[AR] mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kirstindans

mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:19

[b]hallo ik heb een vraagje over het mennen.
nou ik heb een veulen die anderhalf jaar oud is en ik vroeg me.
af waarneer ik kan beginnen met mennen ik weet als ze 2 zijn hoe en wat.
maar waar moet ik dan mee beginnen weten jullie dat meschien.
en ik zou graag willen om advies te krijgen.

Groetjes kirstin van der peijl en mijn veulen. :D :D :D

hafjelinger

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:22

Je berichtje staat fout ;)

Ik zou als eerste bij het forum Aangespannen Rijden eens de zoekfunctie gebruiken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:28

F-AM -> AR

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:59

Nu beginnen met lange teugelen enz dat ze goed op je stem gaat reageren en niet dat ze dwars door je heen loopt die dikke :+

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:00

hahah ja zal ik doen
snissje schreef:
Nu beginnen met lange teugelen enz dat ze goed op je stem gaat reageren en niet dat ze dwars door je heen loopt die dikke :+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:21

kirstindans schreef:
hahah ja zal ik doen
snissje schreef:

Niet doen!!! Je paardje is pas anderhalf! Met lange lijnen beging je pas als ze 2,5/3 jaar zijn, vind ik. Het enige wat je nu kunt doen is zorgen dat je haar overal kunt aanraken, en haar laten wennen aan enge dingen zoals een paraplu, plastic zakjes ect.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:23

Lange teugelen met halkstertje hea en iemand die haar aan haa rhalster vastpakt en iemand die er schuin achterloopt.. ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:24

Als hij nu 1,5 is, dus dit jaar 2 wordt? Dan nog niets lijkt me. NOrmale zaken als meelopen aan de lijn, halthouden en voorwaarts aan de hand maar niets geen gelange teugel etc. Komende winter af en toe eens aan lange lijnen en dan volgend voorjaar voor de wagen heel rustig aan. Als je eerder begint heeft totaal geen zin, paard is nog niet volgroeid en kan het niet alleen fysiek maar ook psychisch niet aan hoor. Onze Alwyn is nu 3 en die heeft aan 1 hooguit 2 x per week een half uurtje, drie kwartier meer dan genoeg. Zijn we deze winter ook zo'n beetje mee begonnen. Dus nog even geduld... je kunt ondertussen natuurlijk al wel menlessen nemen ;)

En wat Hafjelinger zegt, vooral laten wennen aan van alles, van plastic zak tot gillende kinderen, van ratelende snoeischaar tot rammelende vrachtwagens.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 03-04-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:26

VanHuisUit schreef:
Als hij nu 1,5 is, dus dit jaar 2 wordt? Dan nog niets lijkt me. NOrmale zaken als meelopen aan de lijn, halthouden en voorwaarts aan de hand maar niets geen gelange teugel etc. Komende winter af en toe eens aan lange lijnen en dan volgend voorjaar voor de wagen heel rustig aan. Als je eerder begint heeft totaal geen zin, paard is nog niet volgroeid en kan het niet alleen fysiek maar ook psychisch niet aan hoor. Onze Alwyn is nu 3 en die heeft aan 1 hooguit 2 x per week een half uurtje, drie kwartier meer dan genoeg. Zijn we deze winter ook zo'n beetje mee begonnen. Dus nog even geduld... je kunt ondertussen natuurlijk al wel menlessen nemen ;)

ja maar mijn veulen is al 1.35

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:27

kirstindans schreef:
VanHuisUit schreef:

ja maar mijn veulen is al 1.35

Bedoel je van schofthoogte? Dat maakt niks uit hoor ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:27

ik ga dit even mee volgen
ik heb een haflinger van net 1 jaar
en wil hier ook later mee gaan mennen
maar weet ook niet van waneer dit kan

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:29

En omdat hij 1.35 is is hij ineens ouder en meer volwassen? Mijn paard is 3 en daar ben ik van de winter eens 1 keer in de maand wat mee gaan doen met een lange teugel. Nu elke week een 20 minuutjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:37

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vraag me écht af waarom sommige mensen altijd zo'n haast hebben met jonge paarden.
TS: laat je pony lekker in de wei staan, veulen zijn, met soortgenootjes spelen, lekker spelenderwijs bezig met alleen de echte basisdingen; af en toe borstelen, voetjes geven, stukje wandelen, beetje verkeersmak maken, nette manieren aan het halstertouw, etc.

