Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bijdehandje1 schreef:Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.
b485 schreef:@ Bluebontje (en Napie): even goed lezen. In het verhaal is het tuig al los van de kar. Paard ligt op de grond tussen de lamoenen. Met een mes kan ik niets beginnen op ijzer.
@lammie2701: jullie oplossing was dus het lamoen van de kar losmaken. heb je dit met een "snel" systeem, of moesten er een sleutel (voor bijvoorbeeld bouten los te draaien) aan te pas komen?
@JoyCiej007: bij jou stond je paard dus al recht. Heb je misschien een foto van die splitpen?
@Poeltje: waren jullie met veel mensen? Ik vraag me dan af of het haalbaar is met 1 persoon (als je slechts met 2 personen weg bent)
bijdehandje1 schreef:Wij mennen al jaren niet meer met een lamoen wat geen onafhankelijk van elkaar beweeglijke bomen heeft.
Als dit iemand wel overkomt dan trek je de kar met een paar man naar achter, de ene boom onder het lamoen vandaan en los is hij.
Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.
b485 schreef:Het is inderdaad een vreemd verhaal, maar wel iets om bij stil te staan. Een vierwieler met lamoen waarvan beide delen niet apart kunnen bewegen, is misschien zeldzaam, maar met een tweewieler of sulky heb je toch dit probleem.
In geval van nood, is plooien wel een oplossing (met een flinke dosis adrenaline kan een mens veel) maar ik vind een oplossing zoals de splitpennen een betere oplossing. Geen bijkomende schade aan de koets, snel uit te voeren en ook door 1 persoon uit te voeren (in het geval dat je maar met 2 personen onderweg bent)
@Tieme: het tuig is (in dit verhaal) niet het probleem, maar wel de lamoenen die op en onder het paard liggen.
Heeft er iemand een foto van zo een systeem met splitpennen?
b485 schreef:Heeft er iemand een foto van zo een systeem met splitpennen?
bijdehandje1 schreef:Wij mennen al jaren niet meer met een lamoen wat geen onafhankelijk van elkaar beweeglijke bomen heeft.
Als dit iemand wel overkomt dan trek je de kar met een paar man naar achter, de ene boom onder het lamoen vandaan en los is hij.
Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.
JoyCiej007 schreef:@ TS: pony is inderdaad niet gevallen oid tijdens het omslaan van de wagen, die bleef gelukkig staan, vandaar dat het ook niet erg moeilijk was om de lamoen van de wagen te halen. Het is inderdaad een systeem wat je bij veel recreatiewagens tegenkomt; een lange pin die door de buis van het lamoen gaat, met een gat er in die er aan het eind uit komt. In dat gat stop je een splitpen.
Eerder hadden wij zo'n splitpen:
Daarna hebben wij gekozen voor zo'n splitpen, is veiliger/handiger, gaat minder makkelijk uit zichzelf los met hobbelen e.d.:
Ik heb er trouwens niet echt een foto van volgens mij, maar hierboven is ook al het één en ander uitgelegd zie ik
Helaas is het tegenovergestelde mij ook wel eens overkomen, met alle gevolgen van dien. Ik reed met andermans wagen; splitpen was blijkbaar zoekgeraakt oid en de idioot had de spitpen vervangen door een spijkertje oid.... Zonder dat mij te vermelden. Alles leek prima toen ik aan het inspannen was. Paar tellen later, toen ik mijn pony op een open grasveldje aanzette in draf, schoot het lamoen compleet los van de wagen, knalde op de kogels van de achterbenen van m'n pony die daar gígantisch van schrok, en met tuig, lamoen, leidsels en al in blinde paniek een hele woonwijk heeft doorgerend, met het super zware lamoen steeds precies op haar kogels en hakken kletterend. Gevolg: pony had de achterbenen bij de kroonrand helemaal open en diepe wonden, haar pezen waren bijna door, gelukkig is er geen kind/mens geraakt, maar helaas heeft ze nog wel in haar dollemansvlucht een geparkeerde auto flink geraakt; meer dan €2000,= schade.bijdehandje1 schreef:Wij mennen al jaren niet meer met een lamoen wat geen onafhankelijk van elkaar beweeglijke bomen heeft.
Als dit iemand wel overkomt dan trek je de kar met een paar man naar achter, de ene boom onder het lamoen vandaan en los is hij.
Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.
Tegenwoordig heb ik gelukkig nu ook een marathonwagen met een lamoen met onafhankelijk beweegbare bomen.
Zo vreemd vind ik dit topic helemaal niet! Het lamoen van mijn laatste wagen was echt gigantisch zwaar en dik, dat buig je écht niet zomaar, sterker nog, dat hebben we wel eens geprobeerd met een paar sterke mannen, maar dat lukt je niet. Vind jou redenatie dan ook niet helemaal kloppen; er zullen ongetwijfeld lamoenen zijn die wel 'makkelijk' te verbuigen zijn, maar de echte, zware kwaliteit lamoenen, speciaal gemaakt door de wagenbouwer (zoals mijn vorige lamoen bij mijn vorige wagen) die buig je echt niet zomaar eventjes hoor....