[AR] mag je met aanspanning op een 80km weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

mag je met aanspanning op een 80km weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:42

nav het ongeval in vlissingen, maar ik vind het niet gepast om dit daar neer te gooien.
Mag je met paard en wagen op de provinciale (80km) weg?

Even buiten of het wel of niet verstandig is, mag het wettelijk gezien?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:43

Wettelijk gezien mag dat ja. :)

Je bent een bestuurder op de weg, over het fietspad rijden met je aanspanning mag dan weer niet wettelijk gezien.
Laatst bijgewerkt door Maydine op 29-09-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:44

Voor zover ik weet wel, je bent bestuurder dus dat mag.

MarliesV

Re: mag je met aanspanning op een 80km weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:45

Ja hoor. Je bent als aanspanning (ook onder het zadel) een bestuurder in de wet z'n ogen.

Dus mag je op een 80 km weg.

Je mag niet op een 100 km weg of snelweg komen. Of natuurlijk als er bordjes staan met verboden voor langzaam verkeer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:47

Dat mag. Een autoweg (100 km.) mag uiteraard niet.
Wettelijk gezien ben je een bestuurder met je aanspanning (overigens ook als ruiter). Als je de keuze hebt tussen 80 km. weg óf fietspad, dan ben je verplicht om op de 80 km. weg te rijden.

Officieel gezien mag je als aanspanning/ruiter dus ook niet rijden op een fietspad.
Neemt niet weg dat dat natuurlijk wel veel wordt gedaan; doe het zelf ook vaak wanneer ik de situatie op de weg, tussen alle auto's, te gevaarlijk vind voor een aanspanning.

Maar, zoals ik het begrepen heb in het geval van het tragische ongeluk in Vlissingen, liep er naast die 80 km. weg ook een parallelweg; daar had de menner in kwestie wellicht beter kunnen rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:02

Eens, maar wat ik dan weer begreep ;), is dat die parralelweg doodlopend was en dat ze daardoor dat niet konden rijden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:12

Hier in duitsland rijden ze ook met een koets op een weg waar je 100 mag. Dus ik denk niet echt dat het probleem in de snelheid zit. Een ongeluk kan altijd gebeuren, je kijkt even naar beneden en schat de snelheid van de voorganger verkeerd in...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:14

Als ik naar de club ga kom ik ook over een stukje 80 km weg. De eerste paar keer heb ik stiekem het fietspad gepakt, nu heb ik er wel een gerust gevoel over om gewoon op de weg te rijden. Hetzelfde met het langere stuk 60 km weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:16

Sterker nog je MOET op de 80 km weg, het naastgelegen fietspad is verboden.
Ook onder het zadel zou je officieel op de 80 km weg moeten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:16

Hoe zit het met de minimumsnelheid dan? want op een snelweg moet je voertuig minstens 60 kunnen en op een 80 km volgens mij minstens 40 (omdat je dan ook zit met die 45 km dinkies...)

En een paard haalt de 40 misschien wel makkelijk maar neem niet aan dat je in een flinke galop over die weg gaat ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:17

Waar de tractor mag, mag je zelf ook (last of trekdier in het verkeer is qua regels 'gelijk' aan tractor)
En dan maakt het niet uit of je een kar erachter hebt hangen, erop zit, of ernaast loopt (!!) dus als je met paard aan de hand die route wil doen, moet je volgens de regels óók op die 80km weg :)

Ik moet zeggen dat ik het met de kar wel doe. Over de rijbaan :) Heb dan ook altijd een groom bij die het verkeer achterop in de gaten houdt, aanwijzingen geeft, naar mij/automobilisten (denk aan een zwaaitje, groet als ze vriendelijk doen, een wappertje van vertragen als ze wat hard gaan :) )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:17

Geen idee eigenlijk, met mijn frummeltjes haal ik echt geen 40 km per uur in een drafje. Weet alleen dat je op de weg moet en fietspad verboden is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:19

@ladpr: maar mocht er een minimumsnelheid gelden en je haalt die niet mag je gewoon op een van beiden en moet je een alternatieve route zoeken.
Vandaar dat ik me dat afvraag want ik kan me vaag nog wel iets herinneren over minimumsnelheden die een voertuig moet kunnen om ergens te mogen rijden.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:19