Straks heb je nog tijd genoeg om echt te gaan beleren en om aan het werk te gaan met je pony, dan is hij een stukje ouder en kan hij het ook makkelijker aan.

Waarom nu al beginnen? Wat zijn daar in godsnaam de voordelen van? Jonge pony's zijn zowel fysiek alsook geestelijk nog lang niet toe aan werk; fysiek omdat pezen, spieren e.d. nog lang niet uitgegroeid zijn, groeiplaten zijn nog niet gesloten, en geestelijk kan een jong dier ook niet al te lang zijn concentratie bij het werk houden, dat mag je ook niet van hem eisen vind ik.

Ik verbaas me er steeds meer over. Als jij zo'n haast hebt met werken e.d. dan moet je niet beginnen aan een jonge pony; koop dan een dier wat al beleerd is en wat al wat ouder is, zodat je daar lekker mee aan de slag kan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:38

snissje schreef:
Lange teugelen met halkstertje hea en iemand die haar aan haa rhalster vastpakt en iemand die er schuin achterloopt.. ;)

Ook dat vind ik nog veels te veel voor een jong dier; waarom zou dit qua belasting wel kunnen? Omdat er toevallig geen bit in hangt?
Veulens en jaarlingen/twenters horen nog lekker jong te zijn, op te groeien met soortgenootjes en de basisopvoeding geleerd te krijgen, verder niets, beetje kroelen en handmak maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:39

Stokmaat zegt natuurlijk helemaal niets. Dan zou Alwyn altijd een baby blijven (hij ziet er ook wel babyachtig uit maar goed :+ ) met zijn 115. Juist paardjes die zo enorm in de groei zijn moet je gewoon met rust laten. Lekker de wei op, af en toe stukje wandelen, beetje aandacht en thats it. Ze kunnen hun hele leven nog werken. Kinderen van 3 of 4 jaar laat je ook geen sommen maken :+ Besef je dat als je nu een half jaartje (en wat is een half jaar op een paardenleven) tot een jaar geduld hebt je paard je dit dubbel en dwars terugbetaalt in a. gezondheid b. motivatie om voor je te presteren. Lijkt me een eenvoudige keus.
ALs je het lastig vindt om 'zo lang' te wachten, neem dan een verzorgpaard er bij waar je je al wel 100% op kunt uitleven.
En dan vind ik 2,5 jaar om te beginnen nog erg vroeg hoor. Ze moeten er zeker ook geestelijk echt al wel aan toe zijn. En als je zo fanatiek bent verlies je al gauw uit het oog of je pony afgemat wordt of dat hij braaf is en vrolijk blijft....
Dus enige begeleiding door ervaren persoon in deze lijkt me ook wel een aanrader.
Voor de rest hoop ik natuurlijk dat je een leuk paardje hebt en vooral ook houdt ...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 03-04-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:40

Dit allemaal weet dit paard al en ik bedoel dit ook spelenderwijs!! Heel bokt ligt weer om omdat ze erachter gaat lopen met een touwtje :+ hahah wat is dit?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:42

Ze vraagt toch advies, die krijgt ze. Fijn als hij dit al kan, vooral zo laten en niets meer doen. Wat is dat voor redenatie, hij is al 1.35, hij kan dat al? Beleren is heel wat anders dan normale opvoeding.
Een paar reacties is toch geen heel bokt :+
Ik hou maar weer op met advies als dit de tegenreactie is. Veel succes en wijsheid toegewenst.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:48

Het was geen tegenreactie maar wat is er erg aan dat een meisje van 9 lekker met haar pony gaat spelen en er dan achter gaat lopen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:50

kirstindans schreef:
hallo ik heb een vraagje over het mennen.
[b]nou ik heb een veulen die anderhalf jaar oud is en ik vroeg me.
af waarneer ik kan beginnen met mennen ik weet als ze 2 zijn hoe en wat.
maar waar moet ik dan mee beginnen weten jullie dat meschien.
en ik zou graag willen om advies te krijgen.

