[AR] als een pony bokt met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

als een pony bokt met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:22

hoi

wat moet je doen als je pony bokt/uithaalt tijdens het werken als ze enthousiast is,
en als je er dan met een sulky achter zit?
zijn daar dingen voor zoals een bescherming of iets aan het tuig waardoor ze niet kan uithalen met een achterbeen?
ik zit er behoorlijk dicht achter straks zonder dat er iets tussen mij en de pony is.
en pony gooit als ze bokt altijd 1 been omhoog.
beetje eng want ze moet natuurlijk niet over de streng of over het lamoen heen komen.

hoe lossen jullie dat op of zal het wel meevallen?
ik ben er niet persé 'bang' voor maar dacht ach misschien heeft iemand hier een logische tip waar ik nog niet aan had gedacht
liever lees ik dat nu dan nadat ik eerst een blauwe plek heb op mijn knie straks haha.

thanks!

chocobroodje

Re: als een pony bokt met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:46

Je kunt een stuk rubber ertussen zetten zodat ze daar tegenaan tikt i.p.v. tegen je aan.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:48

bokriempje plaatsen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:20

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:40

Slagriem zie ik steeds vaker, maar ik ben van mening dat een paard simpelweg niet te bokken heeft voor de wagen, ook niet uit joligheid.
Dat een slagriem gebruikt wordt bij een jong paard waarvan nog niet bekend is hoe hij reageert snap ik, maar een ervaren paard? nee, die heeft niet te bokken :n

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 20:04

thanks, slagriem dus.
kende ik nog niet.

Stef nee tuurlijk pony hoort niet te bokken tijdens het werk,
maar ze doet het wel, dat zal ik haar gaandeweg vast wel kunnen afleren maar ik heb zo weinig zin die bokken die komen voordat ze het heeft afgeleerd zelf te incasseren haha ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:12

stef schreef:
Slagriem zie ik steeds vaker, maar ik ben van mening dat een paard simpelweg niet te bokken heeft voor de wagen, ook niet uit joligheid.
Dat een slagriem gebruikt wordt bij een jong paard waarvan nog niet bekend is hoe hij reageert snap ik, maar een ervaren paard? nee, die heeft niet te bokken :n

Ben ik het wel ook volledig mee eens hoor, wilde dat in mijn post ook nog aanhalen inderdaad.
Denk dat je ook verkeerd bezig bent als je een bepaald paard altijd met een slagriem moet rijden omdat hij anders dus wel bokt....
Maar het kan wel een hulpmiddel zijn om het af te leren, en bij jonge/onbeleerde pony's gebruik ik het inderdaad in het begin ook wel, puur voor de veiligheid omdat je inderdaad niet wil dat ze met hun benen over het lamoen komen mochten ze wél een keer bokken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:17

die van mij is een herintreder zegmaar ;)
poon is een jaar of 17 en heeft alles ooit wel gekend
pak het nu net weer op en dat is blijkbaar zo leuk/spannend/iets dat er regelmatig achterbeentjes de lucht in moeten.
training zal eerst aan de hand en voor de sulky zijn dat bokken moet er dus wel uit gaan
moeten straks ook weer kindjes op kunnen rijden haha
zonder vliegles
en ik pas er zelf voor alle duidelijkheid niet op ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:37

Slagriem is idd een fijn hulpmiddel. Maar een goed menpaard bokt niet.

Mijn Roos kan gruwelijk bokken, zeker als je haar op het randje van haar kunnen rij. Dat is goed op te vangen door optijd weer lucht te geven.

Maar als menner moet je het zien aan kunnen komen en het oplossen (spanning aflaten glijden, aandacht afleiden of in het ergste geval uit evenwicht halen zodat er niet flink gebokt kan worden).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:57

Een goed menpaard bokt niet, een goed rijpaard ook niet....maar er kan altijd een vreugdesprong gemaakt worden
of gewoon even verzet tegen hetgeen wat de ruiter/menner vraagt.
Dan speel je liever op safe en even een riem van links over de rug/kruis, naar rechts.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 23:01

ja bij mijn pony is het ook spanning en of enthousiasme,
maar dat is ook niet zomaar over.
kost even tijd, het zal haar goed doen om regelmatig aan het werk te gaan en alle aandacht te krijgen die daarbij hoort en het avontuur van op pad gaan
ze geeft geen serie bokken, maar 1 of 2 vooral als we versnellen.
ik weet niet of ze het voor de sulky ook zal doen maar los, aan de hand en met ruitertje n elk geval nu wel.
we zijn echt pas net weer begonnen, en hoe het zich ontwikkeld kan ik niet voorspellen, denk dat het wel minder wordt als ze weet wat er van haar verwacht wordt en ze leiding accepteerd en niet meer uitprobeerd wat ze kan maken.
ik vroeg me alleen af of het dan niet link is om er vlak achter te zitten op 2 wieltjes haha
dadeljk een hoef tegen mn kaak aan oid.
moet maar niet.
maar met slagriem komt het dan wel goed.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 02:11

Een slagriem is altijd handig en geen overbodige luxe.
Of het hier nou om een net beleerd paard gaat of een paard dat al jaren voor de kar loopt.
Elk paard kan een keer bokken, misschien uit schrik, joligheid, verzet enz.
De slagriem zit niet in de weg en is dus alleen actief als het paard wilt bokken.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:56

misschien rechtrichten en de chiropractor?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:15

Want een pony die bokt heeft áltijd een lichamelijk probleem?

