[AR] Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefielover

Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 00:13

Ik heb er wel eens een stukje over gelezen maar dat is denk ik al een jaar of 3 4 geleden, en ik kan het niet meer terugvinden op bokt. Ik heb al eens eerder gezocht naar een goed tuigersmes dat je kunt gebruiken onderweg en in nood zelfs om je tuig mee door te snijden. Helaas nooit en goede gevonden en degene die aardig was was over de 100 euro..
Nu ik eindelijk aan mn koetsiersbewijs ben begonnen moet ik er ook een hebben.

Dus welk mes hebben jullie? Merk? Waar te koop? Prijzen en eventueel foto's?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:21

Dat is een goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk; een goed, scherp en betaalbaar mes.
Heb een vrij goedkope, volgens mij merkloos koetsiersmes, ooit eens gekregen, denk dat hij 15 euro heeft gekost oid. Heb het wel eens uitgeprobeerd op een stuk leer; op zich gaat dat nog wel, maar ik weet haast wel zeker dat ik m'n stevige strengen, goed versterkt met nylon, daar niet mee door kan snijden...
Eigenlijk is hij vrij bot.
Heb hem wel eens op rit nodig gehad om een steentje uit de hoef te peuteren waardoor ze ineens heel gevoelig ging lopen.

Edit: zie net deze op de site van Mensport staan:
Afbeelding

nou zo'n 1 heb ik dus ook.... niet daar gekocht maar volgens mij wel dezelfde, met hetzelfde mes.
Mes op deze foto lijkt ook niet zo scherp; prijs van dit mes is dus idd €15,=

S_zanne

Re: Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:02

Ik heb altijd een groot stanleymes in de wagen liggen.
Geen idee of ik er mee door leer kom.
Ik zoek ook al een tijdje naar een goed mes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:17

Volgens mij hebben wij gewoon jachtmessen op de wagen liggen. Loeischerp zijn die dingen. Heb nog nooit geprobeerd om daarmee door leer te snijden trouwens, maar heb ook heen stukjes leer rondslingeren oid. Weet niet hoe duur die dingen zijn hoor maar ze zijn volgens mij best geschikt, immers zijn ze ook geschikt om vers vlees enorm makkelijk mee te snijden (een goede zelfs stukjes bot).

Maar volgens mij kan je beter gewoon goede panieksluitingen hebben. Immers moet je een heel goed mes hebben om door je strengen te komen en duurt het dan nog vrij lang. En in mijn bescheiden mening zijn grote spartelende beesten en scherpe puntige dingen niet zo'n beste combi ;) . Hoewel een goed mes natuurlijk wel een goede back-up is, laatst was ik wel blij dat hij er zat er bleef echt een hele enge vent aan onze wagen hangen (ja hij hing er letterlijk aan liet zich meeslepen met de fiets.) Toen was ik wel blij dat als die iets probeerde ik heel snel een heel eng mes vast had gehad :Y). Gelukkig liet hij los toen we langs zijn huis kwamen (Lees de instelling voor losgeslagen jeugd bij ons in het bos ;) )

EDIT: In nl verkopen ze niet zoveel echte survival/jacht messen ed. Misschien bij de beversport oid. Toen we in zweden zaten hadden ze echt overal loeischerpe jacht/survival messen te koop. Misschien dat je zo iets in Duitsland al wel makkelijker kan vinden daar hebben ze toch meer een jacht cultuur of niet?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-03-10 02:38, in het totaal 1 keer bewerkt

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:29

uhhm het is beetje ili maar deze messen kun je in spanje zo kopen en mee nemen voor paar tientjes en dan heb je echt een mes wat door leer heengaat...ff met de auto naar spanje geweest uhm ja afgelopen zomer :o (sorry had nodig ) waarom ben ik nu zo eerlijk....zal kijken of ik foto kan maken is soort overlevingsmes :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:38

Liedje89: kun je ook nog altijd in geval van nood je zweep gebruiken, ook erg effectief ~~}>

Bedenk me nu net dat ik wel een vlijmscherp mes weet: het koksmes van Herman den Blijker, €20,= bij de Blokker volgens mij. Heerlijk mes, snijd er al m'n groenten en vlees mee, vlijmscherp, maar ook wel erg groot en zwaar om mee te nemen, denk niet dat dat praktisch is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:55

JoyCiej007 schreef:
Liedje89: kun je ook nog altijd in geval van nood je zweep gebruiken, ook erg effectief ~~}>

Bedenk me nu net dat ik wel een vlijmscherp mes weet: het koksmes van Herman den Blijker, €20,= bij de Blokker volgens mij. Heerlijk mes, snijd er al m'n groenten en vlees mee, vlijmscherp, maar ook wel erg groot en zwaar om mee te nemen, denk niet dat dat praktisch is.