Groetjes kirstin van der peijl en mijn veulen. :D :D :D

Ik snap deze zinnen niet helemaal. Waar wil je naartoe?? Wat wil je allemaal weten?? Of je nu al kan beginnen??

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:51

JoyCiej007 schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vraag me écht af waarom sommige mensen altijd zo'n haast hebben met jonge paarden.
TS: laat je pony lekker in de wei staan, veulen zijn, met soortgenootjes spelen, lekker spelenderwijs bezig met alleen de echte basisdingen; af en toe borstelen, voetjes geven, stukje wandelen, beetje verkeersmak maken, nette manieren aan het halstertouw, etc.

Straks heb je nog tijd genoeg om echt te gaan beleren en om aan het werk te gaan met je pony, dan is hij een stukje ouder en kan hij het ook makkelijker aan.

Waarom nu al beginnen? Wat zijn daar in godsnaam de voordelen van? Jonge pony's zijn zowel fysiek alsook geestelijk nog lang niet toe aan werk; fysiek omdat pezen, spieren e.d. nog lang niet uitgegroeid zijn, groeiplaten zijn nog niet gesloten, en geestelijk kan een jong dier ook niet al te lang zijn concentratie bij het werk houden, dat mag je ook niet van hem eisen vind ik.

Ik verbaas me er steeds meer over. Als jij zo'n haast hebt met werken e.d. dan moet je niet beginnen aan een jonge pony; koop dan een dier wat al beleerd is en wat al wat ouder is, zodat je daar lekker mee aan de slag kan!

nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???

snissje

Ikw eet he tnook neit precies.. het is mijn zusje.. :+ Heo ze meot beginnen met mennen ofso..??

_sparta_

snissje schreef:
Het was geen tegenreactie maar wat is er erg aan dat een meisje van 9 lekker met haar pony gaat spelen en er dan achter gaat lopen?

Dat ze helemaal niet weet waar ze mee bezig is? Dat ze beter als hij 3 is deskundige hulp kan vragen als hij beleerd kan gaan worden?
En waar zijn de ouders hier?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:18

Nagano schreef:
nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???

Ongeveer op het zelfde moment als wanneer hij klaar is om onder het zadel beleerd te worden. Maakt dus geen fluit uit, kar erachter of zadel erop, paard moet geestelijk en lichamelijk er aan toe zijn. En dan is 3,5 eigenlijk al jong zat. Je kunt ze dan het basiswerk leren, hooguit 2-3 maandjes hooguit 2-3 keer/week 20 minuutjes bezig zijn, en daarna lekker de hele winter weer niets doen en het land op.
In het voorjaar van het 4e jaar kun je dan je pony zo weer oppakken, en wat meer gaan doen (maar nog steeds niet meer dan 2-3 keer/week en niet veel meer dan 30-45 minuten). Bij voorkeur geef ik ze dan nóg een winter vakantie, zodat ze met 5 jaar écht een beetje aan het werk kunnen.

En dan zal jij verbaasd zijn wat zo'n paard je aanbiedt qua conditie en werklust, en hoe snel zo'n 5-jarige die in de ogen van sommigen nog geen barst heeft hoeven doen, dan opeens dingen oppakt en leert. Dat geduld in die eerste paar jaar loont zich. Echt. En niet alleen qua gezondheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:19

snissje schreef:

Als je een 9 jarige wil laten spelen met ponies dan koop je geen 2 jarige maar eentje van +10 die kip mak is.

Beleren onder het zadel en voor de wagen gewoon pas vanaf 3 jaar. Dat is een leeftijd waarop ze zowel lichamelijk als geestelijk in staat zijn een paar keer per week een half uurtje iets van werk aankunnen.
Paarden kunnen wel 30 worden dus waarom die haast altijd maar, en een goed opgevoed paard kun je ook wel beleren als ze wat ouder zijn.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:31

We hebben haar vanaf dat ze uit de buik was maarja kennelijk snappen jullie niet wat ik bedoel..