[AR] Mennen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Mennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:43

Dag allemaal,

Vroeger heb ik steeds OHZ gereden met mijn pony. Toen ik door allerlei omstandigheden moest stoppen met rijden was dit echt een nationale ramp voor mij.
Nu heb ik besloten de hobby weer op te pakken een paar maanden geleden, maar ik voel diezelfde "klik" niet meer als vroeger.
Ik ben super graag met mijn paard bezig, maar die OHZ klik is precies weg...

Ik doe mijn paard niet graag weg, het is een ongelooflijke goeierd, een kroelkont en noem maar op...
Hij is wel degelijk beleerd om voor de kar te lopen.

Zelf heb ik geen ervaring met mennen, maar de stalling waar ik mijn paard zet behoort toe aan iemand die wekelijks ment.

Groetjes

trustHim

Re: Mennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:40

ik zou eens kijken of je met die persoon eens mee kan op de wagen, kijken hoe je dat vind en wanneer je het leuk vind eens vragen of hij je wil helpen de basis van het mennen onder de knie te krijgen met je pony

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:58

Als het zo'n goeierd van een pony is, zou ik hem zeker inspannen. Goede paarden zijn zeldzaam en je kan lang zoeken eer je er eentje vindt die aan alle wensen voldoen, dus dit is een buitenkansje. Beleerd is ie al, nu enkel de menner nog. Je hebt iemand in de buurt die je kan helpen, grijp de kans maar ;) .
Ik reed vroeger heel graag te paard maar door omstandigheden (werk, kinderen,...) komt het er niet meer van. Bovendien is er geen goede manege in de buurt en moet ik altijd alleen de baan op. Mijn man en ik zijn nu overgestapt op tweespan mennen (we reden vroeger al eenspan) en intussen vind ik het echt reuzeleuk om te doen! Het is echt genieten als je er met z'n allen op uit kunt. En de paarden zelf genieten er ook van, ik vind ze veel vrolijker voor de wagen dan onder het zadel.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:29

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Alleen mijn "pony" is een flinke ruin van 1.70.
wel netjes beleerd vroeger voor de kar. Rustig karakter.
Geeft dit problemen bij mennen? Of gaat het net zo lekker als met een koudbloed.

Stijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:49

Ik zou eerst eens met iemand mee gaan. De mensport is een dure hobby, en zo kan je bekijken of je het echt wel wat vind, voor je veel geld uitgeeft aan wagen en tuig.
Ik zie geen probleem in een flinke warmbloed voor de wagen, mennen is absoluut niet enkel voor koudbloeden weggelegd. In de topsport draaien vooral warmbloeden mee

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:57

Ik kan zeker mee met iemand. Dus dat is geen probleem.
Ik wil gewoon nie stoppen met de paardensport, maar nu wij ons eerste kindje verwachten, begin je toch verder na te denken: wat wil ik? Welke risico's wil ik nemen. etc.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 19:56

Het is moeilijk de keuze.

Wat wil ik doen?
Het afwegen tegen elkaar van OHZ of mennen is lastig.
Aan de ene kant is mennen een sport die weer een investering vraagt. Langs de andere kant: Ik acht mennen "veiliger" dan rijden onder het zadel. een factor die ook belangrijker wordt, zeker nu ik voor de eerste keer vader wordt.

Anderzijds: mijn paard, waar ik van dacht dat hij aangespannen was gereden, heeft slechts 200 km ervaring voor de kar. Dit lijkt me niet zo veel.
Stap ik dan beter over naar een pony (haflinger-fjord type) Mijn paard zelf beter opleren voor de kar is moeilijk, aangezien ik geen ervaring heb.

Dit is echt lastig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:22

Hoezo is in jou ogen aangespannen rijden veilig dan OHZ? Het enige positieve verschil is dat je niet van het paard af kan vallen, maar als je met wagen en al aan de kletter gaat ben je echt verder van huis dan als je enkel met paard aan de kletter gaat.
200 km tja, is voor het ene paard veel, voor het andere paard niet.
Je hoeft je paard niet op te leren, kan je eenvoudig uitbesteden.

Waarom heb je in je hoofd dat koudbloed typjes beter zijn voor de aangespannen sport?

