[AR] sulky inkorten, en in evenwicht brengen, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

power1997Jarig

sulky inkorten, en in evenwicht brengen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:40

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst met mijn sulky gereden :D

Allen de sulky hangt ten 1e helemaal niet in evenwicht(zit helemaal rechtop )
En mijn pony staat er ver vanaf (denk zo'n 80/90 cm)

Als ik de bomen inkort, dan zijn die veel te breed

Wee iemand hoe ik (nouja, mijn vader) dit kan oplossen ?

Bedankt :)

b485

Re: sulky inkorten, en in evenwicht brengen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:02

Je kan misschien een foto plaatsen, want voor elke tweewieler is dit wel anders.
Meestal is het evenwicht in te stellen door het bankje naar voor of achter te verplaatsen.
Bij mij zit er een knik in de bomen en door met deze een beetje te draaien, krijg ik meer/minder ruimte tussen de bomen en heb ik ook invloed op het evenwicht.

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:14

Ik heb niet echt een diudelijke foto

Het is echt zo'n trainigs sulky zegmaar
Geen bankje ;)

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:20

Zal ik andes een schtetsje van de bomen/lamoen maken?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:52

Als je de lamoenbomen inkort; wat je zelf zegt zo'n 80 cm ben je aan de voorkant al een hoop gewicht kwijt. Verder maak je de wagen aan de voorkant lichter door de as naar voren te verplaatsen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:51

Omdat mijn andere topic verwijdert is, vraag ik het hier maar:

Wie oh wie kan mij helpen met tips om deze sulky nog beter in evenwicht te krijgen?

Ik kan het lamoen nog wat draaien zodat de bomen rechter komen zeg maar :)

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:52

S_B: Ik denk dat jouw sulky gewoon te klein is voor je pony/paard (leuk beestje trouwens)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:56

Een maat grotere wielen werd VEEEL te groot voor hem ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:56

Afbeelding

Zo was mijn sulky eerst...pony paste nog 3x tussen het lamoen.

Afbeelding

Uiteindelijk 45 cm eraf gehaald. Sulky zo gehangen dat hij in de lichtogen rust maar niet met vol gewicht. Als ik draaf of galoppeer mag hij niet te zwaar hangen in de lichtogen maar hij mag ook niet gaan zweven of klapperen. Voorkeur heeft het bij mij om hem iets scheef te hangen. Je moet zelf even voelen aan het lamoen hoeveel gewicht er op het schoftje hangt. Ook even kijken wat er gebeurd als je rechtzit en verder naar achteren leunt. Als ik naar achteren ga hangen zweeft de sulky dus zwaar hangt ie niet in de lichtogen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:57

Ik kan de bomen nog wat bijdraaien, die staan nu nog naar binnen gedraait ;)

Op het schoftje hangt weinig gewicht. Het bankje kan nog wat naar achteren, dan wordt hij steeds lichter ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:58

Suzan_bobar schreef:
Een maat grotere wielen werd VEEEL te groot voor hem ;)

Zeg toch ook niet dat de wielen te klein zijn? Zeg dat je sulky te klein is :+ Je zit véél te laag achter hem/haar waardoor het evenwicht niet goed is :)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:37

dit krijg je nooit goed in balans. Als je de lichtogen een gat zou laten zakken komt ie wel beter in balans waarschijnlijk, maar je lichtogen horen zo en kunnen eigen niet lager. Je sulky is gewoon te klein, je zit ook veel te laag ten opzichte van je pony.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:55

Lichtogen kunnen nog 1 gat zakken, kan ik uiteraard eens proberen.

Ik ga hoe dan ook geen andere sulky kopen, deze heeft me een vermogen gekost, ik wil ook alleen maar tips hebben. Dus sulky is niet te zwaar oid en ligt redelijk goed op het schoftje.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:56

Suzan_bobar schreef:

Ik ga hoe dan ook geen andere sulky kopen, deze heeft me een vermogen gekost, ik wil ook alleen maar tips hebben. Dus sulky is niet te zwaar oid en ligt redelijk goed op het schoftje.