Ik heb ooit eens gehoord dat je voertuig harder als de helft moet kunnen. Geen flauw idee of dit absolute kolder is.
Zo mag een 45 km wagentje dus wel op een 80 km weg en niet op een 100 km weg.
Vindt het onder het zadel te gevaarlijk om op de weg te rijden. Kom maar op met die bekeuring maar ik rij over het fietspad of waar dat kan door de berm.
Met een wagen ben je beter zichtbaar voor het verkeer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:21

Ilsemarie: Alternatieve route is daar niet, allemaal 60 en 80 km wegen. Je kan dus niet aan de ene kant komen via bijvoorbeeld een 50 km weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:21

Maar wat ik dan niet snap.... Hier ligt een provinciale weg, waar je 80 mag... Daar mag ik naar mijn weten met de scooter niet op, en met paard (en wagen) zou het dan wel mogen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:22

Ja het is heel krom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:24

Op 80km wegen telt GEEN minimum snelheid, ook landbouwvoertuigen mogen er rijden.
Wel moet langzaam verkeer voorzien zijn van een afgeknotte driehoek.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:26

Ahhh das dan ook weer duidelijk.

Maarre met je scooter moet je tegenwoordig toch ook op de weg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:28

Citaat:
art 8: Ruiters

1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:28

supersambo: Ja met de scooter mag je tot 50 km wegen dus binnen de bebouwde kom vaak. Daarbuiten en op wegen met een hogere maximum snelheid moet je op het fietspad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:36

Dinopino schreef:
Hier in duitsland rijden ze ook met een koets op een weg waar je 100 mag. Dus ik denk niet echt dat het probleem in de snelheid zit. Een ongeluk kan altijd gebeuren, je kijkt even naar beneden en schat de snelheid van de voorganger verkeerd in...

Alleen hier in NL is het wel zo dat je met aanspanning of als ruiter niet op autowegen, (100 km.) en snelwegen mag.
Hoe het in Duitsland is geregeld weet ik niet, daar mag je blijkbaar wel op een autoweg komen waar ze 100 rijden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:40

LADPR schreef:
supersambo: Ja met de scooter mag je tot 50 km wegen dus binnen de bebouwde kom vaak. Daarbuiten en op wegen met een hogere maximum snelheid moet je op het fietspad

Fietspad is hier niet van toepassing. Alternatieve route door het dorp of via de polder wel. (waar ik overigens met een aanspanning ook voor zou kiezen)

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:43

Naast heel veel 80 kilometer wegen liggen geen fietspaden. En kun je dus ook fietsers gewoon vinden op een 80 km weg. Enkel als er een bord hangt van verboden langzaamrijdend verkeer geldt een minimum snelheid op een 80 km weg.
Laatst bijgewerkt door Vadisha op 29-09-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:43

Lia_ schreef:
Op 80km wegen telt GEEN minimum snelheid, ook landbouwvoertuigen mogen er rijden.
Wel moet langzaam verkeer voorzien zijn van een afgeknotte driehoek.

:j Klopt helemaal.

Verder, wat Naaltje ook al zei; ook als je je paard aan de hand hebt, ben je 'bestuurder'; namelijk van een last en/of trekdier, zoals ze dat wettelijk noemen.
Daarom geldt ook:
Als je met je paard aan de hand op een gelijkwaardige kruising komt en wil oversteken, dan heb jij dus (net als auto/fietser en andere bestuurders) voorrang op het verkeer dat voor jou van links komt; jij bent immers bestuurder die voor hen van rechts komt, dus dien je voorrang te krijgen. Veel mensen weten dat echter niet, en auto's geven dan vaak ook geen voorrang als jij met je paard aan de hand voor hen van rechts komt.

Dat impliceert ook dat als je met je paard aan de hand ergens oversteekt, je geen 'recht' op voorrang hebt als je over een zebrapad (wettelijk: Voetgangers Oversteek Plaats (VOP) ) de weg oversteekt; overige bestuurders hoeven dan dus niet voor jou te stoppen.
In de praktijk gebeurd dat dan vaak weer wél, als je met je paard aan de hand een zebrapad oversteekt, maar eigenlijk hoeven ze dus niet te stoppen. Zelfde verhaal als een fietser; die heeft, al fietsend over het zebrapad, ook geen recht op voorrang. Dat heeft de fietser wel als hij afstapt van zijn fiets, en met de fiets aan de hand, dus als voetganger, het zebrapad oversteekt, dan is hij voetganger en dan heeft hij dus recht op voorrang.