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:48

hoi,

Ik weet heel goed dat elke sport met dieren, paarden of niet, kan leiden tot onverwachte dingen.
Het blijven dieren.

Maar het aangespannen rijden geeft me precies een veiliger gevoel, wat ik nu OHZ een beetje mis. Ik weet ook niet waarom.

Ik denk niet dat koudbloeden er beter in zijn, maar ik vind zo'n koudbloed voor een koets best mooi, en ik weet dat ze er toch wel geschikt voor zijn.

Groet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:06

Elk paard is er geschikt voor (even paard generaliseren).
Je hebt momenteel een eigen paard begrijp ik, een grote warmbloed (ik denk dan KWPN oid). Een dier wat je niet weg wilt doen, dan zou mijn keuze vrij simpel zijn. Paard weg brengen voor een opfriscursus, zelf vervolgens een cursus doen, en dan lekker samen gaan lessen.

Je denkt in problemen, niet in oplossingen ;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:11

Een opfriscursus, wat versta je daaronder?
Waar kan je zoiets laten doen?

In belgië ook? ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:14

ja hoor, ik weet niet waar je ergens in belgie woont, maar ik ken zelf 1 persoon in belgie die paarden voor de wagen beleert (proffesioneel) en er zullen er ongetwijfeld meerdere zijn.
Als jij hier aangeeft bij zo''n bedrijf dat je paard in het verleden beleert is, maar dat jij het zekere voor het onzekere wilt nemen, moet dat geen probleem zijn

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:16

Ik weet precies hoe je je voelt!!
Heb zelf ook altijd OHZ gereden met diverse paarden.
Sinds 3 jaar heb ik een ander paard waar ik een paar keer goed van af gestuiterd ben. Oorzaak: enorme rugklachten bij het paard. Na diverse behandelingen ging het af en toe een stuk beter maar ik voelde me niet veilig meer erop. Heb toen ook besloten om te gaan mennen (sta bij Koos de Ronde op stal dus veel gezien en bij diverse mensen al meegereden). Bevalt me tot nu toe zeer goed en ik heb een veel veiliger gevoel op de bok dan op het zadel!! Tuurlijk is het veel gevaarlijker als he met aanspanning en al aan de haal gaat maat tot nu toe vind ik het wel meevallen. En ik ben echt al een paar keer behoorlijk hard gegaan dat ik dacht.......... o o als dit maar goed komt.
Overigens is het paard nog steeds niet van zijn rugklachten af en gaan we weer naar een kliniek binnenkort.

Het verschil tussen warmbloeden en koudbloeden doet me niet veel. Wij hebben een fries op stal staan die denkt dat hij een volbloed is en kwpn'ers die super braaf zijn.
Als je lekker met je paardje bezig wil blijven maar er niet op wil/durf kan ik je zeker het mennen aanranden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:58

Ik denk dat jou warmbloed beter voor de wagen gaat dan mijn haflinger :P .

Ga op zoek naar ee stal waar ze je paard een paar keer weer voor de wagen willen zetten, neem een paar lessen en ga daarna lekker rijden.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:28

Die 200 km op zich zeggen niet zo veel. Het hangt ervan af wat je paard precies geleerd heeft en hoe hij reageerde tijdens die 200 km.
De ervaring die ik heb met onze haflingers, is dat als ze eenmaal geleerd hebben om voor de koets te lopen, je ze gerust een jaar op het land kan zetten. Ze zullen het geleerde niet vergeten zijn. We hebben nu een jong stel, voor de winter hebben ze nog 5x samen gelopen (laatste rit eind oktober). Twee weken geleden hebben we onze eerste rit van het jaar gemaakt, het ging gewoon goed. Met de hafjes die we vroeger reden hebben we dezelfde ervaring. We hebben niet zoveel tijd om te rijden en dan is dit wel een voordeel, ik weet niet of dit bij andere rassen ook zo is?

Mennen is niet veiliger dan gewoon rijden. Door de breedte van de koets (welk model of type het ook mag zijn) kan je niet op de meeste, rustige landweggetjes. Je zal dus hoofdzakelijk op de gewone straten moeten rijden, in het verkeer. En niet iedereen is even hoffelijk... Verder moet je altijd een 2de persoon meenemen, ook al rijd je maar met één paard. In geval van problemen (kan gewoon pech aan de wagen zijn) heb je altijd iemand nodig die het paard kan vasthouden of uitspannen.

