[AR] Pony op proef.. neus in de wind bij wegstappen / -draven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Pony op proef.. neus in de wind bij wegstappen / -draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:27

Ik heb sinds donderdagmiddag een D-pony op proef om te bekijken of wij samen een goede 'match' zijn. De bedoeling is dat ik er recreatieve buitenritten mee ga maken, maar ik wil op termijn ook een startkaart aanvragen en dressuur- en vaardigheidswedstrijden gaan rijden.

De pony is een ruin van bijna 9 jaar oud, beleerd voor de wagen en onder het zadel en heel gemakkelijk in de omgang. Staat rustig en ontspannen stil met borstelen en optuigen en laat zich ontspannen en zonder problemen voor de wagen zetten.
Hij heeft regelmatig op de weg gelopen en is goed verkeersmak. Ook heeft hij marathons gelopen.

Ik heb daarnet met een goede kennis die zelf dagelijks ment mijn eerste zelfstandige rit over de weg gemaakt. Dat ging heel goed op een puntje na: bij het wegstappen en ook bij het aandraven gooit hij heel erg zijn hoofd in de lucht. Als we eenmaal rijden laat hij zijn hoofd weer zakken en is het verder prima.
Bij de allereerste keer wegrijden wilde hij eerst zelfs helemaal niet voorwaarts, maar ging met zijn neus in de lucht zelfs bijna staan steigeren. Zodra hij een paar stappen gezet had ging het verder gewoon goed.

Ik had bij de eerste bezichtiging al even met de vorige eigenaar met de pony gereden. Toen heb ik ook al wel gezien dat hij graag zijn neus in de wind gooit, maar hij had 2 maanden niet voor de wagen gelopen en was die dag ook nogal "fris". Goed te hanteren, maar wel een beetje druk in het begin. Ik heb dat "neuszwaaien" toen op die frissigheid gegooid, maar daar ben ik nu niet zo zeker meer van.

Mijn wagen is splinternieuw, heel licht en loopt super gemakkelijk. Dus te zwaar kan het eigenlijk niet zijn. En we hebben een kilometer of 10 gereden en hij was onderweg het hele eind heel attent en blij: oortjes volcontinu naar voren, actief tempo, luistert goed naar stemcommando's, enz.

We reden met een gewone liverpool en hadden in eerste instantie de leidsels in het middelste gat gedaan. Onderweg hebben we dat nog veranderd naar het bovenste gat, om te kijken of dat verschil zou maken v.w.b. het "neuszwaaien". Maar dat maakte eigenlijk niet uit. Bij elke overgang van halt naar stap of van stap naar draf bleef hij steeds maar weer heel erg zijn hoofd achterover gooien en na enkele stappen laat hij zijn hoofd dus weer zakken.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

JoyCiej007

Re: Pony op proef.. neus in de wind bij wegstappen / -draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:42

Moeilijk om te beoordelen vanaf de computer.... het zou iets lichamelijks kunnen zijn, dat het tuig hem hinderd, niet helemaal lekker ligt, of dat hij een irritatie heeft op bijv. de borst...

Het zou ook kunnen dat hij dit zich in de loop van de tijd 'aangeleerd' heeft; veel pony's reageren de eerste paar keer dat ze voor de wagen staan zo, als ze moeten leren aantrekken vanuit stilstand en dan 'schrikken' van de plotselinge druk op de borst. Het kan in het verleden er zo ingeslopen zijn, en dat hij het nu doet 'omdat hij dat altijd zo doet'....
Het is echter niet de bedoeling, maar denk dat als hij dit dus echt al een hele tijd doet, het ook moeilijk is af te leren..

heb je de eigenaresse er al op aangesproken, dat het wat jou betreft geen 'frissigheid' is, en dat hij het nu vaker heeft getoond tijdens het proefritje?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:52

Ik spreek de eigenaar morgen, dus dan ga ik het er inderdaad wel even over hebben.
Verder heb ik morgenmiddag een menles gepland staan en ik ben heel benieuwd wat mijn meninstructrice over dit punt te melden heeft en of ze tips heeft om dit gedrag de veranderen.

En ook wordt de pony dinsdag klinisch gekeurd door onze DA, dus mocht er iets lichamelijk mis zijn dan komt dat misschien ook uit die keuring.