Die geven we toch? Je sulky is veel te laag inverhouding met je pony :) kan je weinig aan doen, bankje hoger doen.
Eventueel zou je kunnen kijken hoe het staat als je je lichtogen een gaatje omlaag hangt..
We zeggen ook niet dat hij te zwaar is oid.
Maar je wilt dus persé met deze rijden omdat hij je veel geld gekost heeft? hmmmmnmn :7

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:22

Suzan_bobar schreef:

ik zei erachter aan dat je dat niet moet doen. Het kan, want ja er zit een gat. Maar dan gaat je lamoen tegen je borsttuig prikken. En het kan gebeuren dat hij er zelfs onder komt en dan heb je zeker een probleem! dan zit de boel klem!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:24

beste Evelli

ik vind dat geen gepaste opmerking van jou. Je kent mij en mijn pony niet. Laat staan ons verleden...
Dit soort krenkende opmerkingen zorgen ervoor dat bokt verkeerd gebruikt wordt. Iedereen heeft hier een ding gemeen... En dat is hun 4 voeter. Ik zou je daarom willen verzoeken wat beter na te denken over woorden die je zo ff op bokt neer zet.

Mensen die nog tips hebben heel graag. Krenkende woorden of opmerkingen hou die lekker bij jezelf op de pc.

@ diesel. Daar kan ik wat mee! Bedankt voor je tip en je uitleg!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:27

Welke woorden voel je je precies door aangevallen? Want typ alleen jouw bericht na hoor :) kijk maar :)

Suzan_bobar schreef:

Persoonlijk zou ik, als mijn wagentje zo achter mijn paardje zou hangen, niet koste wat het kost het ding willen behouden omdat hij veel geld gekost heeft :) Ik zou hem verkopen en een beter passend model aanschaffen. Maar dat is MIJN PERSOONLIJKE MENING. Nogmaals, ik typte alleen jou woorden nog eens na als overpeinzing :)
Waar heb ik het trouwens over jullie verleden? Dat heb ik nog niet terug kunnen vinden in mijn post hier in dit topic. Wil je het even aanwijzen misschien?
Hoef je je niet voor op je tenen getrapt te voelen hoor :(:)

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:31

Wil iedereen aub niet mijn topic verpesten, ik wilde nl gewoon antwoord en als iemand hier nog iets plaatst kan dat ook buitenom :)

Maar als ik de bomen wat nkort, komt de pony er dan niet te ruim tussen te staan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:11

Moderatoropmerking:
Graag ontopic reageren, daarom heb ik enkele offtopic reacties verwijderd. Het gaat er hier om hoe je een sulky in evenwicht en zo goed mogelijk passend achter een pony kunt krijgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:29

power1997 schreef:
Wil iedereen aub niet mijn topic verpesten, ik wilde nl gewoon antwoord en als iemand hier nog iets plaatst kan dat ook buitenom :)

Maar als ik de bomen wat nkort, komt de pony er dan niet te ruim tussen te staan?

Die kan je dat toch een beetje bij buigen :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:35

Suzan, Mag ik even vragen hoe groot Bobar is? Waar je dit karretje gehaald hebt, en wat je er voor betaalt hebt (mag per PB). Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde type tweewieler gekocht.

Ik moet het eigenlijk eens zijn met de opmerkingen hierboven. Ik denk dat dit een tweewieler is voor een kleinere maat pony.

Misschien je lichtogen laten zakken en lamoenen met een grotere knik zoeken (of die die je hebt verder buigen) Dan komt het wagentje iets rechter te hangen voor jou. Is het niet mogelijk om het zitbankje te verplaatsen? Die die ik gekocht heb is het wel mogelijk en lijkt heel sterk op die van jou.

Ik las in een ander topic van jou dat hij rugproblemen heeft. Ik zou er echt eens samen met een kenner naar kijken of je dit karretje goed gelegd krijgt zodat de druk op zijn rug minimaal is. Was een vierwieler misschien niet beter geweest? Mijn tweewieler hangt in evenwicht, maar als we door het bos rijden (bergje op bergje af, putje in de weg,...) gaan de lamoenen toch nog wel eens in de lichtogen drukken.

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:29

Ik denk niet dat mijn bomen te buigen zijn ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:12

Ik zou er eens mee naar de wagenmaker gaan, en je paardje meenemen. Zij hebben misschien wel verschillende bomen liggen of kunnen die van jou verder buigen.

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 20:13

De boom is niet te vewisselen

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:24

Oh, ik dacht op de foto te zien dat de bomen in een vast stukje buis aan je tweewieler zitten (terhoogte van zijn billen).