Als hij met je zweepje achter zo'n vent aan wil jagen bel ik ondertussen de ambulance voor je :Y) :+ . Hij hing ook links bij de pasagiers dus dat hadden we die eerst aan de kant moeten meppen voordat we die knakker ooit hadden geraakt ;) . Wat een engerd was dat zeg -O-. Dacht serieus even dat hij op de passagiers zou springen oid :o , enige keer dat ik er serieus blij mee was dat we een groot mes op de bok hebben liggen O:).

Maar toen bedacht ik me ook wel dat die van ons echt heel handig zit. Hij zit op de linker zijkant van het bokkussen (de hoes zit vast geschroeft dus hij kan er ook niet uitvallen). Zo kunnen ook de mensen achterop hem er eventueel uitrekken als de nood aan de man komt. Wel het voordeel van zo'n jachtmes zo'n koker kan je overal aan vast maken en je hebt hem er zo uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:20

Ahja, dat is opzich ook nog een handig idee; hoesje aan de wagen zelf vastmaken, en dan mes erin!

Weet niet wat voor menzweep jij hebt, maar die van mij is behóorlijk lang, daarmee kan ik zo óver het hele bokkussen naar links :+
Volgens mij hebben wij thuis ook nog wel ergens zo'n jachtmes liggen, maar weet niet of ik die zomaar mee mag nemen......
Jachtmessen, illegale messen uit spanje, mensen met zwepen afranselen....

goed volk, die menners! :') _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:34

Betaalbaar en scherp is opinel, wel in een laag vet (bv vaseline) houden, want ze roesten al bij de suggestie van vocht.
Die multifunctionele decoratie dingen van de ruitersportzaak zijn waardeloos. Niet scherp te krijgen en de grip is ook slecht.
Ik heb zelf benchmade (duur, maar goed. Vergelijkbaar merk is gerber, oldman, damstraat, Amsterdam heeft keuze zat hierin en is kundig), al heb ik heel snel kar van pony af bij nood en daar heb ik geen mes voor nodig.
Mes is echter altijd handig voor andere dingen als balen hooi openmaken, en allerlei touwtjes en lekkers snijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:41

tamary schreef:
Betaalbaar en scherp is opinel, wel in een laag vet (bv vaseline) houden, want ze roesten al bij de suggestie van vocht.
Die multifunctionele decoratie dingen van de ruitersportzaak zijn waardeloos. Niet scherp te krijgen en de grip is ook slecht.
Ik heb zelf benchmade (duur, maar goed. Vergelijkbaar merk is gerber, oldman, damstraat, Amsterdam heeft keuze zat hierin en is kundig), al heb ik heel snel kar van pony af bij nood en daar heb ik geen mes voor nodig.
Mes is echter altijd handig voor andere dingen als balen hooi openmaken, en allerlei touwtjes en lekkers snijden.

Ja tuurlijk, op stal hebben we ook wel een paar mesjes, maar dat zijn gewoon kleine zakmesjes en/of aardappelschilmesjes, prima voor hooi, touwtjes en wortels, maar daar snijd je geen tuig mee kapot. Benchmade, is dat een speciaal merk koetsiersmes, of gewoon een mes in 't algemeen? En aan wat voor prijs moet je dan denken, omdat je het 'duur' noemt? Jammer dat zo'n betaalbaar mes blijkbaar wel mooi scherp is, maar dan wel weer heel gevoelig voor vocht, is ook niet echt praktisch....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:55

Benchmade is meer algemeen merk, Amerikaans volgens mij. Maakt ook veel messen voor bv leger/politie gebruik. Prijs van de mijne was dacht ik 110 euro voor maatje mag je nog mee over straat (let dus ook bij aanschaf op de regelgeving).