Ik hoop toch dat er niet echt iets mis is. Het is een schat van een dier en hij spreekt me in alle opzichten heel erg aan. Alleen dit minpuntje dus...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:18

Ik denk eerder dat je paard bij het wegtrekken zijn rug wegdrukt en daardoor het hoofd omhoog gooit en achter niet genoeg stuwt.
Aan de dubbele longe kan je proberen het paard beter over de rug te laten lopen. Actief achter wegstappen.
Overleg maar met de instructrice over andere goede oefeningen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 16:06

Dubbele longe... vast en zeker een goed idee, maar ik kan helemaal niet longeren. Ja, een paard rondjes laten lopen aan een longeerlijn. Maar dat is natuurlijk wel heel iets anders dan echt gericht longeren.
En een dubbele longe heb ik al helemaal nooit gebruikt. Kortom: op dat punt heb ik evt. wat lessen nodig.

Stel dat deze pony altijd al zo gelopen heeft, dus met zijn neus in de wind, en het dus een ingesleten gewoonte is. Is dat dan iets wat hem op deze leeftijd nog afgeleerd kan worden?

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:08

Een paard dat vast zit in zijn rug, gooit vaak zijn hoofd bij een overgang in de lucht. Zoals Janouk al zei, is het denk ik iets in de rug, dit kan worden opgelost met training, maar dat kost natuurlijk wel weer veel tijd. Veel voorwaarts-neerwaarts rijden, zodat hij de rug loslaat en deze beter kan gaan bespieren.

Het blijft natuurlijk moeilijk als je de pony op proef hebt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:53

Inderdaad moeilijk met de pony op proef. Ik moet toch in redelijk korte tijd gaan beslissen of dit iets is wat ik kan en wil oplossen, of dat dit een reden wordt om hem terug te sturen naar zijn huidige eigenaar.

Ik ga in elk geval de keuring even afwachten en deze week zo vaak mogelijk rijden om te kijken of het met wat oefening beter gaat. Maar uiterlijk in de week van Pasen zal ik toch een knoop moeten doorhakken.

Ik zou het echt heel, heel jammer vinden als hij niet geschikt blijkt te zijn. Het is echt een schat van een dier, en nu hij hier eenmaal staat hecht het hele gezin aan hem. Het zou dus moeilijk worden om weer afstand van hem te moeten doen.
Dat is dan weer het nadeel van een proefperiode...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:22

Mijn paard doet het ook snel bij overgangen, daarbij is het een kwestie van trainen omdat ze het lastig vindt, zoals janouk al aangeeft...
Ik probeer haar nu in stap al iets ronder in te stellen en goed nageeflijk te houden en nu wordt het langzaam maar zeker steeds beter...

Verder heeft mijn paard ook een gevoelige rug die zij snel wegdrukt in overgangen, het zal in jouw geval dus zeker zinvol zijn om bij de keuring de rug van de pony goed na te laten kijken...

succes!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:49

Nouvel, dat is de schimmel in je profiel? Zijn mooie foto's. Ziet eruit als een erg leuk paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:24

MarjaR schreef:
Nouvel, dat is de schimmel in je profiel? Zijn mooie foto's. Ziet eruit als een erg leuk paard!

jeps, klopt!
dank je!

hier staan wat foto's van hoe ze voor de wagen loopt, geen overgangen op de foto 8-) , al gaan die momenteel voor de wagen steeds beter...
[AR-ITP] In het nieuw! (tuig en wagen)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 22:34

Nouvel schreef:
hier staan wat foto's van hoe ze voor de wagen loopt, geen overgangen op de foto 8-) , al gaan die momenteel voor de wagen steeds beter...

Als ik die foto's zo zie is het moeilijk voor te stellen dat ze bij de overgangen haar hoofd in de lucht zou gooien. Zo te zien is ze goed nageeflijk en zit haar achterhand er mooi onder. En daarmee dus ook geen wegdrukkende rug.
Maar misschien is dit al het zichtbare resultaat van veel training?

De pony die ik op proef heb is te klein voor mij om op te rijden. Hij is ook echt bedoeld voor het mennen. Als ik hem buiten het mennen om extra/anders wil trainen zal het inderdaad via bijv. longeren moeten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:36

ja als ze loopt loopt ze inderdaad mooi ontspannen over de rug, wegdrukken in overgangen is echt een vorm van spanning in combinatie met missende kracht, denk dat het daardoor inderdaad steeds beter gaat zo stukje bij beetje, veel op ontspanning trainen...

lastig als je ze niet onder het zadel kunt rijden, maar met longeren kun je ook best veel...
lukt dubbele longe niet, kun je met pessoa ook veel simpeler een hoop bereiken, zeker wat overgangen betreft!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:06

MarjaR schreef:
Dubbele longe... vast en zeker een goed idee, maar ik kan helemaal niet longeren. Ja, een paard rondjes laten lopen aan een longeerlijn. Maar dat is natuurlijk wel heel iets anders dan echt gericht longeren.
En een dubbele longe heb ik al helemaal nooit gebruikt. Kortom: op dat punt heb ik evt. wat lessen nodig.