Je kan best je paard eens laten "testen" door een ervaren menner, dan weet je meteen of je paard nog iets onthouden heeft van zijn menlessen, en of ie geschikt is. Veel succes.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:53

megahaf schreef:
Mennen is niet veiliger dan gewoon rijden. Door de breedte van de koets (welk model of type het ook mag zijn) kan je niet op de meeste, rustige landweggetjes. Je zal dus hoofdzakelijk op de gewone straten moeten rijden, in het verkeer.

:? Sorry hoor megahaf, maar hoe kom je hierbij? Mijn vriend en ik hebben een gewone recreatiewagen, maar we rijden daarmee zowel in de stad als op rustige landweggetjes en zelfs bospaadjes!
Overigens kan ik me wel vinden in het gevoel van TS dat mennen veiliger is dan onder het zadel. Zelf voel ik dat ook zo, hoewel ik heel goed weet dat wat de gevolgen kunnen zijn als je met een aanspanning aan de kletter gaat. |( Maar doordat ik niet op het paard zit schrik ik veel minder snel van onverwacht gedrag van m'n paard en daardoor schrikt m'n paard minder snel van mij. Dat maakt 't waarschijnlijk ook echt een stukje veiliger. ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:08

Ik hoop niet dat die weggetjes zo klein zijn!! Pas je dr met de auto al helemaal niet op. Maar ik denk wel dat ik me kan inleven waarom mensen mennen minder 'eng' vinden dan rijden onder het zadel. Af en toe besef je weer dat je ook weer naast je paard op de grond kon zitten en dat is soms geen fijn gevoel. Natuurlijk als het een keer fout gaat bij mennen kan je weer het gevoel krijgen van dit doe ik nooit meer. Ga gewoon een paar keer mennen en kijk of je het wat vind!! Mee als groom en natuurlijk ook zelf sturen.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:39

hoi allemaal,

Moest het zo ver komen: Zijn er bepaalde oefeningen die ik met hem kan doen om het trekken weer op te pakken?
En om al zijn kennis weer op te frissen,

Stijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:30

de mensen die denken/voelen dat OHZ veiliger/minder eng is, zijn waarschijnlijk nog nooit met een combinatie aan de kletter gegaan ;)

Stijn: Heb je een tuig wat ie past wat je kan gebruiken? Zou ik m eerst eens daarmee gaan longeren

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:13

:? Sorry hoor megahaf, maar hoe kom je hierbij? Mijn vriend en ik hebben een gewone recreatiewagen, maar we rijden daarmee zowel in de stad als op rustige landweggetjes en zelfs bospaadjes!
;)[/quote]

Er zijn natuurlijk wel brede landwegen waar je wel kan op rijden, maar het hangt er natuurlijk van af waar je woont... Hier bij ons zijn veel mooie trajecten die je wel onder het zadel kan afleggen, maar niet met de koets, omdat de weg plots versmalt tot een voetweg, ofwel staat er plots zo'n poort in het midden van de weg, of de weg loopt gewoon dood. En in de meeste bossen mag je hier niet rijden. Ik woon in België hé, daar is minder open ruimte dan in Nederland. Om wat rustige wegen te vinden moet je hier sowieso een eind de straat op. Al mag het voor een goed paard (koets of zadel) natuurlijk niks uitmaken waar ie loopt ;)

Stijn: als je een tuig hebt, kan je al eens oefenen aan de lange leidsels en kijken of ie reageert op je commando's. Of eventueel iets laten slepen.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:29

stijnDC schreef:
hoi allemaal,

Moest het zo ver komen: Zijn er bepaalde oefeningen die ik met hem kan doen om het trekken weer op te pakken?
En om al zijn kennis weer op te frissen,

