerantie neemt het paard de leiding over en kan het je grootste vijand worden met vergaande gevolgen. Let wel, we gaan om met paarden en niet met knuffelberen/dieren, hoe leuk en lief het ook is. zachte Heelmeesters maken stinkende wonden.

wat ik dus wil zeggen, schep duidelijkheid ten alle tijden, en wees consequent. In het beleren/opvoeden inclusief bij obstakels op en langs de weg. Maar veiligheid voor alles.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:49

Citaat:
mijn eerste reactie was, tikkie of nog iets duidelijker dan dat

Als ik dat direct bij mijn pony's doe, dus zonder eerst mijn stemhulp, heb ik twee stresskippen en ben ik 100 meter verder. Die van mij moeten reageren op mijn stem en wellicht leg ik m'n zweep tegen de zijkant of geef ik wat lichte tikjes, dat ze weten dat die zweep daar is, als begrenzing. Maar echt een tik, eigenlijk doe ik dat nooit. Is nooit nodig (tot nu toe). En ik men toch heel veel (bijna altijd) langs de weg en door (zeer) druk verkeer.
Bij de stalhouderij waar ik regelmatig groom / les gebeurt het op precies dezelfde manier (heb ik het dus van geleerd).
Citaat:
wat ik dus wil zeggen, schep duidelijkheid ten alle tijden, en wees consequent. In het beleren/opvoeden inclusief bij obstakels op en langs de weg

Helemaal mee eens hoor en wat je zegt, veiligheid voor alles. Maar ik denk wel dat het van paard en menner afhankelijk is hoe je die consequentie toepast.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 11-11-10 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:54

Heeft ze hetzelfde zonder oogkleppen???
Ben met m'n shet aan het beginnen in het tuig en hij durfde werkelijk nergens langs/over met kleppen :P
Als je er aan het halster/hoofdstel zonder kleppen geen last van hebt (met wandelen) weet je eventueel wel waar het aan ligt!?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:13

Sluit me volledig bij Haarlem aan.

Vanhuisuit: denk dat het niet onverstandig is om je pony's juist te laten wennen aan de zweep. Ze moetenn er ontzag voor hebben maar mogen er zeker niet bang voor zijn. Ook dat hoort bij een goed geschoold/opgeleid paard/pony.