Stel dat deze pony altijd al zo gelopen heeft, dus met zijn neus in de wind, en het dus een ingesleten gewoonte is. Is dat dan iets wat hem op deze leeftijd nog afgeleerd kan worden?

Als er geen medische reden is voor dit gedrag en het alleen een gewoonte is, kan de pony dit nog wel afleren. Negen jaar is nog lang niet te oud om te leren, hoor! Toen we onze tinker 2,5 jaar geleden kochten liep hij bijna continu met z'n neus in de lucht, |( dat is nu zo goed als helemaal over. :D En hij is inmiddels 14. :)) Schrijf die pony dus niet zo maar af, zeker niet omdat je 'm zo leuk vindt!!!

Trouwens goed dat je inziet dat longeren meer is dan een paard rondjes laten lopen aan een lijn; dat zie ik zo vaak gebeuren! :( Als ik jou was zou ik zeker een paar lessen nemen, vooral ook in het werken met dubbele lijnen. Je kunt op die manier veel dingen trainen en omdat je 'm niet onder het zadel kunt trainen is dat hardstikke handig. Enne: 't is nog leuk om te doen ook! +:)+

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:57

Ik heb daarnet een (dressuur)les gehad met deze pony en mijn instructrice is bang dat de pony een probleem met de rug heeft.

Ze heeft zijn tuig goed nagekeken en nog wat versteld en hem goed bekeken terwijl ik met hem reed. En ze heeft zelf ook een poosje gereden, maar zijn gedrag (het wegdrukken van de rug bij overgangen, neus heel hoog, oren dan naar achteren) lijkt heel veel op een ander paard dat ze kent dat een medisch aangetoond rugprobleem heeft.

Misschien is het met behandeling door bijvoorbeeld een ostheopaat en training wel op te lossen/te corrigeren, maar ik wil liever dat risico niet nemen. Ik geef er toch behoorlijk wat geld aan uit en ik zou het heel erg vinden als dan op lange termijn toch zou blijken dat het niet goed komt. Dan is het nog veel moeilijker om afstand van hem te doen dan nu, nu hij nog maar een paar dagen hier is.

Kortom: ik heb daarnet de huidige eigenaar gebeld en ik breng de pony morgen terug.
En dan dus weer op zoek naar een andere pony...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:08

Pfoe, heftig, en wel ontzettend jammer....

maar zeker dan het beste, en gelukkig dat de instructrice een goed oog heeft voor dat soort dingen, is ook jammer als je straks met een pony met een probleem zit waar je eigenlijk totaal niet op zat te wachten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:09

jammer, maar wel fijn om te weten voor je 'm gekocht hebt, ook al zal het een teleurstelling zijn...

succes met zoeken naar een nieuwe fijne pony!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:24

Het is zeker een teleurstelling. Ik had echt gehoopt dat dit mijn "droom menpony" was, maar helaas...

Het zal pijnlijk zijn hem morgen weer terug te brengen. Ik had het beestje echt al min of meer in mijn hart gesloten. En hij was in die paar dagen al hele goede maatjes geworden met mijn shetlandertje.

Maar er zijn natuurlijk nog heel veel andere pony's, dus ik vind vast wel een andere leuke, gezonde pony. Hoop ik dan maar...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:41

je hebt dus niet eerst zijn rug door een veearts of osteopaat na laten kijken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:49

MarjaR schreef:
En ook wordt de pony dinsdag klinisch gekeurd door onze DA, dus mocht er iets lichamelijk mis zijn dan komt dat misschien ook uit die keuring.

Schreef ze op 28 maart, dus keuring had blijkbaar nog moeten komen, als ik het zo begrijp? Dat zal dan morgen geweest moeten zijn...
TS is er een bepaalde reden dat jullie er eerst mee zijn gaan rijden enz. en pas wat later de keuring plaats zou vinden, of kwam dat toevallig zo uit?