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 04:35

Mennen doe ik niet maar ik heb tijdens rijden altijd een snoeimes bij me.
Een tientje aanschaf en een tientje slijpen en modificeren (punt lemmet rond maken).
Kan me er mee scheren en gaat door leer als een papiertje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 04:50

Heej, die ziet er scherp uit zeg! Dat lijkt me ideaal!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:13

Ik heb er een voor mijn vader gekocht bij de ruitersport winkel. en z'n naam erin gegraveerd :D Tis een mooi, goed met. Met hoevenkrabber, mesje en al die dingetjes eraan. dus vraag eens bij een goede ruitersportzaak.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:26

ik heb een stanley met een kartelmes. Mijn visie was dat je met kartels sneller door leer met nylon heen komt :)
ene kant heb je dus het ouderwetse stanleymes, en als je de normale stanley hlemaal hebt ingeschoven kun je op een knopje drukken en klapt de kartel uit :)
http://www.stanleyworks.nl/WeBUserContr ... cted=11475

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:31

Ik heb zo'n soort zwitsers zakmes, maar dan met hoevenkrabber, mes, manentrekker, straalsnijder (denk ik?). Op zich is dat mes loei en loei scherp. Enige nadeel: paard is 1.70, dus als die zou gaan spartelen, heeft een mes erbij niet zoveel baat. Maar liever bij de hand en niet nodig, dan niet bij en nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:50

Ik kom uit het Macgyver tijdperk en heb dus zo'n rood ding...super handig maar weet niet of het MIJ lukt om er leer mee te snijden.

Misschien is die van Rambo wat beter
Afbeelding

Maar volgens mij krijg ik dan een probleem met de politie als ik aangehouden word. Of misschien al voortijdig aangezien mijn stal voor de helft uit agenten bestaat :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:29

Ik heb een mes bij de dump vandaan :)
Gewoon binnenlopen en zeggen wat er mee gedaan moet worden. Deze verkocht hij alleen maar aan koetsiers vertelde hij. Over de gehele lengte kartels en loeischerp :)
Was iets van 35 euro kwijt geloof ik :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:30

Wat is er eigenlijk allemaal illegaal op messen gebied. Want die messen die wij aan de wagen hebben hangen zijn toch wel goed slagersmes formaat zeg maar. Heb eigenlijk geen idee welke grote nog mag :o .

(nu ik het zelf op probeer te zoeken lees ik dat sommige dan weer alleen illegaal zijn als ze voor de hand zijn. Dat zijn die van ons dus zeker wel :Y) , dus misschien heeft dat ok nog invloed?)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:32

Ik kan eens kijken in de wapenwet.... misschien staat daar nog wat bruikbaars in.
Aan de andere kant.. sommige dingen mag je ook niet op zak hebben hier in nederland, maar wil me toch wel graag kunnen verdedigen als er wat gebeurd 's nachts als ik in m'n uppie over straat fiets... ben wel rechtenstudent maarja... heb er wel iets voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:37

Gewoon vragen in de zaak waar je het mes koopt :) die weten vaak van alles te vertellen over wat wel en niet mag.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:29

JoyCiej007 schreef:
Heej, die ziet er scherp uit zeg! Dat lijkt me ideaal!

Je kunt hem door de ronde vorm bijna in de buik van een paard zetten zonder er in te prikken.
Hij komt dan met gemak achter de singel, wel oefenen waar je hem plaatst zodat je niet met je ogen dicht gaat prikken als het spannend wordt.
Ze zijn bij de plaatselijke ijzerwinkel of gamma te krijgen.
Vraag je gelijk of het puntje rond geslepen kan.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:45

Zo wat een reacties! Er is toch nog niet een duidelijk goed bruikbaar officieel mes voor koetsiers. Misschien voor de handige harry een goede om te ontwikkelen??

Dat snoeimes is al een goed voorbeeld inderdaad. En tenminste niet zo duur. Eigenlijk ben ik opzoek naar zo'n strotouwtjes mesje maar dan steviger en scherper zodat je ook door het leer heen gaat. Dan zit het mes echt veilig omringt door plastic dus kun je je paard nooit prikken.

Maar goed we zoeken verder. Wie heeft er nog meer optie's?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:48

Er is wel iets, lijkt beetje op een gordelsnij mes. Van Schie heeft me er ooit eens over vertelt, maar hoe of wat :n

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:31

ja zo'n idee ja.. Heb er wel een gevonden en heb een mail gestuurd naar dat bedrijf. De mondopening is namelijk maar 6 mm en je zou eigenlijk minimaal 10 mm moeten hebben. Maar bij de beschrijving staat dat je voor andere maten contact op moet nemen dus dat heb ik bij deze gedaan. Ik ben benieuwd. dit mes kost ong. 25 euro. Als ik meer weet en het is wat laat ik het jullie weten..