TS geeft duidelijk aan dat pony in kwestie bokt vanuit joligheid, daar kan rechtrichten en een chiropractor niks aan veranderen :n

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:39

een pony bokt niet zomaar

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:47

:Z bokken hoeft echt niet alleen uit pijn voort te komen.
de mijne doet het alleen aan de longe(voornamelijk in de winter),dan mag dat ook en dat weet hij,
even lekker de benen strekken

een slagriem is een goed middel om ook jolligheid onder controle te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:48

Goh, interessante topic.
Mijn paard heeft keer streng en lamoen tussen benen gehad en was geen fijne ervaring.
Maar als goed begrijp kan je met slagriem hoop ellende besparen terwijl paard voor rest geen hinder van vindt.
Niet dat zo wild paard heb, is tot nu toe nog maar 2 keer gebeurd in zijn leven maar 3de keer wil ik niet mee maken :o

lyzander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:38

Slagriem is inderdaad ideaal

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:28

fresco1234 schreef:
misschien rechtrichten en de chiropractor?

tjonge jonge jonge gelijk naar de kneuzen dokter -:) . dat gaat vast goed komen. rijden niet piepen en miepen!!

en ja ik rijd met slagriem krijg daar op z'n tijd ook reacties op van jury's. als je de riem goed afstelt (niet te strak) zodat de bewegingen van het paard of pony niet worden belemmerd. (voldoende vrijheid in de achterhand) dan komt het helemaal goed. veiligheid voor alles voor mens en dier, en wie helpt je als het fout gaat of betaald de rekeningen van de dierenarts en of wagen bouwer als het echt fout gaat. ik weet het antwoord want dan staan de beste stuurlui/menners aan de kant met het best bedoelde advies. ja zelfs die jury die het nut van de riem ter discussie brengt is ineens niet thuis! ik zie er geen kwaad in het is verder diervriendelijk mits goed toegepast maar dat geld voor elk tuigdeel zadel enz.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:52

vind ik ook hoor, mijn pony waarvoor ik het topic ben begonnen is beleerd, is braaf en mak, ja en heeft lichamelijke mankementjes waar niks aan te doen is verder,
ze is daarvoor behandeld geweest qua losmaken van spieren en wervels,
misschien laat ik dat nog een keer doen als ze straks toch blijft bokken maar dat wil ik eerst eens afwachten.
van de week nog gecheckt zelf, en ze zat niet vast in de lendenen, en geen pijnplekken langs de rugwervels.
is nu een gewone vrolijke pony die al een jaar vakantie heeft gehad,
en vind het blijkbaar zo leuk/spannend om weer wat te gaan doen dat ze regelmatig bokjes maakt.
ze moet juist voor de wagen 'trainen' om de achterhand te trainen zodat om los te blijven,
dat gaat niet van de ene op de andere dag, dat zal ze ook niet van de ene op de andere dag braaf doen zonder te bokken. (want reuze spannend en leuk allemaal, plus onzekerheid denk ik ook erbij)

ik laat dus even een passende slagriem maken door de tuigenmaker, is dat ook weer klaar, en kunnen we beginnen met rijden met de sulky.

en ik zie het gewoon zo, pony's kunnen nou eenmaal bokken en trappen, achter een pony is niet de meest ideale plek om je te bevinden wat dat betreft maar ja een kar gaat nou eenmaal achter een pony :P
veiligheid voor alles dus.

de joligheid zal er vanzelf wel uitgaan en tegen die tijd zal de slagriem er vast wel af kunnen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:49

Marigold schreef:
ik laat dus even een passende slagriem maken door de tuigenmaker, is dat ook weer klaar, en kunnen we beginnen met rijden met de sulky.

gewoon bestellen bij een verkoop punt van Ideal Tuigen is een standaard artikel het kan zijn dat dit wel moet worden besteld maar zit gewoon in het leverings pakket van Ideal

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:14

Mijn pony geeft meestal ook een bok als ik ga aangaloperen uit jolligheid. Daarna is het over..

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:23

bij mij juist hetzelfde, als we gewoon aan het wandelen zijn (ik loop ernaast) en we galopperen aan, geeft ze ook altijd een bokje... dit wil ik nu ook afleren, zodat ze dit later voor het koetsje niet zal doen, maar hoe moet je dat afleren...?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:54

Tijger doet dit inderdaad ook en eigenlijk vind ik het niet okay om het af te leren aan de hand, voor ons dan, want hij doet het in een frisse bui als hij het leuk vind. Vind het helemaal geen probleem, maar inderdaad voor de wagen moeten we het straks niet hebben. Maar om het dan aan de hand af te gaan leren dat hij zich niet mag uiten, zodat hij zich misschien ook niet gaat uiten voor wagen...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:01

Hij hoeft toch niet te bokken om zich te uiten het moet ook gewoon zonder kunnen.
Als mijn pony een gekke sprong maakt met het wandelen als ik ga draven oid, dan zet ik hem meteen stil. Zodat hij weet dat als hij zo gek gaat doen dat hij dan niet meer mag rennen.

Mijn pony heeft nu 2 keer voor de kar een bok gegeven, want k dan doe is hem juist harder laten werken. Zodra hij de bok heeft gegeven geef ik hem een goede tik en zet ik hem in de 3de draf versnelling.