Is natuurlijk nu achteraf gepraat, maar ben dan wel benieuwd of hij dus wel door de keuring zou zijn gekomen....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:53

als je echt weg van de pony bent en hij het verder wel goed doet zou het een optie zijn om eerst zijn rug na te laten kijken...
misschien is het een kwestie van behandeling door fysio/ostepaat en met juiste training opbouwen...
maar goed, dat is een gok...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 23:45

JoyCiej007 schreef:
MarjaR schreef:

Schreef ze op 28 maart, dus keuring had blijkbaar nog moeten komen, als ik het zo begrijp? Dat zal dan morgen geweest moeten zijn...
TS is er een bepaalde reden dat jullie er eerst mee zijn gaan rijden enz. en pas wat later de keuring plaats zou vinden, of kwam dat toevallig zo uit?

Is natuurlijk nu achteraf gepraat, maar ben dan wel benieuwd of hij dus wel door de keuring zou zijn gekomen....

Ik kreeg de pony donderdagmiddag hier thuis. Dat ging nogal plotseling, ik had de pony pas vrijdagavond verwacht. De DA kon niet eerder dan dinsdag komen voor de keuring. Daardoor konden we dus al wel een paar dagen rijden voor de keuring had plaatsgevonden.

Mijn instructrice was er behoorlijk zeker van dat hij een probleem in zijn rug heeft. Misschien zouden de problemen inderdaad op te lossen zijn met training of met behandeling door fysio of ostheopaat, maar die gok durf ik simpelweg niet te nemen. Ik heb al een probleempony (een shetlandertje) en zit niet te wachten op nog een pony met problemen. Ik zoek nu gewoon een gezonde en "probleemloze" pony.

Ik heb daarom de keuring door de DA geannuleerd en met de eigenaar afgesproken dat ik de pony morgen terug breng. Langer hier houden zorgt alleen maar voor meer hechting en meer twijfels en hartzeer.
Geloof me... deze beslissing is echt niet makkelijk...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:54

De vraag is (we lopen toch tegen pasen): de kip of het ei.
Ik denk dat bij 90% van dit soort gevallen aan de menner ligt. Vooral omdat ze later wel goed kan lopen en verder braaf is.
Het kan wel een rugprobleem zijn geworden maar dit is wel op te lossen met een goede menner, de juiste training en een beetje medische hulp.
Als je er een kapitaal voor uit moet geven in deze komkommertijd van de paardenhandel dan mag je inderdaad wat anders verwachten.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 07:40

BlackDevils schreef:
Vooral omdat ze later wel goed kan lopen.

Elke vraag om tempoversnelling en elke vraag voor enige stelling/buiging resulteert in hoofd in de nek en "gehuppel". Alleen bij langer stuk rechtdoor in gelijk tempo ontspant hij wat en laat hij zijn hoofd zakken.

Zondag had ik op de weg gereden, dus toen viel dit toch minder op. Hoewel we het toen dus ook wel gezien hebben. Maar je rijdt dan toch veel rechtuit met veel minder tempowisselingen.
Gisteren reden we in de wei: veel bochten dus, eerst heel ruim, later wat kleiner. En met het bochtenwerk kwam dus het gehuppel erbij. Dat hadden we zondag veel minder gehad. Hij bleef ook als een plank door de bochten gaan, zelfs na uitgebreid losstappen en een uurtje rijden.
We hebben echt de ontspanning opgezocht, maar het ging gewoon niet werken.

BlackDevils schreef:
Als je er een kapitaal voor uit moet geven in deze komkommertijd van de paardenhandel dan mag je inderdaad wat anders verwachten.

Wat heet een kapitaal. Laten we zeggen dat ik hem goed aan de prijs vindt en voor dat geld inderdaad een "probleemloze" pony verwacht.

Ik zei al: misschien zou het inderdaad wel op te lossen zijn met veel aandacht en training, maar ik wil dat risico niet nemen. Want als het niet opgelost wordt blijf ik zitten met een pony die niet gebruikt kan worden voor het doel waarvoor ik hem kocht. En daar zit toch niemand op te wachten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:59

bij twijfel niet doen denk ik dan maar, hoe jammer ook...

als je zo'n pony al hebt moet je er het beste van zien te maken, heb je de keus nog kun je er dus voor kiezen om 'm terug te doen en voor een ander te kiezen zonder grote problemen...

jammer, maar je vindt vast snel iets anders leuks, succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:11

Verstandige beslissing.. In je achterhoofd had je al het idee dat deze pony niet helemaal goed was. Als je instructrice dat dan bevestigd is de keuze snel gemaakt. Succes met het zoeken.