Stijn

Hoi Stijn, zo te lezen moet je een compromis gaan maken. Ik ben het met je eens dat mennen niet hetzelfde is als onder het zadel. Maarja... soms zijn er situaties dat je die keuze niet meer kan maken. We ziten in het zelfde schuitje. Sinds augustus 2008 rij ik niet (bijna) niet meer. Soms een klein stapritje. Ik wil het wel meer gaan oppakken, maar ik ben met je eens dat het gevoel nooit meer hetzelfde wordt dan dat je 7/52 op je paard zit. Een lieve vriendin van mij, heeft haar pony speciaal aan mij besteed om haar voor de kar te krijgen. Het beleren hiervan vind ik ook een leuke uitdaging. En ik hoop dat we met een half jaar leuke ritjes kunnen maken.
Ik ben begonnen met longeren met dubbele lijn, toen dat goed ging, erachter gaan lopen en links en rechtsaf aanleren, nu longeren we met het tuig om en de volgende stap wordt het sleepje. Dan de kar en tot slot de weg op....

Als ik jou wat zou ik je tuig op maat maken en er mee longeren, en het zo verder uitbouwen. Vraag hulp aan mensen met meer ervaring of besteed het verder beleren uit. Het is anders dan OHZ maar ik vind de band die ontstaat met mennen toch ook heel leuk, alles gaat op stem dus, je moet wel een goede band hebben, zeg maar.

Over de discussie veiliger of niet. Een paard blijft een vlucht dier. En als aanspanning ben je minder wendbaar dan onder het zadel en loop je doorgaans vaker op de rijbaan. Nabij den Haag kan ik niet zeggen dat ik met de kar rijden veiliger vind.... Andere weggebruikers houden slechts zelden rekening met een aanspanning op de rijbaan. Onder het zadel stap je weer makkelijker even over de stoep of fietspad. Beide vind ik in het vereer niet echt veilig, maar je we zullen ermee moeten dealen!

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:41

Lekker mennen!!! Vraag anders die persoon om hulp ;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 12:44

hoi allemaal,

zijn er eigenlijk commanda's die je het paard kan leren terwijl je aan de lange leidsels oefent in de wei en die later voor de kar erg nuttig zijn?

Ho en Ju lijken me logisch. Maar zijn er ook nog andere?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:39

Ik gebruik altijd de volgende commando's:
Opletten! = das wel duidelijk, dit commando gebruik ik als er "iets"komt waar ze bij moet opletten
Vooraan! = vertrekken met de koets
Backup= achterwaarts gaan
Staan= ho!!!
Stap,
drrrrrraf (nadruk leg ik op drrrrrr)
GAlop
easy = om haar in dezelfde gang rustiger te laten lopen.
"Opletten" gebruik ik ook voordat ik haar laat "schrikken" bv door met mijn menzweep op een verkeersbord te slaan. Dat zijn hele nuttige oefening om alvast te doen :j. Waar mijn pony bv van schrok was de wind door een tarweveld, het geluid dat het maakte. Dus ik deed mijn zweep uitsteken in zo'n veld en dan lekker veel lawaai maken. Of onder het zadel over de kermis heen ;)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:16

Hey altijd leuk om te zien, wij hebben weer andere commando's

Alles beginnend met : Goldy
Voorwaarts stap = wegstappen
Drrrrrrrrraf (net als chocobroodje)
Galop of komop galop
Doorrrrrrrrr = doorgaan in geval van terugvallen
Stapje bij = optillen die benen en dooropen ;)
Stapje rechts of links = een stapje naar rechts of links, bijvoorbeeld bij een stoeprand
Rechts of links gevolg met rechtuit (anders blijft ze afslaan)
Rust (net als chocobroodje, we hoeven de trein niet te halen)
Is goed, braaf / ga maar = ter aanmoediging als ze iets eng vind
Let op!!! = als ze overal op let behalve dan op de menner
Hoooooooo stap / hoooo terug
Sta Stil
Stapje terug = achteruit

Die laatste 3 worden nog wel eens verward door mw. de pony :D
De stem intonatie ligt aan het moment, is het bestraffend, hoog en gebiedend, gaat het goed en veranderen we van gang, relaxed laag en een beetje zingend van die hhoooooooooowwwwww klanken zeg maar :+

Maarja, als je ze leert dat pannekoek rechts afslaan doen ze het ook. 't is maar net wat je erin programmeerd ;)